Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 10:04:12
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 10:03:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 09:52:47
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 09:39:00
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 09:30:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:24:42
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door RikM
Vandaag om 08:53:39
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Sikko
Vandaag om 08:12:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 07:53:57
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
Vandaag om 01:22:32
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
02 August 2025, 18:15:26
Raadplaatje door HIJ
02 August 2025, 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
02 August 2025, 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
02 August 2025, 16:29:02
  

Auteur Topic: Stoomdepot/BW Munnichhausen - (Baanplan N)  (gelezen 7503 keer)

Lahntal

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
  • het gaat om de details
    • Lahntalbahn in N
Stoomdepot/BW Munnichhausen - (Baanplan N)
« Gepost op: 06 January 2009, 15:47:20 »
Beste mede hobyisten,

De plannen voor een stoomdepot in schaal N zijn gemaakt. Dit depot van 240 X 60 cm. is onderdeel van een veel grotere baan op zolder.



Van de baan waar het depot onderdeel vanuit maakt is het hoofdspoor en opstelspoor gelegd. Zij het dat het spoor nog geverfd/geweatherd moet worden waarna het geballast kan worden. De hoofdbaan is een lang gerekt hondebot met aan de uiteinde een keerlus en opstelsporen.

De bedoeling van dit spoor is om lange treinen (goederen/personen) rond te kunnen laten rijden. Het proefrijden met 35 goederenwagons en 12 D-wagons gaat goed. Deze hoofdbaan ligt overal gelijkvloers alleen aan het eind moet hij enkele cm. zakken om onder het te bouwen depot te komen. Het zijspoor en depot liggen weer enkele cm. boven het hoofdspoor zodat er voldoende ruimte is om bij de opstelsporen te komen.

Het zijspoor word gebruikt om 2 stationnetjes met elkaar te verbinden, Station 1 (Dachboden) is een eindstation waar de locs omgezet moeten worden voor de terugreis. tevens heeft dit station een klein goederenspoortje.
Station 2 (Munnichhausen-Ost) aan de andere kant van de lijn is een kopstation met enkele opstelsporen voor goederen- en personenwagons. Vanuit dit station is ook het hoofdspoor bereikbaar.




De nadruk bij de bouw van deze baan ligt vooral bij de scenery en detaillering. Zoals bij de "Lahntalbahn in N" hier bouw ik al enkele jaren aan mee. zie: www.lahntalbahn.info

De plannen zijn er en later deze maand ga ik met de bouw van het depot beginnen en hiervan wil ik regelmatig verslag doen op 'Baanbouw en Scenery'.

« Laatst bewerkt op: 06 January 2009, 15:49:18 door Hans van de Burgt »

dibbetje

  • Offline Offline
  • Berichten: 148
  • tot op de trein
Re: Stoomdepot/BW Munnichhausen - (Baanplan N)
« Reactie #1 Gepost op: 06 January 2009, 16:40:05 »
Mooie ruimte en een eenvoudig plan, de nadruk bij de bouw van deze baan ligt vooral bij de scenery en detaillering zeg je. Dan ga ik zekers dit draadje volgen en hopelijk gaan we dan ook veel foto's zien.

Lahntal

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
  • het gaat om de details
    • Lahntalbahn in N
Re: Stoomdepot/BW Munnichhausen - (Baanplan N)
« Reactie #2 Gepost op: 06 January 2009, 16:48:20 »
Hoi Dirk,

Het is zeker de bedoeling om e.e.a. op te leuken met een grote hoeveelheid (detail)foto's.

gr.
Erwin

Saraan

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Brussel-Noord anno 1920
Re: Stoomdepot/BW Munnichhausen - (Baanplan N)
« Reactie #3 Gepost op: 08 January 2009, 13:22:30 »
Dat ziet er een heel leuk plan uit! Ik ben echt benieuwd om de bouw ervan te kunnen volgen. Ik vraag me wel een beetje af of het allemaal wel op die oppervlakte past, en die engelse wissel aan de ingang van het depot gaat het nog bijzonder druk krijgen. Maar daar niet van, ik zit al vast op de uitkijk naar het vervolg.  :)

succes,
Michiel

Beusi

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Pindakaas is lekker
Re: Stoomdepot/BW Munnichhausen - (Baanplan N)
« Reactie #4 Gepost op: 08 January 2009, 18:47:48 »
Mooi ben erg beniewd!

Lahntal

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
  • het gaat om de details
    • Lahntalbahn in N
Re: Stoomdepot/BW Munnichhausen - (Baanplan N)
« Reactie #5 Gepost op: 11 January 2009, 11:56:11 »
Hallo Michel,

Even een reactie op:
Citaat
Ik vraag me wel een beetje af of het allemaal wel op die oppervlakte past, en die engelse wissel aan de ingang van het depot gaat het nog bijzonder druk krijgen.

Hoewel het plan slechts een schets is is hij wel redelijk op schaal en zou dit depot moeten passen op dit oppervalk van 240 x 60 cm.
In werkelijkheid zou het een depot worden van ongeveer 380 x 95 mtr. Dat is wel wat aan de kleine kant voor een depot, maar ja je moet ergens water bij de wijn doen.
De engelse wissel aan het begin van het depot zijn eigenlijk 2 wissels achter elkaar. Persoonlijk heb ik het niet zo op engelse wissels en al helemaal niet als ze verborgen liggen, wat hier straks het geval is.

Vanaf volgend weekend gaat er wat aan de (ruw)bouw plaats vinden ik houd jullie op de hoogte.

groet,
Erwin.