Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 17:05:57
Tams app door Ronald Halma
Vandaag om 17:04:50
Wat was jullie allereerste loc? door wob
Vandaag om 17:00:42
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:34:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Bertje B
Vandaag om 16:27:04
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:23:24
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 16:22:48
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 16:10:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 15:47:25
Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:15:39
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronaldk
Vandaag om 12:11:08
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 12:03:21
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 11:59:57
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:46:52
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:45:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:10:15
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 11:02:35
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 10:53:47
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Karben
Vandaag om 10:41:39
Spoor- en tramweg parafernalia door R1954
Vandaag om 09:48:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:32:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 09:32:06
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:36:04

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3819130 keer)

markje

• Offline Offline
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6795 Gepost op: 30 October 2012, 17:56:22 »
Leuk gedaan ziet er mooi uit

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #6796 Gepost op: 30 October 2012, 18:11:40 »
Gaaf zo  8)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #6797 Gepost op: 30 October 2012, 19:55:30 »
Koop bij de Kwantum, Leen Bakker, Intratuin etc.  een kerstsnoer met ledjes. Boor met een klein boortje kop- en achterlampen, maak met een merkstift de achterlichten rood, de voorlampen evt. geel en zet ze vast met een druppel secondelijm. Nu nog in de doos, dus even geen foto - maar met een snoer van 80 lampjes kan je dus 20 auto's goedkoop voorzien van verlichting. GEBRUIK geen lampjes, die worden te warm.

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #6798 Gepost op: 30 October 2012, 20:38:42 »
Ik krijg een model met verlichting, maar wil er zelf ook wel eens een paar bouwen. Het zou wel aardig zijn als je in een draadje eens in een korte cursus laat zien hoe je dat dan aanpakt. Wat mij bijvoorbeeld interesseert: kun je zo'n snoer in stukjes knippen en zo'n stukje met twee ledjes eraan gewoon aansluiten op de 12-14 volt wisselstroom-aansluiting van je trafo? Of zijn dan je ledjes meteen naar de eeuwige jachtvelden? Met andere woorden: hoe zit het precies en hoe doe je het, dat aansluiten van zo'n verknipt kerstsnoer? En hoe voorkom je het licht doorsnijden van het plastic van je automodelletje? Kortom, een kant-en-klare cursus. Waarschijnlijk voor veel mensen hier nuttig.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

frederik19630

• Offline Offline
« Reactie #6799 Gepost op: 30 October 2012, 20:41:24 »
cottage:

om er geen zoeklichten van te maken komt er ook nog een weerstand van een paar honderd ohm bij

als je ze op de goede plek koopt zijn reguliere mini-ledjes ook best te betalen, maar een blokker-reconstructie
is moeilijk te verslaan

ruud:

een led is zelf al een diode, als je er maar een weerstand voorzet kan er eigenlijk niks mis gaan, wisselstroom
doet het gewoon.

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #6800 Gepost op: 30 October 2012, 21:00:51 »
Oke, een korte curcus verlichting inbouwen in modelautootjes.
Koop een LED snoer met ong. het aantal lampjes wat je nodig hebt voor het aantal auto's die je van verlichting wilt voorzien. Dus aantal auto's maal 4.  De lampjes zijn in serie geschakeld en vaak aan zwart of groen draad bevestigd. Als er veel auto's vlak bij elkaar staan kom je met het standaard snoer een heel eind, anders DRAADJE VOOR DRAADJE doorknippen en verbinden, dit omdat er geen verschillende kleuren draad zijn gebruikt. Dus na een bosje van 4 ledjes, 1 draadje doorknippen van de kabel en verlengen met de lengte die je nodig hebt naar de volgende auto. Dit moet je dus elke keer herhalen als je de auto's wat verder van elkaar hebt staan, maar troost je - hoe verder je komt naar het eind van het led-snoer, hoe minder draadjes. Nu dus gaatjes boren in de auto daar waar de ledjes komen en een stukje aluminiumfolie om het ledje wikkelen. steek nu het ledje op zijn plaats en zet het vast met een druppel secondelijm. Verwijder voorzichtig de folie van het zichtbare deel van het ledje en kleur mbv. een merkstift (Eding) de achterlichten rood. Sluit het snoer aan en je auto's hebben licht.
Ik geef direct toe dat er vast veel eenvoudiger methodes zijn, maar die zijn ook vaak een stuk duurder. Deze methode kan vanwege het wat dikke snoer alleen daar waar de autootjes op een weg rijden, op bruggen, viaducten en in parkeergarages zal je gebruik moeten maken van andere leds, die met een dun draadje zijn aan te sluiten. VEEL SUCCES.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #6801 Gepost op: 30 October 2012, 21:41:35 »
Ruud,

Hoewel je een paar tips hebt gekregen om een snoer met ledjes te kopen, vraag ik me af of dat verstandig is. Toevallig keek ik gisteren bij Marskramer naar zo'n snoer. De ledjes zijn 'enorm' groot, een vrij lompe draadaansluiting met tamelijk dik snoer. Niet echt geschikt voor een koplamp of achterlicht in een modelauto. Gewoon te grof en te groot.

Verder twijfel ik een beetje aan het advies om draden door te knippen en te gaan verlengen. Dit soort snoeren bevatten wel 80 lampjes, maar je sluit het snoer aan met een stekker in het stopkontakt. Ik voel er zelf weinig voor om met 230V netspanning kleine autolampjes aan te sluiten.

Hoewel ik niet weet (en niet wil weten) welk budget je beschikbaar hebt, denk ik dat je beter een paar SMD-ledjes bij bijvoorbeeld Conrad kunt bestellen. Het is allemaal centen en dubbeltjes spul.

Ledjes kun je beter niet aansluiten op wisselspanning. Dat geeft een fliikerend licht. Verder is 12-14 volt een nogal hoge spanning. Als je ledjes individueel aansluit heb je aan ruim 2 volt al genoeg. Je zou eens kunnen kijken naar een kleine stekkernetvoeding (6-8 euro). Maar wellicht heb je nog wel iets liggen, een oude telefoonlader of een voeding van een rekenmachientje.

Ledjes moet je altijd aansluiten via een weerstand. Die weerstand is nodig om de stroom te begrenzen - anders geeft het ledje maar heel korte tijd wat veel licht en is het daarna over.

Sander

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #6802 Gepost op: 30 October 2012, 21:52:48 »
Hoi Ruud,

Kijk eens op deze site http://www.okaphone.nl/led/
Hier kan je heel makkelijk aangeven, of je leds in serie zet, parallel enz.
Je voorschakel weerstand wordt dan uitgerekend bij je opgegeven spanning.

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #6803 Gepost op: 30 October 2012, 22:08:46 »
Ruud,

Met betrekking tot je kraan. Zelf heb ik een witte led bovenin gelijmd. En deze via twee dunne (in mijn geval wire wrap draad) via de giek door het dak heen en de middenas heen naar beneden geleid.

Ach foto's zeggen meer dan woorden

Groetjes

Arthur
« Laatst bewerkt op: 07 November 2014, 17:17:47 door guest7823 »

Ruud K

• Offline Offline
« Reactie #6804 Gepost op: 30 October 2012, 22:09:26 »
Sander en Arthur: Dank voor de zeer nuttige informatie. Ik denk dat ik maar eens een cursusje 'licht aanbrengen in modelauto's' ga volgen bij iemand van een van de modelbouwclubs hier bij mij in de buurt. Er zijn vast wel mogelijkheden. Zo'n kerstledjessnoer lijkt me bij nader inzien te riskant en ook een minder goed idee als ik het zo lees.

Arthur: dank voor de tip en de foto van de manier waarop jij verlichting in je kraan hebt aangebracht. Eens kijken wat ik ervan kan brouwen de komende tijd. Ik ben meer een scenery-mens dan een techneut, dus maar eens zien wat ik ervan terecht kan brengen.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 30 October 2012, 22:12:48 door Ruud K »

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #6805 Gepost op: 30 October 2012, 22:15:09 »
Ruud,

De weerstandcalculator die Arthur noemt werkt prima. Bedenk wel dat deze berekening streeft naar maximale lichtopbrengst. In de praktijk gebruik je grotere weerstanden om de ledjes ietwat te dimmen - soms wel tot de dubbele weerstandswaarde van de calculator.

Op BNLS kom je veel voorbeelden tegen van Romar - hij geeft veel tips voor ledjes en bedrading bij zijn vele ombouwprojecten. Die draadjes ken je ongetwijfeld wel.

Sander

nero

• Offline Offline
« Reactie #6806 Gepost op: 30 October 2012, 22:27:26 »
ik koop ze meestal in houten
€3 en je hebt 10 of 15 ledjes met weerstandjes
hal naast kantine
staan er vaak meerderen

Ruud K

• Offline Offline
« Reactie #6807 Gepost op: 30 October 2012, 22:36:38 »
Nero, de kosten van die dingen zijn voor mij het probleem niet: dat is nog even de vaardigheid in het omgaan met die dingen. Maar ik ga daar bij een modelbouwclub hulp voor zoeken ;D. Wat je (nog) niet kunt, kun je (meestal) leren, is mijn devies.
Maar natuurlijk wel dank voor je tip!

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 30 October 2012, 22:39:00 door Ruud K »

tuurtje

• Offline Offline
« Reactie #6808 Gepost op: 30 October 2012, 22:39:21 »
Hoi Ruud,

Ik gebruik ze wel vaker, als je op onderstaande foto kijkt zie je links en rechts een buitenlantaarn hangen.
Dit zijn de originele die bij het bouwpakket horen, in dit geval de Faller kolen mijn.

Het kopje wat de eigenlijke lamp moet imiteren voorzichtig weg vijlen, twee gaatjes van 0,8 mm in de lampekamp.
Draadjes (zonder bril en vergrootglas  ;D) aan het ledje solderen. Draadjes door het lampekapje heen en led met een beetje (nadruk op beetje) vastlijmen met secondenlijm.

Verder is het doorvoeren van de draadjes door de wand heen en zwart schilderen.
Bij 12 Volt DC een weerstandje van 560 Ohm in serie en klaar

Groetjes

Arthur
« Laatst bewerkt op: 07 November 2014, 17:17:57 door guest7823 »

willem22

• Offline Offline
    • willem22
« Reactie #6809 Gepost op: 31 October 2012, 00:30:53 »
Ruud @ ,u vraagt wij draaien.

Leds zijn toevallig mijn specialiteit.