Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Schets Weistra regeling met arduino UNO
door
keesg
Vandaag
om 19:29:23
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 19:13:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 19:05:08
Vitrinekast
door
Frits C
Vandaag
om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk
door
ruben derks
Vandaag
om 19:00:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
MOVisser
Vandaag
om 18:53:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 18:41:20
Artikelen "Het matblad"
door
ES44C4
Vandaag
om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
NS264
Vandaag
om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
prutser
Vandaag
om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht
door
Jeroen Water
Vandaag
om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw.
door
jerrytrein
Vandaag
om 17:32:09
Raadplaatje
door
HIJ
Vandaag
om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal
door
MOVisser
Vandaag
om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
BartvD
Vandaag
om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
JurS
Vandaag
om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
prutser
Vandaag
om 16:01:24
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Eric v C
Vandaag
om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 14:00:27
Show je werkplek
door
cor_b
Vandaag
om 13:47:28
Bauarbeiten im gange
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad
door
Eric v C
Vandaag
om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0)
door
Jan Pieter
Vandaag
om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan
door
william_2
Vandaag
om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen?
door
Noordernet
Vandaag
om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
Thom
Vandaag
om 02:36:02
Wohnzimmer AW werkrapporten
door
Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
KrijnSchaap - (Baanplan H0)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: KrijnSchaap - (Baanplan H0) (gelezen 6664 keer)
Krijn Schaap
Offline
Berichten: 27
KrijnSchaap - (Baanplan H0)
«
Gepost op:
01 January 2009, 16:05:17 »
Ik ben op het moment bezig met het experimenteren met de mogelijkheden voor banen binnen de voor mij beschikbare ruimte, namelijk 4.30m x 2.65m. Op zich is de hele ruimte te gebruiken, maar ik houd bij voorkeur het raam links zo veel mogelijk vrij, en rechts onder (1.05m uit de kant) bevind zich een deur die naar binnen open gaat, dus ook daar is geen rails mogelijk.
Ik heb inmiddels een redelijke stapel Marklin C-rails, en al redelijk wat
H0 materieel van de NS
, waarbij de langste trein zo'n 1.70m is.
Het uiteindelijke doel van de baan is om zo veel mogelijk rondrijdende treinen te hebben (geen rangeer werk e.d), waarbij de focus ligt op het digitaal aansturen (ik ben een computerman, dus de uitdagingen liggen vooral op dat gebied).
Tot dusver de introductie. Ik ben dus wat aan de slag gegaan met AnyRail, en ben dus al een stuk onderweg met een plan waar ik tot nu toe tevreden mee ben, maar ik loop echter tegen een probleem aan:
Groter plaatje
,
AnyRail bestand
Doordat ik de mogelijkheid wil hebben om lange treinen te laten stoppen, en de wisselstraten nogal veel ruimte in beslag nemen, ligt het laatste stuk van het station in een bocht, echter met de buitenste twee bochten heb ik een probleem (zie rood omcirkelde gedeelte), daar deze niet een zelfde soort straal hebben als de overige 3. Heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen, of zijn er andere mogelijkheden die de spoorlengte in het station behouden maar iet zo'n rare bocht noodzakelijk maken?
«
Laatst bewerkt op: 05 January 2009, 22:45:55 door Hans van de Burgt
»
Gelogd
Bart Mestrom
Offline
Berichten: 1495
Re: Experiment met baanplan H0 - 4.3 x 1.65m
«
Reactie #1 Gepost op:
01 January 2009, 16:45:20 »
Als ik stukjes te kort kom, dan zaag ik een stuk rails op de juiste lengte af en zet het daar tussen.
En ik gebruik Fleischmann, dus volgens mij werkt dat ook bij Marklin. Weet ik dus niet zeker, vanwege de stekkers.
Evt met flexrails.
Gelogd
Reinier Z.
Offline
Berichten: 3354
Re: Experiment met baanplan H0 - 4.3 x 1.65m
«
Reactie #2 Gepost op:
01 January 2009, 17:00:20 »
Het probleem is (voor zover ik als Marklin-leek kan zien) dat bij C-rail de parallelafstand tussen de grote boogstralen kleiner is dan die tussen de kleine boogstralen. Met de standaardwissels kun je die kleine parallelafstand niet realiseren. Wel met de slanke wissels, maar daar bestaat nog geen passend Engels wissel bij. Op het 3-railforum vond ik hierover ook al wat gemopper.
