Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 22:14:29
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
Vandaag om 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3803522 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5397
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #4470 Gepost op: 13 October 2011, 17:14:56 »
Die Langenschwalbacher van Märklin staan wel erg hoog op hun draaistellen. Als je ze naast de versie van Liliput zet, zie je duidelijk een verschil. Goed, het zijn niet precies dezelfde rijtuigen, maar dit verschil is mij te groot.

Groet,
Basilicum

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #4471 Gepost op: 13 October 2011, 20:08:02 »
Dat is wel enigszins waar, Basilicum. Maar die van Liliput hebben een minder mooie dakpartij, althans dat vind ik.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #4472 Gepost op: 13 October 2011, 22:20:43 »
De Langenschwalbachers gescoord en ook de Buffetwagen van het Gruppe 53-type.

Info over de Schwalbachmodelletjes, die vanwege hun reiscomfort zeer geliefd waren en tot in de jaren '50 bij de DB dienst deden, eerst op een lijn vol scherpe bochten en sterke stijgingen tussen Langenschwalbach (Bad Schwalbach) en Wiesbaden, later ook in andere delen van Duitsland:

1889 erhielt der mondäne Kurort Langenschwalbach - heute Bad Schwalbach - einen Bahnanschluss. Die Strecke führte nach Wiesbaden und wies Steigungen von rund 33 ‰ sowie Bogenradien von minimal 200 m auf. Eigens für den Kurverkehr ließen die preußischen Staatsbahnen einen neuartigen Reisezugwagen bauen. Obwohl damals Nahverkehrswagen fast immer über zwei oder drei starre Achsen verfügten, erhielten die Langenschwalbacher Wagen zweiachsige Drehgestelle mit anfangs kurzem Radstand von 1650 mm und kleinem Raddurchmesser von 740 mm. Schon bald zeigte sich aber, dass ein Achsstand von 2000 mm und der übliche Raddurchmesser von 960 mm keine Einbußen im Fahrkomfort brachten. Der Wagenkasten wies erste Elemente eines Leichtbaus auf. So zogen die Entwickler das äußere Verkleidungsblech zur Tragkonstruktion heran. Als Querträger des Wagenkastens dienten Hohlprofile. Die Konstruktion bewährte sich so gut, dass sie 35 Jahre lang praktisch unverändert nachgebaut wurde. 1892 standen die ersten Langenschwalbacher Wagen auf den Gleisen. Zunächst gab es nur die 1. bis 3. Klasse. Ab 1907 stellten die Staatsbahnen auch Wagen 4. Klasse dieser Bauart in Dienst. Hinzu kamen kombinierte Post- und Gepäckwagen. Da die Wagen beim Publikum sehr beliebt waren, fuhren sie bald auch außerhalb ihres Stammrevieres. In den fünfziger Jahren musterte die Bundesbahn die Fahrzeuge aus. Zahlreiche Wagen fanden im Bauzugdienst neue Aufgaben.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #4473 Gepost op: 14 October 2011, 10:52:07 »
Eén van m'n vrachtwagens een beetje geweatherd.

Zo zag hij er origineel uit:


Na het aanbrengen van lichte accenten:


En zo na het weatheren:


Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 07 November 2014, 12:24:41 door guest7823 »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #4474 Gepost op: 14 October 2011, 11:13:14 »
Moet een beetje viezer Ruud.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6046
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #4475 Gepost op: 14 October 2011, 11:16:39 »
Voor de opslagloods, waar ook grondstoffen worden aangevoerd en eindproducten of halffabrikaten afgevoerd, ga ik dit gebouw van Vollmer gebruiken (artnr. 5715):



Groet,
Ruud

Hele mooie loods die ik ook zelf op mijn baan heb staan, echter nog niet vervuild. Zal eens aankijken wat jij er mee doet.
« Laatst bewerkt op: 07 November 2014, 12:24:50 door guest7823 »
groetjes Dion

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #4476 Gepost op: 14 October 2011, 11:58:28 »
Nog een beetje viezer, Jaap? Ik twijfel. Van de week tijdens een autorit op de snelweg nog eens extra gelet op de mate van vervuiling van vrachtwagens. Het viel me juist op dat ze er zo schoon uitzagen. Alleen werkverkeervrachtwagens zijn smerig en goor.

Dion, ik maak er waarschijnlijk een behoorlijk gore loods van ;D. M'n vorderingen en resultaten laat ik hier zien

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8852
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #4477 Gepost op: 14 October 2011, 12:12:18 »
Wat mij betreft mag ie ook wat viezer. We spreken wel over een tijd voor de (vracht)autowasserette, minder goede wegen, Meer zandwegen en minder middelen om goed te conserveren. Dus een beetje roest mag ook wel. Daarnaast was er veel uitstoot van schadelijke stoffen in de lucht, denk maar aan de minder goed afgestelde verbrandingsmotoren, maar ook aan de grotere collectie stoomloks die toen nog dienst hadden. :D Tel daarbij de uitstoot van fabrieken, brouwerijen en openbare vuilverbrandingen. Plus al de zooi die gewoonweg gedumpt werd, milieubescherming bestond toen nog niet.
Maar aan de andere kant waren de mensen ook wel zuiniger op hun spullen. Dus hoe vuil ze toen waren  ???. Men had ook meer tijd voor onderhoud, hoefde niet te internetten enzo  ;D

Maar goed, het is ook iets van persoonlijke smaak. Ik hou wel van oude zooi, dus van mij mag het altijd viezer en ouder en verweerder. Zo'n lekkere vooroorlogse roestbak die met wat hout en touwtjes aan elkaar vast hangt (ducktape bestond nog niet  :))

Bron
@Ruud: Overigens schaf je de laatste tijd mooie  vrachtauto'aan. Die 3x1 MB mag er wel zijn!!  (y)

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 07 November 2014, 12:25:01 door guest7823 »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #4478 Gepost op: 14 October 2011, 12:33:46 »
(ducktape bestond nog niet  :))

Ducttape is er al héél lang: KLIK
No dress rehearsel, this is our life.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8852
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #4479 Gepost op: 14 October 2011, 12:36:21 »
kijk eens aan,
zo leer ik weer eens wat.

Groet,
Michel

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6046
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #4480 Gepost op: 14 October 2011, 13:34:25 »

Dion, ik maak er waarschijnlijk een behoorlijk gore loods van ;D. M'n vorderingen en resultaten laat ik hier zien

Groet,
Ruud

Dat wil ik dan op zijn tijd wel zien. Maar ik er een "beschaafde" vieze van. ;D
groetjes Dion

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #4481 Gepost op: 14 October 2011, 14:31:40 »
Voor een transporter vind ik die Henschel al behoorlijk vies. Misschien geef ik hem nog een klein washje. Het hangt natuurlijk ook af in welke omstandigheden een vrachtwagen gebruikt wordt. Ik heb vanmorgen een MB met oplegger behandeld, die in een meer landelijke omgeving (Neuffen) hout (geen boomstammen maar planken) moet gaan vervoeren. Die is inderdaad echt viezig geworden:



Overigens is dit een combinatie van een losse trekker van Brekina en een oplegger uit een Kibri-bouwdoos die oorspronkelijk een beige-rode kleur had en nu een blauwe outfit heeft gekregen.

Groet,
Ruud

« Laatst bewerkt op: 07 November 2014, 12:25:10 door guest7823 »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #4482 Gepost op: 15 October 2011, 11:11:57 »
Vervoer van houtproducten vanuit het bosrijke Neuffen:



P.S.: we naderen de 300 pagina's in dit draadje.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 07 November 2014, 12:25:17 door guest7823 »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Bob Vermeulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
  • day by day, stap by stap
    • Feldberg-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #4483 Gepost op: 15 October 2011, 11:16:55 »
Ruud,

Leuke foto en een erg leuk sfeertje.
Het is niet alleen hout zie ik, ook wat staal zal verwerkt moeten worden in de komende weken  :D

Bob
Duitsland periode III, N spoor, DCC, WinDigiPet 2009.4, LDT voor terugmelding en schakelen, TAMs master control

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #4484 Gepost op: 15 October 2011, 11:47:25 »
Zeker, Bob, op die losplaats van Neuffen zijn de komende tijd nog wel wat activiteiten te verwachten ;).

Gisteravond op eBay een Brawa ketelwagentje gescoord in mijn favoriete serie, Krupp-bauart met vier assen, eentje met Esso-opdruk. Dit is een van de eerste modellen in deze serie en zeer moeilijk te vinden.



Nu nog een andere vroege uitgave in deze serie op de kop zien te tikken, die met BP-opdruk. Dat gaat mettertijd ook nog wel lukken, een kwestie van geduld.

Ik heb trouwens nog een paar andere bijzondere goederenwagens in het vizier. Als dat gaat lukken, laat ik ze hier weer zien.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 07 November 2014, 12:25:27 door guest7823 »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus