Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
Vandaag om 23:21:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:19:54
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 23:13:23
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door henk
Vandaag om 22:48:40
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 22:43:39
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 22:31:05
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 22:23:42
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Treinbestuurder
Vandaag om 22:04:45
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
Vandaag om 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
Vandaag om 21:17:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:07:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 20:46:27
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:31:02
Een nieuw begin door 741230
Vandaag om 19:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
Vandaag om 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
Vandaag om 19:12:00
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
Vandaag om 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 16:54:49
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 16:49:08
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
Vandaag om 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
Vandaag om 16:32:07
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:49:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:23:39
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 14:00:41
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)  (gelezen 10649 keer)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8319
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« Reactie #15 Gepost op: 05 January 2009, 08:34:56 »
Ziet er veelbelovend uit, schattig modelletje.

Hoeveel watt zou de soldeerbout maximum mogen zijn? Ik kan me mijn eerste verzoek herinneren en juist door de lage temperatuur kreeg ik alleen maar klonten soldeer.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Lokwerkstatt_DRG

  • Offline Offline
  • Berichten: 332
  • ''Einmal Maßstablich....immer Maßstablich''
    • Lokwerkstatt_DRG
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« Reactie #16 Gepost op: 05 January 2009, 08:57:19 »
Sven,

Witmetaal smelt bij ongeveer 110 graden C afhankelijk van het volume van het onderdeel. Je gebruitkt daar witmetaal soldeer voor (Low Melt) welke speciaal voor witmetaal is.
Ik soldeer zelf met een 80 Watt soldeerstation, en de temperatuur stel ik in op ongeveer 120 graden. De tijd dat je de tip op de soldere plaats houdt bepaalt of het witmetaal smelt ja of nee, moet je proefondervindelijk zelf even vast stellen.
In het algemeen geldt de regel; hoe meer volume het onderdeel heeft, des te meer vermogen je soldeer-tip moet geven bij het solderen ivm afkoeling van het werkstuk.
Als ik Ome Cees ga solderen dan bak ik de wanden aan elkaar met ongeveer 120 graden en hou de tip dan langer op de verbinding . Zet ik een dakluchter van witmetaal op het witmetalen dak dan geldt er een kortere tijd voor het tot stand brengen van de verbinding.

De ervaring krijg je vanzelf en moet je zelf een beetje mee experimenteren.

Moeilijk is het zeker niet, lijmen lijkt me veel lastiger ;D

grt
Edwin ;)
Railsport: ''Die Rodachtalbahn'' in spoor Nul 1:43,5
Vliegsport: Heli-schaalvlieger met Align T-rex 500 ESP combo /
Trex600 ESP Flybarless Mikado 5.0 /Trex 700E Flybarless Mikado 5.0/
Hangar-9 Spitfire in aanbouw

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« Reactie #17 Gepost op: 05 January 2009, 19:23:48 »
Sven,

Ik heb zelf een paar Modelloco locs gebouwd van witmetaal en van een combinatie witmetaal / messing.
Ik ze gesoldeerd met de eerder genoemde lowmelt-soldeer (smeltpunt 70ºC) en verdund fosforzuur als vloeimiddel. Daarbij heb ik een soldeerstaion gebruikt van 50W, met de temperatuur op de laagste stand: 150ºC.
Zowel grote als kleine onderdelen heb ik met 50W / 150ºC gesoldeerd: soldeer oppikken aan de punt van de bout, vloeimiddel op het werkstuk en contact maken met de bout. Zodra het soldeer begint te vloeien, de bout langs de verbinding bewegen. Op deze manier heb ik nooit problemen gehad met smeltend witmetaal of andere rampen.

Ton

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« Reactie #18 Gepost op: 05 January 2009, 22:18:24 »
Michiel,

Jij wil foto's zien. Dat kan :) Kun je dan ook de fout verklappen?
Ik heb overigens het andere dak dan jij gemaakt met de nieuwe uitvoering van de koelers.




Helemaal af is het natuurlijk nooit. De verlichting moet er nog in en ik mis eigenlijk nog een klein ringetje in de aandrijving. Daardoor maakt het een kant uit lopend een gierend geluid. De andere kant gaat vrijwel geluidloos. Hij loopt trouwens op maximum snelheid nog heel bescheiden.
De schroefkoppeling moet er ook nog op en boven de klasseaanduiding zijn er nog witte en rode bordjes roken en niet roken. Die heb ik nergens als transfer.

Een van de fronten:



En de kap eraf. Het interieur heeft geen diepte, want eronder ligt de motor.



