Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 18:50:11
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Spoor010
Vandaag om 18:43:56
Piko 2025 door Spoor010
Vandaag om 18:40:30
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 18:36:51
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:32:23
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:20:44
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 18:18:31
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rob Ellerman
Vandaag om 18:16:23
De modeltreinen van Spoorijzer door Keska
Vandaag om 17:58:33
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door janvanbemmel
Vandaag om 17:30:07
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 16:29:19
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:11:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:04:34
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 16:03:12
Een nieuw begin door bask185
Vandaag om 15:57:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:32:25
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 13:18:20
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door PBModels
Vandaag om 13:02:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 11:58:32
20 jaar BNLS door Met een sik
Vandaag om 11:49:10
NZH A 1001 - 1004 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:27:05
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 08:50:38
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 08:22:52
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door janw
Vandaag om 01:16:13
keerlusproblemen door astrantia
26 June 2025, 23:32:14
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
26 June 2025, 22:17:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
26 June 2025, 21:39:05
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
26 June 2025, 20:46:58
Samenstellingen VAM treinen, 2e type wagen, Takkls580 door Michiel 80
26 June 2025, 19:56:09
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
26 June 2025, 19:28:57
  

Auteur Topic: Trix NS 1144 Botsneus ombouwen naar slooploc  (gelezen 30853 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Trix NS 1144 Botsneus ombouwen naar slooploc
« Reactie #15 Gepost op: 29 December 2008, 16:07:59 »
Bedankt voor de goeie tips Michiel.

Ik ga helemaal opnieuw beginnen.
De loc gaat nu eerst helemaal ontlakt worden.



Jos.

P.S.
Ik heb je stukje tekst uitgeprint zodat ik niet elke keer de pc hoef aan te zetten.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5275
    • grootspoorfoto's
Re: Trix NS 1144 Botsneus ombouwen naar slooploc
« Reactie #16 Gepost op: 29 December 2008, 16:12:10 »
@J.Beckers Ik weet niet hoor maar die locs in Maastricht daar heb ik nog foto's van hoe ze er destijds bijstonden. Ik heb me toen nog verbaast over de goede staat. Ze zagen er allemaal net zo goed uit als de 1145 die nu bij de sgb staat.
Voor grootspoorfoto's zie site

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1625
    • Dwangrail.nl
Re: Trix NS 1144 Botsneus ombouwen naar slooploc
« Reactie #17 Gepost op: 29 December 2008, 16:37:44 »
@ jos,

De beide 1100 bij de SGB geven goed aan hoe een afgevoerde NS lok er uit ziet, bij de machines is alleen de weinige grafitty verwijderd.
De foto in de roco noviteitenkatalogus 2008 is genomen voordat de grafitty is verwijderd.
Ondertussen zijn ook wel de cabinedaken overgeschilderd, maar omdat het nog niet nodig is, is er verder nog niets aan de uiterlijke staat gedaan.

De 1144 en 1142 stonden na hun afvoer op de kijfhoek voor de KLOK, toen hun er van af zagen zijn deze lokken naar maastricht gebracht.
Alle ramen waren nog aanwezig, ik heb er nog eentje uitgeslagen om de lremuchtslang door de lok te leggen voor het transport.
Volgens mij stond er ook zeer weinig tot geen graffity op, alleen de kleuren waren zeer vaal geworden.

Arjen

The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Railpassie

  • Offline Offline
  • Berichten: 445
  • De laatste Trein stopt niet aan het perron......
Re: Trix NS 1144 Botsneus ombouwen naar slooploc
« Reactie #18 Gepost op: 29 December 2008, 17:12:46 »
@jos, gesloopt heb je hem nu ,
dat is een ding wat zeker is. ;)

jammer ,maar ja ,
voordat je eraan begon zag de kap er ook al gehavend uit op de foto.

Nu ben je iig zo ver dat het resultaat alleen nog beter kan worden :D

Tino

Ben

  • Online Online
  • Berichten: 6670
Re: Trix NS 1144 Botsneus ombouwen naar slooploc
« Reactie #19 Gepost op: 29 December 2008, 17:16:07 »
Bedankt voor de goeie tips Michiel.
P.S.
Ik heb je stukje tekst uitgeprint zodat ik niet elke keer de pc hoef aan te zetten.
Wij zijn benieuwd wat het wordt maar vooral ook hoe lang je offline blijft.  ::) ;D

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Trix NS 1144 Botsneus ombouwen naar slooploc
« Reactie #20 Gepost op: 29 December 2008, 17:32:33 »
Tip, neem ALTIJD een foto van een werkelijke loc erbij. Doe ik ook als ik ga weatheren.

Zie bijv. http://members.lycos.nl/timgoorman/1117bd3.jpg

Kan me niet aan de indruk onttrekken dat er nog geen zicht is op ernstige roestvorming.

Maar goed, het is natuurlijk jouw ding. Maar je laat het zien, dus dan kun je reacties verwachten.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Trix NS 1144 Botsneus ombouwen naar slooploc
« Reactie #21 Gepost op: 29 December 2008, 17:35:38 »
Mocht iemand mischien foto's hebben van 1100 slooploc's
Het liefst in zeer belabberde toestand.

Ze zijn van harte welkom.



Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Trix NS 1144 Botsneus ombouwen naar slooploc
« Reactie #22 Gepost op: 29 December 2008, 17:39:59 »
Wat dacht je van stig zijn link? Pikant plaatje zou ik zeggen, beneden de graffiti taboe het vandalisme, is het behoorlijk roestig.
Ik heb al een trein

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Trix NS 1144 Botsneus ombouwen naar slooploc
« Reactie #23 Gepost op: 29 December 2008, 23:11:38 »
Als je het mij vraagt is dat gewoon vuil en geen roestige draaistellen (als je die bedoelt)? Die draaistellen hebben een verf behandeling gehad, ze zitten echt niet geheel onder de vliegroest. Dat denk ik hoor!
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5275
    • grootspoorfoto's
Re: Trix NS 1144 Botsneus ombouwen naar slooploc
« Reactie #24 Gepost op: 29 December 2008, 23:25:24 »
Wel een verschil in breda was een kerkhof wat afgelegen lag en wat te makkelijk te bereiken was dus daar zijn de locs afgetuigd door de plaatselijke jeugd. In Maastricht stonden de locs er super goed bij lange tijd zelfs met bijna geen graffetie of dat op het einde meer was dat weet ik niet.
Voor grootspoorfoto's zie site

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Trix NS 1144 Botsneus ombouwen naar slooploc
« Reactie #25 Gepost op: 30 December 2008, 04:10:00 »
Zonde van een mooie loc. Waarom moet-ie weg voor de Roco? Hebben ze elkaar gebeten ofzo?

Tja, snap ik ook niet helemaal maar wel een leuk projectje. Verkloot je loc en verzamelobject, zou zeggen, verlos 'm uit z'n lijden en ga er gewoon op staan of zo.

Gerard.

MopperSmurfje

  • Offline Offline
  • Berichten: 458
Re: Trix NS 1144 Botsneus ombouwen naar slooploc
« Reactie #26 Gepost op: 30 December 2008, 08:59:06 »
We noemen zoiets ook wel kapitaalvernietiging!


stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Trix NS 1144 Botsneus ombouwen naar slooploc
« Reactie #27 Gepost op: 30 December 2008, 09:04:34 »
Jongens, niet voor iedereen is een treintje een verzamelobject en diepte investering als aanvulling voor pensioen over 40 jaar...

In dat geval kan ik de aanschaf van een huis aanbevelen...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Albert Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
Re: Trix NS 1144 Botsneus ombouwen naar slooploc
« Reactie #28 Gepost op: 30 December 2008, 09:58:25 »
Hallo J.Beckers,

Ik heb pas foto's van de loks in Goes gemaakt, ik zal ze vanavond uploaden.
  :-| Wel zonde van zo,n Trix, ik zelf heb de Hamo uitvoering en die wordt echt niet vervangen door een Roco. Volgens mij is een Hamo beter dan een Roco.
  ??? Heb je geen oude Lima om als slooploc om te bouwen, lijkt me een betere keus.
Ik heb nog een grijs/gele Lima 1200 en een groot logo 1300, dat zijn pas echte kandidaten om af te tuigen, daar zitten pas echte koffiemolens in.
Maar zo'n Trix/Hamo, daar kun je over twisten maar die motoren klinken prima en kunnen niet kapot, mijn Hamo 1100 heb ik digitaal gemaakt en dient als museum loc.
Groet, Albert.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Trix NS 1144 Botsneus ombouwen naar slooploc
« Reactie #29 Gepost op: 30 December 2008, 10:29:45 »
We noemen zoiets ook wel kapitaalvernietiging!




Hier wil ik even op reageren.
Als ik mn treinen als verzamelobject zou gebruiken, dan was ik ook niet bezig met het in elkaar vogelen van een baan.
Dan bleven ze in het doosje, en werden er geen details aangezet.

Zodra je op een loc of rijtuig de losse details gaat aanzetten verliest het al gauw zijn verzamelwaarde.

De verzamelwaarde is alleen relevant als men spreekt over een gesloten doos met inhoud.
Eenmaal er mee gereden kun je nooit de verzamelwaarde ervoor rekenen als dat je er nooit mee gereden hebt.

Bij mij is het de bedoeling dat er een echt spoorbedrijf wordt nagebootst, en daar kunnen net zoals in het echt "Slachtoffers" vallen.

En zeker als je in tijdperk V / VI rijdt.
Je hebt in zekere zin wel museummaterieel, maar de hoofdzaak blijft modern materieel.
En daar kan ook een slooptransport bij horen, of ander terzijde gesteld materieel.

Het gros aan museum materieel zal dan in feite ook niet echt in de actieve dienst meerijden.
Maar af en toe eens worden ingezet als gezelschapstrein of excursietrein.


Hopelijk is dit een goeie uitleg?



Jos.
« Laatst bewerkt op: 30 December 2008, 10:36:08 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)