Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
dennie
Vandaag
om 01:37:47
Rondom Charlois
door
Huup
25 November 2025, 23:41:03
Zelfgemaakt BiDiB modules
door
Dennis1984
25 November 2025, 23:39:44
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
25 November 2025, 23:28:48
Invoering SGNS containerwagens bij NS
door
Jan Breman
25 November 2025, 23:24:16
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
BrightonBelle
25 November 2025, 22:59:38
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen
door
Huup
25 November 2025, 22:56:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
25 November 2025, 22:53:11
Liliput kortkoppeling mechaniek defect
door
008200
25 November 2025, 22:13:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
NS264
25 November 2025, 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
sncf231e
25 November 2025, 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos
door
Te 2/2
25 November 2025, 21:52:56
Grappige foto's
door
René 4312
25 November 2025, 21:34:01
Aachenau West
door
wob
25 November 2025, 21:32:21
Piko 2025
door
Rob Ellerman
25 November 2025, 21:13:45
Le Bassin uit logeren bij Bentink
door
Modellbahnwagen
25 November 2025, 21:12:06
Mijn geweatherde modellen
door
cor_b
25 November 2025, 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jouw philotrain bent)
door
orientexpress
25 November 2025, 20:36:51
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
25 November 2025, 20:19:52
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen?
door
virmfan
25 November 2025, 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp
door
neudalhausenstadbahn
25 November 2025, 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
25 November 2025, 19:46:55
fotowedstrijd 2025
door
Dave.......
25 November 2025, 19:35:50
De spoorhaven van Zuidbarge.
door
Eric B
25 November 2025, 19:09:50
Bf Kibronn
door
Luit
25 November 2025, 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3
door
ArnodeBruin
25 November 2025, 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
Falkenberg
25 November 2025, 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
Streamliner
25 November 2025, 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
25 November 2025, 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Sicco Dierdorp
25 November 2025, 15:21:02
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
Samenstelling Sneltrein
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Samenstelling Sneltrein (gelezen 6979 keer)
Mat-46
Offline
Berichten: 25
Samenstelling Sneltrein
«
Gepost op:
10 January 2009, 19:12:50 »
Op het moment ben ik bezig met het eerste deel van mijn modelspoorbaan. Deze baan speelt zich af in 1978. Wat ik op deze baan onder andere wil laten rijden is een binnenlandse sneltrein getrokken door geel-grijze NS 1100 zonder botsneuzen. Op het moment heb ik 2 oude (zie 40 jaar
) Plan E wagons van lima hiervoor en zit ik te overwegen om hier 2 Plan N wagons achter te hangen en er later nog eens een plan W.
Mijn vraag:
Zou deze combinatie kijkend naar het jaartal waar mijn baan zich in afspeelt mogelijk zijn? En zo niet: wat zou dan wel een goede combinatie voor deze trein zijn?
Gelogd
Station Hallum in H0
Roelof
Gast
Re: Samenstelling Sneltrein
«
Reactie #1 Gepost op:
10 January 2009, 19:47:34 »
Zo maar een ideetje:
TREINSAMENSTELLINGEN PERIODE 1960 – 1979 (GETROKKEN TREINEN)
ROUTE:
AMSTERDAM CS – ENSCHEDE V.V.: A 6501 – RD 6951 – 2B’s 6600
AMSTERDAM CS – HENGELO/ENSCHEDE – BAD HARZBURG: D 7601 – A 7700 – B 7800 – B 7800 – B 7800 – B 7800
AMSTERDAM CS – ENSCHEDE V.V.: A 7700 – WRD 7651 – B 7800 – B 7800
GRONINGEN – UTRECHT – DEN HAAG SS(exprestrein): A 6001(in 1959 vernummerd, oude serie A 7401 – 7406) – 2A’s 7701 – RD 6951 – 5B’s 7851
AMSTERDAM CS – ARNHEM – KEULEN/NIJMEGEN: B 4101 – A 7701 – B 4101- WRD 7651 – B 4101 – A 7701 – B 4101
AMSTERDAM CS – SITTARD – MAASTRICHT/HEERLEN: B 6601 – A 6501 – RD 6951 – 2B’s 6601
GRONINGEN – AMSTERDAM CS: A 6501 – A 7701 – RD 6951 – 3B’s 2137 501(in 1968 uitbreiding serie 4100)
AMSTERDAM CS – AMERSFOORT: A 6501 – RD 6951 – 5B’s 2137 501 – A 6501
AMERSFOORT – AMSTERDAM CS: A 6501 – A 7701 – RD 6951 – 3B’s 2137 501
ZWOLLE - ‘s HERTOGENBOSCH – VLISSINGEN: A 6001 – B 6601 – AB 6601 – ex B 6601 – 2B’s 6601
ROTTERDAM CS – VENLO – KEULEN: D 7601 - 2AB’s 7351(in 1957/58 uitbreiding serie 7700/7800) – 2B’s 7000
DEN HELDER – AMSTERDAM amstel – 2B’s 2137 501 – A 6501 – B 6601 – A 6501 – RD 6951 – 2B’s 6601
AMSTERDAM – HENGELO – RHEINE: A 7701 – 3B’s 7801 – Rd 6951
Aan het getrokken materieel werden in die jaren nog de volgende rijtuigen voor binnenlands verkeer toegevoegd:
1959 A 6001 – 6006(oude serie 7401 – 7406, bouwjaar ’39)
1958/1959 AB 6232 – 6244(oude serie 7532/7544, bouwjaar ‘32/33)
1958 B 6101 – 6105(oude serie C 7201/7206 in 1952 7101/7105, in 1956 B
7101/7105, bouwjaar ’28)
1958 B 6151 – 6160(in 1956 B 7151/7160, bouwjaar ‘32/33)
1959 B 6111 – 6119(oude serie C 7211/7222 in 1952 7111/7119, in 1956 B
7111/7119, bouwjaar ’37)
1961 B 6181 – 6186(oude serie 7181/7186, bouwjaar ‘28)
1961 B 6191 – 6197(oude serie 7191/7197, bouwjaar ‘30-31)
1959 BD 6802 – 6808(oude serie AB 6202/6208, bouwjaar ‘35-36)
Voor de binnenlandse en buurlandtreinen waren in 1971 toen aanwezig:
ex turkooizen rijtuigen serie 7700/7800
blauwe rijtuigen 1954/1956
serie 7351 – 7380
ex ligrijtuigen serie 7000
serie 4100 voor Brussel en Keulen via Kaldenkirchen/Emmerich
serie 2137 501
In de jaren 1970/1972 kwamen tenslotte de trek/duw treinen met de blauwe rijtuigen, energiewagen en 2 2200en. De samenstelling bestond uit 1 AB ex B 6600 en 3B 6600en. Deze voor DE tractie verbouwde treinstellen reden in enkele ochtend - en/of namiddagtreinen met op die tijden een drukker vervoer dan overdag.
De in 1979 nog aanwezige getrokken rijtuigen lopen hoofdzakelijk op de volgende baanvakken:
Ex turkooizen rijtuigen Amsterdam CS – Maastricht/Heerlen
serie 7700/7800(Plan D) Amsterdam CS – Enschede
Blauwe rijtuigen 1954/1956 (alleen A, RD)
AB 7351 – 7380 (Plan K) Den Haag CS – Keulen
B 7001 – 7025 (Plan N) Den Haag CS – Keulen
D 7601 – 7620 (Stalen D) Den Haag CS - Keulen
B 4101 – 4124 (Plan W1) Amsterdam CS – Brussel Zuid
2137 501 (Plan W2 ) Amsterdam CS – Enschede
blauwe rijtuigen DE tractie Arnhem – Winterswijk
(Plan E) Zwolle – Enschede
Groningen – Leeuwarden
Groningen – Nieuwe Schans
Groet, Ronald.
Gelogd
Mat-46
Offline
Berichten: 25
Re: Samenstelling Sneltrein
«
Reactie #2 Gepost op:
10 January 2009, 20:09:38 »
Ik dank u zeer
Gelogd
Station Hallum in H0
Mispoes
Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
Offline
Berichten: 9012
Hengelooo 1:160
Re: Samenstelling Sneltrein
«
Reactie #3 Gepost op:
10 January 2009, 21:04:49 »
Trein 2247 Amsterdam CS-Hengelo-Bad Harzburg had tot medio 1976 de volgende samenstelling:
Asd-Hgl:
NS 1100/1200/1300 + RD + B + B + B + A + B + D
Hgl- Bad Harzburg: DB 220 + B + B + B + A + B + D
Een erg mooie trein, locwissel in Hengelo. In Oldenzaal kruiste deze trein vaak met de tegentrein 2244: Bad Harzburg-Hengelo-Amsterdam CS
220 082 met tr. 2244 (naar Amsterdam) en 220 083 met tr. 2247 (naar Bad Harzburg) te Oldenzaal, 1975. Foto: René Spaan
Bad Harzburg-Hgl:
DB 220 + D + B + A + B + B + B
Hgl-Asd:
NS 1100/1200/1300 + D + B + A + B + B + B+ RD
D: Stalen D 4- of (soms) 6-deurs
A: plan D
B: plan D (9 ramers)
RD: plan E of soms plan D
«
Laatst bewerkt op: 11 January 2009, 11:12:56 door Mispoes
»
Gelogd
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.
Sander
Offline
Berichten: 4666
Re: Samenstelling Sneltrein
«
Reactie #4 Gepost op:
11 January 2009, 10:39:40 »
Frank,
Locwissel in Hengelo?
Waar kwam de NL loc dan vandaan rijden op emplacement Hengelo?
Wellicht is dit leuk om op mijn baan toe te passen.
mvg,
Sander
Gelogd
mvg,
Sander
Mispoes
Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
Offline
Berichten: 9012
Hengelooo 1:160
Re: Samenstelling Sneltrein
«
Reactie #5 Gepost op:
11 January 2009, 10:47:10 »
Ik was er zelf niet bij maar gezien de treinenloop van de 2247/2244 zal de NS E-loc + RD van tr. 2247 overgegaan zijn op tr. 2244 en zich dus op het buitenspoor van Hengelo aan het centrumkant hebben opgehouden.
220 073 is met tr. 2244 aangekomen in Hengelo en zal plaats maken voor NS-loc 1216. Aan het eind van de trein wordt de RD geplaatst. 1975, foto: René Spaan.
De voor NS onvoordelige locwissel te Bad Bentheim van heden had de DB dus tot in 1976 in Hengelo...
«
Laatst bewerkt op: 11 January 2009, 10:59:55 door Mispoes
»
Gelogd
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
Samenstelling Sneltrein