Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
Vandaag om 19:52:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:49:52
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 19:13:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
  

Auteur Topic: KrijnSchaap - (Baanplan H0)  (gelezen 6671 keer)

Krijn Schaap

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
KrijnSchaap - (Baanplan H0)
« Gepost op: 01 January 2009, 16:05:17 »
Ik ben op het moment bezig met het experimenteren met de mogelijkheden voor banen binnen de voor mij beschikbare ruimte, namelijk 4.30m x 2.65m. Op zich is de hele ruimte te gebruiken, maar ik houd bij voorkeur het raam links zo veel mogelijk vrij, en rechts onder (1.05m uit de kant) bevind zich een deur die naar binnen open gaat, dus ook daar is geen rails mogelijk.

Ik heb inmiddels een redelijke stapel Marklin C-rails, en al redelijk wat H0 materieel van de NS, waarbij de langste trein zo'n 1.70m is.

Het uiteindelijke doel van de baan is om zo veel mogelijk rondrijdende treinen te hebben (geen rangeer werk e.d), waarbij de focus ligt op het digitaal aansturen (ik ben een computerman, dus de uitdagingen liggen vooral op dat gebied).

Tot dusver de introductie. Ik ben dus wat aan de slag gegaan met AnyRail, en ben dus al een stuk onderweg met een plan waar ik tot nu toe tevreden mee ben, maar ik loop echter tegen een probleem aan:


Groter plaatje, AnyRail bestand

Doordat ik de mogelijkheid wil hebben om lange treinen te laten stoppen, en de wisselstraten nogal veel ruimte in beslag nemen, ligt het laatste stuk van het station in een bocht, echter met de buitenste twee bochten heb ik een probleem (zie rood omcirkelde gedeelte), daar deze niet een zelfde soort straal hebben als de overige 3. Heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen, of zijn er andere mogelijkheden die de spoorlengte in het station behouden maar iet zo'n rare bocht noodzakelijk maken?
« Laatst bewerkt op: 05 January 2009, 22:45:55 door Hans van de Burgt »

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: Experiment met baanplan H0 - 4.3 x 1.65m
« Reactie #1 Gepost op: 01 January 2009, 16:45:20 »
Als ik stukjes te kort kom, dan zaag ik een stuk rails op de juiste lengte af en zet het daar tussen.
En ik gebruik Fleischmann, dus volgens mij werkt dat ook bij Marklin. Weet ik dus niet zeker, vanwege de stekkers.

Evt met flexrails.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3354
Re: Experiment met baanplan H0 - 4.3 x 1.65m
« Reactie #2 Gepost op: 01 January 2009, 17:00:20 »
Het probleem is (voor zover ik als Marklin-leek kan zien) dat bij C-rail de parallelafstand tussen de grote boogstralen kleiner is dan die tussen de kleine boogstralen. Met de standaardwissels kun je die kleine parallelafstand niet realiseren. Wel met de slanke wissels, maar daar bestaat nog geen passend Engels wissel bij. Op het 3-railforum vond ik hierover ook al wat gemopper.

Met enig geknutsel met kleine boogstralen met recht tussenstukjes krijg je het wel aan elkaar, maar erg elegant is dit niet:



Hier het Anyrail-bestand: www.filefactory.com/file/aff3807/n/Experiment1_1_variant_any
« Laatst bewerkt op: 01 January 2009, 17:07:53 door Reinier Z. »
Reinier

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re: Experiment met baanplan H0 - 4.3 x 1.65m
« Reactie #3 Gepost op: 01 January 2009, 17:18:44 »
@Reinier Z.
Op zich ziet het er niet verkeerd uit.
Je ziet er in dit plan bijna niets van.
Ik moest ook even zoeken wat veranderd was.

Krijn Schaap

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Experiment met baanplan H0 - 4.3 x 1.65m
« Reactie #4 Gepost op: 01 January 2009, 18:59:51 »
Inmiddels wat aanpassingen gedaan, lange wisselstraten zijn nu weg, met als nadeel dat er niet er niet op de 'verkeerde' sporen terecht gekomen kan worden .. Dat moet dan maar in het niet zichtbare gedeelte gebeuren. Voordeel is wel dat rechts een soort van paradevak geworden is.



Groter plaatje, Anyrail bestand

M'n volgende uitdaging is hoe ik vanuit hier in een schaduwstation terecht kom. Ik zou de bochten links boven en rechtsonder als spiraal kunnen gaan gebruiken, maar ik weet niet of de straal van de bocht groot genoeg is. Wat voor afstand wordt er normaal gesproken tussen twee niveau's in een spiraal gebruikt?

Alternatief is natuurlijk om alles gewoon met een normale helling te doen, maar dan moet ik beide uiteindes volgens mij langs de hele hoek leggen, anders komt de ingang van het schaduwstation in het midden, en dat is ook niet handig.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re: Experiment met baanplan H0 - 4.3 x 1.65m
« Reactie #5 Gepost op: 01 January 2009, 19:10:27 »
Hoi Krijn,

even wat lastig uit te leggen, maar ik zou het schaduwstation iets anders aanleggen, want nu zijn je sporen verschillend van lengte.

Aan de rechterkant, het rechter spoor, zou ik de bocht naar het schaduwstation ruimer maken, dus een grotere straal nemen. En dan zou ik in plaats van rechter wissels juist de linker variant kiezen.

