Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Ben
Vandaag om 15:38:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:21:44
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 15:11:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 15:01:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:38:56
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 14:38:24
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Pauldg
Vandaag om 13:53:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bellejt
Vandaag om 13:27:05
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 12:15:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:29:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:03:31
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:52:26
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
Vandaag om 10:36:45
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Basilicum
Vandaag om 10:20:28
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 10:13:20
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door MOVisser
Vandaag om 09:55:15
Mijnbouw Indonesiƫ door MOVisser
Vandaag om 09:53:05
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
Vandaag om 08:46:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 07:44:40
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 06:37:06
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:00:06
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 01:16:07
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 00:47:20
Roco wagon openen door AP3737
01 October 2025, 23:29:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
01 October 2025, 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
01 October 2025, 22:05:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
01 October 2025, 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
01 October 2025, 19:26:20
  

Auteur Topic: Stoomdepot/BW Munnichhausen - (Baanplan N)  (gelezen 7559 keer)

Lahntal

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
  • het gaat om de details
    • Lahntalbahn in N
Stoomdepot/BW Munnichhausen - (Baanplan N)
« Gepost op: 06 January 2009, 15:47:20 »
Beste mede hobyisten,

De plannen voor een stoomdepot in schaal N zijn gemaakt. Dit depot van 240 X 60 cm. is onderdeel van een veel grotere baan op zolder.



Van de baan waar het depot onderdeel vanuit maakt is het hoofdspoor en opstelspoor gelegd. Zij het dat het spoor nog geverfd/geweatherd moet worden waarna het geballast kan worden. De hoofdbaan is een lang gerekt hondebot met aan de uiteinde een keerlus en opstelsporen.

De bedoeling van dit spoor is om lange treinen (goederen/personen) rond te kunnen laten rijden. Het proefrijden met 35 goederenwagons en 12 D-wagons gaat goed. Deze hoofdbaan ligt overal gelijkvloers alleen aan het eind moet hij enkele cm. zakken om onder het te bouwen depot te komen. Het zijspoor en depot liggen weer enkele cm. boven het hoofdspoor zodat er voldoende ruimte is om bij de opstelsporen te komen.

Het zijspoor word gebruikt om 2 stationnetjes met elkaar te verbinden, Station 1 (Dachboden) is een eindstation waar de locs omgezet moeten worden voor de terugreis. tevens heeft dit station een klein goederenspoortje.
Station 2 (Munnichhausen-Ost) aan de andere kant van de lijn is een kopstation met enkele opstelsporen voor goederen- en personenwagons. Vanuit dit station is ook het hoofdspoor bereikbaar.




De nadruk bij de bouw van deze baan ligt vooral bij de scenery en detaillering. Zoals bij de "Lahntalbahn in N" hier bouw ik al enkele jaren aan mee. zie: www.lahntalbahn.info

De plannen zijn er en later deze maand ga ik met de bouw van het depot beginnen en hiervan wil ik regelmatig verslag doen op 'Baanbouw en Scenery'.

« Laatst bewerkt op: 06 January 2009, 15:49:18 door Hans van de Burgt »

dibbetje

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
  • tot op de trein
Re: Stoomdepot/BW Munnichhausen - (Baanplan N)
« Reactie #1 Gepost op: 06 January 2009, 16:40:05 »
Mooie ruimte en een eenvoudig plan, de nadruk bij de bouw van deze baan ligt vooral bij de scenery en detaillering zeg je. Dan ga ik zekers dit draadje volgen en hopelijk gaan we dan ook veel foto's zien.

Lahntal

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
  • het gaat om de details
    • Lahntalbahn in N
Re: Stoomdepot/BW Munnichhausen - (Baanplan N)
« Reactie #2 Gepost op: 06 January 2009, 16:48:20 »
Hoi Dirk,

Het is zeker de bedoeling om e.e.a. op te leuken met een grote hoeveelheid (detail)foto's.

gr.
Erwin

Saraan

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Brussel-Noord anno 1920
Re: Stoomdepot/BW Munnichhausen - (Baanplan N)
« Reactie #3 Gepost op: 08 January 2009, 13:22:30 »
Dat ziet er een heel leuk plan uit! Ik ben echt benieuwd om de bouw ervan te kunnen volgen. Ik vraag me wel een beetje af of het allemaal wel op die oppervlakte past, en die engelse wissel aan de ingang van het depot gaat het nog bijzonder druk krijgen. Maar daar niet van, ik zit al vast op de uitkijk naar het vervolg.  :)

succes,
Michiel

Beusi

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Pindakaas is lekker
Re: Stoomdepot/BW Munnichhausen - (Baanplan N)
« Reactie #4 Gepost op: 08 January 2009, 18:47:48 »
Mooi ben erg beniewd!

Lahntal

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
  • het gaat om de details
    • Lahntalbahn in N
Re: Stoomdepot/BW Munnichhausen - (Baanplan N)
« Reactie #5 Gepost op: 11 January 2009, 11:56:11 »
Hallo Michel,

Even een reactie op:
Citaat
Ik vraag me wel een beetje af of het allemaal wel op die oppervlakte past, en die engelse wissel aan de ingang van het depot gaat het nog bijzonder druk krijgen.

Hoewel het plan slechts een schets is is hij wel redelijk op schaal en zou dit depot moeten passen op dit oppervalk van 240 x 60 cm.
In werkelijkheid zou het een depot worden van ongeveer 380 x 95 mtr. Dat is wel wat aan de kleine kant voor een depot, maar ja je moet ergens water bij de wijn doen.
De engelse wissel aan het begin van het depot zijn eigenlijk 2 wissels achter elkaar. Persoonlijk heb ik het niet zo op engelse wissels en al helemaal niet als ze verborgen liggen, wat hier straks het geval is.

Vanaf volgend weekend gaat er wat aan de (ruw)bouw plaats vinden ik houd jullie op de hoogte.

groet,
Erwin.