Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Robvl
Vandaag om 13:44:44
Z21 en het programeren met de Z21App. door Ronald Halma
Vandaag om 13:31:36
Straalcabine, hoe en wat door Duikeend
Vandaag om 13:24:20
NRS 107 / HSM 353 / NS 1604 in schaal N door HansQ
Vandaag om 13:22:28
Exact-Train 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 13:16:32
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door Seinhuis
Vandaag om 13:10:25
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:59:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:54:21
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 12:09:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 11:39:52
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:39:34
Module vliegveld Jan van Mourik door einte
Vandaag om 11:31:59
The Summer of 69 door einte
Vandaag om 11:26:57
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 11:17:59
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:52:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:52:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:34:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:08:09
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door Jelmer
Vandaag om 08:00:04
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
Vandaag om 06:03:07
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 03:24:13
tandwiel lux modellbau door Olav
10 September 2025, 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
10 September 2025, 22:56:39
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
10 September 2025, 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
10 September 2025, 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 September 2025, 21:42:40
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
10 September 2025, 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
10 September 2025, 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
10 September 2025, 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
10 September 2025, 19:12:10

Auteur Topic: Railroad besturingsprogramma  (gelezen 20481 keer)

Dompie

• HerIntreder
  • Offline Offline
Re: Railroad besturingsprogramma
« Reactie #30 Gepost op: 23 January 2009, 10:32:44 »
Inderdaad het grootste probleem is "hoe werkt automatisch rijden". Als je deze eerste stap gezet hebt en met een testbaan begint, loop je steeds tegen echte nieuwe en onbekende zaken aan van het automatisch rijden. Ik gebruik trouwens de Engelse handleiding en als dat niet geheel duidelijk is kijk ik in de Duitse versie of dat mij beter helpt. De online help is gelukkig ook goed.

Overigens versie 7 werkt niet meer met een sleutel maar je krijgt een USB stick met je licensie info die continu in je compu moet zitten anders werkt het programma in demo mode (=max 15 minuten kunnen rijden).

Johan
N Selectrix/Müt - TrainController7Gold met +4D Sound, +SmartHand - Stärz SX-hardware

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #31 Gepost op: 23 January 2009, 12:22:43 »

Maar leg je kommentaar eens nader uit!? Begrijp uit diverse postings dat je een vervente enthiousast bent van koploper, en is inderdaad een prima programma. Maar moet je ook niet met koploper veel tijd en geduld hebben!?

Het probleem wat ik altijd heb met TrainController is, dat als ik automatisch wil rijden, daar zoveel gegevens voor moet invullen, waarvan ik absoluut het verband niet in zie, dus niet begrijp wat ik aan het doen ben of moet doen, dat ik het na een paar dagen maar weer opgeef.

De enkele keer dat het me wel lukt, is dat na een verandering in het programma ook gelijk weer omzeep geholpen. Van de besturingsprogramma's in het algemeen vind ik TrainController het meest gebruiksonvriendelijk, maar lees dit als mijn persoonlijke mening.
Heb er dus al vele uren aan besteed (lees maanden), maar krijg het dus niet aan de gang als het gaat om volledig automatisch rijden, dat ligt natuurlijk helemaal aan mij zelf, en dat komt natuurlijk ook dat het volledig anders werkt dan het programma wat ik ooit zelf geschreven heb. Dus bij mij wil het muntje niet vallen, nu is dat natuurlijk zonde van de tijd, dus gebruik ik een ander programma.

Koploper werkt gelijk als het gaat om automatisch rijden, als je daar je blokken koppelt en je bezetmeldpunten aan hebt toegekend, kun je een trein plaatsen in een blok en rijdt de trein automatisch van blok naar blok.
Dat kan dus binnen het uur werken.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Dompie

• HerIntreder
  • Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 23 January 2009, 13:27:54 »
Koploper werkt gelijk als het gaat om automatisch rijden, als je daar je blokken koppelt en je bezetmeldpunten aan hebt toegekend, kun je een trein plaatsen in een blok en rijdt de trein automatisch van blok naar blok.
Dat kan dus binnen het uur werken.

