Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
Vandaag om 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
Vandaag om 21:41:42
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 21:32:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:25:25
Op zoek naar een club door R1954
Vandaag om 21:25:16
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
Vandaag om 21:11:18
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
Vandaag om 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
Vandaag om 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3804717 keer)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9855 Gepost op: 29 October 2014, 19:32:48 »
Ons onderbewuste vergelijkt en geeft een belevings verwachting
En dat is leuk glimmend(niet realistisch)of dat is net een echte
Wat een mooi model
Kijk enkel naar dat gele glimmende autotje
of als ruud m vervuild heeft
dan is t een modelvrachtwagen net echt

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9856 Gepost op: 29 October 2014, 19:58:49 »
Ja, zo is 't.

Op de achtergrond van de laatste foto zie je trouwens een donkergroene drieasser. Die is van Flm en ik zocht hem al jaren. Was een eenmalige uitgave in 2004. Maar deze keer wel een heel zeldzame (artnr. 84 5380), want je zag hem uiterst zelden. Het was een van de weinige wagons die nog ontbrak in m'n Flm tp III-verzameling tussen pakweg 1986 en 2009. Maar ik heb hem onlangs op de Duitse eBay nieuw kunnen scoren:



Het verzamelen van tp 3-wagentjes van Flm is een soort van hobby binnen een hobby. De laatste jaren doe ik dit niet meer helemaal consequent want door de hoge nieuwprijzen is het bijna niet meer betaalbaar om al die dingen te kopen. Als ze in de aanbieding komen, schaf ik soms alsnog zo'n wagentje of wagenset aan.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9857 Gepost op: 29 October 2014, 20:01:20 »
Ruud als ik dat had geweten, ik heb er net een paar weggedaan omdat ik de techniek van het middenwiel vind tegenvallen en de wagentjes vaak uit de rails lopen. Zal eens kijken of er nog wat liggen in een doos, mag je ze hebben. Ik beloof niets, maar zal van de week eens wat dozen doorspitten.

Joost

Doos al gevonden, het is niet de beste foto, maar het gaat om twee Fleischmann modellen.
1x 3e klas passagierswagon. vaste koppelingen.
1x goederenwagon "Erfurt 3140P / Weimar". met beweegbare deuren en nem schacht koppelingen.

Interesse?  Ik hoor het wel.
« Laatst bewerkt op: 29 October 2014, 20:29:24 door Cottage Railways. Reden: foto plaatsen. »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9858 Gepost op: 29 October 2014, 21:08:01 »
Joost, je hebt een PB.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9859 Gepost op: 29 October 2014, 21:47:46 »
3e klas is DR met adler als ik t zie
compartment wagon
heb ik een paar van
meeste die ik heb zijn 4 assers
mooie dingen

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9860 Gepost op: 29 October 2014, 22:26:14 »
Ja, dit lijkt inderdaad een DRG-wagentje. Maar dit type reed ook nog in de jaren vijftig bij de DB. Die zitten deels in m'n verzameling. O.a. Flm 5792, 5794, 5795, 5065, 5066, 5067 en 5068. Morgen zal ik hier eens even enkele van op de foto zetten.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9861 Gepost op: 29 October 2014, 22:29:55 »
 :P plaatjes
Is t al morgen  ;D

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9862 Gepost op: 29 October 2014, 22:30:49 »
nog 1,5 uur ;D
groeten,
Auke

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1595
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9863 Gepost op: 29 October 2014, 22:53:18 »
Oh de beruchte 3 asser problematiek. Heb daar ook een tijdje mee geworsteld, maar uiteindelijk het weten op te lossen.

Als je een NEM schacht versie hebt altijd voor het rijden controleren of de koppeling soepel beweegt, anders gaat de boel gegarandeerd ontsporen.
Verder zijn die dingen een permanent kortsluiting risico.
Beide problemen zijn op te lossen met een rol isolatie tape (voor op de wiel ophanging om die te isoleren van het gewicht plaatje) en dubbelzijdige tape (om te zorgen dat de wiel ophanging netjes op zijn plek blijft zitten)


Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9864 Gepost op: 30 October 2014, 10:47:11 »
Ja, zo is 't.

Op de achtergrond van de laatste foto zie je trouwens een donkergroene drieasser. Die is van Flm en ik zocht hem al jaren. Was een eenmalige uitgave in 2004. Maar deze keer wel een heel zeldzame (artnr. 84 5380), want je zag hem uiterst zelden. Het was een van de weinige wagons die nog ontbrak in m'n Flm tp III-verzameling tussen pakweg 1986 en 2009. Maar ik heb hem onlangs op de Duitse eBay nieuw kunnen scoren:


Dit is wederom prachtige wagon - volgens mij gattung stettin/magdeburg/Hannover opschrift Kassel heeft hier niets mee te maken,is bauwagen direktion Kassel.  Blijf het raar vinden,die 3 assen in een gesloten wagon of het was voor meerrij confort (troepen transporten) of het was door de lengte van de wagon de tonnage zal ook 15 to geweest zijn en die bouwde de kpev al vanaf 1891 in de vorm van de G10 vermoedelijk werden de wagons ingezet voor troepen transporten de officieren in 2e klas wagons de onderofficieren in 3e klas wagons de soldaten in deze wagons

mvrgr
willem

« Laatst bewerkt op: 30 October 2014, 11:46:03 door guest7823 »
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9865 Gepost op: 30 October 2014, 11:53:42 »
Ja, met die 3-assers is het opletten geblazen. Maar als de rails goed ligt, gaat het meestal wel oke.

