Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:25:08
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Dg & 'Hot Hopper' (3D-model)  (gelezen 3136 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
BNLS-Werkspoor - Dg & 'Hot Hopper' (3D-model)
« Gepost op: 06 januari 2009, 11:33:30 »
In dit draadje wil ik de vorderingen laten zien van twee modellen waar ik mee bezig ben: een normale bruine Dg die bruin zal worden en een Hot Hopper (een verbouwde Dg) zoals die in Maastricht gestationeerd was.

De modellen worden gebouwd uit de 3D prints van Shapeways, ontworpen door Karst Drenth. Een eerdere poging met de plots van Gerco heb ik opgegeven, omdat het gepriegel met styreen ongeschonden uit een plot halen en op elkaar plakken me simpelweg niet lukte.

Ten opzichte van een snijplot heeft deze methode (3D printen) een aantal voordelen:
  • Het model s vrijwel klaar. Je hoeft niets in elkaar te zetten of uit te snijden.
  • Je kunt hoogteverschillen op een wand aanbrengen, zoals roosters. Bij een snijplot kun je die eigenlijk alleen imiteren.

Maar er zitten ook nadelen aan verbonden:
  • Het model heeft aardig wat nabewerking nodig. Bij een snijplot is alles glad, maar hier moet je aardig wat aan schuren voordat het enigszins glad is.
  • Het model vervormt vrij makkelijk, zonder duidelijk aanwijsbare reden.

Wat dat laatste betreft, ik had één van de modellen (de bruine Dg) van een laag spuitplamuur voorzien. Maar daarmee was ik veel te enthousiast, met als gevolg dat er een veel te dikke laag op zit. Die ben ik gaan verwijderen met een mesje (en momenteel een vaatwassertablet in koud water), maar toen ik vanochtend verder ging kwam ik er tot mijn schrik achter dat het model opeens vervormd was. Of dat door mijn lichaamswarmte, door het vasthouden van het model, of door iets anders kwam, zoals een poging om de spuitplamuur met 'white spirit' te verwijderen, durf ik niet te zeggen. Feit is dat het ding gisteravond nog niet vervormd was.

Enfin, voorlopig nog geen foto's dus. Allereerst zal ik proberen om de Dg weer kaal -en recht- te maken; bovendien moet ik een stellage bouwen voor op het dak van de Hot Hopper.

Voor de kleur bruin van de Dg heb ik trouwens een Tamiya-spuitbusje met kleur TS-33 gekocht. Op het oog is dat ietsje lichter dan het roodbruin van de Roco HBis-en, vandaar ook de spuitplamuur als ondergrond omdat die donkerder is dan de witte Tamiya primer. Heeft iemand ervaringen met deze kleur?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: BNLS-Werkspoor - Dg & 'Hot Hopper' (3D-model)
« Reactie #1 Gepost op: 06 januari 2009, 12:33:14 »
Kleine update: na een tijdje in koud water te hebben gelegen, is het model weer vrijwel volkomen recht. Dat is natuurlijk goed nieuws, maar als een temperatuur van minder dan 40 graden genoeg is om het model te laten vervormen, kun je toch gaan twijfelen over hoe geschikt het materiaal is om een permanent model te maken.

Voor 'rapid prototyping' of als basis voor een gietvorm is het echter, naar mijn mening tenminste, een ijzersterk concept.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4299
    • Gouda in H0
Re: BNLS-Werkspoor - Dg & 'Hot Hopper' (3D-model)
« Reactie #2 Gepost op: 06 januari 2009, 12:46:58 »
Ik twijfel ook over dit material, hoe is de vervorming naar een jaar of twee? Hoe is het met UV Licht...

Ik denk dit material is voor prototyping en niet voor een product. :-|

Maar de idee is echt goed!

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Rijtuigpaint

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Dg & 'Hot Hopper' (3D-model)
« Reactie #3 Gepost op: 06 januari 2009, 13:15:10 »
Yep Peter. Na het lezen van je verslag is mijn vermoeden dus blijkbaar waar.

Ik heb hier een aantal testplaatjes liggen van het genoemde bedrijf om te bewerken en te spuiten iov het 3D team van BNLS.

De eerste keer dat ik het materiaal (verschillende types) in handen had vond ik het ook veel te "floppy".

Het idd erg ruw materiaal dus idd veel nabewerking om het glad te krijgen. Commercieel gezien zou het daardoor voor mij als kleinproducent niet rendabel zijn om momenteel een 3D print model voor een nette prijs op de markt te kunnen zetten als het bewerkingsproces door extra schuurwerk verlengd zou worden.

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS-Werkspoor - Dg & 'Hot Hopper' (3D-model)
« Reactie #4 Gepost op: 06 januari 2009, 15:19:36 »
De materialen van Shapeways hebben inderdaad het nadeel dat ze nog nabewerkt moeten worden en dat ze gevoelig voor warmte zijn ... let wel dat dit het geval is voor de materialen die ze op het moment leveren. Er wordt ook al weer naar andere materialen gekeken.

Zoals eerder aangegeven is het materiaal (zeker voor H0) geschikt om, na bewerkt te zijn, als basis voor een moedermal te fungeren. Ook zijn de materialen op het moment geschikt voor het maken van scenery, zoals bijvoorbeeld het onderstaande 4e klasse waterstaat station in schaal N.



Ander leveranciers leveren echter prints met betere materialen. De kap van dit Dg'tje in schaal N bestaat uit een 3D print die geen nabewerking nodig had. Het materiaal toont ook niet de eerder genoemde gevoeligheid voor warmte.



Het is dus wel mogelijk om via 3D printen kleinserie onderdelen of modellen te maken.
En zoals bekend heeft elk voordeel een nadeel. Bij Shapeways is het voordeel de prijs en hebben de materialen nog wat nadelen. We hebben dan ook niet voor niets als 3D werkgroep direct contact met Shapeways.

Groet,

Jeroen

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: BNLS-Werkspoor - Dg & 'Hot Hopper' (3D-model)
« Reactie #5 Gepost op: 06 januari 2009, 20:25:37 »
Uit interesse, wat betaal je dan voor zo'n plot in N die niet vervormt?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

krab

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
  • N spoor dat spoort
Re: BNLS-Werkspoor - Dg & 'Hot Hopper' (3D-model)
« Reactie #6 Gepost op: 06 januari 2009, 20:30:53 »
Hoi Jeroen ,
is dat het Dg tje dat je bij had in Rijswijk ,ziet er heel goed uit .
Wanneer ga je het produceren ,dan wil ik het gelijk bestellen.
mvrg Sjaak
Zie ook mijn baan op n-spoorforum.nl

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS-Werkspoor - Dg & 'Hot Hopper' (3D-model)
« Reactie #7 Gepost op: 07 januari 2009, 14:14:45 »
Sjaak,
Yep, dat is hetzelfde Dg'tje ... nog voordat half Rijwijk er met z'n vingers aangezten had ...  ;D
Ben het hekwerk op het moment opnieuw aan het tekenen. Hoopvoor het einde van deze maand duidelijkheid te hebben ...

... Ries wordt ook al wat ongeduldig ...  :-[

Groet,

Jeroen