Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door wob
Vandaag om 21:29:49
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 21:28:37
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
Vandaag om 21:26:35
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 21:25:47
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 21:17:09
Rails roestig verven door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:14:09
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
Vandaag om 20:42:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:17:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 20:15:59
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
Vandaag om 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
Vandaag om 19:54:04
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 19:44:22
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 19:01:17
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door hmmglaser
Vandaag om 18:57:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
Vandaag om 18:02:55
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 17:54:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:25
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:16:08
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 15:06:29
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:51:07
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3791535 keer)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9570 Gepost op: 12 September 2014, 11:42:23 »
Geen enkel probleem, Marius.

Nog even een aanvulling op de ertswagens:

Volgens Carstens (Güterwagen, band 4, p. 121) zijn ErzId-wagens oorspronkelijk tussen 1944 en 1948 door de SEAG gebouwd voor het ertsvervoer van Linz Donawitz naar het Ruhrgebied. Door het hoge gewicht van het ijzererts (4,0 t per kubieke meter) hoefden de wagens niet hoger te zijn; er kon door dat gewicht toch niet al te veel worden meegenomen per wagen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9571 Gepost op: 12 September 2014, 11:51:02 »
hoeveel cub zijn de 2 en d 3 dan
en hoeveel kwamen er met een trein uit het noorden via rheine
Dacht eens gelezen te hebben dat er tot wel 100 stuks in een trein zaten

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9572 Gepost op: 12 September 2014, 12:01:03 »
De Ootz 41 (Erz IIId) had een laadruim van 75 kuub, in de Ootz 43 (Erz IId) kon 56 kuub en in de Ootz 44 (Erz Id) 35 kuub.

In de Ootz 41 en 43 werd niet alleen erts, maar ook kolen vervoerd. Bij kolenvervoer kon de wagen voller worden geladen, want kolen wegen 0,8 ton per kuub. Dus dan konden die wagens wel aardig tot de nok toe gevuld worden.

Hoeveel van deze wagens in een trein zaten weet ik niet precies (misschien wel 100), maar het ging in ieder geval om lange treinen met, naar ik dacht, twee 44'ers ervoor om dat zware spul in gang te krijgen en te houden. Die treinen die door Noord-Duitsland reden naar het roergebied vanuit de havens daarboven (Bremen, Hamburg), stonden bekend als de Lange Heinrich.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 12 September 2014, 15:27:44 door Ruud K. Reden: vergissing gecorrigeerd »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9573 Gepost op: 12 September 2014, 12:02:01 »
Over die aanduiding "Erz I d", of II of III: ik meen me te herinneren dat dat te maken heeft met in hoeverre de betreffende wagen het vrije-ruimte-profiel uitvult, al dan niet met lading. Ben zoekende, maar kan het tot dusver niet vinden.

@Jerry: die treinen die vanuit Emden via Rheine naar het Ruhrgebiet (bijgenaamd "Langer Heinrich") hadden doorgaans 4000 ton erts aan boord. Doorgaans bestonden ze uit 50 vierassers, die dus elk 80 ton meenamen.
Niet alleen het laadvermogen speelt een rol bij het maximale treingewicht, maar ook de trekkracht van de in te zetten tractie, de vraag of zo'n trein binnen de afstand voorsein-hoofdsein tot stilstand kon worden gebracht en ook tot in hoeverre de schroefkoppeling kon worden belast.

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9574 Gepost op: 12 September 2014, 12:17:36 »
. Door het hoge gewicht van het ijzererts (4,0 t per kubieke meter) hoefden de wagens niet hoger te zijn; er kon door dat gewicht toch niet al te veel worden meegenomen per wagen.

de wagons konden hetzelfde aan tonnen meenemen als de gewone hoge wagons
alleen het hoopje is 4 x zo klein als bij de normale soort
wat ik al zei dus,heel zwaar spul
100 van deze wagons over de alpen? lijkt me niet mogelijk met de lengte van de trein
en de belasting van de koppelingen,nog los van de tractie problemen
ga nog eens graven op google

Groet,
Ruud
[/quote]
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9575 Gepost op: 12 September 2014, 13:38:51 »
het rare alleen is dat er heden ten dage treinen rijden van duisburg naar donawitz met erz voor voerst alpine,
volgens carsten's echter omgedraaid in de oorlog? donawitz kreeg voor de hoogovens erts via koper(slovenie)
of rotterdam-kan me voorstellen dat rotterdam toen niet mogelijk was voor de ruhr wegens zeeblokkade
noordzee en scandinavie - wellicht dus via koper.donawitz kreeg ook erts vanuit oostenrijk(erzberg) - heeft
echter alleen hoogovens en produceert geen erts,wellicht dus transshipment erts naar de ruhr of oostenrijks materiaal
een baureihe 44 trok over grote hellingen maar 600 to trouwens,dus ik denk dat die treinen met 2 loks
hooguit 1000 to waren,en dan nog geduwt moesten worden door een 3e lok
dus een 20 wagons,zou kunnen,type ERZ Id

spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9576 Gepost op: 12 September 2014, 14:49:00 »
http://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,4845872,page=all
en een filmpje
re staat ook deel 1
http://www.youtube.com/watch?v=m2Z8z6DwLFU
deze wagens hadden geen schroef maar schaffenbg/klauw koppelingen

