Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Martin Welberg
31 July 2025, 23:15:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
31 July 2025, 22:52:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door bekie
31 July 2025, 22:49:13
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
31 July 2025, 22:48:52
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
31 July 2025, 22:27:02
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
31 July 2025, 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
31 July 2025, 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:45:15
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door henk
31 July 2025, 21:37:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
31 July 2025, 21:34:35
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
31 July 2025, 21:29:05
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
31 July 2025, 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
31 July 2025, 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
31 July 2025, 21:00:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
31 July 2025, 20:58:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
31 July 2025, 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
31 July 2025, 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
31 July 2025, 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
31 July 2025, 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
31 July 2025, 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
31 July 2025, 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
31 July 2025, 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
31 July 2025, 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
31 July 2025, 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
31 July 2025, 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
31 July 2025, 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
31 July 2025, 17:33:48
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
31 July 2025, 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
31 July 2025, 16:07:50
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
31 July 2025, 15:04:55
  

Auteur Topic: Schwarzburg-Neuffen-Bahn  (gelezen 3811461 keer)

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10770 Gepost op: 18 March 2015, 09:15:05 »

Heren

goedenmorgen

inderdaad is het zo dat in het nummersysteem van de DrG vele lokomotieven onder 1 Hoofdnummer
verzameld werden,die niets met elkaar gemeen hadden,bv 18.0 - 18.1 - 18.2 enz enz.
de hoofdselectie was bv sneltreinlokomotieven,personentreinlokomotieven,goederentreinlokomotieven,
personentrein tenderloks,goederentrein tenderloks ,rangeerloks,lokaalbaanloks,tandradloks.
uit de reeks van ruud over de baureihe 92 nog 1 opmerking,er stonden ook dr nummers bij beginnend met 6.

er waren enkele varianten denkbaar.
een lok pruisische T13 die in polen terecht was gekomen in 1918 en in 1945 weer bij DR stond.
dit werd vaak een nummer met opvolgende nummering
bv de serieloks gingen tot 1100 - deze lok werd dan 1101 ipv oorspronkelijke nummer
vaak was ook oorspronkelijke DR nummer voor 1918 niet te achterhalen

2e voorbeeld een lok T13 die in 1920 verkocht was aan prive spoorwegmij die in 45 weer DR werd
deze lok kreeg een nummer beginnend met 6 - dus bv 92 6010
idem,oorspronkelijke nummer niet te achterhalen

3e voorbeeld loks met bv 4 assen die voor prive maatschappijen gebouwd werden.
die kwamen in 1945 ook bij de DR
en bijna iedere lok was verschillend
er waren loks bij uit lopende series voor de KPEV
er waren Elna loks bij
deze loks kregen ook weer 92 6010 enz

de aanduiding met duizend tallen en een 6 betekende ook dat men ervan uitging
dat deze loks niet zeer lang in dienst gingen blijven,omdat ze Einzelgaenger waren of te oud.

alleen de loks beginnend met 6 is al zo uitgebreid,daar moet je studie voor doen bijna
is een boek van verschenen bij de eisenbahn courier

stel dus er waren bij de DR in de DDR meedere NS 3700en die men ook ging gebruiken,
dan hadden het waarschijnlijk 38 6001 enz geworden en de 3900en 17 6001 enz
er waren flink wat NS stoomloks bij de DR maar die zijn nooit gebruikt,4 cilinder loks
waren niet populair,men had liever 2 cilinder loks
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10771 Gepost op: 18 March 2015, 09:43:28 »
Kleine aanvulling: voor 1918 waren er nog geen DR(B) nummers. De DRG is in 1920 ontstaan uit de fusie van diverse länderbahnen met elk hun eigen systeem om locomotieven aan te duiden. Een lok die voor 1918 naar het buitenland verdween en in de WOII weer bij de DRB werd ingedeeld moest wel een nieuw nummer krijgen.
groet,

Ivo vS

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10772 Gepost op: 18 March 2015, 10:27:00 »