Met enig geknutsel met kleine boogstralen met recht tussenstukjes krijg je het wel aan elkaar, maar erg elegant is dit niet:
Hier het Anyrail-bestand:
www.filefactory.com/file/aff3807/n/Experiment1_1_variant_any
«
Laatst bewerkt op: 01 January 2009, 17:07:53 door Reinier Z.
»
Gelogd
Reinier
Bart Mestrom
Offline
Berichten: 1495
Re: Experiment met baanplan H0 - 4.3 x 1.65m
«
Reactie #3 Gepost op:
01 January 2009, 17:18:44 »
@Reinier Z.
Op zich ziet het er niet verkeerd uit.
Je ziet er in dit plan bijna niets van.
Ik moest ook even zoeken wat veranderd was.
Gelogd
Krijn Schaap
Offline
Berichten: 27
Re: Experiment met baanplan H0 - 4.3 x 1.65m
«
Reactie #4 Gepost op:
01 January 2009, 18:59:51 »
Inmiddels wat aanpassingen gedaan, lange wisselstraten zijn nu weg, met als nadeel dat er niet er niet op de 'verkeerde' sporen terecht gekomen kan worden .. Dat moet dan maar in het niet zichtbare gedeelte gebeuren. Voordeel is wel dat rechts een soort van paradevak geworden is.
Groter plaatje
,
Anyrail bestand
M'n volgende uitdaging is hoe ik vanuit hier in een schaduwstation terecht kom. Ik zou de bochten links boven en rechtsonder als spiraal kunnen gaan gebruiken, maar ik weet niet of de straal van de bocht groot genoeg is. Wat voor afstand wordt er normaal gesproken tussen twee niveau's in een spiraal gebruikt?
Alternatief is natuurlijk om alles gewoon met een normale helling te doen, maar dan moet ik beide uiteindes volgens mij langs de hele hoek leggen, anders komt de ingang van het schaduwstation in het midden, en dat is ook niet handig.
Gelogd
Bert van Gelder
Offline
Berichten: 4385
Re: Experiment met baanplan H0 - 4.3 x 1.65m
«
Reactie #5 Gepost op:
01 January 2009, 19:10:27 »
Hoi Krijn,
even wat lastig uit te leggen, maar ik zou het schaduwstation iets anders aanleggen, want nu zijn je sporen verschillend van lengte.
Aan de rechterkant, het rechter spoor, zou ik de bocht naar het schaduwstation ruimer maken, dus een grotere straal nemen. En dan zou ik in plaats van rechter wissels juist de linker variant kiezen.
Dan voorkom je ook nog eens die linker bocht, gelijk gevolgd door de rechter bocht in de wissels. Dat is altijd minder prettig qua rijgedrag.
Aan de linkerkant kun je ook hetzelfde doen met het onderste spoor.
Succes, gr,
Oeps, even iets te snel: ik dacht dat je het schaduw station getekend had.... Maar misschien kun je toch nog iets met de info...
Bert
Gelogd
Ronaldk
Offline
Berichten: 8813
Re: Experiment met baanplan H0 - 4.3 x 1.65m
«
Reactie #6 Gepost op:
01 January 2009, 21:32:20 »
hoi,
de ruimte tussen de twee niveaus moet je minimaal een hoogte nemen van 90mm maar zelf zou ik meer ruimte nemen om eventueel ook nog een trein achter de sporen weg te kunnen halen. Met een spiraal kan je wat hoogte winnen tussen de twee niveaus. De nem-normen geven in principe ook uitslag, die zijn hier te downloaden:
http://www.nproject.nl/diversen/nem-normen-downloaden.html
Een minimale straal van 420mm voor de spiraal is toch wel een must. De helling zou ik niet meer dan 3% laten zijn.
groeten Ronald.
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
Krijn Schaap
Offline
Berichten: 27
Re: Experiment met baanplan H0 - 4.3 x 1.65m
«
Reactie #7 Gepost op:
02 January 2009, 11:53:41 »
Na een hoop gesleutel met het vorige plan om te proberen er een schaduwstation onder te plaatsen, ben ik toch tot de conclusie gekomen dat die twee ingangen op deze ruimte verre van ideaal zijn. Kortom, boel weer omgegooid, station is nu gewoon recht geplaatst, en rechts is nu een spiraal gekomen zodat ik wat ruimte kan winnen richting het schaduwstation.