Dan voorkom je ook nog eens die linker bocht, gelijk gevolgd door de rechter bocht in de wissels. Dat is altijd minder prettig qua rijgedrag.

Aan de linkerkant kun je ook hetzelfde doen met het onderste spoor.

Succes, gr,



Oeps, even iets te snel: ik dacht dat je het schaduw station getekend had.... Maar misschien kun je toch nog iets met de info...

Bert

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Experiment met baanplan H0 - 4.3 x 1.65m
« Reactie #6 Gepost op: 01 January 2009, 21:32:20 »
hoi,

de ruimte tussen de twee niveaus moet je minimaal een hoogte nemen van 90mm maar zelf zou ik meer ruimte nemen om eventueel ook nog een trein achter de sporen weg te kunnen halen. Met een spiraal kan je wat hoogte winnen tussen de twee niveaus. De nem-normen geven in principe ook uitslag, die zijn hier te downloaden:

http://www.nproject.nl/diversen/nem-normen-downloaden.html

Een minimale straal van 420mm voor de spiraal is toch wel een must. De helling zou ik niet meer dan 3% laten zijn.

groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Krijn Schaap

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Experiment met baanplan H0 - 4.3 x 1.65m
« Reactie #7 Gepost op: 02 January 2009, 11:53:41 »
Na een hoop gesleutel met het vorige plan om te proberen er een schaduwstation onder te plaatsen, ben ik toch tot de conclusie gekomen dat die twee ingangen op deze ruimte verre van ideaal zijn. Kortom, boel weer omgegooid, station is nu gewoon recht geplaatst, en rechts is nu een spiraal gekomen zodat ik wat ruimte kan winnen richting het schaduwstation.



Grotere afbeelding, anyrail bestand

Voor zover ik kon zien binnen AnyRail zou de helling van het binnenste spoor van de spiraal net 3% zijn (uitgaande van 10 cm verschil tussen de niveau's in de spiraal), maar dit is dan wel het dalende spoor. Wellicht dat iemand met wat meer wiskunde kennis het na zou kunnen rekenen?



cbx

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Experiment met baanplan H0 - 4.3 x 1.65m
« Reactie #8 Gepost op: 02 January 2009, 12:32:09 »
Ik zou wat meer ruimte maken om er een perron/station tussen te kunnen plaatsen.

Krijn Schaap

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Experiment met baanplan H0 - 4.3 x 1.65m
« Reactie #9 Gepost op: 02 January 2009, 13:00:30 »
Daar heb je wel een punt CBX. Ik ging er een beetje vanuit dat de standaard ruimte tussen de rails wel genoeg was, maar dat is inderdaad wat aan de krappe kant. Aangepast:



Grotere afbeeldingen, anyrail bestand

En wat experimenten met het schaduwstation:



Grotere afbeeldingen, anyrail bestand


cbx

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Experiment met baanplan H0 - 4.3 x 1.65m
« Reactie #10 Gepost op: 02 January 2009, 16:10:21 »
Nog even ontkoppelaars in het schaduwstation plaatsen. ;D

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Experiment met baanplan H0 - 4.3 x 1.65m
« Reactie #11 Gepost op: 03 January 2009, 09:05:21 »
Dat ziet er goed uit.

Tussen de twee spiraalhoogtes kan je ook 90mm houden. hoeveel is de binnenstraal van de spraal?

even wat getallen voor Roco-bogen:
omtrek volledige cirkel (ongeveer maten niet op de mm) 3% hoogte verschil:

R-540mm: rijlengte: 3400 mm hoogteverschil: 100mm
R-480mm: rijlengte: 3000 mm hoogteverschil: 90mm
R-420mm: rijlengte: 2600 mm hoogteverschil: 80mm
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Experiment met baanplan H0 - 4.3 x 1.65m
« Reactie #12 Gepost op: 03 January 2009, 09:21:30 »

Zou je het station niet wat "speelser" kunnen opzetten? Voor inspiratie www.sporenplan.nl
Symetrische stations komen niet zo heel veel voor. (wel op de Shinkansen maar je zal vast wel niet naar Japans voorbeeld rijden :) )
Succes
« Laatst bewerkt op: 03 January 2009, 09:24:22 door Jeroen1975 »
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Krijn Schaap

  • Offline Offline
  • Berichten: 27
Re: Experiment met baanplan H0 - 4.3 x 1.65m
« Reactie #13 Gepost op: 03 January 2009, 12:06:30 »
Probleem wat ik tot nu toe tegenkom met wat realistischere spoorplannen is dat daar meestal veel wissel-werk in zit, en die straten nemen zo veel ruimte in beslag .. Heb je suggesties voor een bepaald station welke hier wel zou passen? Het merendeel op sporenplan is of heel groot, of heel klein ..

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Experiment met baanplan H0 - 4.3 x 1.65m
« Reactie #14 Gepost op: 03 January 2009, 12:20:29 »
Het helpt al als je het station in een flauwe s-vorm maakt, dat ziet
er minder statisch uit, en zie aardgoogel... een mooi voorbeeld
is Wolfheze, met een eilandperron en een inhaalspoor en zo kun
je al in de boog de eerste wissels maken=meer rijlenge :D

Ook zou je aan een kant een simel goederenspoortje kunnen
plannen waar zo nu en dan wat wagentjes staan.

Veel succes ;)

mvg,

Tis
********