Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:07:52
Piko blauwe 1000 door spoorzeven
Vandaag om 15:06:28
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 15:02:18
Loksound5 decoder met Loksound3.5 soundfile door Sander Fondse
Vandaag om 14:56:22
fotowedstrijd 2025 door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:39:03
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 14:36:05
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 14:30:50
MLF Fielschmann motor kit door knar46
Vandaag om 14:18:32
Nieuw huis, nieuwe baan door Dash 8
Vandaag om 13:56:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door NSTim2008
Vandaag om 13:20:14
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:47:22
Revier Rheinbrenner (H0) door Arjan6511
Vandaag om 12:18:21
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door J1971
Vandaag om 11:38:41
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:13:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 10:52:17
Kersttrein door Charles_
Vandaag om 10:31:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:30:25
Au bord de la Cèze door Benelux795
Vandaag om 10:23:04
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 10:19:51
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door henk
Vandaag om 06:03:48
Veevervoer ss/ ns door MOVisser
Vandaag om 00:07:48
Rondom Charlois door Alewijn
26 November 2025, 22:48:33
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
26 November 2025, 22:39:39
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Quinzeedied
26 November 2025, 22:32:05
De modeltreinen van Spoorijzer door rjr
26 November 2025, 22:28:45
Stub switches door bask185
26 November 2025, 21:59:25
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
26 November 2025, 21:58:44
Lodewickshaven door Ronald Halma
26 November 2025, 21:40:44
Diorama Oelde Mittelweg Hp door Edsko Hekman
26 November 2025, 21:37:28
Modelbaan Beltheim. door puntenglijder
26 November 2025, 19:09:33
  

Auteur Topic: Beremde en onberemde goederentreinen in GB  (gelezen 1418 keer)

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Beremde en onberemde goederentreinen in GB
« Gepost op: 29 December 2008, 16:56:40 »
Hallo, hierbij een vraag voor de GB-specialisten. In het blad BRModelling stond een stukje over een brake tender, welke gebruikt werd om het remvermogen van de loc te verhogen bij onberemde treinen. In het blad staan enkele foto's van kolentreinen, hoewel het me toch maar een nare zaak lijkt om met zoveel ton treingewicht een helling af te dalen met alleen de loc evt met brake-tender te kunnen remmen.
In een filmpje van Thomas (niet lachen...) moest men boven aan een afdaling stoppen, waarna de stoker alle remmen moest vastzetten, waarna men naar beneden kon. Bij bestudering van foto's van engelse kolenwagens zag ik daarop wel een groot remhandel aan de zijkant, maar geen doorgaande treinleiding. NU mijn vraag:  was het daadwerkelijk de bedoeling om bovenaan een afdaling te stoppen, alle remmen vast te zetten, geremd naar beneden te gaan en daar weer te stoppen en alle remmen te lossen?

Groeten van Jan
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12551
    • sleutelspoor
Re: Beremde en onberemde goederentreinen in GB
« Reactie #1 Gepost op: 29 December 2008, 17:07:07 »
Altijd al rare jongens geweest die Britten ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Beremde en onberemde goederentreinen in GB
« Reactie #2 Gepost op: 29 December 2008, 17:13:18 »
Ja, dat was zo. Helaas heb ik echt net gisteren toevallig mijn hele collectie gecopieerde papieren uitleg van de geschiedenis van de treinrem, van Nedtrain in de kachel gegooid... Maar het klopt zeker. Het ook erg bewerkelijk inderdaad. De gemiddelde snelheid lag dan ook zeer laag. Het werd vooral spannend als niet genoeg remvermogen werd ingezet... Even bijremmen was er niet bij..
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1666
Re: Beremde en onberemde goederentreinen in GB
« Reactie #3 Gepost op: 29 December 2008, 17:55:14 »
Hé Stig,

heb je de originele papieren dan niet meer  ;D

Erich

p.s. voordat ik iets weggooi, maak ik er eerst een kopietje van.... :-|
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Tinussie

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
Re: Beremde en onberemde goederentreinen in GB
« Reactie #4 Gepost op: 29 December 2008, 18:08:39 »
p.s. voordat ik iets weggooi, maak ik er eerst een kopietje van....

Maar waarom gooi je dan het origineel weg om vervolgens de kopie te houden ???

mvg Tinussie.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Beremde en onberemde goederentreinen in GB
« Reactie #5 Gepost op: 29 December 2008, 18:09:25 »
Nee, die liggen bij Nedtrain.

Tinussie, zoek het woord "sarcasme" eens op... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: Beremde en onberemde goederentreinen in GB
« Reactie #6 Gepost op: 29 December 2008, 18:44:11 »
Hoi Stig
Citaat
Het werd vooral spannend als niet genoeg remvermogen werd ingezet... Even bijremmen was er niet bij..

Dan werden de remblokken heter dan jouw kachel van de copiën.  ;)

Bedankt voor de reactie.
Jan
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.