Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:11:18
W.V. Kalender 2026
door
basjuh1981
Vandaag
om 20:03:18
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
timtrein
Vandaag
om 20:01:56
Piko 2025
door
Eelco Storm
Vandaag
om 19:58:52
PBM/PWM met joystick
door
BR41
Vandaag
om 19:50:29
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 19:46:40
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 19:45:58
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes.
door
Huup
Vandaag
om 19:44:33
Rijnstraat
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 19:21:36
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
prutser
Vandaag
om 19:20:01
Rondom Charlois
door
Gert Arkema
Vandaag
om 19:12:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 18:56:57
vrijgavecode z21 centrale
door
VAM65
Vandaag
om 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
RobbertJan
Vandaag
om 18:16:15
Line-up foto's van modellen
door
Martijn193
Vandaag
om 18:15:04
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 17:51:58
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Flevodienst 1976
Vandaag
om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Menno
Vandaag
om 17:31:15
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 16:56:34
Yet Another Servo Decoder
door
bask185
Vandaag
om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 16:29:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag
om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:53:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R1954
Vandaag
om 15:33:08
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
bask185
Vandaag
om 15:15:50
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig
door
Luc2000
Vandaag
om 14:40:25
3D/RM-IG: CTA bakken (H0) (met texture!)
door
Luc2000
Vandaag
om 14:38:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Loki
Vandaag
om 14:34:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 14:30:52
Piko TT 2025
door
Bartje81
Vandaag
om 14:16:26
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Hoe zit zo,n stam nou in elkaar?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Hoe zit zo,n stam nou in elkaar? (gelezen 3149 keer)
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Offline
Berichten: 8570
Spoor N
Re: Hoe zit zo,n stam nou in elkaar?
«
Reactie #15 Gepost op:
12 January 2009, 20:15:04 »
De 7900 heeft toch noot zo bestaan? Het was in het begin in ieder geval gereserveerd voor vierdelige stammen met een mDDM in plaats van een loc.
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5405
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Hoe zit zo,n stam nou in elkaar?
«
Reactie #16 Gepost op:
12 January 2009, 21:36:41 »
Nou en of de 7900 heeft gereden! Een paar jaar heeft men enkele DD-AR stammen verlengd tot 6 bakken + 1700. Dit reed hoofdzakelijk op de Enkhuizerlijn.
Samenstellingen vanaf aflevering DD-AR (1992) tot komst mDDM:
7300: 1700 + AB* + Bv + Bvk
7400: 1700 + ABv* + Bv + Bv + Bvk
Toen mDDM kwam (1996) werden een aantal 1700-en vrijgespeeld om de 1100, 1200 en 1300 te vervangen in de IC dienst. Samenstellingen werden toen:
7300: 1700 + ABv* + Bv + Bvk (werd steeds incidenteler bij aflevering mDDM)
7400: 1700 + ABv* + Bv + Bv + Bvk
7800: mDDM + ABv* + Bv + Bvk
* men probeerde de 1e klas zoveel mogelijk tegen de loc / mDDM te plaatsen.
Toen mDDM net ingestroomd was, ontstond bij NS het idee om de 1e klas te spreiden, immers een mDDM heeft ook een stukje 1e klas en die stond tegen de ABv gekoppeld.
Hierdoor ontstonden de volgende stammen, waarbij in beginsel de 1e klas van de ABv NIET tegen de Bvk stond, maar later werd dit willekeurig:
7300: 1700 + Bv + ABv + Bvk (hoge uitzondering bij tekort aan Bv rijtuigen)
7400: 1700 + Bv + Bv + ABv + Bvk
7800: mDDM + Bv + ABv + Bvk
Begin van deze eeuw (ik weet niet meer exact wanneer) ontstond nehoefte aan langere DD-AR stammen voor de Enkhuizerlijn. 2 gecombineerde DD-AR-en was teveel, een enkele te weinig. Hiertoe werden enkele stammen 7900 geformeerd, uitsluitend gereden met 1700:
7900: 1700 + Bv + Bv + ABv + Bv + ABv + Bvk
het vrijgekomen stuurstandrijtuig Bvk werd ingezet samen met ICR en een 1700 en vormde daarbij dus een trek-duw combinatie in de IC diensten (met name Asd-Ehv).
De 7900en hebben een paar jaar dienst gedaan. Verder zijn de combinaties 7300, 7400 en 7800 niet meer gewijzigd. Een 7300 is echter een hoge uitzondering geworden.
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
Fred van E
dus!!........... zodoende
Offline
Berichten: 121
Re: Hoe zit zo,n stam nou in elkaar?
«
Reactie #17 Gepost op:
13 January 2009, 19:01:11 »
Hemeltje lief
Hier kan je een studie van maken.
allemaal bedankt voor de input.
Fred
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Hoe zit zo,n stam nou in elkaar?