Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door MichielB
Vandaag om 12:57:45
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door RhB-Mikey
Vandaag om 12:52:00
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Spoors
Vandaag om 12:48:31
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door basjuh1981
Vandaag om 12:43:50
Locatie van foto gezocht door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:42:32
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Hendrik Jan
Vandaag om 12:41:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 12:38:18
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door meino
Vandaag om 12:32:35
DR4024 door Bert_Apd
Vandaag om 12:13:45
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 12:08:20
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 11:56:11
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Teun
Vandaag om 11:15:06
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader door Arjan6511
Vandaag om 10:58:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
  

Auteur Topic: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?  (gelezen 6580 keer)

Jeroen van Tol

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Think BIG - Think Digital
Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
« Gepost op: 11 januari 2009, 17:12:48 »
Halo allemaal,

Na vele jaren ben ik weer in de modeltreinwereld gestapt. Heb nu eindelijk de ruimte en een beter budget  ;D
Maar gezien 'vroeger' is er wel het een en ander veranderd zie ik. (Hoewel ook veel nog volgens eeuwenoude principes lijkt te werken...)
Vroeger stopte ik een trein door de stroom van het blok af te halen en had ik geen seinen. De wissels werden electrisch omgezet door op een knop te drukken.
Maar dan nu! Aansluiten op de pc, digitale decoders en wat niet allemaal nog meer. Geweldig! Mijn enthousiasme neemt met de dag toe. Helaas het aantal vragen ook...

Na veel uitzoekwerk blijf ik met een paar vragen zitten waar ik mijn hoofd maar niet omheen krijg:

Via blokken met bezetmelding is bekend waar de locs (ongeveer) staan/rijden. Tot zover duidelijk. Maar wie zorgt er nu voor dat de loc netjes en exact voor een wissel stopt? (vroeger stond er vanaf dat punt gewoon geen stroom op...) In koploper zie ik dat deze regelt dat een loc nooit een bezet blok zal inrijden maar hoe weet koploper dat het tijd is om een stopsignaal naar de loc te sturen zodat deze PRECIES voor de wissel stopt?

Dan seinen, die heb ik nooit gehad. Wie bepaalt in een digitale baan welke lampjes er moeten branden? Doen de bezetmelders dat? (blok 2 bezet DUS sein blok 1 op rood?)Of wordt dat ook door de pc aangestuurd? En heb je in een digitale baan juist wel of geen seinen met 'treinbeinloedingsmogelijkheden' nodig? Leek mij van niet maar misschien mis ik iets...

In mijn rails (Fleischmann Profi) kan ik de wissels zelfdenkend maken zodat slechts 1 trein door kan. Klopt het dat dat dus juist niet meer van toepassing/nodig is bij digitale besturing?

Tot slot: Ik was van plan te kiezen voor Lenz Digital Plus qua baanbesturing omdat mijn eerste keus, de twin-center,  als 'acherhaald' werd bestempeld. Nu lees ik hier weer ergens dat ook Lenz achterhaald is :-|
Zegt mijn vrouw, de schat die niets van modeltreinen weet maar wel met een startset aan komt zetten met ProfiBoss  :D, dat de man in de winkel zei dat Viessmann misschien wel wat voor mij zou zijn...
Kortom, ik weer in de twijfels! Iemand nog een tip voor 'het neusje van de zalm' onder de digitale systemen? Geschikt voor koploper, volgens DCC standaard, voor grote banen (er komt om en nabij de 85 meter spoor H0 te liggen) en met 'toekomst-perspectief'?
Lenz leek me wel te voldoen maar dat is op papier... De praktijk hoop ik bij jullie te horen!  ;D

Overigens goed forum! Heb al heel veel vragen kunnen beantwoorden door hier te zoeken...

Groeten en alvast bedankt voor het meedenken,
Jeroen.
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2009, 17:21:58 door Jeroen van Tol »
Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
« Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2009, 17:22:08 »
Het is erg simpel.

De decoder in de lok stopt de trein, die krijgt zijn opdracht van de digitale centrale, die als je die aansluit op de computer zijn opdracht weer gekregen heeft van het besturingsprogramma, dat besturingsprogramma weet aan de hand van de meetpunten op de baan en zijn database welke trein er aan het rijden is.


Dus wat je nodig hebt zijn dus terugbezetmelders in de baan een lok met een decoder, wissels die aangesloten zijn op een decoder en een digital systeem wat aangesloten kan worden op een computer. Verder wordt het allemaal door de computer geregeld.

De Profi-Boss waar je vrouw mee thuis kwam is een uitstekend systeem voor hetgeen je wil, dus je mag haar een dikke kus geven. Het Viessmann systeem is daarin tegen niet geschikt.

Nog meer vragen stel ze gerust.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
« Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2009, 17:24:46 »
Aanvulling:

Zelfdenkende wissel principe helemaal afstappen bij digitaal rijden.
Dit gaat niet meer op door de hierboven al omschreven reden.

Seinen op een digitale baan zijn puur decoratief, het maakt voor een treinenloop niet uit of er seinen staan of niet.
De seinen zijn met decoders wel weer zo te schakelen dat wanneer blok 2 bezet is het stopsein van blok 1 rood geeft. Optisch hebben de seinen dus een functie. Aansturingstechnisch niet.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2009, 17:28:24 »
Ik zag dat Jeroen zijn verhaal had aangepast.

Het Twin-Center is zeker niet achterhaald, en voor een computerbestuurde baan een uitstekend systeem.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Jeroen van Tol

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Think BIG - Think Digital
Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
« Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2009, 19:37:12 »

Allereerst bedankt voor de (zeer) snelle reacties!

@Sander
Dat seinen (in een digitale baan) puur decoratief zijn maakt het plaatje ineens veel makkelijker. Als ik het goed begrijp kan ik die dus altijd nog achteraf aan de baan toevoegen en hoef ik ze alleen te programmeren om natuurgetrouwheid na te bootsen.

@Wim
Duidelijk verhaal. Met meetpunten bedoel je neem ik aan de bezetmeldingen en niet zaken als reed-relais? Ik moet alleen nog even opzoeken wat de combinatie terug en bezet melding doet / aan mogelijkheden biedt want ik ken alleen de bezetmelding. Kom ik verder wel uit.

Voor wat betreft het 'exact' op de juiste plek stoppen kan ik dus 'ouderwets' denken? Bij het inrijden van de laatste sectie ziet koploper dat en geeft een (door mij te programmeren) rem/stopcommando waarbij ik zelf even moet uitvogelen hoe snel ik moet remmen om op de juiste plek te eindigen? Grappig, door al die digitale mogelijkheden 'denk' ik af en toe te moeilijk...

Ik geloof zeker dat het twin-center een goed systeem is maar na die opmerking ben ik gaan speuren (van twin-center naar uhlenbrock, en toen Lenz) en kwam ik er achter dat ik bijvoorbeeld met Lenz meer mogelijkheden heb. Dan ga je je vanzelf afvragen of je alle mogelijkheden wel bekeken hebt!

Bij Viessmann dacht ik door de opmerking 'aan te sluiten op pc' dat ik het dan ook vanuit de pc zou kunnen bedienen maar zoals je al aangaf is het daarvoor niet geschikt. Valt inderdaad af.

Waar bij Lenz mijn oog op viel was het RailCom gebeuren. Weliswaar nog niet operationeel/vrijgegeven, maar de voorbereiding zit al wel in apparatuur. (Cutout gebeuren) Komt de vraag wat ik dan wel niet met RailCom zou willen... Is iets voor later. Met koploper kan ik alle treinen alleen volgens een vaste dienstregeling laten lopen. Eenmaal ingeregeld ben ik bang dat het 'speel-element' afneemt. Ik ben tenslotte de ouderwetse knoppen gewend! Een zelfbediende trein tussen het overige (volgens dienstregeling verlopende) treinverkeer door sturen is nu niet mogelijk maar moet volgens mij met de functies van RailCom wel mogelijk worden.

Maar goed, dat is allemaal toekomstmuziek. Voor nu ben ik vooral benieuwd naar ervaringen met Lenz. Vallen die tegen dan kan ik of nog even wachten of er nog andere leveranciers met een RailCom-achtig iets komen of ik hou het bij de twin-center en vervang die desnoods ooit als er meer mogelijkheden bijgekomen zijn.

Groet,
Jeroen.
Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
« Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2009, 19:47:52 »
Met Railcom kun je nog niet zoveel, er is in ieder geval geen terug koppeling naar de computer. Voor alle stukken waar van Railcom gebruik wil maken moet een speciale schakeling voor tussen. Niet nodig voor een computergestuurde baan.

Railcom werkt ook met andere systemen en daar hoef je niet perse een Lenz systeem voor als basis aan te schaffen.

Verder is terugmelding het signaal wat de terugmelder aan het digitale systeem geeft.

Bezetmelding is het signaal wat vanaf de baan komt.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
« Reactie #6 Gepost op: 11 januari 2009, 20:08:21 »
Hoi Jeroen,

Ik denk dat je eens bij http://www.railzminiworld.com/ of bij iemand thuis zou moeten kijken om de werking van Koploper.

Als je je terugmelding goed aansluit, Koploper goed programmeerd heb , je loks en treinstellen geijkt zijn, dan doet koploper de rest, remmen, accelereren, snelheid aanpassen je kan het niet zo gek bedenken of koploper regelt het (als je het maar programmeerd)

Succes

Groeten Jeroen
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
« Reactie #7 Gepost op: 11 januari 2009, 22:52:07 »
Citaat
door al die digitale mogelijkheden 'denk' ik af en toe te moeilijk...

Ik zou zeggen steeds  ;D
Het is simpeler dan je denkt.

Citaat
Met meetpunten bedoel je neem ik aan de bezetmeldingen en niet zaken als reed-relais
Reed-relais is een foute omschrijving naar mijn idee.
Meetpunten kunnen op verschillende manieren uitgevoerd worden, Infrarood oogjes, reed-contacten, bezetmelders enz.

Bezetmelding geeft signaal af aan terugmelder, de terugmelder zorgt ervoor dat die info terug gemeld wordt aan de centrale. de centrale communiceert weer met de pc, pc verwerkt en stuurt nieuwe commando's naar de baan welke opgepakt worden door de treinen.
De treinen melden zich weer op de bezetmelders, enz...

Even heel simpel en snel uitgelegd.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Jeroen van Tol

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Think BIG - Think Digital
Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
« Reactie #8 Gepost op: 12 januari 2009, 02:53:28 »
Het plaatje begint me duidelijk te worden en het rinkelt van de vallende kwartjes ;D ;D ;D  Allen bedankt daar voor.

De eigenlijke vraag waar ik mee zat (kwam ik gaandeweg pas achter  :-[ ) bleek de vraag waar ik tijdens de bouw van de baan rekening mee moet houden met betrekking tot digitaal rijden. Nu het beeld duidelijk begint te worden kom ik er achter dat ik (voorlopig) alleen de blokverdeling in de gaten moet houden zodat ik daar later bezetmelders aan kan koppelen. Eigenlijk niet heel veel anders dan voorheen!

Welke bezetmelders ik ga gebruiken hoef ik blijkbaar nog even niet te kiezen en dus ook de terugmelders niet, en dan ook de centrale niet. Kortom, ik kan gaan beginnen met bouwen en heb nog zeeen van tijd om me te verdiepen in de verschillende merken/manieren en mogelijkheden om het allemaal aan te sturen.

@Wim
RailCom nog even bekeken maar zoals dat er nu bij ligt kan ik er inderdaad niets mee.
Er zijn zeker nog geen werkende systemen die tweeweg verkeer tussen de centrale en de decoder mogelijk maken? En dan het liefst op zo'n manier dat je die info op de pc kunt gebruiken... Misschien moet ik een paar satellieten boven de baan hangen en in elke loc een gps-ontvanger bouwen ;)

Ach wie weet verzinnen ze nog wat voordat ik met de baan klaar ben.
Mijn volgende vragen zullen dan ook waarschijnlijk baanbouw gerelateerd zijn!

Groet,
Jeroen.
Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
« Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2009, 09:09:12 »
Jeroen,

Citaat
ik kan gaan beginnen met bouwen en heb nog zeeen van tijd om me te verdiepen in de verschillende merken/manieren en mogelijkheden om het allemaal aan te sturen.

Dan kom je bedrogen uit.
Begin maar eens met een testovaaltje met inhaalspoor.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
« Reactie #10 Gepost op: 12 januari 2009, 09:55:11 »
Mooie gerichte vragen, geweldig. Een proefbaantje opzetten, dat zou ik ook eerst doen, je moet immers bij het bouwen van je baan al rekening houden met de plaatsen waar de isolaties komen tussen de stukken rails waar jouw bezetmelderdraden bevestigd worden. Houd rekening met de lengte van de stukken waarop een bezetmelder komt. Kijk hiervoor in de handleiding van Koploper. Hierin staat ook hoe het een en ander uit te voeren, hoeveel bezetmelders per blok, lengte van een blok, enzovoort.
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
« Reactie #11 Gepost op: 12 januari 2009, 11:17:11 »
Citaat
Welke bezetmelders ik ga gebruiken hoef ik blijkbaar nog even niet te kiezen en dus ook de terugmelders niet, en dan ook de centrale niet. Kortom, ik kan gaan beginnen met bouwen en heb nog zeeen van tijd om me te verdiepen in de verschillende merken/manieren en mogelijkheden om het allemaal aan te sturen.

En hiermee maak je dus de grootste fout die je maar kunt maken.

Alles is afhankelijk van het systeem wat je gaat gebruiken, dus maak eerst een keus welk systeem je aanschaft, bouw dan een kleine proef opstelling en ga daarmee ervaring opdoen.

Nu een baan bouwen met nul komma nul ervaring of ook maar enig idee van wat de baan gaat aansturen, is een kapitaal vernietiiging van hier tot Tokyo.


Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Jeroen van Tol

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Think BIG - Think Digital
Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
« Reactie #12 Gepost op: 12 januari 2009, 14:44:02 »
 ??? ??? ??? Okee... Aan de reacties te horen zie ik blijkbaar iets totaal over het hoofd, of de manier waarop ik het aan wil pakken heb ik niet duidelijk uitgelegd. Dat laatste zal ik eerst even in grote lijnen doen zodat jullie misschien gericht kunnen zeggen waar ik de mist in ga...

Stap 1. Baanplan
Volgens mij valt of staat mijn aanpak met een goed doordacht baanontwerp.
Het nieuwe voor mij is dat ik een andere blokverdeling zal moeten maken dan in een analoge baan. De grote vraag is of ik de baan dan op een juiste manier in blokken verdeel. Want dat is toch het enige wat ik achteraf niet meer (eenvoudig) kan wijzigen? Wat de juiste verdeling is staat zo ik overal lees min of meer vast. Het forum en de handleiding van koploper staan bol van de tips en aanwijzingen daaromtrent... En dat ontwerp kan ik altijd op dit forum laten toetsen ;D. Of is dat nu juist de fout... Is die verdeling voor iedereen anders en moet ik dat met een proefopstelling uitproberen/leren?

Stap 2. Onderbouw maken
Stap 3. Ondergrond voor de rails/scenery op onderbouw maken
Stap 4. Rails proefplaatsen conform ontwerp (niet verlijmd aan de ondergrond)

Stap 5 zou ik dan een proefopstelling kunnen maken om uit te zoeken hoe het uiteindelijk gekozen digitale systeem in elkaar zit en hoe alle onderdelen precies aangesloten dienen te worden... Om dat niet meteen op de grote baan te proberen is een tip die ik zeker ter harte wil nemen.

Stap 7. Het gekozen systeem aansluiten op de echte baan.
Stap 8. Proefdraaien
Stap 9. Rails fixeren
Stap 10. Scenery plaatsen

Kleine aanpassingen in de blokverdeling kan ik dan nog tijdens het proefdraaien aanpassen. Blijkt het hele baanplan niet te werken (ook bij analoog een risico) kost me dat alleen de ondergrond. Ik durf het eerlijk gezegd zo wel aan...

Maar goed, mijn digitale kennis is nog pril (op het modelspoor dan want in het dagelijks leven ben ik zzp programmeur / applicatiebeheerder) dus ik hoor graag waar mijn denkfout zit!

Groet,
Jeroen.
Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...

sn00zerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
« Reactie #13 Gepost op: 12 januari 2009, 14:44:52 »
En om nog even op je "speel-element" terug te komen:
Je kan perfect nog met een handregelaar één of meerdere treinen besturen, tussen je "digitale verkeer" door !


succes,
Kris
-=https://www.digitalplayground.be=-
Where fun meets technology ...

Jeroen van Tol

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
  • Think BIG - Think Digital
Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
« Reactie #14 Gepost op: 12 januari 2009, 14:51:53 »
En om nog even op je "speel-element" terug te komen:
Je kan perfect nog met een handregelaar één of meerdere treinen besturen, tussen je "digitale verkeer" door !

Kris,

Ik meende ergens gelezen te hebben dat koploper daar juist niet mee om kan gaan...
Krijgt koploper dan geen bezetmeldingen op plaatsen waar hij het niet verwacht?

Jeroen.
Mijn leven is een pendeltrein waarvan de stations steeds een stukje vooruitgeschoven worden...