Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door saskia
Vandaag om 23:33:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 23:33:31
Yamorc 7001 dood door Ronald Halma
Vandaag om 23:32:25
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 23:29:11
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ronald Halma
Vandaag om 23:28:29
Modelwensen 2026 door marco
Vandaag om 23:22:03
MoBaBro.de door Jelmer
Vandaag om 23:17:59
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 23:05:01
foto's van "Nederlandse" Tds'en door MB6400
Vandaag om 23:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 22:59:35
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
Vandaag om 22:52:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Jelmer
Vandaag om 22:46:53
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 22:09:19
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
Vandaag om 22:00:05
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 21:52:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:50:22
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen. door sncf231e
Vandaag om 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
Vandaag om 20:59:57
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Carl
Vandaag om 19:51:34
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Rob Ellerman
Vandaag om 19:51:05
Kerstbaantjes of winterbanen.. door R1954
Vandaag om 19:50:14
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 19:08:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 19:07:41
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:57:16
VERPLAATST: Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Reinout van Rees
Vandaag om 18:29:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:51:14
bestaand station of eigen bouw? door Petertje
Vandaag om 17:38:41
NL handleiding lokpilot 5 einbau- und betriebsanleiting 7. Auflage, Mai 2021 door NS2408
Vandaag om 17:31:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:26:52
PIKO Rh 600 NS + LokSound 5 door HACI
Vandaag om 17:19:24
  

Auteur Topic: Hoe zit zo,n stam nou in elkaar?  (gelezen 3232 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8643
  • Spoor N
Re: Hoe zit zo,n stam nou in elkaar?
« Reactie #15 Gepost op: 12 January 2009, 20:15:04 »
De 7900 heeft toch noot zo bestaan? Het was in het begin in ieder geval gereserveerd voor vierdelige stammen met een mDDM in plaats van een loc.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5435
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Hoe zit zo,n stam nou in elkaar?
« Reactie #16 Gepost op: 12 January 2009, 21:36:41 »
Nou en of de 7900 heeft gereden! Een paar jaar heeft men enkele DD-AR stammen verlengd tot 6 bakken + 1700. Dit reed hoofdzakelijk op de Enkhuizerlijn.

Samenstellingen vanaf aflevering DD-AR (1992) tot komst mDDM:

7300: 1700 + AB* + Bv + Bvk
7400: 1700 + ABv* + Bv + Bv + Bvk

Toen mDDM kwam (1996) werden een aantal 1700-en vrijgespeeld om de 1100, 1200 en 1300 te vervangen in de IC dienst. Samenstellingen werden toen:

7300: 1700 + ABv* + Bv + Bvk (werd steeds incidenteler bij aflevering mDDM)
7400: 1700 + ABv* + Bv + Bv + Bvk
7800: mDDM + ABv* + Bv + Bvk

* men probeerde de 1e klas zoveel mogelijk tegen de loc / mDDM te plaatsen.

Toen mDDM net ingestroomd was, ontstond bij NS het idee om de 1e klas te spreiden, immers een mDDM heeft ook een stukje 1e klas en die stond tegen de ABv gekoppeld.

Hierdoor ontstonden de volgende stammen, waarbij in beginsel de 1e klas van de ABv NIET tegen de Bvk stond, maar later werd dit willekeurig:

7300: 1700 + Bv + ABv + Bvk (hoge uitzondering bij tekort aan Bv rijtuigen)
7400: 1700 + Bv + Bv + ABv + Bvk
7800: mDDM + Bv + ABv + Bvk

Begin van deze eeuw (ik weet niet meer exact wanneer) ontstond nehoefte aan langere DD-AR stammen voor de Enkhuizerlijn. 2 gecombineerde DD-AR-en was teveel, een enkele te weinig. Hiertoe werden enkele stammen 7900 geformeerd, uitsluitend gereden met 1700:

7900: 1700 + Bv + Bv + ABv + Bv + ABv + Bvk

het vrijgekomen stuurstandrijtuig Bvk werd ingezet samen met ICR en een 1700 en vormde daarbij dus een trek-duw combinatie in de IC diensten (met name Asd-Ehv).

De 7900en hebben een paar jaar dienst gedaan. Verder zijn de combinaties 7300, 7400 en 7800 niet meer gewijzigd. Een 7300 is echter een hoge uitzondering geworden.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Fred van E

  • dus!!........... zodoende
  • Offline Offline
  • Berichten: 121
Re: Hoe zit zo,n stam nou in elkaar?
« Reactie #17 Gepost op: 13 January 2009, 19:01:11 »
Hemeltje lief

Hier kan je een studie van maken.
allemaal bedankt voor de input.

Fred