Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De Projecten van RetroJack
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:40:41
modulebaan in spoor 1
door
rjr
Vandaag
om 09:39:51
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 09:38:29
Pfarrerwinkel bahn
door
Hans GJ
Vandaag
om 09:30:56
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
Montanbahn
Vandaag
om 09:29:39
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Pauldg
Vandaag
om 09:13:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Erwin 054
Vandaag
om 09:12:30
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
Vandaag
om 09:10:43
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1
door
rjr
Vandaag
om 09:04:05
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan
door
Piet Groot
Vandaag
om 08:52:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 08:38:48
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 08:36:29
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Jelmer
Vandaag
om 08:22:39
Had de NS4903 rangeerlicht?
door
Edwin2121992
Vandaag
om 08:12:22
Lemke 2025
door
arnaud-ns/htm
Vandaag
om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
Rondom Charlois
door
Alewijn
27 October 2025, 22:25:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder
door
Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
Da's Daz 2
door
Huup
27 October 2025, 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Eric B
27 October 2025, 21:46:40
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
27 October 2025, 21:17:04
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2
door
Stefan88
27 October 2025, 20:31:18
Line-up foto's van modellen
door
Jeroen95
27 October 2025, 20:12:18
Digitaal-delta
door
Biesje
27 October 2025, 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0
door
NS264
27 October 2025, 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
bask185
27 October 2025, 19:58:39
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
27 October 2025, 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Gerrit H
27 October 2025, 19:17:08
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Hoe zit zo,n stam nou in elkaar?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Hoe zit zo,n stam nou in elkaar? (gelezen 3134 keer)
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Offline
Berichten: 8569
Spoor N
Re: Hoe zit zo,n stam nou in elkaar?
«
Reactie #15 Gepost op:
12 January 2009, 20:15:04 »
De 7900 heeft toch noot zo bestaan? Het was in het begin in ieder geval gereserveerd voor vierdelige stammen met een mDDM in plaats van een loc.
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5405
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Hoe zit zo,n stam nou in elkaar?
«
Reactie #16 Gepost op:
12 January 2009, 21:36:41 »
Nou en of de 7900 heeft gereden! Een paar jaar heeft men enkele DD-AR stammen verlengd tot 6 bakken + 1700. Dit reed hoofdzakelijk op de Enkhuizerlijn.
Samenstellingen vanaf aflevering DD-AR (1992) tot komst mDDM:
7300: 1700 + AB* + Bv + Bvk
7400: 1700 + ABv* + Bv + Bv + Bvk
Toen mDDM kwam (1996) werden een aantal 1700-en vrijgespeeld om de 1100, 1200 en 1300 te vervangen in de IC dienst. Samenstellingen werden toen:
7300: 1700 + ABv* + Bv + Bvk (werd steeds incidenteler bij aflevering mDDM)
7400: 1700 + ABv* + Bv + Bv + Bvk
7800: mDDM + ABv* + Bv + Bvk
* men probeerde de 1e klas zoveel mogelijk tegen de loc / mDDM te plaatsen.
Toen mDDM net ingestroomd was, ontstond bij NS het idee om de 1e klas te spreiden, immers een mDDM heeft ook een stukje 1e klas en die stond tegen de ABv gekoppeld.
Hierdoor ontstonden de volgende stammen, waarbij in beginsel de 1e klas van de ABv NIET tegen de Bvk stond, maar later werd dit willekeurig:
7300: 1700 + Bv + ABv + Bvk (hoge uitzondering bij tekort aan Bv rijtuigen)
7400: 1700 + Bv + Bv + ABv + Bvk
7800: mDDM + Bv + ABv + Bvk
Begin van deze eeuw (ik weet niet meer exact wanneer) ontstond nehoefte aan langere DD-AR stammen voor de Enkhuizerlijn. 2 gecombineerde DD-AR-en was teveel, een enkele te weinig. Hiertoe werden enkele stammen 7900 geformeerd, uitsluitend gereden met 1700:
7900: 1700 + Bv + Bv + ABv + Bv + ABv + Bvk
het vrijgekomen stuurstandrijtuig Bvk werd ingezet samen met ICR en een 1700 en vormde daarbij dus een trek-duw combinatie in de IC diensten (met name Asd-Ehv).
De 7900en hebben een paar jaar dienst gedaan. Verder zijn de combinaties 7300, 7400 en 7800 niet meer gewijzigd. Een 7300 is echter een hoge uitzondering geworden.
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
Fred van E
dus!!........... zodoende
Offline
Berichten: 121
Re: Hoe zit zo,n stam nou in elkaar?
«
Reactie #17 Gepost op:
13 January 2009, 19:01:11 »
Hemeltje lief
Hier kan je een studie van maken.
allemaal bedankt voor de input.
Fred
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Hoe zit zo,n stam nou in elkaar?