Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 21:47:52
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:44:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 21:31:36
Piko 2025 door Die Bahn
Vandaag om 21:20:17
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Jean-Pierre
Vandaag om 21:18:29
VERPLAATST: Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Reinout van Rees
Vandaag om 21:08:16
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Reinout van Rees
Vandaag om 21:07:11
Time-of-flight module door janvanbemmel
Vandaag om 20:43:14
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door stoombr38
Vandaag om 20:28:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:24:36
Antennes op Roco 1753 door Wilma1970
Vandaag om 19:42:13
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 19:08:06
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 18:59:18
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 18:21:13
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:53:28
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 16:50:12
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 16:28:33
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door hmmglaser
Vandaag om 16:12:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
  

Auteur Topic: aanrijding groene Plan V 419  (gelezen 46808 keer)

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
Re: aanrijding groene Plan V 419
« Reactie #105 Gepost op: 17 February 2009, 20:01:38 »
Er is nieuws, afkomstig van http://www.mat64.nl :

"Op 10 januari is ons treinstel 419 aangereden op het terrein van Nedtrain te Leidschendam door een DDAR van NS Reizigers. De afgelopen weken is er door verschillende instanties een uitvoerig onderzoek geweest naar de oorzaak hiervan. Een deel van deze onderzoeken loopt nog, dus daarover kan weinig gezegd worden. De 419 is zwaar beschadigd aan de voorzijde, waarbij op enkele plaatsen plooivorming is opgetreden, o.a. boven de cabinedeur en in de zijwand direct achter de cabine, de voormalige bagageruimte. Tevens is de boom van de koppeling tijdens het hersporen in de nacht van 10 op 11 januari niet in de geleiding terecht gekomen, waardoor het stel schuin op haar draaistelstaat. Om dit alsnog goed te krijgen wordt het stel in de week van 16 februari opnieuw gelicht, waarbij dit probleem wordt opgelost. De 419 is dan in principe klaar om vervoerd te kunnen worden.

De grote vraag voor iedereen is natuurlijk hoe het nu verder gaat met de 419 en de Stichting mat.'64. Goed te realiseren is hierbij natuurlijk dat de 419 zwaar beschadigd is en eigenlijk total-loss is. Samen met NSR en hun verzekeringsmaatschappij zijn er op dit moment onderhandelingen om hiervoor tot een oplossing te komen, waarbij de volgende twee opties bekeken zijn: De 419 laten herstellen, waarbij je rekening moet houden met een schadebedrag van zo'n 200.000,- Euro terwijl het stel eigenlijk niets waard is, immers 40 jaar oud en dus afgeschreven. Of de 419 afvoeren en een ander stel van NS overnemen.

Omdat de onderhandelingen nog niet zijn afgerond, is hierover op dit moment nog niet veel te zeggen. Echter de Stichting Mat.'64 gaat duidelijk voor de laastste optie. De 419 is dan wel zeker historisch interresant en technisch 100 procent, maar helaas qua bak heel erg slecht. Vele roestgaten en waterlekkage maken het stel eigenlijk niet geschikt als museumstel voor de toekomst. Tevens worden de draaistellen binnen zo'n 5 jaar zeker afgekeurd, waarbij dan groot onderhoud noodzakelijk is. Ook speelt duidelijk in deze afweging mee dat de 419 verre van origineel is, de bagagewagen ontbreekt en het interieur is wel erg modern. NS en verzekering en stichting hopen dat nog voor de zomer tot een goede oplossing te komen zodat in ieder geval een Plan-V bewaard blijft als rijdend museumstel."

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5275
    • grootspoorfoto's
Re: aanrijding groene Plan V 419
« Reactie #106 Gepost op: 17 February 2009, 20:08:40 »
Heel erg verstandig wat de stichting doet door voor een ander stel te gaan.
Voor grootspoorfoto's zie site

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3579
    • Flickr
Re: aanrijding groene Plan V 419
« Reactie #107 Gepost op: 17 February 2009, 20:16:11 »
Met een dergelijke goed onderbouwde reactie krijgt de Stichting mijn respect (terug). Gelukkig zijn er nog relatief originele plan V's te vinden met BPk, ooit zullen we blij zijn dat er zoiets bewaard zal zijn (wie weet dan nog wat ene bagage- of zelfs Postafdeling is!)

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: aanrijding groene Plan V 419
« Reactie #108 Gepost op: 17 February 2009, 20:36:58 »
Als ik de stichting was zou ik gewoon proberen om er eentje van de laatste serie te krijgen, die zal technisch veel beter zijn en ook de revisietermijn van onderdelen zoals de draaistellen zal veel langer doorlopen.
En als het een Super-V is trekt ie ook nog lekker snel op, en dat is nooit weg om effe snel tussendoor te gaan bij museum rondritjes.

Groet Petertrein81,

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4047
Re: aanrijding groene Plan V 419
« Reactie #109 Gepost op: 17 February 2009, 22:26:19 »
Je kunt van elke plan V een super V maken door twee draadjes terug te plaatsen, meer steld dat niet voor...

Echter is de vraag of je het wel wilt...

Fermon Bosman

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
  • Mat'54 766
Re: aanrijding groene Plan V 419
« Reactie #110 Gepost op: 17 February 2009, 23:03:45 »
Gelukkig zijn er nog relatief originele plan V's te vinden met BPk, ooit zullen we blij zijn dat er zoiets bewaard zal zijn (wie weet dan nog wat ene bagage- of zelfs Postafdeling is!)

En hier sluit ik me geheel bij aan. Ik hoop dat de stichting voor een Plan V gaat met een bagageafdeling. En die is ook handig voor de nodige "rommel" voor de stichting  ;D

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re: aanrijding groene Plan V 419
« Reactie #111 Gepost op: 18 February 2009, 08:54:40 »
Als ik het bericht van de stichting zo lees, gaan ze voor een origineel stel.
Dan is dus wel duidelijk wat dit zou kunnen gaan worden.
Denk dat Fermon dus gelijk heeft
Gr Pewiam
Ook Engelse treinen zijn leuk

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4548
Re: aanrijding groene Plan V 419
« Reactie #112 Gepost op: 18 February 2009, 18:50:49 »
als er dan een nieuwe komt wordt deze niet geel neem ik aan. Wordt er ook een plan T bewaard?

IC 2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 396
Re: aanrijding groene Plan V 419
« Reactie #113 Gepost op: 18 February 2009, 19:22:02 »
ongetwijfelt zou ik haast zeggen.  ;)

Treinhobbijist

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re: aanrijding groene Plan V 419
« Reactie #114 Gepost op: 18 February 2009, 19:31:44 »
............ Wordt er ook een plan T bewaard?....................

Misschien iets voor jou om te doen.  ;D 
Persoonlijk lijkt mij een Plan T wat groot.
Lijkt mij al heel mooi als de Stichting uberhaupt een "nieuw" Plan V stel krijgt.
Ook Engelse treinen zijn leuk

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: aanrijding groene Plan V 419
« Reactie #115 Gepost op: 18 February 2009, 19:38:40 »
een nieuw plan V-tje zou dan van een latere leverserie zijn en die zijn alleen geel geweest als ik t goed heb. Een plan T bewaren zou natuurlijk kunnen, maar dan wel in gerenoveerde uitvoering of je moet t conrad-bestelnummer van een origineel plan T-interieur weten... die dingen zijn nogal vertimmerd. En nouja, als deze botsing betekent dat ze met een frissere V verder kunnen, prima zou ik zeggen. plan V is wel zulk beeldbepalend spul dat er zeker wat van bewaard moet blijven, ook al komt t nu je neus uit  ;)

Shinkansen200

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
  • ありがとうございました新幹線200系!
Re: aanrijding groene Plan V 419
« Reactie #116 Gepost op: 19 February 2009, 01:21:49 »
Klopt, vanaf de 431 werden alle Vtjes in het geel afgeleverd.
Theoretisch gezien zou het mogelijk moeten zijn, om met interieurdelen Plan V weer een, grotendeels, origineel interieur Plan T samen te stellen, Plan V heeft immers, op de bekleding na, nog steeds de originele banken.
De bagagerekken en de wandbekleding bij het plafond zijn bij de renovatie ongemoeid gelaten, dat heb je dus al, het enige lastige is om de coupe's in de Bk1 en Bk2 te herstellen, voor een van de Bk's zou het nog wel kunnen aangezien de 419 er nog 2 in de Bk heeft zitten, maar voor de 2e Bk wordt dat toch wel wat lastiger. Natuurlijk zal dit financieel niet zo makkelijk zijn, dus of het praktisch haalbaar is weet ik niet, aan de andere kant heeft de 766 ook niet meer het originele interieur wat niets aan de museumstatus van het stel kan afdoen.

Ik hoop nog steeds dat er in ieder geval 1 Plan T bewaard gaat worden, na bijna 45 jaar onafgebroken op het Nederlandse spoor mag dat ook wel vind ik. kunnen ze misschien meteen de 528 bewaren, dan is er toch nog een klein beetje Plan V1/3 bewaard.

Het is een verstandige keuze van de stichting Mat'64 om voor een ander stel te kiezen, daar bestaat geen twijfel over, en toch is het triest dat een (klein) stukje spoorweg geschiedenis verloren is gegaan. vooral op deze manier.
 
de 419 in betere tijden:





Sander


Tokaido/Sanyo Shinkansen 1987-1999 (schaal N)

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4548
Re: aanrijding groene Plan V 419
« Reactie #117 Gepost op: 19 February 2009, 06:00:59 »
Misschien iets voor jou om te doen.  ;D 
Persoonlijk lijkt mij een Plan T wat groot.
Lijkt mij al heel mooi als de Stichting uberhaupt een "nieuw" Plan V stel krijgt.

Een plan T past niet in mijn vaders achtertuin ;D. De mat 54 is ook 4-delig dus waarom een mat 64 niet?.
Zou wel leuk zijn een plan T groen en plan V geel :P

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10743
Re: aanrijding groene Plan V 419
« Reactie #118 Gepost op: 19 February 2009, 08:21:18 »
Wat ik me wel eens afvraag; waarom toch altijd alles in originele staat en kleur terug willen brengen. Plan T/V heeft er zo'n 40 dienstjaren op zitten en dat mag ook bij een museumstel zichtbaar zijn vind ik. Het is uiteraard wel prettig als het stel technisch in orde is en uiteraard schoon en heel, maar de diverse verbouwingen hoeven voor mij niet omgedaan gemaakt te worden.
Plan T/V heeft veruit het langst in het geel dienst gedaan, veel V'tjes zelfs uitsluitend geel, dus voor mij hoort zo'n museumstel gewoon geel te zijn.
No dress rehearsel, this is our life.

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: aanrijding groene Plan V 419
« Reactie #119 Gepost op: 19 February 2009, 08:38:20 »
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn! De eerste zin slaat de spijker op zijn kop. :)
« Laatst bewerkt op: 22 February 2009, 12:57:33 door Peter Korsten. Reden: citaat van vorig bericht verwijderd »
Met vriendelijke groeten, altijd.