Grotere afbeelding
,
anyrail bestand
Voor zover ik kon zien binnen AnyRail zou de helling van het binnenste spoor van de spiraal net 3% zijn (uitgaande van 10 cm verschil tussen de niveau's in de spiraal), maar dit is dan wel het dalende spoor. Wellicht dat iemand met wat meer wiskunde kennis het na zou kunnen rekenen?
Gelogd
cbx
Offline
Berichten: 246
Re: Experiment met baanplan H0 - 4.3 x 1.65m
«
Reactie #8 Gepost op:
02 January 2009, 12:32:09 »
Ik zou wat meer ruimte maken om er een perron/station tussen te kunnen plaatsen.
Gelogd
Krijn Schaap
Offline
Berichten: 27
Re: Experiment met baanplan H0 - 4.3 x 1.65m
«
Reactie #9 Gepost op:
02 January 2009, 13:00:30 »
Daar heb je wel een punt CBX. Ik ging er een beetje vanuit dat de standaard ruimte tussen de rails wel genoeg was, maar dat is inderdaad wat aan de krappe kant. Aangepast:
Grotere afbeeldingen
,
anyrail bestand
En wat experimenten met het schaduwstation:
Grotere afbeeldingen
,
anyrail bestand
Gelogd
cbx
Offline
Berichten: 246
Re: Experiment met baanplan H0 - 4.3 x 1.65m
«
Reactie #10 Gepost op:
02 January 2009, 16:10:21 »
Nog even ontkoppelaars in het schaduwstation plaatsen.
Gelogd
Ronaldk
Offline
Berichten: 8813
Re: Experiment met baanplan H0 - 4.3 x 1.65m
«
Reactie #11 Gepost op:
03 January 2009, 09:05:21 »
Dat ziet er goed uit.
Tussen de twee spiraalhoogtes kan je ook 90mm houden. hoeveel is de binnenstraal van de spraal?
even wat getallen voor Roco-bogen:
omtrek volledige cirkel (ongeveer maten niet op de mm) 3% hoogte verschil:
R-540mm: rijlengte: 3400 mm hoogteverschil: 100mm
R-480mm: rijlengte: 3000 mm hoogteverschil: 90mm
R-420mm: rijlengte: 2600 mm hoogteverschil: 80mm
Gelogd
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen:
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
!
Jeroen1975
GTW in de tuin
Offline
Berichten: 1482
45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
Re: Experiment met baanplan H0 - 4.3 x 1.65m
«
Reactie #12 Gepost op:
03 January 2009, 09:21:30 »
Citaat van: Krijn Schaap op 02 January 2009, 13:00:30
Zou je het station niet wat "speelser" kunnen opzetten? Voor inspiratie
www.sporenplan.nl
Symetrische stations komen niet zo heel veel voor. (wel op de Shinkansen maar je zal vast wel niet naar Japans voorbeeld rijden
)
Succes
«
Laatst bewerkt op: 03 January 2009, 09:24:22 door Jeroen1975
»
Gelogd
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek
Krijn Schaap
Offline
Berichten: 27
Re: Experiment met baanplan H0 - 4.3 x 1.65m
«
Reactie #13 Gepost op:
03 January 2009, 12:06:30 »
Probleem wat ik tot nu toe tegenkom met wat realistischere spoorplannen is dat daar meestal veel wissel-werk in zit, en die straten nemen zo veel ruimte in beslag .. Heb je suggesties voor een bepaald station welke hier wel zou passen? Het merendeel op sporenplan is of heel groot, of heel klein ..
Gelogd
T.Spat
Offline
Berichten: 2961
Re: Experiment met baanplan H0 - 4.3 x 1.65m
«
Reactie #14 Gepost op:
03 January 2009, 12:20:29 »
Het helpt al als je het station in een flauwe s-vorm maakt, dat ziet
er minder statisch uit, en zie aardgoogel... een mooi voorbeeld
is Wolfheze, met een eilandperron en een inhaalspoor en zo kun
je al in de boog de eerste wissels maken=meer rijlenge
Ook zou je aan een kant een simel goederenspoortje kunnen
plannen waar zo nu en dan wat wagentjes staan.
Veel succes
mvg,
Tis
Gelogd
********
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
KrijnSchaap - (Baanplan H0)