Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door Die Bahn
Vandaag om 21:20:17
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Jean-Pierre
Vandaag om 21:18:29
VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Reinout van Rees
Vandaag om 21:08:16
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
Vandaag om 21:07:11
Time-of-flight module door janvanbemmel
Vandaag om 20:43:14
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door stoombr38
Vandaag om 20:28:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:24:36
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
Vandaag om 19:42:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 19:08:06
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 18:59:18
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 18:21:13
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:53:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:13:40
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 16:50:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Noordpool
Vandaag om 16:35:25
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 16:28:33
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door hmmglaser
Vandaag om 16:12:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22

Auteur Topic: aanrijding groene Plan V 419  (gelezen 46800 keer)

Marc tramt

• Offline Offline
Re: aanrijding groene Plan V 419
« Reactie #135 Gepost op: 20 February 2009, 21:05:25 »
Nou dat is toch niet zo vreemd? Ik vind het logisch dat een treinstel in een kleur en uitvoering rijdt de het ook werkelijk heeft gehad, en er zijn nou eenmaal weinig plannetjes V die groen zijn geweest (anno 2009 alleen nog de 419).
Blijft voor mij de vraag waarom de ene V zoveel beter is dan de andere.... waarom groen/bagageruimte/origineel en niet een leuk verbouwd V'tje. Ook dat hoort immers bij de geschiedenis van het treinstel....
No dress rehearsel, this is our life.

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #136 Gepost op: 20 February 2009, 21:25:34 »
Het NSM bewaard de 840 denk ik helemaal niet, is een al oud gerucht. Dit stel is vere van origeneelen qua bak heel slecht. Tevens is het beleid van het NSM om niet alles te bewaren, geen DH-! of DH-2, geen DE-3 (deze gaat nog dit jaar weg bij het NSM) geen NS 1000, geen NS 1500.

En dan nog, wees blij met het bestaan van de Stichting mat 64 !!
Ze doen goed werk en trachten iets te bewaren......
Het was wel de bedoeling van het NSM om een DH-stel te bewaren. Dit was afgesproken met de NS maar aangezien die een deel van het materieel heeft verkocht en nu least van NSFS ging dat niet door.
De 1000 staat nu inmiddels wel in het NSM, al was het eerst inderdaad niet de bedoeling er eentje te bewaren.

@IC2000: Anders is het ook niet goed want dan zijn er mensen die zeggen 'maar die is nooit groen geweest'.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Thom

• Offline Offline
« Reactie #137 Gepost op: 21 February 2009, 02:46:05 »
Het NSM bewaard de 840 denk ik helemaal niet, is een al oud gerucht. Dit stel is vere van origeneelen qua bak heel slecht. Tevens is het beleid van het NSM om niet alles te bewaren, geen DH-! of DH-2, geen DE-3 (deze gaat nog dit jaar weg bij het NSM) geen NS 1000, geen NS 1500.

En dan nog, wees blij met het bestaan van de Stichting mat 64 !!
Ze doen goed werk en trachten iets te bewaren......
Nee, het is precies zoals jij het nu zegt...
Het NSM is gestopt met het bewaren van materieel.

De collectie op het moment is groot genoeg en past van tijd tot tijd met wat gewissel precies in het NSM, en dus heeft het NSM besloten deze niet meer uit te breiden met 'nieuwe oude' treinen...

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #138 Gepost op: 21 February 2009, 08:35:06 »
Dat lijkt me héél onwaarschijnlijk... Dat betekent dat de collectie ´af´ is?? Een plan V is zo beeldbepalend voor NS geweest dat een stel zeker in de collectie thuis hoort. Dat niet elke type materieel bewaard wordt snap ik ook, dan is er wel heel veel ruimte nodig.
No dress rehearsel, this is our life.

MR

• Offline Offline
« Reactie #139 Gepost op: 21 February 2009, 08:42:16 »
Ik zat even te knipperen met mijn ogen:

Nee, het is precies zoals jij het nu zegt...
Het NSM is gestopt met het bewaren van materieel.

Huh? Einde van het museum!

De collectie op het moment is groot genoeg en past van tijd tot tijd met wat gewissel precies in het NSM, en dus heeft het NSM besloten deze niet meer uit te breiden met 'nieuwe oude' treinen...

Oooh Het is ironisch! Je zegt natuurlijk het tegenovergestelde van wat je bedoelt: Nee, natuurlijk niet is het NSM niet gestopt met het bewaren van oude treinen en natuurlijk is het NSM niet gestopt met het uitbreiden van de collectie, net zoals de meeste andere musea. Immers het NSM heeft net besloten een replica te gaan bouwen van een koninklijk rijtuig, Sr1 als ik mij niet vergis.

Alhoewel,

Misschien bedoel je dat het NSM geen moderne dingen gaat verzamelen. Dat het men het tijdperk van de collectie afgesloten heeft, omdat het anders zo onbeperkt wordt. Een  tijdelijk overbodig schilderij stop je in een depot, maar een overbodig treinstel? Bovendien er zijn genoeg andere museumclubs die dingen willen bewaren

Groeten,

Een enigszins verwarde Marco

Grandmaster ICM

• Offline Offline
  • Reeds!
« Reactie #140 Gepost op: 21 February 2009, 12:13:55 »
Ik heb nog niet zo lang geleden een mail ontvangen van de conservator van het NSM waarin werd gezegd dat er t.z.t. een lok van de serie 1600/1800 bewaard zal worden, dus het lijkt me absoluut niet zo dat het NSM nu zegt, vol is vol, we stoppen ermee.

Anderzijds kan je qua beleid wel je twijfels hebben, een replica bouwen van een rijtuig wat bijna niemand meer heeft gekend in plaats van een treinstel bewaren waar generaties mee zijn opgegroeid en in het collectieve bewustzijn van veel mensen (en toekomstige bezoekers) van het NSM zit. Feit is dat de doelstelling van het NSM sinds de modernisering nog meer is verschoven van de oorspronkelijke doelstelling naar veel meer commerciële belangen en we op dat gebied van hun niet zo veel meer hoeven te verwachten.

Terug on topic: we moeten dus blij zijn dat er particuliere initiatieven zijn voor het bewaren van oud materieel en daarin tot nu toe vrij goed slagen. Het is jammer dat er niet een sterk persoon is/opstaat die erin zou slagen de krachten van al deze losse organisaties te bundelen en de levensvatbaarheid ervan zou verhogen, want ik vraag me toch wel eens af hoeveel van deze bewaarstichtingen (inclusief hun materieel) er over 10 jaar nog zijn.
Wordt het toch nog gezellig!

Treinhobbijist

• Offline Offline
« Reactie #141 Gepost op: 21 February 2009, 19:52:55 »
..........want ik vraag me toch wel eens af hoeveel van deze bewaarstichtingen (inclusief hun materieel) er over 10 jaar nog zijn.........

Dan zijn er misschien nog meer, MITS er natuurlijk weer materieeltype  buitendienst gaan.
Dat zal altijd wel zo blijven, immers één overkoepelde organisatie gaat nooit lukken, daar zijn al Topics over vol geschreven.
En, bij een poging om een nieuw soort Spoorwegmuseum op te richten te Lelystad, dus een samenwerking tussen clubs, is er al weer een club uitgestapt. Eigenbelang is dan dus al groter, en dat is misschien ook maar slim ook !
Het NSM inversteerd liever in oude draaimolens en achtbaantjes. En dat kan ik een zuiver commercieel bedrijf nu ook weer niet kwalijk nemen.

Voorlopig is de Stichting Mat 64 de enige met een groen stel, hopen dat dat zo blijft...... 
Kan goed begrijpen dat ze een 2 wagenstel hebben en schijnbaar opnieuw willen hebben, want wat is nu de meerwaarde van een Plan V, buiten het grote probleem wat dan zou ontstaan voor onderhoud (alles 2 x zoveel, dus: draaistellen, motoren, bakken) en stalling. Het gaat toch meer om de vorm/type dan de hoeveelheid bakken ?
Ook Engelse treinen zijn leuk

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #142 Gepost op: 21 February 2009, 20:11:30 »
Tevens is het beleid van het NSM om niet alles te bewaren, geen DH-! of DH-2, geen DE-3 (deze gaat nog dit jaar weg bij het NSM)
Dat van die DE-3 riepen ze drie jaar geleden ook. Er gaat trouwens wel meer weg; op zich niet per definitie slecht, dingen die anderen al bewaren hoef jij niet ook per se te bewaren om toch de landelijke collectie compleet te krijgen.

Overigens zou het wel erg dom zijn om te stoppen met het verzamelen van materieel; je moet je collectie ook voor de verdere toekomst natuurlijk interessant en compleet hebben.

Thom

• Offline Offline
« Reactie #143 Gepost op: 21 February 2009, 20:13:32 »

Oooh Het is ironisch! Je zegt natuurlijk het tegenovergestelde van wat je bedoelt: Nee, natuurlijk niet is het NSM niet gestopt met het bewaren van oude treinen en natuurlijk is het NSM niet gestopt met het uitbreiden van de collectie, net zoals de meeste andere musea. Immers het NSM heeft net besloten een replica te gaan bouwen van een koninklijk rijtuig, Sr1 als ik mij niet vergis.
;D ;)

Eeuwig word er hier gedacht dat het NSM alleen maar dom is, geen beleid kan voeren en keuzes maakt zonder daarbij na te denken en alleen maar geld wil verdienen met draaimolens...

Ik kon het even niet laten om daar eens flink op in te haken, misschien kunnen mensen nu eens bedenken dat hun gedachtes lang niet kloppen...  ;)
« Laatst bewerkt op: 21 February 2009, 20:22:10 door Thom »

Henk H.

• Offline Offline
« Reactie #144 Gepost op: 22 February 2009, 02:00:14 »
@ Thom...

Dat zien we in meer draadjes gebeuren, helaas...
Door voor de trein te springen krijg je echt je leven niet weer op de rails...

Maasdam

• Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
« Reactie #145 Gepost op: 22 February 2009, 03:54:16 »
Als nieuw komer op dit forum moet ik een beetje lachen om de paniek die sommige mensen teweeg brengen. Ik zie dit ook op andere fora gebeuren.

Men heeft de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt (sommige)  Nu ik dit draadje door heb gelezen, kan ik niets dan concluderen dat dit treinstel al veel eerder ten doode op was geschreven. als je de pers communice leest kan je daar uit opmaken dat het stel eigenlijk min of meer was afgeschreven in een tijdsbestek van 5 jaar. Komt dit goed uit, en zo te lezen zijn ze er zelf niet al te rouwig om.
Dus waarom panieken, als er nog genoeg PV rondrijden. het bedrag van €200.000 vind ik nogal meevallen, als dit treinstel het waard was (laatste van zijn type) zou ik zeggen doen.

Ook ben ik het niet eens dat een nieuw treinstel moet worden gerestaureerd, ik denk dat juist OV materieel niet moet worden terug gebracht naar oorspronklijke fabrieks staat. zeer zeker niet als er te veel verbouwingen zijn uitgevoerd, waardoor een treinstel niet meer in de oorspronkelijke configuratie verkeerd. Het gaat er toch in eerste instantie om dat er tenminste 1 stel bewaard blijft. Al dan niet in rijdende toestand.

Ook de klachten/opmerkingen over het NSM vind ik niet terecht, wetend dat zij een gedeelte van hun collectie heeft verloren in WW2, vind ik dat zij het nog redelijk gedaan hebben. Het vernieuwen of herindelen van de collectie is alleen maar goed, zo blijft het museum fris. Ook al snap ik soms hun beweeg redenen niet om materieel op stellages of in het donker te zetten. Het is niet altijd makkelijk om te bepalen wat wel en wat niet in het museum thuis hoort, dat met die 1000 was gewoon weg een domme vergissing. Maar begrijp het wel geen favoriet binnen de NS waarom dan bewaren...... Nu is er wel een en dat geeft aan dat het museum, leert van zijn fouten.

De beweeg redenen van een museum/stichting/bedrijf is nu eenmaal niet altijd te doorgronden, waarom koop een museum een schilderij met rood, geel en blauwe vakjes van toen 80 miljoen gulden. Waarom word het passagiersschip TSS ROTTERDAM bewaard, gerstaureerd, verbouwd tot Hote, restaurant, museum etc. kostte tot nu toe €200 miljoen. Velen zeggen schande zoveel geld waarom een stukje doek met gele, rode, blauwe vakjes, waarom zo'n grootte roestbak niet naar de sloop laten gaan en er zoveel geld aan spanderen waarom omdat beide uniek zijn, en eenmaal weg zal nooit meer te vervangen zijn.

Hopelijk heb ik niemand gekwetst.   
Groetjes Ben. 

IC 2000

• Offline Offline
« Reactie #146 Gepost op: 22 February 2009, 09:10:29 »
Als ik het schip met geld had (Méér dan 1 miljoen) dan zou ik zeggen ik koop hem en laat hem opknappen.

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #147 Gepost op: 22 February 2009, 11:30:59 »
Het bewaren van een stuk materieel kan natuurlijk nooit een doel op zich zijn (tenminste, dat kan wel, maar dan is van het doordacht opbouwen van de collectie weinig sprake). Als je Mat'64 wil bewaren, dan is dat van belang omdat het materieel beeldbepalend is voor de jaren '60 (introductie van een totaal nieuw technisch concept) en omdat het decennia lang stoptreinen heeft gereden waardoor iedereen het kent. Ook is het het eerste materieel dat in de -toen- nieuwe, frisse huisstijl is afgeleverd. Vanuit die optiek is het erg interessant om een treinstel in de uitvoering van 1968 tot jaren '70 te bewaren.

En waarom dan geen Plan T in de huidige uitvoering of een verbouwde V met paars-lila koffieboontjesmotief? Nou, omdat die uitvoering maar beperkt representatief is voor het materieel. Bovendien is een verbouwde Plan T als museumstel totaal onbruikbaar omdat een groot deel van de mensen er amper in kan zitten. Terugverbouwen van dat soort dingen is voor een museumstichting ook bijna onmogelijk (nb. ben dan ook benieuwd of en hoe ze dat bij de 766 willen gaan doen!)

Bart Mestrom

• Offline Offline
« Reactie #148 Gepost op: 22 February 2009, 12:15:57 »
Maar er is toch ook een Plan T die een bak heeft van een Plan V?

Citaat van: Wikipedia
Treinstel 528 heeft een bijzondere samenstelling, de Bk2 is namelijk afkomstig van Plan V 424. Technisch gezien is de Bk aangepast aan die van een Plan T, dit geldt ook voor de beschildering rond de frontruiten. Het interieur is echter ongewijzigd gebleven en dus gelijk aan dat van een Plan V.

manuelspot

• Gast
« Reactie #149 Gepost op: 22 February 2009, 13:13:40 »
Ik heb eenr gereden op die Plan T met die ene Plan V kopbak. Kom binnen en kijk, denk er klopt hier iets niet. Duurde wel even voor ik het door had. Ook hal had ik verlichte meters en een lichtbak boven de meters het zei me nog niets. Tot ik echt na ging denke van hey dit isn een tweetje geweest :p. Hij is echt bijzonder.

Manuel