BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Mat-46 op 10 januari 2009, 19:12:50
-
Op het moment ben ik bezig met het eerste deel van mijn modelspoorbaan. Deze baan speelt zich af in 1978. Wat ik op deze baan onder andere wil laten rijden is een binnenlandse sneltrein getrokken door geel-grijze NS 1100 zonder botsneuzen. Op het moment heb ik 2 oude (zie 40 jaar ;D ) Plan E wagons van lima hiervoor en zit ik te overwegen om hier 2 Plan N wagons achter te hangen en er later nog eens een plan W.
Mijn vraag: Zou deze combinatie kijkend naar het jaartal waar mijn baan zich in afspeelt mogelijk zijn? En zo niet: wat zou dan wel een goede combinatie voor deze trein zijn?
-
Zo maar een ideetje:
TREINSAMENSTELLINGEN PERIODE 1960 – 1979 (GETROKKEN TREINEN)
ROUTE:
AMSTERDAM CS – ENSCHEDE V.V.: A 6501 – RD 6951 – 2B’s 6600
AMSTERDAM CS – HENGELO/ENSCHEDE – BAD HARZBURG: D 7601 – A 7700 – B 7800 – B 7800 – B 7800 – B 7800
AMSTERDAM CS – ENSCHEDE V.V.: A 7700 – WRD 7651 – B 7800 – B 7800
GRONINGEN – UTRECHT – DEN HAAG SS(exprestrein): A 6001(in 1959 vernummerd, oude serie A 7401 – 7406) – 2A’s 7701 – RD 6951 – 5B’s 7851
AMSTERDAM CS – ARNHEM – KEULEN/NIJMEGEN: B 4101 – A 7701 – B 4101- WRD 7651 – B 4101 – A 7701 – B 4101
AMSTERDAM CS – SITTARD – MAASTRICHT/HEERLEN: B 6601 – A 6501 – RD 6951 – 2B’s 6601
GRONINGEN – AMSTERDAM CS: A 6501 – A 7701 – RD 6951 – 3B’s 2137 501(in 1968 uitbreiding serie 4100)
AMSTERDAM CS – AMERSFOORT: A 6501 – RD 6951 – 5B’s 2137 501 – A 6501
AMERSFOORT – AMSTERDAM CS: A 6501 – A 7701 – RD 6951 – 3B’s 2137 501
ZWOLLE - ‘s HERTOGENBOSCH – VLISSINGEN: A 6001 – B 6601 – AB 6601 – ex B 6601 – 2B’s 6601
ROTTERDAM CS – VENLO – KEULEN: D 7601 - 2AB’s 7351(in 1957/58 uitbreiding serie 7700/7800) – 2B’s 7000
DEN HELDER – AMSTERDAM amstel – 2B’s 2137 501 – A 6501 – B 6601 – A 6501 – RD 6951 – 2B’s 6601
AMSTERDAM – HENGELO – RHEINE: A 7701 – 3B’s 7801 – Rd 6951
Aan het getrokken materieel werden in die jaren nog de volgende rijtuigen voor binnenlands verkeer toegevoegd:
1959 A 6001 – 6006(oude serie 7401 – 7406, bouwjaar ’39)
1958/1959 AB 6232 – 6244(oude serie 7532/7544, bouwjaar ‘32/33)
1958 B 6101 – 6105(oude serie C 7201/7206 in 1952 7101/7105, in 1956 B
7101/7105, bouwjaar ’28)
1958 B 6151 – 6160(in 1956 B 7151/7160, bouwjaar ‘32/33)
1959 B 6111 – 6119(oude serie C 7211/7222 in 1952 7111/7119, in 1956 B
7111/7119, bouwjaar ’37)
1961 B 6181 – 6186(oude serie 7181/7186, bouwjaar ‘28)
1961 B 6191 – 6197(oude serie 7191/7197, bouwjaar ‘30-31)
1959 BD 6802 – 6808(oude serie AB 6202/6208, bouwjaar ‘35-36)
Voor de binnenlandse en buurlandtreinen waren in 1971 toen aanwezig:
ex turkooizen rijtuigen serie 7700/7800
blauwe rijtuigen 1954/1956
serie 7351 – 7380
ex ligrijtuigen serie 7000
serie 4100 voor Brussel en Keulen via Kaldenkirchen/Emmerich
serie 2137 501
In de jaren 1970/1972 kwamen tenslotte de trek/duw treinen met de blauwe rijtuigen, energiewagen en 2 2200en. De samenstelling bestond uit 1 AB ex B 6600 en 3B 6600en. Deze voor DE tractie verbouwde treinstellen reden in enkele ochtend - en/of namiddagtreinen met op die tijden een drukker vervoer dan overdag.
De in 1979 nog aanwezige getrokken rijtuigen lopen hoofdzakelijk op de volgende baanvakken:
Ex turkooizen rijtuigen Amsterdam CS – Maastricht/Heerlen
serie 7700/7800(Plan D) Amsterdam CS – Enschede
Blauwe rijtuigen 1954/1956 (alleen A, RD)
AB 7351 – 7380 (Plan K) Den Haag CS – Keulen
B 7001 – 7025 (Plan N) Den Haag CS – Keulen
D 7601 – 7620 (Stalen D) Den Haag CS - Keulen
B 4101 – 4124 (Plan W1) Amsterdam CS – Brussel Zuid
2137 501 (Plan W2 ) Amsterdam CS – Enschede
blauwe rijtuigen DE tractie Arnhem – Winterswijk
(Plan E) Zwolle – Enschede
Groningen – Leeuwarden
Groningen – Nieuwe Schans
Groet, Ronald.
-
Ik dank u zeer ;D
-
Trein 2247 Amsterdam CS-Hengelo-Bad Harzburg had tot medio 1976 de volgende samenstelling:
Asd-Hgl:
NS 1100/1200/1300 + RD + B + B + B + A + B + D
Hgl- Bad Harzburg: DB 220 + B + B + B + A + B + D
Een erg mooie trein, locwissel in Hengelo. In Oldenzaal kruiste deze trein vaak met de tegentrein 2244: Bad Harzburg-Hengelo-Amsterdam CS
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img026_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img026_1.jpg)
220 082 met tr. 2244 (naar Amsterdam) en 220 083 met tr. 2247 (naar Bad Harzburg) te Oldenzaal, 1975. Foto: René Spaan
Bad Harzburg-Hgl:
DB 220 + D + B + A + B + B + B
Hgl-Asd:
NS 1100/1200/1300 + D + B + A + B + B + B+ RD
D: Stalen D 4- of (soms) 6-deurs
A: plan D
B: plan D (9 ramers)
RD: plan E of soms plan D
-
Frank,
Locwissel in Hengelo?
Waar kwam de NL loc dan vandaan rijden op emplacement Hengelo?
Wellicht is dit leuk om op mijn baan toe te passen.
mvg,
Sander
-
Ik was er zelf niet bij maar gezien de treinenloop van de 2247/2244 zal de NS E-loc + RD van tr. 2247 overgegaan zijn op tr. 2244 en zich dus op het buitenspoor van Hengelo aan het centrumkant hebben opgehouden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/img027.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/img027.jpg)
220 073 is met tr. 2244 aangekomen in Hengelo en zal plaats maken voor NS-loc 1216. Aan het eind van de trein wordt de RD geplaatst. 1975, foto: René Spaan.
De voor NS onvoordelige locwissel te Bad Bentheim van heden had de DB dus tot in 1976 in Hengelo...