Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 14:30:44
Wat was jullie allereerste loc? door MOVisser
Vandaag om 14:14:26
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:34:12
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:26:20
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ben
Vandaag om 13:06:55
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Da's Daz 2 door Keska
Vandaag om 12:53:48
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 12:26:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 11:19:41
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door RobbertJan
Vandaag om 10:55:10
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:39:29
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:37:30
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:34:01
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 10:03:11
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 09:39:00
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 09:32:05
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door Sikko
Vandaag om 08:12:04
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 07:48:44
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 02:25:29
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29

Auteur Topic: Veldhoven - update 31-12 schaduwstation - (Baanplan H0)  (gelezen 4461 keer)

Daan Knoben

• Offline Offline
Veldhoven - update 31-12 schaduwstation - (Baanplan H0)
« Gepost op: 28 December 2008, 13:05:21 »
Mijn vorige topic heb ik even in de prullenbak gegooid. Nu een nieuw schoon topic.
Ik ben al lange tijd ontwerpen aan het tekenen voor mijn baan op de zolder die inmiddels afgebouwd is.
De zolder is 3 bij 5.4 meter, met in het midden een trappengat etc.. Zie resultaat hieronder:

Het thema van de baan, wordt een Nederlandse baan, tijdperk V tot heden. Het betreft een middelgroot station aan het einde van een dubbelsporige electrische lijn, waarover zowel goederen als personen vervoerd worden. De lijn loopt nog door als enkelsporige goederenlijn, naar een denkbeeldige kleine haven, zoals Delfzijl etc..

Het station bestaat uit 4 perronsporen, van boven naar beneden gezien het 1e, 2e, 4e en 5e spoor. Het 3e spoor is een doorgaand spoor voor goederentreinen, die enkel via rechte wisselstand wordt bereikt, zodat het ook echt een doorrijdspoor is.

Van de 4 opstelsporen linksonder is het bovenste een tractiespoortje, en het onderste een spoor waar een postperron moet komen.
De twee kopsporen rechtsboven zijn voor stalling van treinstellen, en het kleine kopspoortje recht tussen de hoofdbaan in, is voor omlopende tractie etc.

De wisselstraten links en rechts zijn zo uitgevoerd dat er altijd meerdere treinbewegingen plaats kunnen vinden.

Graag jullie op en aanmerkingen.

Ik zit echter nog met 1 probleem, het schaduwstation. Ik heb in de hoogte maar plaats voor 1 nivo schaduwsporen onder het baanplan, omdat ik ook voor opslag nog ruimte moet hebben, ook kan het baanplan zelf niet hoger vanwege het schuine dak.
Het schaduwstation moet zo worden, dat het geen rondje wordt, maar dat de treinen uit de zelfde richting terug kunnen komen als waar ze heen gingen. Het beste zou zijn, als treinen vanuit beide richtingen het schaduwstation in kunnen, en ook in beide richtingen eruit kunnen.

Ik kan voor de liefhebbers het wintrack bestand pm-en. Alvast bedankt.
« Laatst bewerkt op: 31 December 2008, 14:35:35 door Hans van de Burgt »

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Baanplan Veldhoven!
« Reactie #1 Gepost op: 28 December 2008, 13:52:00 »
Hoi Daan,

Ik ben blij te lezen, dat Veldhoven eindelijk een spoorverbinding krijgt.  :)

Het ontwerp ziet er ruim opgezet uit. Het valt me op, dat perronspoor 2 geen mogelijkheid heeft om door te rijden. Heeft dat een speciale reden?

De twee opstelsporen boven perronspoor 1 volgen nu direct de wisselstraat. Ik zou de recht maken. Ziet er logischer uit.

Hier en daar zou ik een wisseltje weg laten, maar nu heb je meer mogelijkheden om te rangeren.

Voor het schaduwstation heb ik nog geen pasklare oplossing. Een fiddle-yard zou wel passen, maar dat past niet in jouw gedachte om treinen terug te laten komen via hetzelfde spoor als ze verdwenen zijn.

Succes!

Met vriendelijke groet,
Basilicum

Daan Knoben

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 28 December 2008, 13:57:14 »
Dat het perronspoor 2 ophoudt, is omdat de personenlijn hier ophoudt, en het voor personenvervoer dus een kopstation is. Alleen een enkelsporige goederenlijn loopt door!

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #3 Gepost op: 28 December 2008, 14:22:18 »
Daan, misschien een idee; het spoor linksonder naar een keerlus rechtsboven. Daar is ruimte zat. Dat wordt dan niveau -1. Eventueel 2 of 3 opstelsporen.
Het dubbelspoor rechtsonder kan ook naar rechtsboven met een keerlus, en dat wordt dan niveau -2. De weg daar naar toe (links boven en boven) kunnen dan benut worden voor opstelsporen.
Zo liggen dus beide keerlussen boven elkaar. Gezien de maten moet 60 cm radius (dat is 120 cm diameter) zeker kunnen.

Zo kun je dubbel en enkelspoor gescheiden houden, maar ook combinatie's laten pendelen tussen schaduwstation's, maar ook je station al een soort kopstation gebruiken bij zowel dat enkel als wel dubbelspoor.

