BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Jeroen van Tol op 11 januari 2009, 17:12:48

Titel: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
Bericht door: Jeroen van Tol op 11 januari 2009, 17:12:48
Halo allemaal,

Na vele jaren ben ik weer in de modeltreinwereld gestapt. Heb nu eindelijk de ruimte en een beter budget  ;D
Maar gezien 'vroeger' is er wel het een en ander veranderd zie ik. (Hoewel ook veel nog volgens eeuwenoude principes lijkt te werken...)
Vroeger stopte ik een trein door de stroom van het blok af te halen en had ik geen seinen. De wissels werden electrisch omgezet door op een knop te drukken.
Maar dan nu! Aansluiten op de pc, digitale decoders en wat niet allemaal nog meer. Geweldig! Mijn enthousiasme neemt met de dag toe. Helaas het aantal vragen ook...

Na veel uitzoekwerk blijf ik met een paar vragen zitten waar ik mijn hoofd maar niet omheen krijg:

Via blokken met bezetmelding is bekend waar de locs (ongeveer) staan/rijden. Tot zover duidelijk. Maar wie zorgt er nu voor dat de loc netjes en exact voor een wissel stopt? (vroeger stond er vanaf dat punt gewoon geen stroom op...) In koploper zie ik dat deze regelt dat een loc nooit een bezet blok zal inrijden maar hoe weet koploper dat het tijd is om een stopsignaal naar de loc te sturen zodat deze PRECIES voor de wissel stopt?

Dan seinen, die heb ik nooit gehad. Wie bepaalt in een digitale baan welke lampjes er moeten branden? Doen de bezetmelders dat? (blok 2 bezet DUS sein blok 1 op rood?)Of wordt dat ook door de pc aangestuurd? En heb je in een digitale baan juist wel of geen seinen met 'treinbeinloedingsmogelijkheden' nodig? Leek mij van niet maar misschien mis ik iets...

In mijn rails (Fleischmann Profi) kan ik de wissels zelfdenkend maken zodat slechts 1 trein door kan. Klopt het dat dat dus juist niet meer van toepassing/nodig is bij digitale besturing?

Tot slot: Ik was van plan te kiezen voor Lenz Digital Plus qua baanbesturing omdat mijn eerste keus, de twin-center,  als 'acherhaald' werd bestempeld. Nu lees ik hier weer ergens dat ook Lenz achterhaald is :-|
Zegt mijn vrouw, de schat die niets van modeltreinen weet maar wel met een startset aan komt zetten met ProfiBoss  :D, dat de man in de winkel zei dat Viessmann misschien wel wat voor mij zou zijn...
Kortom, ik weer in de twijfels! Iemand nog een tip voor 'het neusje van de zalm' onder de digitale systemen? Geschikt voor koploper, volgens DCC standaard, voor grote banen (er komt om en nabij de 85 meter spoor H0 te liggen) en met 'toekomst-perspectief'?
Lenz leek me wel te voldoen maar dat is op papier... De praktijk hoop ik bij jullie te horen!  ;D

Overigens goed forum! Heb al heel veel vragen kunnen beantwoorden door hier te zoeken...

Groeten en alvast bedankt voor het meedenken,
Jeroen.
Titel: Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
Bericht door: Wim Ros op 11 januari 2009, 17:22:08
Het is erg simpel.

De decoder in de lok stopt de trein, die krijgt zijn opdracht van de digitale centrale, die als je die aansluit op de computer zijn opdracht weer gekregen heeft van het besturingsprogramma, dat besturingsprogramma weet aan de hand van de meetpunten op de baan en zijn database welke trein er aan het rijden is.


Dus wat je nodig hebt zijn dus terugbezetmelders in de baan een lok met een decoder, wissels die aangesloten zijn op een decoder en een digital systeem wat aangesloten kan worden op een computer. Verder wordt het allemaal door de computer geregeld.

De Profi-Boss waar je vrouw mee thuis kwam is een uitstekend systeem voor hetgeen je wil, dus je mag haar een dikke kus geven. Het Viessmann systeem is daarin tegen niet geschikt.

Nog meer vragen stel ze gerust.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
Bericht door: Sander op 11 januari 2009, 17:24:46
Aanvulling:

Zelfdenkende wissel principe helemaal afstappen bij digitaal rijden.
Dit gaat niet meer op door de hierboven al omschreven reden.

Seinen op een digitale baan zijn puur decoratief, het maakt voor een treinenloop niet uit of er seinen staan of niet.
De seinen zijn met decoders wel weer zo te schakelen dat wanneer blok 2 bezet is het stopsein van blok 1 rood geeft. Optisch hebben de seinen dus een functie. Aansturingstechnisch niet.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
Bericht door: Wim Ros op 11 januari 2009, 17:28:24
Ik zag dat Jeroen zijn verhaal had aangepast.

Het Twin-Center is zeker niet achterhaald, en voor een computerbestuurde baan een uitstekend systeem.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
Bericht door: Jeroen van Tol op 11 januari 2009, 19:37:12

Allereerst bedankt voor de (zeer) snelle reacties!

@Sander
Dat seinen (in een digitale baan) puur decoratief zijn maakt het plaatje ineens veel makkelijker. Als ik het goed begrijp kan ik die dus altijd nog achteraf aan de baan toevoegen en hoef ik ze alleen te programmeren om natuurgetrouwheid na te bootsen.

@Wim
Duidelijk verhaal. Met meetpunten bedoel je neem ik aan de bezetmeldingen en niet zaken als reed-relais? Ik moet alleen nog even opzoeken wat de combinatie terug en bezet melding doet / aan mogelijkheden biedt want ik ken alleen de bezetmelding. Kom ik verder wel uit.

Voor wat betreft het 'exact' op de juiste plek stoppen kan ik dus 'ouderwets' denken? Bij het inrijden van de laatste sectie ziet koploper dat en geeft een (door mij te programmeren) rem/stopcommando waarbij ik zelf even moet uitvogelen hoe snel ik moet remmen om op de juiste plek te eindigen? Grappig, door al die digitale mogelijkheden 'denk' ik af en toe te moeilijk...

Ik geloof zeker dat het twin-center een goed systeem is maar na die opmerking ben ik gaan speuren (van twin-center naar uhlenbrock, en toen Lenz) en kwam ik er achter dat ik bijvoorbeeld met Lenz meer mogelijkheden heb. Dan ga je je vanzelf afvragen of je alle mogelijkheden wel bekeken hebt!

Bij Viessmann dacht ik door de opmerking 'aan te sluiten op pc' dat ik het dan ook vanuit de pc zou kunnen bedienen maar zoals je al aangaf is het daarvoor niet geschikt. Valt inderdaad af.

Waar bij Lenz mijn oog op viel was het RailCom gebeuren. Weliswaar nog niet operationeel/vrijgegeven, maar de voorbereiding zit al wel in apparatuur. (Cutout gebeuren) Komt de vraag wat ik dan wel niet met RailCom zou willen... Is iets voor later. Met koploper kan ik alle treinen alleen volgens een vaste dienstregeling laten lopen. Eenmaal ingeregeld ben ik bang dat het 'speel-element' afneemt. Ik ben tenslotte de ouderwetse knoppen gewend! Een zelfbediende trein tussen het overige (volgens dienstregeling verlopende) treinverkeer door sturen is nu niet mogelijk maar moet volgens mij met de functies van RailCom wel mogelijk worden.

Maar goed, dat is allemaal toekomstmuziek. Voor nu ben ik vooral benieuwd naar ervaringen met Lenz. Vallen die tegen dan kan ik of nog even wachten of er nog andere leveranciers met een RailCom-achtig iets komen of ik hou het bij de twin-center en vervang die desnoods ooit als er meer mogelijkheden bijgekomen zijn.

Groet,
Jeroen.
Titel: Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
Bericht door: Wim Ros op 11 januari 2009, 19:47:52
Met Railcom kun je nog niet zoveel, er is in ieder geval geen terug koppeling naar de computer. Voor alle stukken waar van Railcom gebruik wil maken moet een speciale schakeling voor tussen. Niet nodig voor een computergestuurde baan.

Railcom werkt ook met andere systemen en daar hoef je niet perse een Lenz systeem voor als basis aan te schaffen.

Verder is terugmelding het signaal wat de terugmelder aan het digitale systeem geeft.

Bezetmelding is het signaal wat vanaf de baan komt.

Mvg
Wim.
Titel: Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
Bericht door: Jeroen1975 op 11 januari 2009, 20:08:21
Hoi Jeroen,

Ik denk dat je eens bij http://www.railzminiworld.com/ (http://www.railzminiworld.com/) of bij iemand thuis zou moeten kijken om de werking van Koploper.

Als je je terugmelding goed aansluit, Koploper goed programmeerd heb , je loks en treinstellen geijkt zijn, dan doet koploper de rest, remmen, accelereren, snelheid aanpassen je kan het niet zo gek bedenken of koploper regelt het (als je het maar programmeerd)

Succes

Groeten Jeroen
Titel: Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
Bericht door: Sander op 11 januari 2009, 22:52:07
Citaat
door al die digitale mogelijkheden 'denk' ik af en toe te moeilijk...

Ik zou zeggen steeds  ;D
Het is simpeler dan je denkt.

Citaat
Met meetpunten bedoel je neem ik aan de bezetmeldingen en niet zaken als reed-relais
Reed-relais is een foute omschrijving naar mijn idee.
Meetpunten kunnen op verschillende manieren uitgevoerd worden, Infrarood oogjes, reed-contacten, bezetmelders enz.

Bezetmelding geeft signaal af aan terugmelder, de terugmelder zorgt ervoor dat die info terug gemeld wordt aan de centrale. de centrale communiceert weer met de pc, pc verwerkt en stuurt nieuwe commando's naar de baan welke opgepakt worden door de treinen.
De treinen melden zich weer op de bezetmelders, enz...

Even heel simpel en snel uitgelegd.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
Bericht door: Jeroen van Tol op 12 januari 2009, 02:53:28
Het plaatje begint me duidelijk te worden en het rinkelt van de vallende kwartjes ;D ;D ;D  Allen bedankt daar voor.

De eigenlijke vraag waar ik mee zat (kwam ik gaandeweg pas achter  :-[ ) bleek de vraag waar ik tijdens de bouw van de baan rekening mee moet houden met betrekking tot digitaal rijden. Nu het beeld duidelijk begint te worden kom ik er achter dat ik (voorlopig) alleen de blokverdeling in de gaten moet houden zodat ik daar later bezetmelders aan kan koppelen. Eigenlijk niet heel veel anders dan voorheen!

Welke bezetmelders ik ga gebruiken hoef ik blijkbaar nog even niet te kiezen en dus ook de terugmelders niet, en dan ook de centrale niet. Kortom, ik kan gaan beginnen met bouwen en heb nog zeeen van tijd om me te verdiepen in de verschillende merken/manieren en mogelijkheden om het allemaal aan te sturen.

@Wim
RailCom nog even bekeken maar zoals dat er nu bij ligt kan ik er inderdaad niets mee.
Er zijn zeker nog geen werkende systemen die tweeweg verkeer tussen de centrale en de decoder mogelijk maken? En dan het liefst op zo'n manier dat je die info op de pc kunt gebruiken... Misschien moet ik een paar satellieten boven de baan hangen en in elke loc een gps-ontvanger bouwen ;)

Ach wie weet verzinnen ze nog wat voordat ik met de baan klaar ben.
Mijn volgende vragen zullen dan ook waarschijnlijk baanbouw gerelateerd zijn!