Willem, op de groene drieassige goederenwagen staat o.a. 'Gerätewagen. Gleislager Wabern. Oberbauschweisstrup.' Dus: een gereedschappenwagen voor een groep arbeiders die aan de bovenbouw laswerk uitvoert. 'Erhaltungswerk AW Limburg' staat er op de rechter zijde van de wagen. De wagen wordt dus onderhouden in het Ausbesserungswerk Limburg.
Of dit allemaal fantasie is, of in overeenstemming met de werkelijkheid, weet ik niet. Ik zal in de loop van de dag Carstens er eens op naslaan. Misschien word ik daar wat wijzer.

Groet,
Ruud
 
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9866 Gepost op: 30 October 2014, 14:41:42 »
Ja, met die 3-assers is het opletten geblazen. Maar als de rails goed ligt, gaat het meestal wel oke.

Willem, op de groene drieassige goederenwagen staat o.a. 'Gerätewagen. Gleislager Wabern. Oberbauschweisstrup.' Dus: een gereedschappenwagen voor een groep arbeiders die aan de bovenbouw laswerk uitvoert. 'Erhaltungswerk AW Limburg' staat er op de rechter zijde van de wagen. De wagen wordt dus onderhouden in het Ausbesserungswerk Limburg.
Of dit allemaal fantasie is, of in overeenstemming met de werkelijkheid, weet ik niet. Ik zal in de loop van de dag Carstens er eens op naslaan. Misschien word ik daar wat wijzer.

ruud
dat klopt,is een geraetewagen in dit geval.
gebruikt in dit geval voor lasmateriaal voor de werkers aan het spoor.
de meeste werkwagons,zo ook deze,werden onderhouden bij de DB in Limburg a/d lahn .
de meeste DR werkwagons in Potsdam of Delitzsch .
voordat de wagon werd ingedeeld(door ouderdom) voor ongeregelde diensten(werkwagen) -
werd deze waarschijnlijk gebruikt voor stukgoed maar nog vaker troepentransport.
er is geen andere reden voor de 3e as dan lengte,of comfort voor de soldaten.
een drieasser schijnt meer rijcomfort te bezitten dan een 2 asser.
heb ooit bij Db en ook DR ritjes gemaakt in 3assige ombouwwagen en/of Rekowagen.
Ik vond het maar niets dat comfort,het wiebelde en wankelde geweldig.
Maar goed,toen ze gebouwt werden was andere tijd,1900 t0t 1914.
en als de rails nog kort was met iedere keer een rail - las.
ja dan kan ik me voorstellen dat die 3 assers beter reden dan 2 assers.
als de trein max 50 km per uur ging,met een G8 ervoor.
bij de db was het sneller,en dan is het geen comfort meer.
de 4 assige ombouwwagens reden goed.

mvrgr
willem
« Laatst bewerkt op: 30 October 2014, 22:59:34 door Bert van Gelder. Reden: Quote gerepareerd. »
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9867 Gepost op: 30 October 2014, 14:46:15 »

Ik heb zelf ook meerdere 3 assers,4 Umbauwagen en ook deze groene in bruine uitvoering.
ze ontsporen regelmatig,die 3e as is niet ideaal.
vooral op wisselstraten gaat het mis.
Vind het ook raar dat bij DB oa Hamburg-Luebeck met 3 assers in trek/duwtreinen is gereden.
lok was T18 ofwel Baureihe 78.
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9868 Gepost op: 30 October 2014, 16:20:56 »
Ik heb bij Carstens Band 1 Güterwagen op p. 18 wel iets gevonden over die drieassige goederenwagen. Zij zijn in de 19de eeuw door de Pruisische Staatsbanen aangeschaft om ingezet te worden in reizigerstreinen, direct achter de loc. Volgens de dienstvoorschriften moest tussen de passagierswagons en de loc een beschermingswagen zitten. Dat was deze als er geen post- of bagagewagen aanwezig was. De wagen werd met drie assen uitgerust vanwege de inzet in sneltreinen. De type-aanduiding is Gwhs 05. Ze waren bij de DB nog in gebruik tot in de jaren vijftig. Vaak werd in later jaren de middenas eronder uit gehaald en deed de wagen dienst als gewone G-wagen.

Merkwaardig is dat Carstens op p. 135 van mijn editie uit 2000 een drie-assige Flm-wagen bespreekt die nooit is verschenen. Kennelijk was het plan van Flm deze wagen als gewone drie-assige goederenwagen uit te brengen met bedrijfsnummer 108 503, maar blijkbaar heeft men besloten er een gereedschappenwagen van te maken, zoals die uiteindelijk is verschenen onder artnr. 84 5380, de wagen die nu bij mij rondrijdt.

Op diezelfde blz bespreekt Carstens een drie-assige goederenwagen van Trix die veel lijkt op de Flm, echter niet van Pruisische maar van Beierse oorsprong is. Dat is een bruine G 07 met bedrijfsnummer 102 435. Deze wagen is ietsje langer dan de Flm, lijkt er verder heel erg op. Artnr. 23842. Hij zit al enkele jaren in mijn verzameling. Fotootje volgt straks.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 30 October 2014, 16:30:23 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9869 Gepost op: 30 October 2014, 17:33:44 »
Hier de beloofde foto. Flm en Trix naast elkaar. Je ziet dat de Trix een paneel meer heeft en een ander type luchtrooster. Zo zie je wel wat meer verschillen. Maar het is tenslotte ook niet exact hetzelfde type wagen. De Trix glimt trouwens vervelend. Daar moet ik hoognodig eens iets aan doen.



Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus