Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
Vandaag om 18:57:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 18:55:53
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:55:13
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:51:08
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:33:51
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Dat overkomt mij niet. door Harryku
Vandaag om 18:25:36
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:06:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:12:09
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
  

Auteur Topic: Opschriften stukgoedwagens  (gelezen 1978 keer)

o_grenier

  • Gast
Opschriften stukgoedwagens
« Gepost op: 29 December 2008, 13:43:33 »
Twee quotes uit het "verrassingsdraadje":


Kwam ze vandaag nog tegen!

[

SK ;D


Jammer dat hij een foutief beladingsraster heeft. Verkeerde informant? Want te vroeg voor een 1 april grap  :)

GG

@goedgek: klopt het beladingsraster op het Roco-model van de Gs-t (cat.nr 47519) wel?

<25.4m2>
|-10.67 m-|

   A          B          C
20,5t   24,0t     28,0t

S 20,5t      24,0t


[12010 kg]


Naast de eerder in het stukgoedwagen-draadje genoemde tekortkomingen heeft het model revisieopschriften van 09-04-1977. Zou dus om één van de eerste tot 'geelbander' omgebouwde Gs'en kunnen zijn, wat ook blijkt uit de aanwezigheid van vastgezette handels aan de ventilatieluiken. Op de later (tot 1980) omgebouwde Gs-t 'en  waren die handels afgenomen en de luiken vastgezet.

Mijn welgemeende excuses voor het lichtelijk off-topic gaan in dit draadje, maar alles heeft zo zijn verbanden...
Gauw weer terug naar het konijntje in de hoederenvervoer.
Wim



Wim,

Ik ken dat Rocomodel niet in detail, maar het raster lijkt me niet goed. Aan de wagens in Arnhem mankeert wel wat meer. Drie typische opschriften op de Gs-t moeten zijn:
- beladingsraster met extra balk voor belading tot 17 ton bij 110 km/u;
- lengte over de buffers 10,67 m (door de opvulplaten);
- vloeroppervlak 25,4 m2 door de toepassing van staalplaat i.p.v. planken in de kopwanden.
Dit nog afgezien van het (deels) onjuiste lettertype, waardoor de lay-out van de opschriften niet geheel in overeenstemming met de oorspronkelijke wagens is.

Mij persoonlijk storen dit soort fouten omdat ze te voorkomen waren. Dat is een kwestie van aan de juiste mensen vragen. Dan kun je het (letterlijk) voor hetzelfde geld wèl goed doen. Dat geldt al heel lang voor modellen, (zie de regelmatige discussies hierover op dit forum) en in dit geval dus ook voor museaal materieel (en ook dat zijn helaas niet de enige...)

En nog even over het Rocomodel: de eerste 10 Gs-t's werden in januari 1977 in dienst gesteld. De "seriebouw"  begon in september dat jaar. De aangebrachte datum lijkt dus verkeerd gegokt. Wat was trouwens het wagennummer? Daarmee is waarschijnlijk wel de juiste datum te achterhalen (lees: op te vragen bij de juiste personen :))

GG