Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door saskia
Vandaag om 23:33:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 23:33:31
Yamorc 7001 dood door Ronald Halma
Vandaag om 23:32:25
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 23:29:11
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ronald Halma
Vandaag om 23:28:29
Modelwensen 2026 door marco
Vandaag om 23:22:03
MoBaBro.de door Jelmer
Vandaag om 23:17:59
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 23:05:01
foto's van "Nederlandse" Tds'en door MB6400
Vandaag om 23:04:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 22:59:35
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
Vandaag om 22:52:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Jelmer
Vandaag om 22:46:53
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 22:09:19
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
Vandaag om 22:00:05
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 21:52:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:50:22
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen. door sncf231e
Vandaag om 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
Vandaag om 20:59:57
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Carl
Vandaag om 19:51:34
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Rob Ellerman
Vandaag om 19:51:05
Kerstbaantjes of winterbanen.. door R1954
Vandaag om 19:50:14
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 19:08:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 19:07:41
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:57:16
VERPLAATST: Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Reinout van Rees
Vandaag om 18:29:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:51:14
bestaand station of eigen bouw? door Petertje
Vandaag om 17:38:41
NL handleiding lokpilot 5 einbau- und betriebsanleiting 7. Auflage, Mai 2021 door NS2408
Vandaag om 17:31:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:26:52
PIKO Rh 600 NS + LokSound 5 door HACI
Vandaag om 17:19:24
  

Auteur Topic: Opschriften stukgoedwagens  (gelezen 2093 keer)

o_grenier

  • Gast
Opschriften stukgoedwagens
« Gepost op: 29 December 2008, 13:43:33 »
Twee quotes uit het "verrassingsdraadje":


Kwam ze vandaag nog tegen!

[

SK ;D


Jammer dat hij een foutief beladingsraster heeft. Verkeerde informant? Want te vroeg voor een 1 april grap  :)

GG

@goedgek: klopt het beladingsraster op het Roco-model van de Gs-t (cat.nr 47519) wel?

<25.4m2>
|-10.67 m-|

   A          B          C
20,5t   24,0t     28,0t

S 20,5t      24,0t


[12010 kg]


Naast de eerder in het stukgoedwagen-draadje genoemde tekortkomingen heeft het model revisieopschriften van 09-04-1977. Zou dus om één van de eerste tot 'geelbander' omgebouwde Gs'en kunnen zijn, wat ook blijkt uit de aanwezigheid van vastgezette handels aan de ventilatieluiken. Op de later (tot 1980) omgebouwde Gs-t 'en  waren die handels afgenomen en de luiken vastgezet.

Mijn welgemeende excuses voor het lichtelijk off-topic gaan in dit draadje, maar alles heeft zo zijn verbanden...
Gauw weer terug naar het konijntje in de hoederenvervoer.
Wim



Wim,

Ik ken dat Rocomodel niet in detail, maar het raster lijkt me niet goed. Aan de wagens in Arnhem mankeert wel wat meer. Drie typische opschriften op de Gs-t moeten zijn:
- beladingsraster met extra balk voor belading tot 17 ton bij 110 km/u;
- lengte over de buffers 10,67 m (door de opvulplaten);
- vloeroppervlak 25,4 m2 door de toepassing van staalplaat i.p.v. planken in de kopwanden.
Dit nog afgezien van het (deels) onjuiste lettertype, waardoor de lay-out van de opschriften niet geheel in overeenstemming met de oorspronkelijke wagens is.

Mij persoonlijk storen dit soort fouten omdat ze te voorkomen waren. Dat is een kwestie van aan de juiste mensen vragen. Dan kun je het (letterlijk) voor hetzelfde geld wèl goed doen. Dat geldt al heel lang voor modellen, (zie de regelmatige discussies hierover op dit forum) en in dit geval dus ook voor museaal materieel (en ook dat zijn helaas niet de enige...)

En nog even over het Rocomodel: de eerste 10 Gs-t's werden in januari 1977 in dienst gesteld. De "seriebouw"  begon in september dat jaar. De aangebrachte datum lijkt dus verkeerd gegokt. Wat was trouwens het wagennummer? Daarmee is waarschijnlijk wel de juiste datum te achterhalen (lees: op te vragen bij de juiste personen :))

GG