Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 00:14:20
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
27 July 2025, 23:38:07
Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
27 July 2025, 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
27 July 2025, 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 July 2025, 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
27 July 2025, 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
27 July 2025, 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
27 July 2025, 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0 door jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
27 July 2025, 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
27 July 2025, 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
27 July 2025, 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
27 July 2025, 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
27 July 2025, 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
27 July 2025, 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
27 July 2025, 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
27 July 2025, 12:13:11
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3810244 keer)

RonB

  • Offline Offline
  • Berichten: 14
  • Eat, build, sleep, repeat
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11430 Gepost op: 09 November 2015, 15:32:19 »
Ziet er zeer mooi uit allemaal, mijn complimeneten

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11431 Gepost op: 09 November 2015, 22:06:01 »
Dank je!

Een zomers en enigszins uitdagend geklede roodharige jongedame in een strakke blauwe lange broek keek me afgelopen zaterdag in Houten een beetje hunkerend aan. Die heb ik toen maar meegenomen voor op m'n perron ;D.



Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Sebastiaan1201

  • Offline Offline
  • Berichten: 287
  • Ik spoor niet.
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11432 Gepost op: 09 November 2015, 23:12:13 »
Hallo Ruud.

De dame die in haar tas wat zoekt. Die staat er ook lekker bij.
De dame die haar man een afscheid kus geeft. Die is zeker ook blij. Dat ze zeker weet dat ze de rest van de dag alleen thuis is.
Het zal wel aan de zomer liggen.

Maar een leuk plaatje.

Ga zo door.

Gr Sebas

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11433 Gepost op: 10 November 2015, 12:02:27 »
Grappige reactie, Sebas. Ieder kan zich het zijne denken bij deze scene :D.

Vandaag stuitte ik op een website die heel handig is wanneer je DB-treinen en voertuigen rond een bepaald jaartal wilt kiezen. Je kunt kiezen uit een reeks jaartallen van 1923 t/m 1993. Ik vind met name de informatie over automodellen heel nuttig, want die is niet altijd makkelijk te vinden. Natuurlijk ook en vooral over allerlei soorten treinen en wagens. Mijn keuze is steeds 1963 of 1968.

Dus zeer aan te bevelen: http://www.eisenbahnjahre.de/

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Witte-Veder

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11434 Gepost op: 10 November 2015, 13:12:36 »
Het zal je misschien verbazen, maar dat leuke ketelwagentje met de zilveren ketel is van Marklin, artnr. 48164. Datzelfde geldt voor dit gekochte Behälterwagentje (art 48158):



Ik ben dan wel een tweerailer, maar voor wagonnetjes kijk ik net zo makkelijk bij Marklin. Gelijkstroomasjes eronder en klaar.


Groet,
Ruud
Is het ombouwen eenvoudig te doen? Ik heb namelijk ook nog enkele wagons gezien van een recentere datum die helaas alleen in Märklin beschikbaar zijn.

Carpe diem / Ed

Gezelligheid kent geen tijd! / Ed

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11435 Gepost op: 10 November 2015, 13:17:25 »
Ombouw is een kwestie van de wielen eruit wippen en gelijkstroom exemplaren erin zetten. De prijs is de grootste drempel (vaak afwijkende maat en daarom extreem duur)

Zolang je niet met verlichting te maken hebt ben je dan klaar om te rijden.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11436 Gepost op: 10 November 2015, 13:48:33 »
Inderdaad, wieltjes vervangen en klaar. Ik heb aardig wat Marklinspul waarbij dat is gebeurd. Meestal hebben de wagons tegenwoordig wielen met een standaardmaat en dat maakt het eenvoudig. Ieder wielmaat is verder in Houten (bij Erwin) of op internet te koop. In Houten betaal je 1,25 voor een wielstel gelijkstroomwielen ter vervangen voor standaard wisselstroomMarklinwielen.
Overigens: als je een nieuwe wagon in de winkel koopt, kun je de wisselstroomwielen gratis laten omwisselen voor gelijkstroomwielen. Dat kan ook bij sommige handelaren in Houten, maar niet bij alle.

Ik heb ook een ruilhandel met sommige mensen op Marktplaats: gelijkstroom- voor wisselstroomwielen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Witte-Veder

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11437 Gepost op: 10 November 2015, 14:23:12 »
Dank beiden voor jullie reacties. Dan kan ik toch een ruimer assortiment aan wagons aanleggen. :)

Carpe diem / Ed

Gezelligheid kent geen tijd! / Ed

v140

  • Offline Offline
  • Berichten: 584
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11438 Gepost op: 10 November 2015, 16:09:28 »
heb je wel met verlichting te maken kost je dat 5 tot 10 minuten extra.
Zorg dan dat je een voorraadje marklin massaslepers hebt.
De midden sleper eruit trekken en vervangen door een massasleper.
draadje lossolderen van de middensleper en vastsolderen aan de vervangende massasleper.
art nr 72050. ( Voor de volledigheid: dit geldt voor 4 assige  personenrijtuigen !)

Gr. Ron
« Laatst bewerkt op: 10 November 2015, 16:17:13 door v140 »
Gr. Ron

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11439 Gepost op: 10 November 2015, 17:05:46 »
Wat laad- en loswerk op Schwarzburg-Kalteneck:



Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11440 Gepost op: 11 November 2015, 13:26:26 »
De 42.90, een Franco-Crosti-loc, op weg naar de draaischijf en locloods:



Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11441 Gepost op: 11 November 2015, 14:05:58 »
Oei, das een mooie machine, Ruud.

mvg Henk

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11442 Gepost op: 11 November 2015, 14:55:30 »
Ik kon hem onlangs in een aanbieding kopen en heb dat toen maar gedaan ;D.

Wat achtergronden: het is een weinig gebouwde, aparte machine. Een Franco-Crostiketel is een gewone locketel met nageschakelde tweede ketel, die het voedingswater met behulp van de voorbijstromende rookgassen verwarmt. Deze tweede ketel wordt daarom uitlaat-voorverwarmer genoemd. De Italiaanse constructeurs Franco en Crosti bouwden al in de jaren dertig de eerste testmachines met deze techniek. De kolenbesparing door de verbeterde werking bedroeg ongeveer 20%. Om deze reden nam de Deutsche Bundesbahn dit idee weer op en liet bij Henschel in de jaren vijftig twee locomotieven van serie 42.90 bouwen. Bij deze machines ligt de uitlaatvoorverwarmer onder de langketel. Aan beide kanten van de ketel steken de platte schoorstenen uit, wat een tamelijk markant beeld geeft. De normale schoorsteen dient tijdens het bedrijf niet meer voor de afvoer van de rookgassen, maar alleen nog voor het opwarmen. Ondanks de grotere effectiviteit waren de bedrijfskosten relatief hoog, omdat de voorverwarmketels zeer snel roestten.

Hier in actie met een goederentrein:



Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 11 November 2015, 15:05:50 door Ruud K. Reden: foto toegevoegd »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11443 Gepost op: 11 November 2015, 15:36:32 »
Oei zo een loc die verblind je preisertjes als de zon schijnt. Machtige dame verzorg haar maar goed. (y)
Groetjes
Johnny

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #11444 Gepost op: 11 November 2015, 16:39:14 »
Altijd leuke plaatjes Ruud! (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl