Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:24:30
br 041 334-4 Fleischmann H0 door Ronald69
Vandaag om 20:18:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jos_1972
Vandaag om 20:01:45
Roco ns 309 ac>dc door bellejt
Vandaag om 19:50:35
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 19:49:57
Eyro Interlaken door Luc2000
Vandaag om 19:09:49
Onvoldoende trekkracht, loc verzwaren? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:08:58
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:56:25
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald Halma
Vandaag om 18:41:26
Trafo regelaar hulp door FraWi
Vandaag om 18:38:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:37:21
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 17:12:28
Stalen rijtuigen van NS door ACTS1251
Vandaag om 17:12:13
RhB H0m, Albulisch door Sylvester
Vandaag om 17:00:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:48:08
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door tijgernootje
Vandaag om 16:27:43
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door GD
Vandaag om 16:12:18
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 15:22:53
De Projecten van RetroJack door tijgernootje
Vandaag om 15:22:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door tijgernootje
Vandaag om 15:16:09
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 14:48:22
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:46:59
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Benelux795
Vandaag om 14:17:43
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:08:41
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Duikeend
Vandaag om 12:07:41
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 11:44:47
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:27:32
  

Auteur Topic: Samenstelling Sneltrein  (gelezen 6701 keer)

Mat-46

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Samenstelling Sneltrein
« Gepost op: 10 January 2009, 19:12:50 »
Op het moment ben ik bezig met het eerste deel van mijn modelspoorbaan. Deze baan speelt zich af in 1978. Wat ik op deze baan onder andere wil laten rijden is een binnenlandse sneltrein getrokken door geel-grijze NS 1100 zonder botsneuzen. Op het moment heb ik 2 oude (zie 40 jaar ;D ) Plan E wagons van lima hiervoor en zit ik te overwegen om hier 2 Plan N wagons achter te hangen en er later nog eens een plan W. 

Mijn vraag: Zou deze combinatie kijkend naar het jaartal waar mijn baan zich in afspeelt mogelijk zijn? En zo niet: wat zou dan wel een goede combinatie voor deze trein zijn?
Station Hallum in H0

Roelof

  • Gast
Re: Samenstelling Sneltrein
« Reactie #1 Gepost op: 10 January 2009, 19:47:34 »
Zo maar een ideetje:

TREINSAMENSTELLINGEN PERIODE 1960 – 1979 (GETROKKEN TREINEN)


ROUTE:
AMSTERDAM CS – ENSCHEDE V.V.: A 6501 – RD 6951 – 2B’s 6600

AMSTERDAM CS – HENGELO/ENSCHEDE – BAD HARZBURG: D 7601 – A 7700 – B 7800 – B 7800 – B 7800 – B 7800

AMSTERDAM CS – ENSCHEDE V.V.: A 7700 – WRD 7651 – B 7800 – B 7800

GRONINGEN – UTRECHT – DEN HAAG SS(exprestrein): A 6001(in 1959 vernummerd, oude serie A 7401 – 7406) – 2A’s 7701 – RD  6951 – 5B’s 7851                                                                                 

AMSTERDAM CS – ARNHEM – KEULEN/NIJMEGEN: B 4101 – A 7701 – B 4101- WRD 7651 – B 4101 – A 7701 – B 4101

AMSTERDAM CS – SITTARD – MAASTRICHT/HEERLEN: B 6601 – A 6501 – RD 6951 – 2B’s 6601

GRONINGEN – AMSTERDAM CS: A 6501 – A 7701 – RD 6951 – 3B’s 2137 501(in 1968 uitbreiding serie 4100)

AMSTERDAM CS – AMERSFOORT: A 6501 – RD 6951 – 5B’s 2137 501 – A 6501

AMERSFOORT – AMSTERDAM CS: A 6501 – A 7701 – RD 6951 – 3B’s 2137 501

ZWOLLE - ‘s HERTOGENBOSCH – VLISSINGEN: A 6001 – B 6601 – AB 6601 – ex B 6601 – 2B’s 6601

ROTTERDAM CS – VENLO – KEULEN: D 7601 - 2AB’s 7351(in 1957/58 uitbreiding serie 7700/7800) – 2B’s 7000

DEN HELDER – AMSTERDAM amstel – 2B’s 2137 501 – A 6501 – B 6601 – A 6501 – RD 6951 – 2B’s 6601

AMSTERDAM – HENGELO – RHEINE: A 7701 – 3B’s 7801 – Rd 6951

Aan het getrokken materieel werden in die jaren nog de volgende rijtuigen voor binnenlands verkeer toegevoegd:
1959              A 6001 – 6006(oude serie 7401 – 7406, bouwjaar ’39)         
1958/1959  AB 6232 – 6244(oude serie 7532/7544, bouwjaar ‘32/33)
1958        B 6101 – 6105(oude serie C 7201/7206 in 1952 7101/7105, in 1956 B
                                                7101/7105, bouwjaar ’28)
1958              B 6151 – 6160(in 1956 B 7151/7160, bouwjaar ‘32/33)
1959        B 6111 – 6119(oude serie C 7211/7222 in 1952 7111/7119, in 1956 B 
                                           7111/7119, bouwjaar ’37)                                         
1961              B 6181 – 6186(oude serie 7181/7186, bouwjaar ‘28)                 
1961              B 6191 – 6197(oude serie 7191/7197, bouwjaar ‘30-31)       
1959           BD 6802 – 6808(oude serie AB 6202/6208, bouwjaar ‘35-36)     




Voor de binnenlandse en buurlandtreinen waren in 1971 toen aanwezig:

ex turkooizen rijtuigen serie 7700/7800
blauwe rijtuigen 1954/1956
serie 7351 – 7380
ex ligrijtuigen serie 7000
serie 4100 voor Brussel en Keulen via Kaldenkirchen/Emmerich
serie 2137 501

In de jaren 1970/1972 kwamen tenslotte de trek/duw treinen met de blauwe rijtuigen, energiewagen en 2 2200en. De samenstelling bestond uit 1 AB ex B 6600 en 3B 6600en. Deze voor DE tractie verbouwde treinstellen reden in enkele ochtend - en/of namiddagtreinen met op die tijden een drukker vervoer dan overdag.

De in 1979 nog aanwezige getrokken rijtuigen lopen hoofdzakelijk op de volgende baanvakken:

Ex turkooizen rijtuigen             Amsterdam CS – Maastricht/Heerlen
serie 7700/7800(Plan D)         Amsterdam CS – Enschede
Blauwe rijtuigen 1954/1956      (alleen A, RD)
AB 7351 – 7380 (Plan K)           Den Haag CS – Keulen
B    7001 – 7025 (Plan N)          Den Haag CS – Keulen
D    7601 – 7620 (Stalen D)       Den Haag CS - Keulen   
B    4101 – 4124 (Plan W1)       Amsterdam CS – Brussel Zuid
2137 501 (Plan W2 )                 Amsterdam CS – Enschede
blauwe rijtuigen DE tractie        Arnhem – Winterswijk
(Plan E)                                      Zwolle – Enschede
                                                    Groningen – Leeuwarden
                                                    Groningen – Nieuwe Schans
                                                                                     

Groet, Ronald.

Mat-46

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Samenstelling Sneltrein
« Reactie #2 Gepost op: 10 January 2009, 20:09:38 »
Ik dank u zeer ;D
Station Hallum in H0

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8994
  • Hengelooo 1:160
Re: Samenstelling Sneltrein
« Reactie #3 Gepost op: 10 January 2009, 21:04:49 »
Trein 2247 Amsterdam CS-Hengelo-Bad Harzburg had tot medio 1976 de volgende samenstelling:

Asd-Hgl:

NS 1100/1200/1300 + RD + B + B + B + A + B + D

Hgl- Bad Harzburg: DB 220 + B + B + B + A + B + D

Een erg mooie trein, locwissel in Hengelo.  In Oldenzaal kruiste deze trein vaak met de tegentrein 2244: Bad Harzburg-Hengelo-Amsterdam CS


220 082 met tr. 2244 (naar Amsterdam) en 220 083 met tr. 2247 (naar Bad Harzburg) te Oldenzaal, 1975. Foto: René Spaan

Bad Harzburg-Hgl:

DB 220 + D + B + A + B + B + B

Hgl-Asd:

NS 1100/1200/1300 + D + B + A + B + B + B+ RD

D: Stalen D 4- of (soms) 6-deurs
A: plan D
B: plan D (9 ramers)
RD: plan E of soms plan D
« Laatst bewerkt op: 11 January 2009, 11:12:56 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Samenstelling Sneltrein
« Reactie #4 Gepost op: 11 January 2009, 10:39:40 »
Frank,

Locwissel in Hengelo?
Waar kwam de NL loc dan vandaan rijden op emplacement Hengelo?

Wellicht is dit leuk om op mijn baan toe te passen.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8994
  • Hengelooo 1:160
Re: Samenstelling Sneltrein
« Reactie #5 Gepost op: 11 January 2009, 10:47:10 »
Ik was er zelf niet bij maar gezien de treinenloop van de 2247/2244 zal de NS E-loc + RD van tr. 2247 overgegaan zijn op tr. 2244 en zich dus op het buitenspoor van Hengelo aan het centrumkant hebben opgehouden.

220 073 is met tr. 2244 aangekomen in Hengelo en zal plaats maken voor NS-loc 1216. Aan het eind van de trein wordt de RD geplaatst. 1975, foto: René Spaan.


De voor NS onvoordelige locwissel te Bad Bentheim van heden had de DB dus tot in 1976 in Hengelo... 
« Laatst bewerkt op: 11 January 2009, 10:59:55 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.