Klopt,sorry,had ik moeten weten
maar dan zou men voor een lok die in 1918 verkocht is,het lopende KPEV nummer kunnen
opzoeken,en daaraan gekoppeld het Drg Nummer.Ik wilde alleen het principe verklaren
bij de DR nummering na 1945 van dit soort loks,ok dan maken we in vorige bericht van 1918 - nu 1920.
ben in de war gekomen doordat uiteraard de grenzen in 1918 opnieuw getrokken werden waardoor
een heleboel KPEV lokomotieven opeens PKP loks geworden waren.
en als zo'n lok dan in 1945 op DR gebied stond en genummerd moest worden koos men meestal
voor opeenvolgend nummer na eindnummer van de lopende serie.
dus bij een serie van 1 tot 1100 werd deze lok dan waarschijnlijk 1101 .
men kon en wilde gewoon niet wekenlang uitzoeken wat oorspronkelijke nummer ooit was
was ook niet relevant denk ik.
en omdat men ook niet dubbele nummers wilde met DB loks nummerde men verder waar
de serienummers opgehouden waren.
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10773 Gepost op: 18 March 2015, 11:00:57 »
nog even voor ruud
het moge bekend zijn dat door versailles een heleboel lokomotieven van de nieuwste Baureihen
aan oa frankrijk en belgie afgegeven moesten worden,om van wagons maar te zwijgen.
daaronder ook loks Baden Xb latere Baureihe 92.
in 1986 is de lok 175 als schroot teruggekomen naar duitsland.
staat nu in Neustadt-Weinstrasse als laatst overgebleven lok van deze serie.
Baden had hele mooie loks,bv de IVh - Serie 18301-328
vaak in karlsruhe gebouwt of bij Maffei in Muenchen
in later stadium ging men in baden over op KPEV loks nabouwen,was goedkoper,
zoals de T18 Baureihe 78,de P8 Baureihe 38 en de G12 Baureihe 58
de sneltreinwagons waren ook heel apart
men had ook personentreinwagons,4 assers met open balkons.
prachtige wagons
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10774 Gepost op: 18 March 2015, 11:10:12 »
de sneltreinwagons waren ook heel apart
men had ook personentreinwagons,4 assers met open balkons.
prachtige wagons
Heb je daar ook foto's van (of dat ruud ze heeft of iemand ze heeft en foto's)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10775 Gepost op: 18 March 2015, 11:23:47 »
Citaat
...in het nummersysteem van de DrG vele lokomotieven onder 1 Hoofdnummer
verzameld werden,die niets met elkaar gemeen hadden,bv 18.0 - 18.1 - 18.2 enz enz.

Dat klinkt interessant. Misschien is het opgevallen dat de loks BR'en 18, ongeacht de onderverdeling in 18.0, 18.1, 18.2 enzovoorts, allemaal Länderbahnloks zijn die ook Pacific genoemd kunnen worden, dwz de asindeling 2'C1' gemeenschappelijk hebben. Verder kun je stellen dat de loks die zijn ondergebracht in de BR'en 18.x allen bestemd waren voor het sneltreinverkeer, dit conform het nummeringssysteem zoals door de Reichsbahn werd ingevoerd. Dit alles ter onderscheiding van de nieuw ontwikkelde Einheitslokomotiven BR 01 en 02 (later ook 03, 04, 01.10 en 03.10); ook dit zijn immers sneltreinloks met dezelfde asindeling: 2'C1'.
Verdiep je je wat verder in die materie, dan kom je tot de ontdekking dat de onderseries van de BR 18, zoals 18.1, 18.3 etc, zijn toegekend aan de diverse Länderbahntypes, de Badische IVh bijvoorbeeld werd ondergebracht in de nummerserie 18.3, zoals Rotterdam ook omschrijft: de loks 18 301 t/m 328.
« Laatst bewerkt op: 18 March 2015, 11:33:22 door 44 »

