Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door René 4312
Vandaag om 18:56:50
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 18:55:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:24:53
Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:20:51
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Reinout van Rees
Vandaag om 17:16:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 16:05:27
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:51:53
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 10:05:06
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3793148 keer)

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 956
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9315 Gepost op: 07 May 2014, 22:56:13 »
P8 is zo'n mooie stoomloc, heb op dit moment één stoomloc en dat is ook een Fleischmann P8, maar dan tijdperk IV, met open machinistenhuis en wannentender. Rijdt inderdaad heerlijk. Alleen gaat de tender bij mij niet zo lekker door R3, heb jij daar ook last van?

Groeten Edwin.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9316 Gepost op: 08 May 2014, 00:05:57 »
edwin
controleer de koppeling tussen loc en tender eens
de draad kan klemmen
Hoe weet ik niet
heb er ook al een keer last van gehad
Vanavond nog met een 58 van roco
ineens de lipjes naast elkaar en ontsporen

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 956
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9317 Gepost op: 08 May 2014, 01:44:45 »
Bedankt voor de tip, het zou best mogelijk kunnen zijn dat de extra draadjes, door het digitaliseren, bij de koppeling in de weg zitten. Heb er al aardig mee lopen prutsen, maar waarschijnlijk dus even verder prutsen.

Groeten Edwin.

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9318 Gepost op: 08 May 2014, 10:45:52 »
Edwin, ik heb de versie die jij beschrijft ook (Flm 4162 denk ik) en ze gaat gemakkelijk door de krapste bogen (358 mm van Flm). Wel moet je inderdaad zorgen voor tamelijk veel ruimte op de bedrading tussen loc en tender, anders leidt dat tot problemen. Ook moet de rails wel goed liggen, want het vervelende van de Wannertender van Flm is dat er geen draaistellen onder zitten, maar een vast frame waarin de wielen zijdelings kunnen bewegen. Dat is op zich voldoende, maar soms aan de grens van de mogelijkheden bij krappe bogen. R3 zou echter geen probleem mogen zijn.

Zo ruim zit de bedrading bij die loc bij mij (je ziet ook een extra binddraadje om het bosje draad bij elkaar te houden zodat het niet teveel naar beneden zakt):





Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 08 May 2014, 13:38:15 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 956
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9319 Gepost op: 08 May 2014, 21:10:27 »
Bedankt voor de foto's, ga zo eens even kijken wat er mis gaat in de bocht. Doet me wel gelijk bedenken dat ik nog ergens een machinist en stoker wilde scoren ;D

Groeten Edwin.

nero

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9320 Gepost op: 08 May 2014, 22:48:23 »
Ruud wat zijn die bodems mooi krokant  ??? bedoele rood en scoon (y)
bij mijne zijn se in de loop der tijd een beetje donkerder(zeg zwarter)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9321 Gepost op: 09 May 2014, 08:24:16 »
Die zwarte prut, Jerry, kun je vrij eenvoudig te lijf gaan met een in wasbenzine gedoopte wattenstaaf, maar dat weet je natuurlijk al lang. ;)

Groet,
Bas

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9322 Gepost op: 09 May 2014, 09:11:15 »
Je kan ook TEC7 cleaner doekjes gebruiken. Om je rails te reinigen.
Groetjes
Johnny

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9323 Gepost op: 09 May 2014, 09:47:01 »
Ik hou wel van een beetje weatheren van de bovenbouw, maar de wielen en de bodem met stroomvoorzieningen moeten er vlekkeloos uitzien, want het spul moet wel probleemloos rijden ;).

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9324 Gepost op: 09 May 2014, 11:30:44 »
Ik maak de wielen ed schhoon met een watten staaf ,en de rails met een gum en continu een roco rail clean en een Fl reiniger
voor stof een dapol
Anders de loc een keer als de motor toe is aan een super brt
De ultrasoon cleaner

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9325 Gepost op: 10 May 2014, 19:56:14 »
Een Br 86 op het Bw ter hoogte van de bezandingstoren:



Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9326 Gepost op: 13 May 2014, 19:48:45 »
Ik heb twee railbuscombinaties van Roco die ik graag inzet op m'n baan:



De achterste is al heel oud, van oorsprong analoog en ooit eens omgebouwd naar digitaal. Aan het uiterlijk van die railbusset heb ik nooit iets gedaan.
De voorste is van oorsprong met sound en verder geweatherd en van passagiers voorzien door een forumlid van wie ik deze combinatie heb gekocht.
De voorste ziet er het best en meest realistisch uit. Vervelend is nu dat die stuk is gegaan. De motor draait wel en ook de sound doet het nog, maar de railbus komt geen centimeter vooruit. Misschien een tandwiel of de cardanaandrijving kapot. Vervelend, want dit model is nog niet zo eenvoudig open te maken voor een reparatie. Eens over nadenken of ik er zelf aan ga beginnen of de reparatie laat doen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5394
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9327 Gepost op: 13 May 2014, 20:15:15 »
Mijn railbus zal ongeveer net zo oud zijn als de twee railbussen links op de foto. Ik haalde de motorwagen al vaker uit elkaar. Dat is eigenlijk niet zo moeilijk. Remslangen en modelkoppelingen verwijderen; de kap aan de zijkant spreiden; het chassis komt los en blijft hangen aan de bedrading van de binnenverlichting. Zo zijn de motor, kardanassen en wormwielen goed bereikbaar geworden. In elkaar zetten is ook niet zo lastig, alleen moet goed opgelet worden of de zojuist genoemde bedrading niet aanloopt tegen de kardankoppeling. Dat geeft een ongewenst, ratelend geluid. Dit klusje kan zenuwslopend zijn, maar zelfs mij lukt het. ;)
Hoe een Roco-railbus van latere datum er van binnen uitziet, weet ik niet precies.
Succes, Ruud. (y)

Groet,
Bas

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9328 Gepost op: 15 May 2014, 13:19:39 »
Ik sluit me bij Bas aan Ruud.
De railbus van Roco is makkelijk te openen als je slangen en koppelingimitaties verwijderd.
Ik heb wel een recente variant met licht en sound.
Toeval wil echter dat de mijne momenteel bij Roco is ivm met langzaam rijden en behoorlijke warmteontwikkeling en rook bij de motor. Maar hij zit nog in de garantie dus onmiddelijk laten opsturen door mijn vaste winkel.

Je kunt mij eventueel een PB sturen mbt het openmaken van de recente Roco railbus.
Maar ik kan je zo al vertellen dat je erg moeilijk bij de tandwielen op de as kunt komen. Deze zijn namelijk behoorlijk ingebouwd in het metalen chassis van de railbus.

Groet Peter,

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #9329 Gepost op: 15 May 2014, 16:13:53 »
Dank voor de info, Peter. Niet zo fijn dat je moeilijk bij de tandwielen op de as kunt komen. Eerst maar eens nadenken en moed verzamelen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus