Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 20:48:19
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Ben
Vandaag om 20:09:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 19:53:44
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3801186 keer)

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7335 Gepost op: 04 December 2012, 03:07:56 »
Hoi Ruud,

wat de bovenleiding in de/een boog betreft, er hoeven niet altijd volledige portalen te staan.
Het is ook mogelijk om tussen twee normale portalen enkel een, bijvoorbeeld, een H profiel te plaatsten met  een trek draad/stang zodat er een extra knik in de rij- en hangdraad komt te zitten.

Verder is het zo dat er aan bovenleiding altijd getrokken wordt, nooit geduwd.
Dus als de portalen aan de binnenkant van de boog komen te staan, dient er iets gewijzigd te worden aan de portalen, zodat er even goed aan de draden getrokken wordt.

Maar goed, hoe dat/die constructie in Duitsland zit weet ik niet, daar mijn interesse bij Nederland ligt. :P

@Arthur
Om en Om in een boog? Ik heb het nog niet gezien eerlijk gezegt.

De portalen in bogen waar ik (in NL) met de trein door ben geweest, (en daar opgelet heb), stonden allemaal aan de buitenkant.
Maar ja, de bogen in het echt zijn natuurlijk een stuk flauwer dan de scherpe bogen die in model gebruikt worden.

Romar

Ps. Zo, nu volg ik het draadje hier ook. ;D
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7336 Gepost op: 04 December 2012, 11:39:23 »
Aan de rijdraad wordt altijd getrokken... ja, zo zou je het kunnen zeggen. Lijkt me ook logisch. De "stang" die de rijdraad (ik heb het dus niet over de dragende draad) op z'n plek houdt is eigenlijk geen stang, maar een buis. En die verdraagt trekkende krachten beter dan duwende krachten (knikgevaar).

Groet,
Jan

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3983
  • de hondsrug baan
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7337 Gepost op: 04 December 2012, 11:52:24 »
Hallo Ruud,

Dit gedeelte van jou draadje over bovenleidingen kunnen we mooi op mee teren, het lijkt makkelijk even een paar masten plaatsen en klaar, maar de praktijk is toch even anders.
maar als je soms ziet hoe fraai sommige banen kunnen zijn met bovenleiding en afspanmasten ed,kijk regelmatig op de duitse site stummis en daar zie ook de nodige kunstwerken petje af. (y)


mvgr Evert.


Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7338 Gepost op: 04 December 2012, 12:01:36 »
Hoi Evert,

Ja, bovenleiding goed en mooi aanbrengen is een 'aparte tak van sport' ;D. Wat sommige modelbouwers daarvan maken is inderdaad ongelooflijk mooi. Ik houd het maar een beetje basaal; als het voor het oog aanvaardbaar is, neem ik daar voorlopig genoegen mee. Verder doordetailleren kan altijd nog.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12445
    • sleutelspoor
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7339 Gepost op: 04 December 2012, 12:57:18 »

 8)
« Laatst bewerkt op: 07 November 2014, 17:24:13 door guest7823 »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7340 Gepost op: 04 December 2012, 15:39:55 »
Ruud,
In het eerder door Jan getoonde boek van Sommerfeldt (en de nieuwe moderne uitvoering daarvan) staan ook de lengten in van de rijdraden die je kunt gebruiken.
De 181 - 184 zijn de superdunnen, de 140 tot 147 de normale rijdraden.
Bij een boogstraal van zeg 360 is draad 140, 141 of de dunne 181 de juiste om een "niet gebogen" rijdraad te gebruiken.

Ik zou echt proberen om de masten dichter bij elkaar te plaatsen of een, zoals door Romar genoemde, Bogen Abzug te gebruiken. Daarnaast de opmerking dat bij een boog geen zigzag wordt toegepast (maar dat wist je waarschijnlijk al wel).

Succes,
Allie
« Laatst bewerkt op: 04 December 2012, 16:52:51 door Railroadtycoon. Reden: 181 toegevoegd »
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7341 Gepost op: 04 December 2012, 16:47:11 »
Allie, ik heb hier van Sommerfeldt verschillende draadtypes liggen. Het liefst werk ik met de dunne draad (181-184), die het minst opvalt; helemaal als je die verft. Vanmiddag met de draden een beetje verder geëxperimenteerd in de bogen en het lijkt erop dat ik het wel aardig in orde krijg met de huidige afstand tussen de mastjes. Het kost alleen tijd en als je wat ouder wordt, wil de fijnmotoriek niet altijd meer helemaal goed functioneren en dat is vooral bij dit soort werk lastig ;D. Maar gelukkig heb ik alle tijd.
« Laatst bewerkt op: 04 December 2012, 16:50:33 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7342 Gepost op: 04 December 2012, 16:51:39 »
Ruud,
Dan gaat je dat vast lukken  (y) Doorzettingsvermogen is (denk ik  8)) het belangrijkst...

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7343 Gepost op: 04 December 2012, 17:28:21 »
Na allerlei pogingen heb ik besloten dat dit 'm met deze draden toch niet gaat worden. Ik ga eens achter nieuw draad in andere lengtes aan (nr. 141) en laat dit voorlopig nu maar even zo hangen. Als je snel en niet al te precies kijkt, valt 't nog wel mee, maar het voldoet niet aan m'n maatstaven.



Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 04 December 2012, 17:40:02 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12227
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7344 Gepost op: 04 December 2012, 20:49:24 »
Wat je hebt gezien zal waarschijnlijk het nieuwe RET metro depot zijn,dat ligt rechts langs de A16 ri de van brienenoord brug als je vanuit de ri Dordrecht komt  ;)
En idd de masten daar onderhoude een krapboogje met rijdraad,maar of men vroeger ook al zover was qua sterke materialen en dergelijke weet ik niet.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7345 Gepost op: 04 December 2012, 22:45:56 »
Dag Ruud,

Loop nu voor het eerst tegen dit draadje aan, heb even wat bladzijden terug gelezen en de foto's bekeken. Vol bewondering van je bouwkunst met een grote K  (y) Errug mooi! Ik ga dit volgen. Moet nu alleen nog die andere 480 bladzijden lezen; makkie!!!!
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

ernstcramer

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
    • de Schappenbaan
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7346 Gepost op: 05 December 2012, 00:07:02 »
Mooie baan! Ik heb bij mijn bovenleiding ervoor gekozen om in de krapste bogen gewoon de kortst beschikbare draad te gebruiken. En ik heb daarbij ook de 0,5mm van Sommerfeldt voor gebruikt. Je spreekt over het altijd moeten maken van een compromis: voor mij was dat liever dat de masten iets dichter op elkaar staan, dan gebogen draden.

En een "bogenabzug" doe je ook niet op iedere plek. Dat gebeurt vooral bij de echt scherpe bogen...

Succes met de keuzes!  8) ik ben benieuwd naar jouw oplossing!

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7347 Gepost op: 05 December 2012, 21:28:41 »
De bovenleiding in de boog laat ik even voor wat het is, want ik heb momenteel niet de juiste rijdraden in huis. Wel verdergegaan met het stuk na de boog en ook landschappelijk hier wat dingen veranderd:





Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 05 December 2012, 21:40:38 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7348 Gepost op: 05 December 2012, 21:49:54 »
Die laatste foto's zien er heel goed uit, Ruud!

Wel grappig, ik zie je Haus zu Haus wagen staan. Dit is de Epoche 3 uitvoering. Ik heb er nu ook één, maar dan voor Epoche 4.
Die van jou is aanzienlijk korter...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #7349 Gepost op: 06 December 2012, 10:50:01 »
Dank je, Ronald. Nog eentje dan van dit stukje van m'n baan:



Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus