Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder.
door
saskia
Vandaag
om 23:33:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald Halma
Vandaag
om 23:33:31
Yamorc 7001 dood
door
Ronald Halma
Vandaag
om 23:32:25
US diorama in H0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 23:29:11
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL
door
Ronald Halma
Vandaag
om 23:28:29
Modelwensen 2026
door
marco
Vandaag
om 23:22:03
MoBaBro.de
door
Jelmer
Vandaag
om 23:17:59
Aachenau West
door
Jelmer
Vandaag
om 23:05:01
foto's van "Nederlandse" Tds'en
door
MB6400
Vandaag
om 23:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 22:59:35
Aansluiting Bezetmelding
door
BramFokke
Vandaag
om 22:52:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Jelmer
Vandaag
om 22:46:53
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 22:09:19
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
Mispoes
Vandaag
om 22:00:05
Pfarrerwinkel bahn
door
wob
Vandaag
om 21:52:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 21:50:22
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen.
door
sncf231e
Vandaag
om 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80
door
stoombr38
Vandaag
om 20:59:57
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat
door
Carl
Vandaag
om 19:51:34
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s.
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 19:51:05
Kerstbaantjes of winterbanen..
door
R1954
Vandaag
om 19:50:14
Even voorstellen Niels uit Den Haag
door
Menno
Vandaag
om 19:08:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Jelmer
Vandaag
om 19:07:41
Rondom Charlois
door
Eric B
Vandaag
om 18:57:16
VERPLAATST: Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s.
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 18:29:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 17:51:14
bestaand station of eigen bouw?
door
Petertje
Vandaag
om 17:38:41
NL handleiding lokpilot 5 einbau- und betriebsanleiting 7. Auflage, Mai 2021
door
NS2408
Vandaag
om 17:31:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 17:26:52
PIKO Rh 600 NS + LokSound 5
door
HACI
Vandaag
om 17:19:24
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Hoe zit zo,n stam nou in elkaar?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Hoe zit zo,n stam nou in elkaar? (gelezen 3232 keer)
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Offline
Berichten: 8643
Spoor N
Re: Hoe zit zo,n stam nou in elkaar?
«
Reactie #15 Gepost op:
12 January 2009, 20:15:04 »
De 7900 heeft toch noot zo bestaan? Het was in het begin in ieder geval gereserveerd voor vierdelige stammen met een mDDM in plaats van een loc.
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5435
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Hoe zit zo,n stam nou in elkaar?
«
Reactie #16 Gepost op:
12 January 2009, 21:36:41 »
Nou en of de 7900 heeft gereden! Een paar jaar heeft men enkele DD-AR stammen verlengd tot 6 bakken + 1700. Dit reed hoofdzakelijk op de Enkhuizerlijn.
Samenstellingen vanaf aflevering DD-AR (1992) tot komst mDDM:
7300: 1700 + AB* + Bv + Bvk
7400: 1700 + ABv* + Bv + Bv + Bvk
Toen mDDM kwam (1996) werden een aantal 1700-en vrijgespeeld om de 1100, 1200 en 1300 te vervangen in de IC dienst. Samenstellingen werden toen:
7300: 1700 + ABv* + Bv + Bvk (werd steeds incidenteler bij aflevering mDDM)
7400: 1700 + ABv* + Bv + Bv + Bvk
7800: mDDM + ABv* + Bv + Bvk
* men probeerde de 1e klas zoveel mogelijk tegen de loc / mDDM te plaatsen.
Toen mDDM net ingestroomd was, ontstond bij NS het idee om de 1e klas te spreiden, immers een mDDM heeft ook een stukje 1e klas en die stond tegen de ABv gekoppeld.
Hierdoor ontstonden de volgende stammen, waarbij in beginsel de 1e klas van de ABv NIET tegen de Bvk stond, maar later werd dit willekeurig:
7300: 1700 + Bv + ABv + Bvk (hoge uitzondering bij tekort aan Bv rijtuigen)
7400: 1700 + Bv + Bv + ABv + Bvk
7800: mDDM + Bv + ABv + Bvk
Begin van deze eeuw (ik weet niet meer exact wanneer) ontstond nehoefte aan langere DD-AR stammen voor de Enkhuizerlijn. 2 gecombineerde DD-AR-en was teveel, een enkele te weinig. Hiertoe werden enkele stammen 7900 geformeerd, uitsluitend gereden met 1700:
7900: 1700 + Bv + Bv + ABv + Bv + ABv + Bvk
het vrijgekomen stuurstandrijtuig Bvk werd ingezet samen met ICR en een 1700 en vormde daarbij dus een trek-duw combinatie in de IC diensten (met name Asd-Ehv).
De 7900en hebben een paar jaar dienst gedaan. Verder zijn de combinaties 7300, 7400 en 7800 niet meer gewijzigd. Een 7300 is echter een hoge uitzondering geworden.
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
Fred van E
dus!!........... zodoende
Offline
Berichten: 121
Re: Hoe zit zo,n stam nou in elkaar?
«
Reactie #17 Gepost op:
13 January 2009, 19:01:11 »
Hemeltje lief
Hier kan je een studie van maken.
allemaal bedankt voor de input.
Fred
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Hoe zit zo,n stam nou in elkaar?