Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Eric v C
Vandaag om 20:39:19
Eindstation Daarhuizen door Jeroen95
Vandaag om 20:36:03
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 20:28:47
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:57:23
Lenz Standard+ V2 doet gek door Albert de Heer
Vandaag om 19:56:20
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 19:45:34
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:42:39
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 19:28:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 19:26:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 19:21:59
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 19:10:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:05:46
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door BertOK
Vandaag om 18:53:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:31:46
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Bert_Apd
Vandaag om 17:50:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:43:48
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 17:28:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 17:24:31
Zoek DIGIRAILS DR 5020 Booster Schema door Gerard
Vandaag om 17:12:17
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:03:44
Line-up foto's van modellen door R1954
Vandaag om 16:54:51
Nieuw huis, nieuwe baan door aad52
Vandaag om 16:50:26
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 16:49:05
Oud model gangbaar maken door Gerrit H
Vandaag om 16:42:09
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Luit
Vandaag om 15:17:58
Woensdag 19 november 10 jaar Arnhem Centraal door Seinhuis
Vandaag om 14:38:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 14:27:13
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 13:47:20
Nieuwe forumgebruiker door Ploeger
Vandaag om 12:51:33
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 12:26:59
  

Auteur Topic: Beremde en onberemde goederentreinen in GB  (gelezen 1404 keer)

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Beremde en onberemde goederentreinen in GB
« Gepost op: 29 December 2008, 16:56:40 »
Hallo, hierbij een vraag voor de GB-specialisten. In het blad BRModelling stond een stukje over een brake tender, welke gebruikt werd om het remvermogen van de loc te verhogen bij onberemde treinen. In het blad staan enkele foto's van kolentreinen, hoewel het me toch maar een nare zaak lijkt om met zoveel ton treingewicht een helling af te dalen met alleen de loc evt met brake-tender te kunnen remmen.
In een filmpje van Thomas (niet lachen...) moest men boven aan een afdaling stoppen, waarna de stoker alle remmen moest vastzetten, waarna men naar beneden kon. Bij bestudering van foto's van engelse kolenwagens zag ik daarop wel een groot remhandel aan de zijkant, maar geen doorgaande treinleiding. NU mijn vraag:  was het daadwerkelijk de bedoeling om bovenaan een afdaling te stoppen, alle remmen vast te zetten, geremd naar beneden te gaan en daar weer te stoppen en alle remmen te lossen?

Groeten van Jan
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12525
    • sleutelspoor
Re: Beremde en onberemde goederentreinen in GB
« Reactie #1 Gepost op: 29 December 2008, 17:07:07 »
Altijd al rare jongens geweest die Britten ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Beremde en onberemde goederentreinen in GB
« Reactie #2 Gepost op: 29 December 2008, 17:13:18 »
Ja, dat was zo. Helaas heb ik echt net gisteren toevallig mijn hele collectie gecopieerde papieren uitleg van de geschiedenis van de treinrem, van Nedtrain in de kachel gegooid... Maar het klopt zeker. Het ook erg bewerkelijk inderdaad. De gemiddelde snelheid lag dan ook zeer laag. Het werd vooral spannend als niet genoeg remvermogen werd ingezet... Even bijremmen was er niet bij..
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1661
Re: Beremde en onberemde goederentreinen in GB
« Reactie #3 Gepost op: 29 December 2008, 17:55:14 »
Hé Stig,

heb je de originele papieren dan niet meer  ;D

Erich

p.s. voordat ik iets weggooi, maak ik er eerst een kopietje van.... :-|
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Tinussie

  • Offline Offline
  • Berichten: 282
Re: Beremde en onberemde goederentreinen in GB
« Reactie #4 Gepost op: 29 December 2008, 18:08:39 »
p.s. voordat ik iets weggooi, maak ik er eerst een kopietje van....

Maar waarom gooi je dan het origineel weg om vervolgens de kopie te houden ???

mvg Tinussie.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Beremde en onberemde goederentreinen in GB
« Reactie #5 Gepost op: 29 December 2008, 18:09:25 »
Nee, die liggen bij Nedtrain.

Tinussie, zoek het woord "sarcasme" eens op... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

DelticPower

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: Beremde en onberemde goederentreinen in GB
« Reactie #6 Gepost op: 29 December 2008, 18:44:11 »
Hoi Stig
Citaat
Het werd vooral spannend als niet genoeg remvermogen werd ingezet... Even bijremmen was er niet bij..

Dan werden de remblokken heter dan jouw kachel van de copiën.  ;)

Bedankt voor de reactie.
Jan
Ook een wijze uil is als uilskuiken begonnen.