Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 22:38:03
Piko blauwe 1000 door Eelco Storm
Vandaag om 22:37:07
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door j.ossebaar
Vandaag om 22:09:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 22:02:14
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
Vandaag om 21:44:09
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:41:21
Site Uhlenbrock door Jan-Peter
Vandaag om 21:38:45
Stub switches door Hans1963
Vandaag om 21:25:21
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
Vandaag om 21:20:49
fotowedstrijd 2025 door Keska
Vandaag om 20:46:34
De modeltreinen van Spoorijzer door Charles_
Vandaag om 20:45:50
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door JohnH0
Vandaag om 20:44:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 20:42:03
Arlbergbahn.. ? door Krazy Dre
Vandaag om 20:23:36
Beekdaelen in H0 door ruudns
Vandaag om 20:19:33
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
Vandaag om 20:05:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:56:08
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 18:54:44
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 18:10:13
Au bord de la Cèze door Wim1969
Vandaag om 18:08:09
MLF Fielschmann motor kit door henk
Vandaag om 16:57:08
Revier Rheinbrenner (H0) door cor_b
Vandaag om 16:09:07
Loksound5 decoder door 008200
Vandaag om 15:34:24
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:30:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 15:21:11
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 15:14:45
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 14:30:50
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:47:22
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:13:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 10:52:17
  

Auteur Topic: Beremde en onberemde goederentreinen in GB  (gelezen 1421 keer)

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Beremde en onberemde goederentreinen in GB
« Gepost op: 29 December 2008, 16:56:40 »
Hallo, hierbij een vraag voor de GB-specialisten. In het blad BRModelling stond een stukje over een brake tender, welke gebruikt werd om het remvermogen van de loc te verhogen bij onberemde treinen. In het blad staan enkele foto's van kolentreinen, hoewel het me toch maar een nare zaak lijkt om met zoveel ton treingewicht een helling af te dalen met alleen de loc evt met brake-tender te kunnen remmen.
In een filmpje van Thomas (niet lachen...) moest men boven aan een afdaling stoppen, waarna de stoker alle remmen moest vastzetten, waarna men naar beneden kon. Bij bestudering van foto's van engelse kolenwagens zag ik daarop wel een groot remhandel aan de zijkant, maar geen doorgaande treinleiding. NU mijn vraag:  was het daadwerkelijk de bedoeling om bovenaan een afdaling te stoppen, alle remmen vast te zetten, geremd naar beneden te gaan en daar weer te stoppen en alle remmen te lossen?

Groeten van Jan
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12552
    • sleutelspoor
Re: Beremde en onberemde goederentreinen in GB
« Reactie #1 Gepost op: 29 December 2008, 17:07:07 »
Altijd al rare jongens geweest die Britten ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Beremde en onberemde goederentreinen in GB
« Reactie #2 Gepost op: 29 December 2008, 17:13:18 »
Ja, dat was zo. Helaas heb ik echt net gisteren toevallig mijn hele collectie gecopieerde papieren uitleg van de geschiedenis van de treinrem, van Nedtrain in de kachel gegooid... Maar het klopt zeker. Het ook erg bewerkelijk inderdaad. De gemiddelde snelheid lag dan ook zeer laag. Het werd vooral spannend als niet genoeg remvermogen werd ingezet... Even bijremmen was er niet bij..
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1666
Re: Beremde en onberemde goederentreinen in GB
« Reactie #3 Gepost op: 29 December 2008, 17:55:14 »
Hé Stig,

heb je de originele papieren dan niet meer  ;D

Erich

p.s. voordat ik iets weggooi, maak ik er eerst een kopietje van.... :-|
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Tinussie

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
Re: Beremde en onberemde goederentreinen in GB
« Reactie #4 Gepost op: 29 December 2008, 18:08:39 »
p.s. voordat ik iets weggooi, maak ik er eerst een kopietje van....

Maar waarom gooi je dan het origineel weg om vervolgens de kopie te houden ???

mvg Tinussie.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Beremde en onberemde goederentreinen in GB
« Reactie #5 Gepost op: 29 December 2008, 18:09:25 »
Nee, die liggen bij Nedtrain.

Tinussie, zoek het woord "sarcasme" eens op... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: Beremde en onberemde goederentreinen in GB
« Reactie #6 Gepost op: 29 December 2008, 18:44:11 »
Hoi Stig
Citaat
Het werd vooral spannend als niet genoeg remvermogen werd ingezet... Even bijremmen was er niet bij..

Dan werden de remblokken heter dan jouw kachel van de copiën.  ;)

Bedankt voor de reactie.
Jan
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.