Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Koploper overzetten naar iTrain door Ben
Vandaag om 05:36:15
Beilhack xrotm: rijrichting door Ben
Vandaag om 05:26:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 04:59:56
Welke wielreiniger door ArjanB
Vandaag om 03:45:00
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
19 September 2025, 23:23:08
Aachenau West door basjuh1981
19 September 2025, 23:05:36
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
19 September 2025, 22:55:50
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door basjuh1981
19 September 2025, 22:53:19
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door basjuh1981
19 September 2025, 22:52:08
Piko 2025 door De eerste Ivo
19 September 2025, 22:46:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
19 September 2025, 22:32:40
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Syb030
19 September 2025, 22:31:17
Onbekend analoog bouwsteentje door Bahn-AG
19 September 2025, 22:20:19
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door RetroJack
19 September 2025, 22:01:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 September 2025, 21:40:34
Alweer is de Weller soldeerbout defect door PeterV
19 September 2025, 21:27:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 September 2025, 21:14:14
Da's Daz 2 door Huup
19 September 2025, 20:41:36
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door FritsT
19 September 2025, 20:21:31
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
19 September 2025, 20:11:05
Wat doen jullie als het koud wordt? door Sylvester
19 September 2025, 19:59:02
Mijnbouw Indonesië door NS264
19 September 2025, 19:58:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 September 2025, 19:58:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
19 September 2025, 19:52:15
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
19 September 2025, 18:56:52
Raadplaatje door grossraumwagen
19 September 2025, 18:21:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
19 September 2025, 18:18:41
ROCO 66420 door Arjan6511
19 September 2025, 17:28:12
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
19 September 2025, 16:56:26
Leubachtalbahn door Krokodil68
19 September 2025, 16:44:45
  

Auteur Topic: Aparte (multi)tractie bij de BLS (oud en nieuw)  (gelezen 2299 keer)

Tjeerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
Aparte (multi)tractie bij de BLS (oud en nieuw)
« Gepost op: 12 October 2006, 22:18:32 »
Hoi allemaal,

Op het vorige forum had ik ook al zo'n draadje begonnen, maar vind het zo leuk dat ik er nu weer over begin: aparte/leuke/rare multitractie bij de BLS. Een Ae8/8 met Ae6/8 tussenlok vind ik bijvoorbeeld schitterend. In het boek "BLS - Die grosse Alpenbahn" van Patric Belloncle en Peter Willen (EK special 10) staat ook een leuke; Een BN Be4/4 als voorspan voor een Ae6/8 met goederentrein (de combinatie is een soort "ersatz-Ae8/8"). Dit was in de zomerperiode van 1961 een vaste omloop. De beide Triebwagen wisselde in Kandersteg van plaats om, omdat de Ae6/8 een zwaardere copressor voor de reminstallatie heeft.

Nou vroeg ik me af; hebben er ooit ook wel eens zware goederentreinen gereden met een Re4/4 en Ae4/4 in multitractie en een Ae6/8 als tussenlok???

Verder vind ik de combinatie van een Re465 en de ADtranz 12X ook erg mooi. Volgens het boek "Traumhafte Lotschbergbahn" van Carlo Hertogs (een echte aanrader!!!) hebben deze beide loks in multitractie met elkaar gereden. Waarom kunnen de Re485 en Re465 dat dan niet?
Bas, misschien weet jij meer hierover???

Als iemand andere combinaties weet, VERTEL VERTEL .....

mvg, Tjeerd
H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1156
Re: Aparte (multi)tractie bij de BLS (oud en nieuw)
« Reactie #1 Gepost op: 12 October 2006, 23:55:26 »
Hallo Tjeerd

Dubbeltractie met 465 en 12X is niet mogelijk, doordat ze verschillende systemen gebruiken. In voorspan rijden is natuurlijk wel mogelijk.

Bij de SBB hebben we Vst IIID, bij de DB ZDS of ZMS, en dat werkt echt niet met elkaar. Anders konden de 485's wel met de 465/425 samen rijden.

Dubbeltractie 425/415 is mogelijk, zal ook wel eens zijn gebeurd. Ik ken een geval van een maand of 9 geleden waar deze combinatie met een goederentrein naar Domo is gereden ivm defect 425 die voorgezien was.

Groeten

Bas

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 795
Re: Aparte (multi)tractie bij de BLS (oud en nieuw)
« Reactie #2 Gepost op: 13 October 2006, 01:04:38 »

Dubbeltractie met 465 en 12X is niet mogelijk, doordat ze verschillende systemen gebruiken. In voorspan rijden is natuurlijk wel mogelijk.

Bas

Misschien een domme vraag, maar wat is het verschil tussen dubbeltractie en in voorspanrijden? Heeft bij een voorspan iedere machine een eigen machinist ?

Bedankt voor het antwoord.

Groeten, Alexander

Re 6/6

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
  • Het heden is het verleden van de toekomst
Re: Aparte (multi)tractie bij de BLS (oud en nieuw)
« Reactie #3 Gepost op: 13 October 2006, 07:53:47 »
Ik vind het geen domme vraag hoor.

Bij dubbeltractie bediend de machinist beide locs vanuit zijn cabine.
Bij voorspan worden beide locs door een machinist bediend, deze optie is dan ook duurder voor een spoorwegmaatschappij.


Ron (voorheen RonW)
Bouwen en rijden met wat je leuk vind

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1156
Re: Aparte (multi)tractie bij de BLS (oud en nieuw)
« Reactie #4 Gepost op: 13 October 2006, 08:20:41 »
Klopt helemaal Ron....wij hebben regelmatig voorspan door onze verschillende loks. Meestal delen we de tractie die nodig is door tweeen of de andere loks worden uitgeschakeld en meegesleept, hoewel het dan geen voorspan meer is.

Groet

Bas

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Aparte (multi)tractie bij de BLS (oud en nieuw)
« Reactie #5 Gepost op: 13 October 2006, 10:18:59 »




« Laatst bewerkt op: 13 October 2006, 10:26:08 door Blausee-Mitholz »

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 795
Re: Aparte (multi)tractie bij de BLS (oud en nieuw)
« Reactie #6 Gepost op: 13 October 2006, 23:58:03 »
Dank voor de info. Ik kon me niet voorstellen dat het in voorspan rijden nog gebrukt werd. Dit mede omdat ik dan mijn bedenkingen heb over dingen als het gelijktijdig aanzetten en remmen, en de zichtbaarheid van seinen voor de machinist in de ingesloten locomotieven.

Groeten, Alexander

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Aparte (multi)tractie bij de BLS (oud en nieuw)
« Reactie #7 Gepost op: 14 October 2006, 01:02:15 »
Ik kon me niet voorstellen dat het in voorspan rijden nog gebrukt werd. Dit mede omdat ik dan mijn bedenkingen heb over dingen als het gelijktijdig aanzetten en remmen, en de zichtbaarheid van seinen voor de machinist in de ingesloten locomotieven.

Vroegâh op de Gotthard en Lötschberg gebruikte men fluitsignalen (van de lok) en gebarentaal als communicatie tussen de machinisten bij voorspan en tussenlokken (opdrukdienst ofwel Schiebedienst was er nog niet).

Met intrede van de Funk is het allemaal makkelijker geworden  :D ;D
Bij voorspan en Schiebediensten zie je bij vertrek dan ook altijd dat de machinisten radiocontakt met elkaar hebben. Zoals Bas al aangeeft zijn er afspraken wie wat hoeveel tractie geeft. En bij remmen zal de leidende machinist de remming inzetten. De tweede machinst zal niet remmen, alleen tractie terug nemen. Zijn lok wordt nl geremd als zijnde een wagen  ;) Het is allemaal niet zo moeilijk als het lijkt...................

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 795
Re: Aparte (multi)tractie bij de BLS (oud en nieuw)
« Reactie #8 Gepost op: 15 October 2006, 01:22:21 »
Het is allemaal niet zo moeilijk als het lijkt...................

Ok bedankt, ik ben maar een toeschouwer, die een beetje nadenkt  ;D

Groeten, Alexander