Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendel module door Henry Stelling
Vandaag om 09:30:11
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:28:54
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door Karben
Vandaag om 09:21:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 09:10:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 08:51:36
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 07:41:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:49:42
NS 3502 van zwart naar groen door Met een sik
20 September 2025, 22:31:12
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
20 September 2025, 22:31:00
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
20 September 2025, 22:28:41
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
20 September 2025, 22:24:17
Da's Daz 2 door NS264
20 September 2025, 22:06:28
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
20 September 2025, 21:37:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 September 2025, 21:20:37
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
20 September 2025, 20:56:11
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
20 September 2025, 20:47:16
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door defender
20 September 2025, 20:28:44
Wat doen jullie als het koud wordt? door defender
20 September 2025, 20:14:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frans van Meerwijk
20 September 2025, 19:58:09
Piko 2025 door Jan-Peter
20 September 2025, 19:17:06
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
20 September 2025, 17:44:28
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door piksov
20 September 2025, 17:20:20
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
20 September 2025, 16:22:59
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Ben
20 September 2025, 14:36:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
20 September 2025, 14:30:09
Veevervoer ss/ ns door klusser
20 September 2025, 14:02:22
Een nieuw begin door dreezy
20 September 2025, 13:27:39
Aachenau West door Ronald Halma
20 September 2025, 11:43:09
Welke wielreiniger door Ronald Halma
20 September 2025, 11:33:18
Welke decoder is dit? door Remunj
20 September 2025, 10:21:22
  

Auteur Topic: Aparte (multi)tractie bij de BLS (oud en nieuw)  (gelezen 2300 keer)

Tjeerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
Aparte (multi)tractie bij de BLS (oud en nieuw)
« Gepost op: 12 October 2006, 22:18:32 »
Hoi allemaal,

Op het vorige forum had ik ook al zo'n draadje begonnen, maar vind het zo leuk dat ik er nu weer over begin: aparte/leuke/rare multitractie bij de BLS. Een Ae8/8 met Ae6/8 tussenlok vind ik bijvoorbeeld schitterend. In het boek "BLS - Die grosse Alpenbahn" van Patric Belloncle en Peter Willen (EK special 10) staat ook een leuke; Een BN Be4/4 als voorspan voor een Ae6/8 met goederentrein (de combinatie is een soort "ersatz-Ae8/8"). Dit was in de zomerperiode van 1961 een vaste omloop. De beide Triebwagen wisselde in Kandersteg van plaats om, omdat de Ae6/8 een zwaardere copressor voor de reminstallatie heeft.

Nou vroeg ik me af; hebben er ooit ook wel eens zware goederentreinen gereden met een Re4/4 en Ae4/4 in multitractie en een Ae6/8 als tussenlok???

Verder vind ik de combinatie van een Re465 en de ADtranz 12X ook erg mooi. Volgens het boek "Traumhafte Lotschbergbahn" van Carlo Hertogs (een echte aanrader!!!) hebben deze beide loks in multitractie met elkaar gereden. Waarom kunnen de Re485 en Re465 dat dan niet?
Bas, misschien weet jij meer hierover???

Als iemand andere combinaties weet, VERTEL VERTEL .....

mvg, Tjeerd
H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1156
Re: Aparte (multi)tractie bij de BLS (oud en nieuw)
« Reactie #1 Gepost op: 12 October 2006, 23:55:26 »
Hallo Tjeerd

Dubbeltractie met 465 en 12X is niet mogelijk, doordat ze verschillende systemen gebruiken. In voorspan rijden is natuurlijk wel mogelijk.

Bij de SBB hebben we Vst IIID, bij de DB ZDS of ZMS, en dat werkt echt niet met elkaar. Anders konden de 485's wel met de 465/425 samen rijden.

Dubbeltractie 425/415 is mogelijk, zal ook wel eens zijn gebeurd. Ik ken een geval van een maand of 9 geleden waar deze combinatie met een goederentrein naar Domo is gereden ivm defect 425 die voorgezien was.

Groeten

Bas

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 795
Re: Aparte (multi)tractie bij de BLS (oud en nieuw)
« Reactie #2 Gepost op: 13 October 2006, 01:04:38 »

Dubbeltractie met 465 en 12X is niet mogelijk, doordat ze verschillende systemen gebruiken. In voorspan rijden is natuurlijk wel mogelijk.

Bas

Misschien een domme vraag, maar wat is het verschil tussen dubbeltractie en in voorspanrijden? Heeft bij een voorspan iedere machine een eigen machinist ?

Bedankt voor het antwoord.

Groeten, Alexander

Re 6/6

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
  • Het heden is het verleden van de toekomst
Re: Aparte (multi)tractie bij de BLS (oud en nieuw)
« Reactie #3 Gepost op: 13 October 2006, 07:53:47 »
Ik vind het geen domme vraag hoor.

Bij dubbeltractie bediend de machinist beide locs vanuit zijn cabine.
Bij voorspan worden beide locs door een machinist bediend, deze optie is dan ook duurder voor een spoorwegmaatschappij.


Ron (voorheen RonW)
Bouwen en rijden met wat je leuk vind

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1156
Re: Aparte (multi)tractie bij de BLS (oud en nieuw)
« Reactie #4 Gepost op: 13 October 2006, 08:20:41 »
Klopt helemaal Ron....wij hebben regelmatig voorspan door onze verschillende loks. Meestal delen we de tractie die nodig is door tweeen of de andere loks worden uitgeschakeld en meegesleept, hoewel het dan geen voorspan meer is.

Groet

Bas

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Aparte (multi)tractie bij de BLS (oud en nieuw)
« Reactie #5 Gepost op: 13 October 2006, 10:18:59 »




« Laatst bewerkt op: 13 October 2006, 10:26:08 door Blausee-Mitholz »

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 795
Re: Aparte (multi)tractie bij de BLS (oud en nieuw)
« Reactie #6 Gepost op: 13 October 2006, 23:58:03 »
Dank voor de info. Ik kon me niet voorstellen dat het in voorspan rijden nog gebrukt werd. Dit mede omdat ik dan mijn bedenkingen heb over dingen als het gelijktijdig aanzetten en remmen, en de zichtbaarheid van seinen voor de machinist in de ingesloten locomotieven.

Groeten, Alexander

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Aparte (multi)tractie bij de BLS (oud en nieuw)
« Reactie #7 Gepost op: 14 October 2006, 01:02:15 »
Ik kon me niet voorstellen dat het in voorspan rijden nog gebrukt werd. Dit mede omdat ik dan mijn bedenkingen heb over dingen als het gelijktijdig aanzetten en remmen, en de zichtbaarheid van seinen voor de machinist in de ingesloten locomotieven.

Vroegâh op de Gotthard en Lötschberg gebruikte men fluitsignalen (van de lok) en gebarentaal als communicatie tussen de machinisten bij voorspan en tussenlokken (opdrukdienst ofwel Schiebedienst was er nog niet).

Met intrede van de Funk is het allemaal makkelijker geworden  :D ;D
Bij voorspan en Schiebediensten zie je bij vertrek dan ook altijd dat de machinisten radiocontakt met elkaar hebben. Zoals Bas al aangeeft zijn er afspraken wie wat hoeveel tractie geeft. En bij remmen zal de leidende machinist de remming inzetten. De tweede machinst zal niet remmen, alleen tractie terug nemen. Zijn lok wordt nl geremd als zijnde een wagen  ;) Het is allemaal niet zo moeilijk als het lijkt...................

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 795
Re: Aparte (multi)tractie bij de BLS (oud en nieuw)
« Reactie #8 Gepost op: 15 October 2006, 01:22:21 »
Het is allemaal niet zo moeilijk als het lijkt...................

Ok bedankt, ik ben maar een toeschouwer, die een beetje nadenkt  ;D

Groeten, Alexander