Bij Traincontroller 7 geldt nu exact hetzelfde, je plaats je trein en klikt "Run with Interlocking" en je trein rijdt volledig willekeurig, volledig beschermd over je baan. Dit was overigens in de vorige versie 5 niet mogelijk.
N Selectrix/Müt - TrainController7Gold met +4D Sound, +SmartHand - Stärz SX-hardware

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #33 Gepost op: 23 January 2009, 14:15:55 »
Dompie, zoals je zult begrijpen, ben ik ergens langs de lijn afgehaakt, en investeer ik niet verder in geld en tijd in dit programma.
Koploper, of mijn eigen (prive) software doet precies wat ik wil.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Hans van der Burg

• Offline Offline
  • Oh was het maar weer zomer
    • Nederlandse tuinbestrating in Noorwegen
« Reactie #34 Gepost op: 23 January 2009, 19:41:15 »
Wim, bedankt voor je duidelijke antwoord.

Jij zat toen met traincontroller in hetzelfde schuitje als ik nu met de Viessmann Commander. bij mij valt het commander muntje ook niet, maar eerlijk denk ik dat dat ook aan de commander ligt, lol :-)

In ieder geval top antwoord, zodra ik met TC bezig ben dan kom ik bij je terug mochts iets het melden waard zijn :-)
Maar zal nog wel effies duren, moet nog massa draden omsolderen, zie mijn andere draadje waar je gereageerd hebt.

Hans

Spoor N. Ecos met TrainController Gold 7.x. 26m2/300-400m rails. Duits thema, tot nu toe :-)

RenevKL

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 23 January 2009, 22:20:06 »
Wat Wim heeft met TC heb/had ik dus met Koploper. Hoewel de conversie van TC versie 5.8 naar versie 7 zonder problemen verliep, ben ik toch mijn baan opnieuw in TC aan het opbouwen. Dit om de nieuwe functies te kunnen testen en toepassen.

Voor de onderstaande baan had ik binnen 1 uur treinen automatisch rijden, de stappen die ik heb gedaan (op het toevoegen van treinen en digitale systemen na, allemaal vanaf het ene scherm van het plaatje):
- digitale centrale (ECoS) en locobuffer (LocoNet) registreren
- tekenen baanplan met de pen, wissels worden automatisch aangemaakt
- 2 treinen met functies invoeren (treinen kunnen nu handmatig via TC rijden)
- wissel adressen toevoegen (wissels kunnen nu worden bedient)
- blokindeling maken en indicatoren met adressen toevoegen
- En automatisch (random) rijden met die banaan, hoe simple kan het zijn.

Later nog een pendeldienst en een simpel rijschema gemaakt (schedules in TC).

Per blok heb ik 3 secties en dus 3 indicatoren per blok. De schakelaars voor de wissels heb ik later aangepast naar US formaat omdat de stand hier zo goed af te lezen is (alle images kun je aanpassen in Gold).

Ik had alle digitale adressen natuurlijk goed gedocumenteerd zodat ik niet hoefde te zoeken tijden het opbouwen.

Rene
« Laatst bewerkt op: 24 January 2009, 00:13:20 door RenevKL »

ArtMan

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 16 February 2009, 14:14:45 »
Excuses voor de late reactie op dit draadje.

Wat is het verschil tussen tussen Brons, Silver en Gold versie?

Ik kan dat nergens op hun site vinden. :-|

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 16 February 2009, 14:25:43 »
De prijs  ;D

Hier op de site kun je de verschillen vinden.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Dompie

• HerIntreder
  • Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 16 February 2009, 16:34:15 »
Brons is er voorlopig nog niet en zal een zeer uitgeklede versie zijn. De verschillen tussen Silver en Gold kan je heel goed zien in TrainController™ Version 7 Change Description welke je in de download sectie zo kan ophalen. Alles met de dikke vertikale streep ervoor zit alleen in Gold.

ArtMan

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 16 February 2009, 18:40:07 »
Het moet wel een heeelllll bijzonder programma zijn als je er zoveel geld er voor durft te vragen  ???

Grtz

Arthur

RenevKL

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 16 February 2009, 18:54:52 »
Het moet wel een heeelllll bijzonder programma zijn als je er zoveel geld er voor durft te vragen  ???

Dat is het ook, ik neem aan dat de meeste onder ons een veelvoud aan treinen uitgeeft... en ja voor software willen we meestal niets betalen.

Rene

Rieks

• Helemaal opnieuw begonnen
  • Offline Offline
  • Fiat Voluntas HrMs Poolster A835
« Reactie #41 Gepost op: 16 February 2009, 18:56:00 »
Dat hoeft ook niet, Koploper, DDW en MRdirect zijn gratis.
Listen very carefully, I shall say this only once.

Cetero censeo birrum  bibendum esse

ArtMan

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 16 February 2009, 19:03:52 »
Citaat
Dat is het ook, ik neem aan dat de meeste onder ons een veelvoud aan treinen uitgeeft... en ja voor software willen we meestal niets betalen.

Rene, er is bij mij een verschil tussen betalen en veel betalen. Ik ben bereid om voor software te betalen maar dan moet het wel een normale prijs hebben. Neem een voorbeeld aan programmatuur van Apple. iWork en iLife kosten beiden 79 euro per pakket. Perfecte software en betaalbaar.

Maar goed, het is een keuze dat je maakt. Ben benieuwd wat de brons editie wel / niet kan.

Arthur

Hans van der Burg

• Offline Offline
  • Oh was het maar weer zomer
    • Nederlandse tuinbestrating in Noorwegen
Re:Railroad besturingsprogramma
« Reactie #43 Gepost op: 20 April 2009, 12:30:02 »
Hallo!

Zie dat het draadje al stil is voor een aantal weken, wil toch nog even mijn bevindingen plaatsen.

Ik heb eindelijk mijn Ecos binnengehad, en heb met grote vreugde mijn Viessmann commander uit het raam gegooid. :-)
Ik heb daarna eindelijk TrainController Gold versie 7 kunnen installeren.

Binnen 5 minuten reed ik automatisch, na het invoeren van een van mijn trajecten op mijn baan. Buitengewoon perfect!
User interface is super gebruiksvriendelijk.
Wat je maar bedenkt kan gedaan worden, en de combinatie van manueel door je automatische treinen heenrijden, maar toch met inachtneming van je baan-beveiliging is buitengewoon super.

blokseinen hoeven niet geprogrammeerd te worden, andere seinen zijn super makkelijk in te stellen etc..
Een ander voordeel is dat ik nu voor mijn 98 blokken in mijn baan, slecht 1 terug/bezetmelder nodig heb wat toch wel super is. Er is geen duidelijke noodzaak meer om 2 of 3 secties per blok te maken. TC regelt dit allemaal voor je, mits je natuurlijk wel een juist rijprofiel op de treinen set en je blokken goed inricht.

En tot slot, met de extra module voor 4DSound is het helemaal perfect. Het geluid van de treinen is fenominaal en zelfs nog beter dan sommige geluids-decoders. En het geluid volgt de trein precies! doe hier dan nog bij stationaire geluiden voor stations ed.(erg zachtjes utieraard :-), en je voegt een extra dimensie toe aan de baan.

Er is uiteraard veel meer, maar dan wordt dit berichtje te lang. Ik wou alleen even mijn zeer positieve ervaringen delen.

Groetjes,

Hans
Spoor N. Ecos met TrainController Gold 7.x. 26m2/300-400m rails. Duits thema, tot nu toe :-)

Dompie

• HerIntreder
  • Offline Offline
Re:Railroad besturingsprogramma
« Reactie #44 Gepost op: 20 April 2009, 19:59:41 »
@ Hans
helemaal mee eens, elke keer weer genieten

@ Arthur
De Bronze versie is uit en staat met usermanual op de site

Groetjes
Johan