Groet,
Jeroen.
Titel: Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
Bericht door: Sander op 12 januari 2009, 09:09:12
Jeroen,

Citaat
ik kan gaan beginnen met bouwen en heb nog zeeen van tijd om me te verdiepen in de verschillende merken/manieren en mogelijkheden om het allemaal aan te sturen.

Dan kom je bedrogen uit.
Begin maar eens met een testovaaltje met inhaalspoor.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
Bericht door: Rob Bogers op 12 januari 2009, 09:55:11
Mooie gerichte vragen, geweldig. Een proefbaantje opzetten, dat zou ik ook eerst doen, je moet immers bij het bouwen van je baan al rekening houden met de plaatsen waar de isolaties komen tussen de stukken rails waar jouw bezetmelderdraden bevestigd worden. Houd rekening met de lengte van de stukken waarop een bezetmelder komt. Kijk hiervoor in de handleiding van Koploper. Hierin staat ook hoe het een en ander uit te voeren, hoeveel bezetmelders per blok, lengte van een blok, enzovoort.
Titel: Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
Bericht door: Wim Ros op 12 januari 2009, 11:17:11
Citaat
Welke bezetmelders ik ga gebruiken hoef ik blijkbaar nog even niet te kiezen en dus ook de terugmelders niet, en dan ook de centrale niet. Kortom, ik kan gaan beginnen met bouwen en heb nog zeeen van tijd om me te verdiepen in de verschillende merken/manieren en mogelijkheden om het allemaal aan te sturen.

En hiermee maak je dus de grootste fout die je maar kunt maken.

Alles is afhankelijk van het systeem wat je gaat gebruiken, dus maak eerst een keus welk systeem je aanschaft, bouw dan een kleine proef opstelling en ga daarmee ervaring opdoen.

Nu een baan bouwen met nul komma nul ervaring of ook maar enig idee van wat de baan gaat aansturen, is een kapitaal vernietiiging van hier tot Tokyo.


Mvg
Wim.
Titel: Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
Bericht door: Jeroen van Tol op 12 januari 2009, 14:44:02
 ??? ??? ??? Okee... Aan de reacties te horen zie ik blijkbaar iets totaal over het hoofd, of de manier waarop ik het aan wil pakken heb ik niet duidelijk uitgelegd. Dat laatste zal ik eerst even in grote lijnen doen zodat jullie misschien gericht kunnen zeggen waar ik de mist in ga...

Stap 1. Baanplan
Volgens mij valt of staat mijn aanpak met een goed doordacht baanontwerp.
Het nieuwe voor mij is dat ik een andere blokverdeling zal moeten maken dan in een analoge baan. De grote vraag is of ik de baan dan op een juiste manier in blokken verdeel. Want dat is toch het enige wat ik achteraf niet meer (eenvoudig) kan wijzigen? Wat de juiste verdeling is staat zo ik overal lees min of meer vast. Het forum en de handleiding van koploper staan bol van de tips en aanwijzingen daaromtrent... En dat ontwerp kan ik altijd op dit forum laten toetsen ;D. Of is dat nu juist de fout... Is die verdeling voor iedereen anders en moet ik dat met een proefopstelling uitproberen/leren?

Stap 2. Onderbouw maken
Stap 3. Ondergrond voor de rails/scenery op onderbouw maken
Stap 4. Rails proefplaatsen conform ontwerp (niet verlijmd aan de ondergrond)

Stap 5 zou ik dan een proefopstelling kunnen maken om uit te zoeken hoe het uiteindelijk gekozen digitale systeem in elkaar zit en hoe alle onderdelen precies aangesloten dienen te worden... Om dat niet meteen op de grote baan te proberen is een tip die ik zeker ter harte wil nemen.

Stap 7. Het gekozen systeem aansluiten op de echte baan.
Stap 8. Proefdraaien
Stap 9. Rails fixeren
Stap 10. Scenery plaatsen

Kleine aanpassingen in de blokverdeling kan ik dan nog tijdens het proefdraaien aanpassen. Blijkt het hele baanplan niet te werken (ook bij analoog een risico) kost me dat alleen de ondergrond. Ik durf het eerlijk gezegd zo wel aan...

Maar goed, mijn digitale kennis is nog pril (op het modelspoor dan want in het dagelijks leven ben ik zzp programmeur / applicatiebeheerder) dus ik hoor graag waar mijn denkfout zit!

Groet,
Jeroen.
Titel: Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
Bericht door: sn00zerman op 12 januari 2009, 14:44:52
En om nog even op je "speel-element" terug te komen:
Je kan perfect nog met een handregelaar één of meerdere treinen besturen, tussen je "digitale verkeer" door !


succes,
Kris
Titel: Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
Bericht door: Jeroen van Tol op 12 januari 2009, 14:51:53
En om nog even op je "speel-element" terug te komen:
Je kan perfect nog met een handregelaar één of meerdere treinen besturen, tussen je "digitale verkeer" door !

Kris,

Ik meende ergens gelezen te hebben dat koploper daar juist niet mee om kan gaan...
Krijgt koploper dan geen bezetmeldingen op plaatsen waar hij het niet verwacht?

Jeroen.
Titel: Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
Bericht door: Sander op 12 januari 2009, 14:53:29
Stap 1
digitaalsysteem kiezen, testovaal maken.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
Bericht door: Rob Bogers op 12 januari 2009, 14:55:14
Ik denk dat je op een paar punten na goed op weg bent. Als je met koploper gaat beginnen zou ik als eerste voordat je de onderbouw gaat maken een proefbaantje met een inhaalspoor ontwerpen, in blokken verdelen en dan bouwen. Zorg dat de blokken minimaal iets langer zijn dan jouw langste trein, dit geldt ook voor de uiteindelijke baan. Of je nu een blok van twee bezetmelders voorziet of drie laat ik aan jou (kijk hiervoor in het koploperboek) Dit geldt ook voor de wisselstraten, wil je die detecteren of niet laat ik aan jou over. Ik zou het wel doen vanwege het feit dat je wel eens een wagonnetje kunt verliezen op een niet gedetecteerd stuk rails en dat is vragen om problemen. Deze raad heb ik van Paul Haagsma zelf gekregen. Sluit dan het geheel eens aan op de PC waarop Koploper is geinstalleerd en ga eens een tijdje proefrijden met de hele zaak. Nu kun je namelijk nog wijzigingen aanbrengen op de baan. Voldoet het geheel aan jouw wensen, ga dan eens aan de slag met de "grote" baan en niet andersom, want daar krijg je waarschijnlijk spijt van. Let wel; zo zou ik het doen!
Titel: Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
Bericht door: santerdam op 12 januari 2009, 15:02:07
Jeroen, er zijn een aantal variabele factoren betrokken, die je zelf met een oefenbaan moet ervaren. Afhankelijk van de lengte van je treinen, voor jouw gevoel fraaie rijsnelheden en remvertragingen moet je je eigen spelregels gaan opstellen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de lengte van de blokken en de lengte van de stopsectie's. Zoals je overal (handleiding Koploper, forum Koploper) kunt zien, wordt overal heel expliciet gesteld dat daarvoor geen vaste getallen bestaan.

Ook gebruik je de testbaan om gevoel te krijgen bij het bedenken van rijroutes en de instelmogelijkheden van Koploper.

Pas daarna kun je, gehinderd door enige ervaring, een goed baanplan ontwerpen. Trek hiervoor gewoon enige tijd voor uit - niet voor niets geeft iedereen dit advies.

Sander

Titel: Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
Bericht door: C_Jabaaij op 12 januari 2009, 15:08:50
Kris,

Ik meende ergens gelezen te hebben dat koploper daar juist niet mee om kan gaan...
Krijgt koploper dan geen bezetmeldingen op plaatsen waar hij het niet verwacht?

Jeroen.


Jeroen,

het kan wel met Koploper, alleen moet je dan wel de spelregels van Koploper naleven. Je krijgt dan geen bezetmeldingen op plaatsen waar Koploper het niet verwacht.
Maar wat velen al hiervoor gemeld hebben ga eerst eens een proefbaantje maken en leer daar alle mogelijkheden van Koploper en ga daarna aan de slag met je "grote" baan en niet al op voorhand roepen "ik dacht gehoord te hebben dat Koploper niet ......".

Koos Jabaaij.
Titel: Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
Bericht door: Rob Bogers op 12 januari 2009, 15:35:56
Vaak merk ik dat menigeen een eigen opvatting heeft over het gebruik van koploper, deze opvattingen zijn vaak gestoeld op eigen ervaringen van gebruikers. Heel vaak speelt de kostenpost een belangrijke rol en dat is ook zo. Maar of je nu een bezelmelderprint meer of minder nodig hebt, daar zou ik in ieder geval niet op bezuinigen. Hierover heb ik ook als beginner op koplopergebied een tijdje terug een aantal vragen gesteld in het forum van koploper. Zaken zoals "van horen zeggen" moet je zeker staven met het verhaal wat Paul Haagsma verteld in zijn gebruiksaanwijzingen. De enige goede uitleg geeft Paul Haagsma zelf in zijn beide geschriften. De eerste onder de helpfiles "voor beginners" en dan het boek over koploper zelf.
Titel: Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
Bericht door: Jeroen van Tol op 12 januari 2009, 15:52:28
Ik had een heel verhaal getikt over waarom ik dan wel of niet... bla bla bla... Heb het maar weer weggehaald. Jullie hebben gelijk. Ik ben een beetje eigenwijs aan het doen.

Ik heb/had mijn zinnen gezet op het beschikbaar komen van tweeweg communicatie tussen loc-decoders en baan. En dat is de reden dat ik nog 6-12 maanden wil wachten met de keuze voor een bepaald systeem. Tegen die tijd hoop ik dat een bepaald systeem dat op een handige manier heeft toegepast en de keuze voor mij duidelijk wordt. Zolang wachten met beginnen aan de baan wou ik dan weer niet...

Ik ga het plan even op koud ijs zetten, want jullie hebben me overtuigd dat ik dingen eerst uit moet proberen voordat ik me er een goed beeld bij kan vormen. Wellicht kan ik wat tijd rekken door de zolder voor te bereiden, wat baanideeen uit te werken op de pc en misschien zelfs wat scenery in elkaar te zetten...

Sorry dat ik al jullie ervaring in twijfel trok. Waarom naar ervaringen vragen om er vervolgens niets mee te doen... Mijn fout  :-[ :-[ :-[

Stap 1. Kies een digitaal systeem. Ga ik doen!

Bedankt voor het meedenken!

Jeroen.
Titel: Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
Bericht door: santerdam op 12 januari 2009, 16:28:33
Dat lijkt me een goede keuze, Jeroen. Wachten op tweeweg communicatie kan nog lang duren. Jij noemt 6-12 maanden, het zou mij niet verbazen als je nog 'n paar jaar langer moet wachten. Er zijn juist nieuwe modellen centrale's uitgekomen of zijn aangekondigd. Die zullen eerst een paar jaar op de markt moeten zijn voordat de volgende generatie zich zal aandienen. Over tweeweg communicatie wordt al heel lang nagedacht / geexperimenteerd, maar het breekt (voorlopig) nog niet door.

Sander
Titel: Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
Bericht door: Jeroen van Tol op 14 januari 2009, 10:22:52
Via deze weg wil ik iedereen hier even bedanken voor de enthousiaste manier van meedenken. Inmiddels krijg ik van allerlei kanten adviezen/hulp/ervaringen aangeboden. Ik had niet gedacht dat het allemaal zo in een stroomversnelling terecht zou komen na mijn eerste forumberichtje.  ;D

Voor wie het nog niet via de mail of PB's te horen heeft gekregen: Het systeem wat ik zeer waarschijnlijk ga gebruiken is DDL/DDW. Omdat ik graag programmeer en ik in bestaande systemen maar niet lijk te vinden wat ik wil (of soms gewoon schreeuwend duur) is dat een keuzerichting waarin ik twee hobby's kan verenigen. Ik wou toch al gaan aansturen middels een pc dus waarom dan nog geld uitgeven aan een losse centrale die ook nog eens meer beperkingen heeft dan de pc? Hoe dan ook, de omvang van mijn treinhobby project is met deze keuze ongeveer verdubbeld. Gevolg is dat ik niet op korte termijn aan bouwen toe ga komen en voorlopig lekker ga rommelen met een proefopstelling totdat de aansturing volledig naar mijn zin is (of in ieder geval rijp genoeg is om op de echte baan ingezet te worden. (Rob bedankt voor een opzetje voor de proefbaan!)

Zit ik alleen nog even te verzinnen waar ik jullie op de hoogte ga houden van de voortgang. Misschien toch maar weer een web-site optuigen... (Weer een project er bij! Hoef me in ieder geval niet te vervelen  ;) ;) ;) )

Mocht ik nog ergens in de problemen geraken weet ik in ieder geval waar ik terecht kan!

Groet,
Jeroen.
Titel: Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
Bericht door: Rob Bogers op 14 januari 2009, 10:34:59
Ik ben blij dat we Jeroen hebben kunnen helpen. Weer een gelukkig mens.
Titel: Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
Bericht door: Sander op 14 januari 2009, 16:24:42
Jeroen,

Citaat
Omdat ik graag programmeer en ik in bestaande systemen maar niet lijk te vinden wat ik wil (of soms gewoon schreeuwend duur) is


Wat wil jij op je baan wat volgens jou niet in de bestaande software zit?
Ik ben benieuwd...

Voor de vorderingen zou je een draadje kunnen starten in "wat zijn we aan het bouwen". Kunnen we daar mee lezen naar eventuele vorderingen.

mvg,
 Sander
Titel: Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
Bericht door: Jeroen van Tol op 14 januari 2009, 18:09:42
Sander,

Wat wil jij op je baan wat volgens jou niet in de bestaande software zit?

De 'gangbare' centrales die ik tot nu toe bekeken heb (Twin-center, Intellibox, eCos, Viessmann Commander, Zimo, Lenz) kosten allemaal minstens een paar honderd euri. Niet dat ik dat niet heb maar dat zet je toch aan het nadenken. Dan wil ik wel 'waar' voor mijn geld!
Als leek ben ik gaan kijken wat er zoal mogelijk is en wat er aan ontwikkelingen speelt omdat ik niet met een 'verouderd' systeem wil starten. Niet dat daar iets mis mee is maar ik ben gewoon zo'n type wat altijd de nieuwste snufjes wil.

De nieuwste centrales gaan allemaal richting een soort minicomputer met beeldschermpje. Veel opties (positief), schreeuwend duur (minder positief), en zodra je die centrale met een pc gaat aansturen gebruik je de helft niet meer (negatief).

De 'oudere' (als ik het zo mag noemen) centrales blijken veel beter te scoren. Veel waar voor je geld maar toch 'oud'. Geen snufjes... Dat viel me op de een of andere manier zo tegen dat ik zoiets had van: Dan maar eerst bouwen! Komt er ondertussen vanzelf wel iets 'nieuws' wat meer in mijn straatje past. We weten allemaal wat die gedachte voor commentaar opleverde  :) 

En toen las ik ergens iets over MRDirect. Computergek die ik ben was ik al bijna verkocht bij alleen al het idee van een centrale op je pc. Meteen vroeg ik me af hoe hij dat voor elkaar gekregen had en hoe dat dan werkte. Van daaruit kwam ik op DDL/DDW en nog eerdere initiatieven...

Kortom, wat ik wil heeft meer te maken met het feit dat mijn andere hobby bij computers/programmeren ligt dan dat ik nu zo kan verzinnen wat ik zou doen wat een ander nog niet heeft gedaan... Maar de mogelijkheden zijn 'onbegrensd', of ik er iets mee doe of niet maakt me niet uit. Ik hoef in ieder geval geen nieuwe centrale te kopen wanneer er iets verzonnen wordt wat de huidige niet kan. In het rotste geval ben ik dan een tijd met een andere leuke hobby bezig om de nieuwste snufjes in het programma te bouwen. En ik spaar de kosten van een centrale uit...

Niet de makkelijkste weg, maar die heb ik nooit genomen...

Groet,
Jeroen.
Titel: Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
Bericht door: santerdam op 14 januari 2009, 18:26:32
Waarom kijk je bij 'gangbare' centrales niet ook naar de Roco MultiMaus. Voor 75 euro heb je alles, compleet met trafo. Met een S88XPressNetLI aansluiten op je PC en je bent klaar.

Sander
Titel: Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
Bericht door: Jeroen van Tol op 14 januari 2009, 21:00:17
Sander,

Dat je een MultiMaus of zoals ik heb een Profi-Boss op die manier aan kunt sluiten is/was voor mij nieuw. Ik dacht dat het handregelaars waren en geen centrales.
Ik ging er dan ook van uit dat ik in mijn geval bijvoorbeeld een twin-center moest kopen om het plaatje compleet te krijgen...

De vraag of ik inderdaad op die manier de ProfiBoss samen met de S88SD16('s) kan aansluiten op de S88LN (beiden van Wim Ros) en vervolgens de S88LN kan aansluiten op de pc heb ik Wim reeds voorgelegd omdat ik bij hem die spullen wil gaan bestellen.

Neemt niet weg dat ik dat andere project toch (ook) ga doen. Lijkt me een uitdaging en zoals ik al zei, het is mijn andere hobby om met dat soort zaken te rommelen.

Mocht het verhaal met de ProfiBoss kunnen dan kan ik daar voorlopig even mee uit de voeten, bijvoorbeeld om koploper eens te bekijken en te leren werken met blokken en bezetmelders.

Groet,
Jeroen.
Titel: Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
Bericht door: Remunj op 14 januari 2009, 21:07:22
Jeroen,

Lees dan ook eens dit (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=14925.0) en dit (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=12150.0) draadje eens door.
Een goedkope oplossing om de multimaus te gebruiken.
Voor de Profi Boss komt er ook zo´n oplossing.

Gr.
Eric
Titel: Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
Bericht door: santerdam op 14 januari 2009, 21:35:23
Jeroen, zoals Eric ook al aangaf, dat gaat zeker werken hoor !

In mijn geval is het dan wel een MultiMaus, maar een Profi-Boss is evenzo een goede oplossing. En als je al een Profi-Boss hebt, dan zou ik maar niet verder zoeken naar wat jij noemde 'de gangbare centrales'.

Sander
Titel: Re: Wie stopt de trein? De PC, het sein of de 'zelfdenkende' wissel?
Bericht door: **Jelle** op 15 januari 2009, 22:11:15
Jeroen,

Nog even een leuke tip, aangezien je van plan bent zelf te gaan programmeren, denk ook eens na over de mogelijkheid om de gamepoort van je computer te gebruiken om handregelaars op aan te sluiten.
Die truc heb ik ook uitgehaald en dat werkt prima. Locs die op handbediening staan lopen ook gewoon mee in de beveiliging (dus bijvoorbeeld een achterop komende trein die automatisch rijdt zal snelheid minderen of zelfs stoppen indien nodig).
Over het gebruik van pc poorten zijn door Elektuur in het verleden al diverse boeken met een hoop nuttige informatie uitgegeven.
En het schrijven van je eigen programma is een interessante bezigheid, ik ben er al 12 jaar aan bezig.
Nog een tip, als je gaat proefrijden met je eigen software, zorg ervoor dat je een goed werkende noodstop binnen handbereik hebt. ::) Je zal 'm nodig hebben. :o

Succes,
groetjes, Jelle.