Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pimpen Rivarossi DD-AR door Jeroen95
Vandaag om 05:54:04
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Gerrit H
Vandaag om 05:02:21
Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent door Chris
Vandaag om 00:47:36
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door bask185
Vandaag om 00:03:51
Da's Daz 2 door Huup
10 November 2025, 23:35:08
Alternatieven voor servo's door bask185
10 November 2025, 23:12:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
10 November 2025, 23:11:08
Zelfgemaakt BiDiB modules door AP3737
10 November 2025, 23:10:38
Baan in Los Angeles door AndrevdG
10 November 2025, 23:09:19
Hoe een schaduwstation automatiseren door Dirk
10 November 2025, 22:32:29
Rondom Charlois door Huup
10 November 2025, 22:23:42
Treinen willen niet meer rijden door Karst Drenth
10 November 2025, 21:59:08
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
10 November 2025, 21:55:23
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Huup
10 November 2025, 21:49:04
Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning door jjg koopmans
10 November 2025, 21:48:29
Frans loodsje et cetera door Noordernet
10 November 2025, 21:37:25
De Projecten van RetroJack door RetroJack
10 November 2025, 20:51:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 November 2025, 20:27:58
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
10 November 2025, 19:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
10 November 2025, 19:11:43
3d printen van ns daglichtseinen door Frits C
10 November 2025, 18:59:05
Line-up foto's van modellen door ES44C4
10 November 2025, 18:53:54
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal. door RobVille
10 November 2025, 18:36:24
De Hembrug 1906 - 1983 door ruudns
10 November 2025, 17:55:19
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door basjuh1981
10 November 2025, 17:29:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door André82
10 November 2025, 16:29:51
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
10 November 2025, 16:28:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 November 2025, 16:11:38
29 november verkoop MSV door Ronald69
10 November 2025, 16:10:51
Bruggen (H0) printen in 3d - fysieke brugdelen. door RobVille
10 November 2025, 15:47:03
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3947980 keer)

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2523
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9480 Gepost op: 26 August 2014, 17:38:36 »
Hoi Ruud K,

Wat een mooie foto zeg. Mooie wagens en geweldige spoorbaan !!!

Ik ga straks eens verder bladeren in jouw draadje. Er is hier zoveel moois dat ik niet alles bij kan houden, maar jouw baan is de moeite waard.

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5429
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9481 Gepost op: 26 August 2014, 17:45:11 »
Volgens mij is de doorgaande treinrem al eerder ingevoerd dan tegen het einde van tijdperk drie, maar daar wil ik vanaf wezen. Vroeger kon de machinist alleen de rem van de locomotief bedienen. Een aantal wagens in de trein werden beremd door remmers. De overige wagens hadden geen rem. Als de machinist vond, dat er geremd moest worden, gaf hij een bepaald fluitsignaal af en floot opnieuw als de remmen gelost moesten worden. Dat gebeurde natuurlijk ook onderweg, dus van heen en weer rennen van remmershuis naar remmershuis door één remmer is geen sprake. In elk remmershuis zat een remmer. Destijds was arbeid goedkoop, dus op een mannetje meer of minder werd minder snel gekeken dan tegenwoordig.

Groet,
Bas

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9482 Gepost op: 27 August 2014, 15:52:30 »
Bas,

Je hebt helemaal gelijk. Volgens de periode indeling is de doorgaande remleiding ingevoerd in de periode Id in Duitsland (1910 - 1920, goederentreinen). Waarom reden er dan na de oorlog nog steeds wagens met remmershuisjes?
Wie het weet mag het zeggen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5939
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9483 Gepost op: 27 August 2014, 17:15:15 »
waar schijnlijk om de remmen op een helling bij wachten vast te zetten
De pomp werkte op snelheid voldoende om te remmen
maar bij stilstand minder
Zodoende liep de remdruk terug,en dus de remming
Er is een stukje geschreven door de nederlander die in zwitserland werkt (e) als maxchinist
en die heeft geschreven dat de trein door een bovenleiding storing toen X wagons met de hand moest remmen om te blijven staan
dach bas bls dat ie heet
kan ook op 3 rail forum zijn,maar dacht dat ie op beide zat

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9484 Gepost op: 29 August 2014, 13:27:41 »
Vandaag is het tweeassige Shell-ketelwagentje van Brawa gearriveerd. Zoals Sneek al schreef, is de kleurstelling te veel richting oranje. Als los wagentje gaat het nog wel, maar je moet het niet naast een andere Shell-wagen zetten. Dan valt het enorm op. Ik vind het opvallend dat de kleurstelling van de al lang in het programma aanwezige vierassige Shell-wagen van Brawa duidelijk veel minder oranje is. Iemand heeft dus zitten slapen.



Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ivanzon

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9485 Gepost op: 29 August 2014, 14:12:30 »
Zou het kunnen dat je met twee verschillende huisstijlen te maken hebt? Op de tweeasser heb je een rode achtergrond (conform het 1961 logo) en op de grote het logo van 1955

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9486 Gepost op: 29 August 2014, 15:47:22 »
Misschien, maar ik denk toch eerder dat de kleurschakering niet helemaal juist gekozen is.

Groet,

Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3875
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9487 Gepost op: 30 August 2014, 00:46:49 »


in het grijs zijn ze wat rustiger aan de oogjes...  ;D
Weliswaar ook een ander wagentype, maar toch leuk om even te laten zien
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9488 Gepost op: 30 August 2014, 17:14:35 »
Zeker leuk om te zien. Er zijn nogal wat verschillende ketelwagentypes. Met spanning kijk ik uit naar het voor november aangekondigde boek van Carstens en Westermann, die alle twee-assige gaan bespreken.



Zie voor meer info: https://shop.vgbahn.info/miba/shop/g%C3%BCterwagen++band+7-_1155.html

Vandaag in Houten de nieuwe E 41 van Piko gezien, maar niet gekocht omdat de handelaren de adviesprijs vroegen en Lippe 20 euro goedkoper is. Voor dat bedrag heb ik bijna een passende plux22 decoder van Esu (nr 54617). Die kost bij MTE 27,85, bij Lippe een paar euro meer.



Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 30 August 2014, 17:19:58 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15432
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9489 Gepost op: 30 August 2014, 20:16:33 »
Pff... ik schrok al - ik had gehoord dat je, net als ik,  in Houten was en toen ik dat plaatje zag dacht ik "Sakkerju! Ruud heeft dat boek in Houten op de kop getikt! Waarom heb ik niet ontdekt waar het te koop was? IK HEB WAT GEMIST! KAT!

Maar gelukkig, het is maar een plaatje van de MIBA-site, vermoed ik.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9490 Gepost op: 30 August 2014, 21:56:28 »
Ja, Jan, je kunt gerust zijn. Het boek is er voorlopig nog niet en het plaatje komt inderdaad van de Miba-site.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9491 Gepost op: 31 August 2014, 10:51:07 »
DB-vrachtwagen met lading, wachtend voor de gesloten overwegbomen. Er moet nog even een chauffeur in geknutseld worden.



Groet,
Ruud

DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9492 Gepost op: 31 August 2014, 10:58:59 »
Heerlijk tafereeltje Ruud,  (y)

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1360
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9493 Gepost op: 31 August 2014, 10:59:50 »
Hoezo is die vrachtwagen dan op hol geslagen zo zonder chauffeur?
Groetjes
Johnny

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9494 Gepost op: 31 August 2014, 11:16:24 »
Je kan ook een figuurtje bij de spoorweg overgang zetten die zich opwind over het feit dat de trein zo lang duurt :P
groeten,
Auke