Er is geen echte bevestiging voor het dak. De enige oplossing is vastmaken (lijmen?), maar het past zo perfect dat het er ook goed op blijft liggen, dus eigenlijk is er geen noodzaak tot vastmaken.

De rest is voor 100% gesoldeerd.

Benieuwd naar jouw eindresultaat.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12441
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« Reactie #19 Gepost op: 05 January 2009, 22:33:03 »
Jaren geleden heb ik deze in elkaar gelijmd. Je ziet het zit nog steeds in elkaar ;D

Dit was het eerste model van DJH wat geleverd werd met vacuum getrokken ramen
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Michiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • Mitropist
    • Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« Reactie #20 Gepost op: 05 January 2009, 23:46:24 »
Kun je dan ook de fout verklappen?


De fout ligt volgens mij in het feit dat er bij Modelloco met geen woord gerept wordt over die leiding die loopt van radiator naar radiator, die te zien is op oa deze afbeelding: klik

Overigens moet ik zeggen dat beide Omekeessies er echt top uitzien! Als ik dat ook bereik ben ik meer dan tevreden!

Enneh, Sobat, wel even die laatste raamsponning vastlijmen he!;) (als je 'm nog terug kan vinden)

Leuk ook om te zien hoe je de sluitseinen hebt opengeboord Ivo! dat ga ik ook zo doen!

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« Reactie #21 Gepost op: 06 January 2009, 19:24:19 »
Michiel,

Ik heb het boek "NS-motorrijtuigen omBC en omC" van Martin van Oosterom er eens op nageslagen om te kijken of ik iets kon vinden over die leiding.
In de tekst kon ik zo gauw niets terugvinden. Op de (vele) foto's van deze serie valt mij wel op dat er foto's zijn van omC met de leiding duidelijk zichtbaar en foto's waarop die niet zichtbaar is. En het heeft niets te maken met de dakkoelers (verticale of horizontale lamellen), want veel foto's zijn van omC's zonder die leiding maar met horizontale lamellen.
Op basis van de datering van de foto's met en zonder leiding, lijkt het omslagpunt te liggen rond 1934 / 1935. Dan zou het samenhangen met de verbouwing in 1934 van benzinemotor naar dieselmotor. Oftewel: benzinemotor met hoge leiding, dieselmotor zonder hoge leiding.
Bij dezelfde verbouwing werd trouwens de verticaal geplaatste tyfoon aangebracht. Als mijn conclusie juist is, dan is de uitvoering van Modelloco (met verticale tyfoon, maar zonder hoge leiding) helemaal goed. En dan maakt het niet uit welke radiatoren je plaatst.

Ton

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8319
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« Reactie #22 Gepost op: 06 January 2009, 19:48:35 »
Heren,
Bedankt voor de tips over het solderen. Genoteerd voor latere toepassing!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Michiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • Mitropist
    • Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« Reactie #23 Gepost op: 10 May 2009, 23:09:43 »
Zo, dan maar een kleine update:



Bijna klaar, nu nog details monteren, klasse-afdelings-nummers, ruiten monteren en zorgen datie rijdt





Strak in de lak? Mwah, valt wel mee. Aan de andere kant: als ik m kaal haal komt-ie nooit meer af. Ben wel redelijk tevreden.



Wel moet ik de leiding op het dak nog even mooi vastlijmen, want dit is net niks. Ook een nieuwe, gladde laag zilver kan-ie wel gebruiken 8)

Maar, af = bijna af. Rijden thuis wordtum niet, dus restrijden keertje bij een OHMB-dinges?

Groet,

Michiel
« Laatst bewerkt op: 10 May 2009, 23:13:27 door Michiel »

Dennis

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« Reactie #24 Gepost op: 11 May 2009, 20:12:50 »
Ziet er goed uit hoor Michiel!
Ben gelukkig niet de enigste die af en toe ruzie met de spuit heeft ;D

Maar een erg leuk model, wil er in de toekomst ook wel eentje bouwen denk ;D ;D

Grts,
Dennis   (die zo maar even zijn C10 in de thinner laat badderen :'()

Michiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • Mitropist
    • Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« Reactie #25 Gepost op: 11 May 2009, 20:53:29 »
Ha bedankt! Thinner, de oplossing tot alles!

Zonder gekheid: t was even rommelen, maar heb nu de smaak weer een beetje te pakken.

Wat ging er mis met je C10?

Michiel

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
  • Mitropist
    • Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - ome keessie (omC)
« Reactie #26 Gepost op: 12 August 2009, 13:55:22 »
Stukkie verder, nu alleen nog handgrepen (rotklus) en kijken offie rijdt.

plaatje: