Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 10:53:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 10:38:28
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 09:46:19
DDAR op basis van een Artitec DDM door Corné81
Vandaag om 09:37:12
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 09:28:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door grossraumwagen
Vandaag om 08:35:09
Site Uhlenbrock door Ben
Vandaag om 08:34:07
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3820427 keer)

nero

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6885 Gepost op: 05 November 2012, 19:49:31 »
vind de FL beter
alleen omdat bij RO
de onderdelen er af fl...ren
ik heb er 2
de echte zijn er niet zoveel geweest

er is voor de oorlog een aantal omgebouwd om een begeleidings wagen uit te sparen
nog voor de oorlog is dit weer terug gedraaid naar de gewone
dit omdat er
1e minder kolen en water meekonden
2e de actie radius te klein werd en de winst niet in de sparing van de wagen werd gevonden
en er een serie was met een enorme pijperdoor voor de (ook enkele) met kolengruis vergassing
of olie stook
kan ik even niet zo snel terug vinden

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6886 Gepost op: 05 November 2012, 20:28:08 »
Van de Baureihe 50 zijn er in totaal rond de drieduizend stuks gebouwd. Tijdens de bouw van dit grote aantal werd besloten om de BR 50 geleidelijk over te laten gaan in de BR 52. Alleen al daardoor zijn er verschillen ontstaan, bijvoorbeeld in het aantal doms. Na de oorlog zijn veel 50ers van ketel gewisseld, onderling, maar ook werden er ketels van 52ers op 50er chassis gezet.
Verder werden veel meer aanpassingen toegepast, zoals het weghalen van de "Schürze", dat schuine stuk onder de rookkastdeur.
Daarnaast vonden er ook tenderwisselingen plaats, je had 50ers met de originele 2'2'T26 tender, een aantal kreeg een Wannentender (kuiptender) van een 52er, al dan niet met gesloten machinistenkabine. Tenslotte werd een aantal tenders 2'2'T26 omgebouwd tot kabinetender
Zodoende ontstond een onnoemelijk aantal varianten, uitzoeken hoe een bepaalde lokomotief er wanneer uitzag, behoort tot de categorie forensisch modelbouwen.
Overigens, Nero, ik weet niet zeker of je doelt op de kabinetender met dit stukje:
Citaat
er is voor de oorlog een aantal omgebouwd om een begeleidings wagen uit te sparen
nog voor de oorlog is dit weer terug gedraaid naar de gewone
maar de ombouw tot kabinetender vond na de oorlog plaats, en bij mijn weten zijn er geen kabinetenders weer teruggebouwd naar de originele staat. Het kan heel goed zo zijn dat een 50er met oorspronkelijk een 2'2'T26 tender op een gegeven moment rondreed met een kabinetender, en later wéér met een gewone tender.
Dat een kabinetender een minder grote watervoorraad mee kon voeren is wel correct.
Het stoken met kolengruis werd bij mijn weten door de DB niet toegepast, oliestook ook niet (mischien als Zusatzfeuerung?). Wat nog wel een bijzondere vorm was, was de BR 50 met Franco-Crosti-ketel, in de 50 4000-serie.

Met groet,
Jan

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6887 Gepost op: 05 November 2012, 20:58:29 »
Jan,

Voorzover ik weet is de Br 52 geproduceerd als Kriegslokomotiv. Dus een uitgeklede en versimpelde versie van de Br 50, die derhalve sneller en goedkoper geproduceerd kon worden dan de Br 50. Vandaar ook de Br 52 met Kondenstender. Actieradius werd daardoor vergroot tot circa 1000 km. Handig op weg naar het Oostfront. Onderweg was het namelijk lastig om water in te nemen. In volumetonnen werd er immers meer water verstookt dan kolen.

Als ik het goed heb is de Wannentender ook typisch Kriegsbauart. Minder schaarse materialen en sneller te produceren.

Peter
« Laatst bewerkt op: 05 November 2012, 21:00:49 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6888 Gepost op: 05 November 2012, 21:12:45 »
Ja, dat klopt. Maar de ontwikkeling van de BR 50 werd ook -ook in de zin van mede- in gang gezet met een mogelijke toekomstige oorlog in het achterhoofd.
Tijdens het bouwen van de verschillende lots 50ers kwamen keer op keer dagorders met verdere "Entfeinerungsmaßnahmen", telkens werd er iets simpeler gemaakt of weggelaten. Uiteindelijk zoveel dat er nauwelijks nog verschil bestond tussen de BR50 en de BR52. Men zegt daarom wel dat de overgang van BR 50 naar BR 52 "glijdend" is.
Misschien dat de term ÜK-Lokomotive (ÜbergangsKriegsLokomotive) in dit kader bekend voorkomt.
De kondenstenders functioneerden naar tevredenheid, maar zijn nauwelijks in de gebieden waar ze nodig zouden zijn geweest ingezet; de Russen hadden de Duitsers daarvandaan al teruggemept.
Net zoals de BR 52 voor het oplossen van de transportcrisis eigenlijk te laat kwam.

Groet,
Jan

PS Ruud, we hebben wel wat aangeboord met die paar plaatjes ;D

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6889 Gepost op: 05 November 2012, 21:20:02 »
Jan,

Helemaal waar ! Daarom zijn er zo veel versies, zoals jij al zo eloquent over het voetlicht had gebracht.

Overigens vind ik het ongelofelijk hoe onze oosterburen in die oorlogsjaren dergelijke grote aantallen konden blijven produceren, terwijl om de havenklap productiefaciliteiten door de geallieerden werden plat gebombardeerd.

Peter
« Laatst bewerkt op: 05 November 2012, 21:21:55 door charp »
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

basdouma

  • Offline Offline
  • Berichten: 991
  • Hoezo er gaat niks boven Groningen?!
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6890 Gepost op: 05 November 2012, 21:21:06 »
Ja maar het is wel super interessant!  (y)
Modelspoorder in winterslaap

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6891 Gepost op: 05 November 2012, 21:25:20 »
Ja, vind ik ook. Uitweidingen over locs zijn wat mij betreft geen enkel probleem ;). Boeiend genoeg dus al die info over de Br 50. Ik vind trouwens die Franco Crosti-versie ook een heel interessante loc. Trix heeft er 2 versies van gemaakt, onder de artnrs. 22116 en 22051. De eerstgenoemde had de Br 42 als aanduiding. De latere is een Br 50.
Ik speur al lang naar een betaalbare Franco Crosti, maar ze zijn niet zo makkelijk te vinden, zelfs niet op de Duitse Ebay. De Trix 22051 ziet er zo uit (en kan door 360 mm-bogen ;)):



Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 05 November 2012, 21:27:31 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6892 Gepost op: 05 November 2012, 21:27:49 »
Hadden die Franco Crosti versies niet enorm veel last van corrosieverschijnselen ?

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6893 Gepost op: 05 November 2012, 21:35:26 »
Heb ik ook wel eens ergens gelezen, maar daarover vind ik hier geen info: http://de.wikipedia.org/wiki/Franco-Crosti-Lokomotive

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6894 Gepost op: 05 November 2012, 21:38:46 »
Dat van die Wannentender klopt. Simpel gezegd is deze ontstaan uit een ketelwagen met een zelfdragende ketel, deze werd horizontaal doormidden gezaagd en dichtgemaakt, men zette er een bak op voor de kolen en klaar was Klaus.
Als "Kriegstender" bij uitstek kun je de K4T30, de Steifrahmentender zien:



Ik zou het moeten opzoeken (maar die boeken staan in mijn bibliotheek, en ik ben te lui om ze te pakken), maar ik geloof dat er een paar stuks BR 50 zijn geweest die nog met deze tender hebben rondgereden. Niet langer dan tot ergens in de vijftiger jaren volgens mij.

De FC (Franco-Crosti) 50er voldeed zeer goed wat de prestaties betrof, maar vond relatief snel zijn Waterloo vanwege de schadelijke uitwerking van de tot relatief lage temperatuur afgekoelde rookgassen in de "voorwarmerketel". (Edit: corrosieverschijnselen dus) Duur in onderhoud dus.

Groet,
Jan
« Laatst bewerkt op: 07 November 2014, 17:19:33 door guest7823 »

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6895 Gepost op: 05 November 2012, 21:43:55 »
Het was nog veel erger:

The Crosti preheaters provided less improvement than had been expected, and were a problem for maintenance, owing to acidic fluegases condensing in the feedwater heater and causing corrosion. All were converted back to a more standard form within a few years, the preheaters remaining in place, but blanked off, as seen in the accompanying photograph.

Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1897
  • werken met de aaiket
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6896 Gepost op: 05 November 2012, 21:50:05 »
Onderstaand de schielings teruggebouwde versie




Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
  • Eschburg
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6897 Gepost op: 05 November 2012, 21:58:10 »
Hier nog 3 verschillende Roco 50ers in depot Eschburg, de linker twee met cabinetender.


Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6898 Gepost op: 05 November 2012, 22:00:57 »
Schitterende foto, Koos (y).

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6899 Gepost op: 05 November 2012, 22:05:57 »
Dat lijkt haast een Brit...

Toch maar even mijn boeken erbij gepakt (EK-Verlag, Ebel/Wenzel Die Baureihe 50).

Over de Franco-Crosti:
Citaat
Mit einem Gesamtwirkungsgrad von rund zehn Prozent war 50 1412 (het proefkonijn -J) nicht nur die bis dahin thermisch beste deutsche Dampflokomotive, sie erzielte die gleichen Zugleistungen wie die Normalausführung der BR 50 mit einem Brennstoffminderverbrauch von rund 22 Prozent gegenüber diese.

Citaat
Ein Fehlschlag war der Umbau der BR 5040keinesfalls, obwohl die Korrosion auf die Innenseite des Vorwärmerkessels weiterhin großes Kopfzerbrechen bereitete

Citaat
Laufleistungen der BR 5040 über 10.000 km im Monat waren keine Seltenheit, sogar eher die Regel. Unwirtschaftlich wurden die Lok durch den Strukturwandel, der ihnen die hohen Laufleistungen nahm und die hohen Unterhaltungskosten beließ

Dat ze goed presteerden werd in dank aanvaard, dat ze veel kostten niet in dank afgenomen.

Groet,
Jan