U begrijpt mij? ;D ;)

Daan Knoben

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 28 December 2008, 14:39:40 »
het probleem is dat ik in de hoogte eigenlijk geen ruimte heb voor nog 2 lagen, en 2 schaduwstations is ook weer duurder kwa rails denk ik.

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 28 December 2008, 16:58:16 »
Citaat
Ik heb in de hoogte maar plaats voor 1 niveau schaduwsporen onder het baanplan, omdat ik ook voor opslag nog ruimte moet hebben, ook kan het baanplan zelf niet hoger vanwege het schuine dak.
Het schaduwstation moet zo worden, dat het geen rondje wordt, maar dat de treinen uit de zelfde richting terug kunnen komen als waar ze heen gingen.

Tja, ergens moet je concessies doen..... Of het ene, of het andere. Met 1 extra niveau kun je eigenlijk niet anders dan rond rijden. En dan onder je station je schaduwstation plannen.Oke, foto nog eens goed bekeken.... en het plan uiteraard. Wat je nog kunt doen is in beide bovenste hoeken de lussen plaatsen, en tussen de lussen en de nu eindig getekende sporen nog iets van opstelsporen plannen. Maar dan moet je goed kijken naar wat je wilt qua rijden en materieel inzet.

Idee?

Ik zou trouwens eerst een hek o.i.d. om je trapgat plaatsen, anders lazer je er mooi een keer af..... en dat wil je denk ik niet, toch? ::) ;)

Daan Knoben

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 28 December 2008, 19:05:09 »
Het trapgat kan inmiddels dicht met een luik:) waarover ik kan lopen. Ik heb al een idee over het schaduwstation. Dit post ik later nog.

Daan Knoben

• Offline Offline
Re: Veldhoven - (Baanplan H0)
« Reactie #7 Gepost op: 29 December 2008, 14:55:30 »
Niemand met op of aanmerkingen of ideeen voor het schaduwstation?

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 29 December 2008, 14:59:40 »
Citaat
Niemand met op of aanmerkingen of ideeen voor het schaduwstation?

Daan zei:

Citaat
Ik heb al een idee over het schaduwstation. Dit post ik later nog.

Als je dat nou eerst eens doet....... ::)

Daan Knoben

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 29 December 2008, 17:28:20 »
Komt eraan, k bedoelde meer nog ideeen etc. mbt het station etc..:)

Daan Knoben

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 31 December 2008, 11:00:30 »
Ik heb na lang wikken en wegen een layout voor mijn schaduwstation, waarmee ik onder het station een extra niveau op -16 cm heb(is dit hoog genoeg).

Zie hieronder de verschillende nivo's:

Nivo 1, keerlus schaduwstation:

Nivo 2, het schaduwstation zelf:

Nivo 3, de spiraal:

Nivo 4, het zichtbare gedeelte met station:

Klein beetje uitleg nog:
Het schaduwstation niveau 2 ligt ca. 16 cm onder het station (nivo 4) (mij lijk15 cm voldoende voor genoeg ruimte om treinen erop te zetten, correct me if im wrong). Het enkel spoor gaat linksonder de spiraal in, op nivo 3 gaan de treinen die naar beneden gaan rechtdoor de spiraal uit, en over het teruggaande spoor(op nivo 2) heen, om zo de 2 inkomende sporen van de linker en rechter stationsuitgang, bij elkaar te laten komen. In de spiraal daalt het spoor verder, en komt uit op nivo 2. Vanuit de rechter uitgang van het hoofdstation, daalt het dubbelspoor meteen naar niveau 2. Kwa scenery maak ik hier een tunnel onder een rivier ofzo.

Vanuit het schaduwstation gaat het spoor nog een nivo lager naar de keerlus onder de spiraal.

Zo houdt ik toch onder het schaduwstation nog voldoende hoogte over voor opslag(ja de vriendin wil haar kerstballen kwijt:P).

Hopelijk snapt iedereen wat ik bedoel. Ik zou zeggen schiet er massaal op, en hopelijk zien jullie dingen die ik nog niet heb gezien.

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 31 December 2008, 11:10:48 »
Daan schreef:

Citaat
het probleem is dat ik in de hoogte eigenlijk geen ruimte heb voor nog 2 lagen, en 2 schaduwstations is ook weer duurder kwa rails denk ik.

Begrijp ik het nou niet? Of heb je die ruimte dus wel? ::)

Daan Knoben

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 31 December 2008, 13:42:08 »
Daan schreef:

Begrijp ik het nou niet? Of heb je die ruimte dus wel? ::)
Ik bedoelde eigenlijk onder het hoofdstation, kan ik maar 1 niveau schaduwstation maken van 20 cm hoog, daaronder zit nu nog 50cm niks, dus daar hou ik ruimte over.

Daar waar de spiraal zit, zit nu enkele lagen boven elkaar, en langs de onderrand, maar dat geeft niets.

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 31 December 2008, 13:47:42 »
Oke Daan, nu is het duidelijker ;)