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9577 Gepost op: 12 September 2014, 15:45:39 »
@Rotterdam: behalve door het ontbreken van leestekens zoals punten, spaties en dergelijke, en de omissie van een verschijnsel dat bekend staat als hoofdletter, is ook op inhoudelijk vlak je laatste bijdrage mijns inziens niet geheel duidelijk te noemen.
Bijvoorbeeld:

Citaat
een baureihe 44 trok over grote hellingen maar 600 to trouwens,dus ik denk dat die treinen met 2 loks
hooguit 1000 to waren,en dan nog geduwt moesten worden door een 3e lok

Wat zijn "grote" hellingen? De uitkomst van dat rekensommetje lijkt me ook niet helemaal correct. Misschien dat hier het e.e.a. wat meer genuanceerd moet worden, en kan onderstaand tabelletje daar een nuttige bijdrage aan leveren:


jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9578 Gepost op: 12 September 2014, 15:52:59 »
dus de lange hein had op 1% al 2 trekkers en een opduwer nodig met 40 wagens om boven de 20 Km/h te blijven
bij stiltaan moest r dus waarschijnlijk een 4e loc(2e)opduwer bij
dan hebben we hettoch over serieus gewichten aslasten /wrijvngen

FidOo

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9579 Gepost op: 12 September 2014, 16:18:40 »
Volgens mij Is de maximale last van 1 44er 2500ton en bij 45km per uur. Dus als een lange Heinrich 4000 ton weegt redden 2 44ers dat toch zonder problemen.

Overigens wordt er altijd maar over 2 loks gesproken bij de lange Heinrich. Nooit over een opduwer oid.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9580 Gepost op: 12 September 2014, 16:33:09 »
wel op vlak terrein zoals gebruikelijk
op hellingen gaat de wrijvings last snel omlaag

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9581 Gepost op: 12 September 2014, 17:32:41 »
Als het gaat over de 'Langer Heinrich' moeten we wel even voor ogen houden dat daar gewoonlijk oliegestookte loks als trekkracht werden gebruikt, en dan ook nog -wederom gewoonlijk- twee verschillende, te weten een 44er en een 41er. Voeg daarbij dat -nogmaals: gewoonlijk- beide loks oliegestookt waren en hen dus iets andere specificaties moeten worden toegedicht dan kolengestookte exemplaren.

Verder ga ik er van uit, dat de treingewichten in bovenstaande tabel ook gelden voor het op gang brengen van de trein, dus een 44er is (volgens bovenstaande tabel) in staat om op een vlak traject een trein van 2300 ton op gang te brengen om deze vervolgens met een snelheid tot maximaal 55km/h voort te bewegen. Tenzij er natuurlijk (een) helling(en) in beeld komt (komen), want dan neemt het treingewicht wat nog getrokken kan worden navenant af.

Dan is er nog de vraag of we bij de lange Hendrik uit moeten gaan van 4000 ton treingewicht (=gewicht lading + gewicht wagons) of van 4000 ton laadgewicht (alleen gewicht van de lading dus).
Als we uitgaan van 4000 ton treingewicht heeft Jerry gelijk, dan zijn 2 stuks 44 niet voldoende om de LH tegen een helling van 1% op te slepen. Als het gaat om 4000 ton laadgewicht, dan moeten we het gewicht van die 50 zelflossers er nog bij optellen, en dan kun je het op zo'n helling helemaal wel schudden.
Nu zullen er op de Emslandstrecke niet al te heftige hellingen voorkomen, dat zal zich beperken tot hier en daar een op/afrit naar een brug, en die zijn meestal wel beperkt tot een paar promille.

Feit blijft, dat die 44er en die 41er met z'n tweetjes die LH van Emden naar Rheine brachten. Wel heb ik eens gelezen, dat ze bij het vertrek uit Emden wel een kontje kregen van een daar dienstdoende rangeerlok (bv een 94er), als het zo uitkwam.
« Laatst bewerkt op: 12 September 2014, 17:34:48 door 44 »

martijn tiebie

  • Assendelft
  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9582 Gepost op: 12 September 2014, 17:35:20 »
Beste Ruud,

Mooi wagens heeft u aangeschaft. Vanwege mijn toekomstige baan NL-Dui in de periode 1956 - 1957 vroeg ik mij af of deze wagons ook in Nederland kwamen? Of kan ik hier een FAL 167 voor inzetten?

Met vriendelijke groet,
Martijn Tiebie

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5914
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9583 Gepost op: 12 September 2014, 18:36:00 »
http://www.youtube.com/watch?v=6DV3wUdcCtA
hier kan je op een redelijk vlak stuk zien wat er nodig is om het in beweging te krijgen
en de gewichten gaan dus in d tabel over ganz zug gewicht
als je 50 wagens neet en daar eens 40 ton ertz indoet kom je op het dubbele gewicht

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9584 Gepost op: 12 September 2014, 19:48:52 »
Hoi Martijn,

Dat zou ik niet weten. Ik vermoed van wel, want er bestaat een lange traditie van treinen met deze wagens van en naar de Rotterdamse haven. Een kenner van het Nederlandse spoor in de tweede helft van de jaren vijftig zou je vragen wel kunnen beantwoorden.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus