Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:07:17
Set met 2 VAM GFT en 1 VAM potgrond exclusief MTE door Mug
Vandaag om 21:02:21
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 20:58:55
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Jeronimos
Vandaag om 20:57:05
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
Vandaag om 20:41:56
Time-of-flight module door janvanbemmel
Vandaag om 20:31:48
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door prutser
Vandaag om 20:27:32
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door reinderlf
Vandaag om 20:10:28
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:04:58
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 20:00:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:43:42
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 19:13:34
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 18:51:43
keerlusproblemen door astrantia
Vandaag om 18:04:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 17:30:04
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:07:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:33:50
Bauarbeiten im gange door spoorijzer
Vandaag om 16:31:53
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 16:30:43
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 16:23:56
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Wim Vink
Vandaag om 15:43:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:19:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Dave.......
Vandaag om 15:05:55
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:26:22
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:18:38
Aanluiting tussen tender en stoomlok door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:44:13
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:38:46
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 12:31:00
Rheinburg, TP V/VI door tijgernootje
Vandaag om 12:16:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Eric B
Vandaag om 11:16:39
  

Auteur Topic: aanrijding groene Plan V 419  (gelezen 46868 keer)

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re: aanrijding groene Plan V 419
« Reactie #120 Gepost op: 19 February 2009, 11:51:46 »
Persoonlijk denk ik dat een groen stel veel beter is. Immers wat was de kracht van de 419 tot nu toe, toch eigenlijk alleen haar kleur.......

Dat een "nieuw" stel van de Stichting nooit groen is geweest, kan de Stichting weinig aan doen. Ze hebben een ooit groene bewaard, echter deze is buiten hun schuld om gesneuveld !
Voorlopig lijkt mij een geel stel niet erg interresant, deze blijven nog wel even rijden. En als ik de geluiden opvang her en der, veel langer dan menigeen nu denkt.............
Een gele mat 64 bv op een Open Dag, daar komt toch haast niemand voor......
Gr Pewiam
Ook Engelse treinen zijn leuk

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8446
  • Spoor N
Re: aanrijding groene Plan V 419
« Reactie #121 Gepost op: 19 February 2009, 15:20:26 »
Nu niet, over 10 jaar wel.

ik vraag me af hoe dit bij de 1010 is gegaan.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

V200-G2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 2843
    • Richie's homepage
Re: aanrijding groene Plan V 419
« Reactie #122 Gepost op: 19 February 2009, 16:25:51 »
... aan de andere kant heeft de 766 ook niet meer het originele interieur ...
Op dit moment niet, maar er ligt wel een compleet origineel interieur opgeslagen te wachten om in de 766 ingebouwd te worden. Dit is destijds al met vooruitziende blik uit te slopen stellen gehaald.

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: aanrijding groene Plan V 419
« Reactie #123 Gepost op: 19 February 2009, 17:03:05 »
die gele zien we de komende 15 jaar nog wel rijden hoor.
[Idee modus]kunnen we een ander stel (zonder baggageruimte) omnummeren naar 419 en groen spuiten?[\Idee Modus]
« Laatst bewerkt op: 19 February 2009, 17:09:17 door IC 2000 »

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2081
Re: aanrijding groene Plan V 419
« Reactie #124 Gepost op: 19 February 2009, 17:29:20 »
De waarde van een treinstel zit 'm mede in de historie. Plan T is zodanig verbouwd dat die historie voor een groot deel weg is. De huidige uitvoering is niet representatief voor het materieel. Voor Plan V1-3 geldt dat eigenlijk ook. Een hoge 400 of 800 met oud (rood!) interieur is dat wel. Ik zou daar voor gaan.

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: aanrijding groene Plan V 419
« Reactie #125 Gepost op: 19 February 2009, 19:50:23 »
En bagagedeurtjes niet te vergeten, das nog belangrijker als het interieur.
Een oud interieur kun je nog bij elkaar scharrelen (of uit andere stellen halen), maar de deurtjes van de bagageruimte fabriek je niet één, twee, drie terug als ze er niet meer inzitten.

Groet Petertrein81,

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 653
  • Periode III - heden
Re: aanrijding groene Plan V 419
« Reactie #126 Gepost op: 19 February 2009, 20:05:28 »
De waarde van een treinstel zit 'm mede in de historie. Plan T is zodanig verbouwd dat die historie voor een groot deel weg is. De huidige uitvoering is niet representatief voor het materieel. Voor Plan V1-3 geldt dat eigenlijk ook. Een hoge 400 of 800 met oud (rood!) interieur is dat wel. Ik zou daar voor gaan.

Maar is het niet representatief voor de tijd waar we nu inleven dan?
Dat kan toch ook bewaard worden?
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2081
Re: aanrijding groene Plan V 419
« Reactie #127 Gepost op: 19 February 2009, 20:11:04 »
Ik vind dat bij een Plan T eerlijk gezegd niet het geval. Het interieur is veel te groot voor het stel en dus veel te krap. Dan kun je beter een Buffel bewaren, zelfde interieur.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4047
Re: aanrijding groene Plan V 419
« Reactie #128 Gepost op: 19 February 2009, 20:23:59 »
Een plan T past niet in mijn vaders achtertuin ;D. De mat 54 is ook 4-delig dus waarom een mat 64 niet?.
Zou wel leuk zijn een plan T groen en plan V geel :P
De mat 54, "Dé" kan zowieso niet, want we hebben er twee maargoed  ;)
[Eigenlijk zelfs 4, maar dat terzijde...]

Je neemt mooi "dé mat54" van jou als voorbeeld, maar momenteel staat dat stel dus wel aan de kant...
En ik vraag me dat af of ie dat ook had gestaan als het een tweetje was geweest, want dat scheelt toch echt de helft in kosten...

Dus ik denk dat die uitspraak van je een beetje mank gaat...

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4548
Re: aanrijding groene Plan V 419
« Reactie #129 Gepost op: 20 February 2009, 06:55:26 »
staat de 766 aan de kant?

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: aanrijding groene Plan V 419
« Reactie #130 Gepost op: 20 February 2009, 09:06:49 »
Ja, voor een grote revisie, moest toch gebeuren, de reden is niet dat er tekort is aan geld (lijkt mij)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5363
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: aanrijding groene Plan V 419
« Reactie #131 Gepost op: 20 February 2009, 10:40:24 »
Voor het bewaren van een groene Plan V is dus alleen de deelserie V1-V3 (401-438) geschikt. Immers alleen de setllen 401-430 waren groen. Stel 419 was de enige die overgebleven is uit deze serie en had een verbouwde bagage-afdeling. Om dat stel weer historisch verantwoord te krijgen, moest naast een andere interieurbekleding, ook de bagage-afdeling weer ingebouwd worden. Duur grapje.

Je kunt er ook voor kiezen om een gele Plan V te bewaren. Serie V4-V6 (441-483) hadden geen bagage-afdeling en zijn anno nu nog steeds aardig origineel (wel ander kleur interieur).

Je kunt ook gaan voor een stel met post-afdeling. De serie V7-V13 (801-965) hadden dit. Let wel, deze stellen hadden bij beide rijtuigbakken een andere bakindeling dan de V1-V3! Van deze serie stellen zijn veel exemplaren bij de revisie ook ontdaan van hun postafdeling.  Maar er zijn er ook nog een aantal, waarbij de deuren van de postafdeling alleen maar afgesloten zijn.  Zo'n stel is wel weer "redelijk" eenvoudig origineel te maken. Ik vraag me alleen wel af wat het nut dan nog is van de stichting Mat'64, aangezien het NSM ook zo'n stel gaat bewaren. Tot zover mij bekend zijn de plannen van het NSM om stel 840 te bewaren. Dit is het laatste door werkspoor afgeleverde treinstel. Jammer is alleen dat van de 840 nu juist de deuren van de postafdeling verwidjerd zijn. Om dit stel weer origineel te maken, zal er waarschijnlijk een bakwissel met een ander stel plaats gaan vinden.

Het bewaren van een Plan T is een heel ander verhaal. Zeker alsd je die terug wilt bouwen naar de oorspronkelijke uitvoering. Er moet niet alleen veel gedaan worden om het oude interiueur terug te kunnen plaatsen, maar  vergeet vooral de aanpassingen aan de huidige B bak niet. Dit was oorspronkelij kde BD bak, dus met bagage-afdeling en met keuken. Je zult van goede huize moeten komen wil je dat weer origineel krijgen.

Maar ook hier geldt net als met de TEE en de 766, waar ga je 100 meter trein stallen?

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Florisw

  • Offline Offline
  • Berichten: 121
Re: aanrijding groene Plan V 419
« Reactie #132 Gepost op: 20 February 2009, 11:55:11 »
Een plan T origineel krijgen zou idd lastig worden. Maar de Bk van de 419 en de BK van de 528 (oorspronkelijk van de 424) ben je al op de helft. Dan gebruik je nog een deel van het intererieur van de ABK 419, de eerste klasse coupe's uit een willekeurige plan V van een latere deelserie. Dan blijft inderdaad nog een klein stukje tweede klasse + de restauratie/keuken/ bagage over.

Wel omslachtig maar niet onmogelijk. Zou ik wel voor een gele gaan, aangezien er geen originele ramen meer voorhanden zijn voor een groen exemplaar.




Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re: aanrijding groene Plan V 419
« Reactie #133 Gepost op: 20 February 2009, 19:59:28 »
Ik vraag me alleen wel af wat het nut dan nog is van de stichting Mat'64, aangezien het NSM ook zo'n stel gaat bewaren. Tot zover mij bekend zijn de plannen van het NSM om stel 840 te bewaren.

Het NSM bewaard de 840 denk ik helemaal niet, is een al oud gerucht. Dit stel is vere van origeneelen qua bak heel slecht. Tevens is het beleid van het NSM om niet alles te bewaren, geen DH-! of DH-2, geen DE-3 (deze gaat nog dit jaar weg bij het NSM) geen NS 1000, geen NS 1500.

En dan nog, wees blij met het bestaan van de Stichting mat 64 !!
Ze doen goed werk en trachten iets te bewaren......
Ook Engelse treinen zijn leuk

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: aanrijding groene Plan V 419
« Reactie #134 Gepost op: 20 February 2009, 20:11:09 »
Waarom moeten het stel vroeger ook groen hebben rondgereden om groen gemaakt te kunnen worden ???
Het slaat in mijn ogen echt totaal nergens op ::)