Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:04:07
Nachttrein Amsterdam - Parijs jaren 90 door verst107
Vandaag om 20:03:47
100x "Het is Weekend" foto's!!! door sjoerd74
Vandaag om 19:59:26
Artitec restanten, wat kan je er van maken door Marc tramt
Vandaag om 19:56:45
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Koerts
Vandaag om 19:55:50
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door Ronald Koerts
Vandaag om 19:53:37
Modelspoorbaan Fleischmann door jerrytrein
Vandaag om 19:48:48
Tal der Eichhörnchen. N door Gerhard64
Vandaag om 19:48:28
Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem door Ronald Koerts
Vandaag om 19:34:23
H0 baan Zuid Limburg door Marij Stoffels
Vandaag om 19:29:38
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
Vandaag om 19:28:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:15:59
Bruggen-IG: De brug van Oosterbeek door Gerco van Beelen
Vandaag om 18:37:31
Modulebaan Werkspoor-Kathedraal en de Demka gieterij, HO tijdperk III/IV door NS264
Vandaag om 18:34:00
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
Vandaag om 18:33:19
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 18:31:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:29:05
Baanbouw Bosje77 door bosje77
Vandaag om 18:22:23
Flacatlan in N door Frank69
Vandaag om 18:22:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:15:00
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 18:14:47
H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland) door Wouter_
Vandaag om 18:06:15
Afwrijftransfer aanbrengen, waarmee kun je dat doen? door gtw6016
Vandaag om 17:47:27
Driemaster in ‘t veen - NS 2900 in h0 door janw
Vandaag om 17:38:45
Projekt 083-338 door Noordernet
Vandaag om 17:11:05
Roco 2020 nieuws door v140
Vandaag om 17:01:32
Langlauf tender (Bayerische) ombouwen naar Kurztender. door puntenglijder
Vandaag om 17:00:27
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
Vandaag om 16:55:51
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door Rolando
Vandaag om 16:48:15
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Tulpendaal
Vandaag om 16:41:34
  

Auteur Topic: Samenstelling Sneltrein  (gelezen 4505 keer)

Mat-46

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Samenstelling Sneltrein
« Gepost op: 10 januari 2009, 19:12:50 »
Op het moment ben ik bezig met het eerste deel van mijn modelspoorbaan. Deze baan speelt zich af in 1978. Wat ik op deze baan onder andere wil laten rijden is een binnenlandse sneltrein getrokken door geel-grijze NS 1100 zonder botsneuzen. Op het moment heb ik 2 oude (zie 40 jaar ;D ) Plan E wagons van lima hiervoor en zit ik te overwegen om hier 2 Plan N wagons achter te hangen en er later nog eens een plan W. 

Mijn vraag: Zou deze combinatie kijkend naar het jaartal waar mijn baan zich in afspeelt mogelijk zijn? En zo niet: wat zou dan wel een goede combinatie voor deze trein zijn?
Station Hallum in H0

Roelof

  • Gast
Re: Samenstelling Sneltrein
« Reactie #1 Gepost op: 10 januari 2009, 19:47:34 »
Zo maar een ideetje:

TREINSAMENSTELLINGEN PERIODE 1960 – 1979 (GETROKKEN TREINEN)


ROUTE:
AMSTERDAM CS – ENSCHEDE V.V.: A 6501 – RD 6951 – 2B’s 6600

AMSTERDAM CS – HENGELO/ENSCHEDE – BAD HARZBURG: D 7601 – A 7700 – B 7800 – B 7800 – B 7800 – B 7800

AMSTERDAM CS – ENSCHEDE V.V.: A 7700 – WRD 7651 – B 7800 – B 7800

GRONINGEN – UTRECHT – DEN HAAG SS(exprestrein): A 6001(in 1959 vernummerd, oude serie A 7401 – 7406) – 2A’s 7701 – RD  6951 – 5B’s 7851                                                                                 

AMSTERDAM CS – ARNHEM – KEULEN/NIJMEGEN: B 4101 – A 7701 – B 4101- WRD 7651 – B 4101 – A 7701 – B 4101

AMSTERDAM CS – SITTARD – MAASTRICHT/HEERLEN: B 6601 – A 6501 – RD 6951 – 2B’s 6601

GRONINGEN – AMSTERDAM CS: A 6501 – A 7701 – RD 6951 – 3B’s 2137 501(in 1968 uitbreiding serie 4100)

AMSTERDAM CS – AMERSFOORT: A 6501 – RD 6951 – 5B’s 2137 501 – A 6501

AMERSFOORT – AMSTERDAM CS: A 6501 – A 7701 – RD 6951 – 3B’s 2137 501

ZWOLLE - ‘s HERTOGENBOSCH – VLISSINGEN: A 6001 – B 6601 – AB 6601 – ex B 6601 – 2B’s 6601

ROTTERDAM CS – VENLO – KEULEN: D 7601 - 2AB’s 7351(in 1957/58 uitbreiding serie 7700/7800) – 2B’s 7000

DEN HELDER – AMSTERDAM amstel – 2B’s 2137 501 – A 6501 – B 6601 – A 6501 – RD 6951 – 2B’s 6601

AMSTERDAM – HENGELO – RHEINE: A 7701 – 3B’s 7801 – Rd 6951

Aan het getrokken materieel werden in die jaren nog de volgende rijtuigen voor binnenlands verkeer toegevoegd:
1959              A 6001 – 6006(oude serie 7401 – 7406, bouwjaar ’39)         
1958/1959  AB 6232 – 6244(oude serie 7532/7544, bouwjaar ‘32/33)
1958        B 6101 – 6105(oude serie C 7201/7206 in 1952 7101/7105, in 1956 B
                                                7101/7105, bouwjaar ’28)
1958              B 6151 – 6160(in 1956 B 7151/7160, bouwjaar ‘32/33)
1959        B 6111 – 6119(oude serie C 7211/7222 in 1952 7111/7119, in 1956 B 
                                           7111/7119, bouwjaar ’37)                                         
1961              B 6181 – 6186(oude serie 7181/7186, bouwjaar ‘28)                 
1961              B 6191 – 6197(oude serie 7191/7197, bouwjaar ‘30-31)       
1959           BD 6802 – 6808(oude serie AB 6202/6208, bouwjaar ‘35-36)     




Voor de binnenlandse en buurlandtreinen waren in 1971 toen aanwezig:

ex turkooizen rijtuigen serie 7700/7800
blauwe rijtuigen 1954/1956
serie 7351 – 7380
ex ligrijtuigen serie 7000
serie 4100 voor Brussel en Keulen via Kaldenkirchen/Emmerich
serie 2137 501

In de jaren 1970/1972 kwamen tenslotte de trek/duw treinen met de blauwe rijtuigen, energiewagen en 2 2200en. De samenstelling bestond uit 1 AB ex B 6600 en 3B 6600en. Deze voor DE tractie verbouwde treinstellen reden in enkele ochtend - en/of namiddagtreinen met op die tijden een drukker vervoer dan overdag.

De in 1979 nog aanwezige getrokken rijtuigen lopen hoofdzakelijk op de volgende baanvakken:

Ex turkooizen rijtuigen             Amsterdam CS – Maastricht/Heerlen
serie 7700/7800(Plan D)         Amsterdam CS – Enschede
Blauwe rijtuigen 1954/1956      (alleen A, RD)
AB 7351 – 7380 (Plan K)           Den Haag CS – Keulen
B    7001 – 7025 (Plan N)          Den Haag CS – Keulen
D    7601 – 7620 (Stalen D)       Den Haag CS - Keulen   
B    4101 – 4124 (Plan W1)       Amsterdam CS – Brussel Zuid
2137 501 (Plan W2 )                 Amsterdam CS – Enschede
blauwe rijtuigen DE tractie        Arnhem – Winterswijk
(Plan E)                                      Zwolle – Enschede
                                                    Groningen – Leeuwarden
                                                    Groningen – Nieuwe Schans
                                                                                     

Groet, Ronald.

Mat-46

  • Offline Offline
  • Berichten: 25
Re: Samenstelling Sneltrein
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2009, 20:09:38 »
Ik dank u zeer ;D
Station Hallum in H0

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8460
  • Wer fährt denn da noch Märklin...
Re: Samenstelling Sneltrein
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2009, 21:04:49 »
Trein 2247 Amsterdam CS-Hengelo-Bad Harzburg had tot medio 1976 de volgende samenstelling:

Asd-Hgl:

NS 1100/1200/1300 + RD + B + B + B + A + B + D

Hgl- Bad Harzburg: DB 220 + B + B + B + A + B + D

Een erg mooie trein, locwissel in Hengelo.  In Oldenzaal kruiste deze trein vaak met de tegentrein 2244: Bad Harzburg-Hengelo-Amsterdam CS


220 082 met tr. 2244 (naar Amsterdam) en 220 083 met tr. 2247 (naar Bad Harzburg) te Oldenzaal, 1975. Foto: René Spaan

Bad Harzburg-Hgl:

DB 220 + D + B + A + B + B + B

Hgl-Asd:

NS 1100/1200/1300 + D + B + A + B + B + B+ RD

D: Stalen D 4- of (soms) 6-deurs
A: plan D
B: plan D (9 ramers)
RD: plan E of soms plan D
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2009, 11:12:56 door Mispoes »
Sent from my schIldPad with BlaBlatalk

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4681
Re: Samenstelling Sneltrein
« Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2009, 10:39:40 »
Frank,

Locwissel in Hengelo?
Waar kwam de NL loc dan vandaan rijden op emplacement Hengelo?

Wellicht is dit leuk om op mijn baan toe te passen.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8460
  • Wer fährt denn da noch Märklin...
Re: Samenstelling Sneltrein
« Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2009, 10:47:10 »
Ik was er zelf niet bij maar gezien de treinenloop van de 2247/2244 zal de NS E-loc + RD van tr. 2247 overgegaan zijn op tr. 2244 en zich dus op het buitenspoor van Hengelo aan het centrumkant hebben opgehouden.

220 073 is met tr. 2244 aangekomen in Hengelo en zal plaats maken voor NS-loc 1216. Aan het eind van de trein wordt de RD geplaatst. 1975, foto: René Spaan.


De voor NS onvoordelige locwissel te Bad Bentheim van heden had de DB dus tot in 1976 in Hengelo... 
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2009, 10:59:55 door Mispoes »
Sent from my schIldPad with BlaBlatalk