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10776 Gepost op: 18 March 2015, 11:31:40 »
Nee moet ik zoeken
als ik een link gevonden heb stuur ik ze door
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8857
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10777 Gepost op: 18 March 2015, 11:35:00 »
het moge bekend zijn dat door versailles een heleboel lokomotieven van de nieuwste Baureihen
aan oa frankrijk en belgie afgegeven moesten worden,om van wagons maar te zwijgen.
daaronder ook loks Baden Xb latere Baureihe 92.
in 1986 is de lok 175 als schroot teruggekomen naar duitsland.
Dat zijn er volgens Wiki maar 2 geweest, die zijn naar de ETAT gegaan.
Citaat
Die nach Frankreich abgegebenen X b wurden bei der État als 40.901 und 40.902 bezeichnet. (Wikipedia)
Één van de Belgen is later teruggekeerd naar Duitsland. Helaas zijn er van die Badische Xb maar 2 naar Frankrijk gegaan, anders was die ook nog leuk geweest voor mijn lijstje. Van de Pruisische T13 zijn er 60 geleverd aan de AL (Alsace-Lorraine) die later in Region Est zijn ingedeeld. Vandaar mijn interesse in de T13.
Maar de srie 92 is idd een gezapig zootje soorten lokomotieven ;)

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 18 March 2015, 11:37:11 door tothebeach. Reden: links toegevoegd »

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10778 Gepost op: 18 March 2015, 11:41:13 »
enige uitzondering binnen serie 18 is de 18.201,de Starlok uit Halle/Saale
oorsprong is Henschel-Wegmann Zuglok =Einheitslok Drg
na ombouw tot sneltreinlok werd de lok ondergebracht in Baureihe 18
de 18.314 is weer omgebouwde laenderbahnlok
Beide loks door VeSm Halle omgebouwt voor de DR
later werd dit Hauptverwaltung Maschinenwirtschaft

De Sachsische Sneltreinloks Baureihe 19,1D1 Maschines,bijnaam Sachsenstoltz
kregen Baureihe 19 toegewezen,maar ook de Drg Dampf Motor Lok.
We kunnen dus niet helemaal uitsluiten dat,bij langer bestaan van de Drg,er nooit
nieuwbouw pacifics hadden gekomen Baureihe 18

spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10779 Gepost op: 18 March 2015, 11:45:53 »
mag eraan herinneren dat ten tijde van de levering van T13 aan de elsass dit deel was van KPEV en Duitsland,
volgens mij van 1871 tot 1918 - is dus binnenduitse leverantie binnen de KPEV,direktion Straatsburg,en niet
een levering aan het buitenland - ook Elsass-Lotharingen had van die mooie 4 assers met open balkons,net
als Baden,sommigen hebben zelfs de DB nog gehaald
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10780 Gepost op: 18 March 2015, 12:02:04 »
Heb je daar ook foto's van (of dat ruud ze heeft of iemand ze heeft en foto's)

Zie bij Bachmann-Liliput
artikel L334560-61 en 62
passende lok hebben ze ook de Bad VIB Baureihe 75   (y)
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10781 Gepost op: 18 March 2015, 17:44:52 »
Bij de DRB zijn in de Br19 zijn ook de Pt31'ers van de PKP opgenomen als Br19.1, asindeling 1'D1'. De  dampfmotor lok was als 19.10(01) opgenomen, asindeling 1'Do1'.
Ook hier is de as indeling "gelijk", 4 aangedreven assen.
Zo zijn er ook de verschillen tussen de Br01 tov Br01.10 en de Br03 tov de Br03.10 met toch het gelijke Br-nummer.


groet,

Ivo vS

Hartog

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10782 Gepost op: 22 March 2015, 20:20:06 »
Wat me opvalt. Deze modelbaan is al lang klaar. Nu vooral pagina's over materiaal in het echt en klein. Hoort draadje nog wel onder "Wat zijn we aan het bouwen"?
Groet, JdH

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2332
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10783 Gepost op: 22 March 2015, 20:26:44 »
Een baan is nooit klaar.... ;D ;D ;D
Have fun every day, before you know it's..........

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #10784 Gepost op: 22 March 2015, 20:44:23 »
Als m'n gezondheid het toelaat, zal ik af en toe wel weer eens wat bouwen en veranderen. Het maakt me trouwens helemaal niet uit om dit draadje in een andere rubriek te plaatsen. Er zijn fora die een rubriek hebben met titels als 'Mijn baan'. Daar zou deze draad nu prima onder passen.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 22 March 2015, 20:46:13 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus