Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:47:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 15:20:39
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 15:17:20
3d printen van ns daglichtseinen door Sam
Vandaag om 15:01:51
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 14:54:23
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 14:34:35
Piko blauwe 1000 door Benelux795
Vandaag om 14:29:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:27:15
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Modelbouwerke
Vandaag om 14:15:57
Welke kleur groen voor NS bovenleidingportalen door grove den
Vandaag om 14:15:13
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:44:05
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok door Ben
Vandaag om 13:30:27
Baanonderbreking Trix door wielke
Vandaag om 13:29:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door basjuh1981
Vandaag om 13:18:39
Minibaan Visserskaai H0 door jan47
Vandaag om 13:06:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 12:41:23
Terschellinger Spoor door Tjalling
Vandaag om 11:31:12
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 11:18:54
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:57
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Charles_
Vandaag om 10:09:24
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:52:11
MLF Fielschmann motor kit door Besselspoor
Vandaag om 09:34:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:21:18
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 09:17:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 08:45:31
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 08:25:51
Ingezonden foto's en winnaars van voorgaande fotowedstrijden. door Bob R.
Vandaag om 08:06:31
Beekdaelen in H0 door spoorijzer
Vandaag om 08:04:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door sneek
Vandaag om 00:49:08
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door j.ossebaar
27 November 2025, 22:09:49
  

Auteur Topic: Zelfdenkende wissels  (gelezen 11701 keer)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Zelfdenkende wissels
« Reactie #30 Gepost op: 28 December 2008, 21:15:51 »
Ik begrijp uit de uitleg van Wim, dat bij een digitaal bedrijf onaangedreven wissels niet gebruikt mogen/kunnen worden. Daar is Paul Haagsma het overigens niet helemaal mee eens, begrijp ik.

Toch lastig dat lezen. Ik schrijf dat wissels met een stroomvoerend puntstuk niet opengereden kunnen worden. Wissels zonder stroomvoerend puntstuk, mag je naar hartelust openrijden. En daar zijn Paul en ik het helemaal overeens.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Paul Haagsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 101
    • De software (tja waarvoor...)
Re: Zelfdenkende wissels
« Reactie #31 Gepost op: 28 December 2008, 21:20:15 »
Hans/Wim,

Inderdaad op dat punt zijn Wim en ik het eens. Het verschil zit echt in wel of geen stroomvoerend puntstuk. Op mijn baan is het niet stroomvoerend en dus kan het gewoon (doe die al 15 jaar!).

Mvg,
Paul.

Hans van de Burgt

  • Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
  • Berichten: 6625
Re: Zelfdenkende wissels
« Reactie #32 Gepost op: 28 December 2008, 21:57:45 »
Mmmm... volgens mij ben ik het ook met jullie eens :D
Ik heb het over wissels met dezelfde functionaliteit als Fleischmann wissels.
(Geen stroomvoerend puntstuk).

Maar... volgens mij heeft Gerard nu zijn antwoord.

grzz,

Hans

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re: Zelfdenkende wissels
« Reactie #33 Gepost op: 29 December 2008, 10:24:53 »
Okay, nieuwe poging mijnerzijds tot een conclusie.

Schakelende wissels aan het begin, zonder aandrijving, met een stroomloos puntstuk, en een veertje dat ze in de rechte stand houdt.

Aan de andere kant aangedreven wissels die de keuze van het schaduw-opstelspoor bepalen.

De boog van de lus isoleren en voorzien van een keerlus schakeling.

Ieder schaduw-opstel spoor is een baanvak dat gemeten kan worden met bezetmelders en aldus kan worden teruggekoppeld aan KopLoper. Dit stelt ons in staat de treinen netjes te laten stoppen (en weer vertrekken als het tijd is).

Zo goed begrepen?

Gerard