@Gerard,De term "zelfdenkende wissel" is gebruikelijk in het Fleischmann rail assortiment.Een Fleischmann wissel kan gebruikt worden als een schakelwissel. Daarvoor moeten echter twee draadbruggen aan de bovenzijde van de wissel tussen de linker- en rechterrailstaaf (Een soort nietjes) verwijderd worden. Het resultaat is dat de wissel de staven van stroom voorziet, naargelang de stand van de wisseltong. Wissels kunnen dan zonder problemen open gereden worden.Dergelijke wissels kunnen ook gebruikt worden om wisselstraten stroomloos te schakelen.Let wel... dit werkt bij een analoge voeding.Grzz,Hans
Dit heeft niets te maken met zelfsdenkende wissels, maar heeft alles te maken met een geleidend punt stuk. Dat moet bij de stand van het wissel de juiste polariteit hebben. Dus als het wissel in de verkeerde stand staat is het punt stuk verbonden met de verkeerde rails, dus gevolg kortsluiting.MvgWim.
Neeeeeee, dat gaaaaaat niet.
Juist Paul, dan zijn we het dus wel eens. Want als je wissels gebruikt met een plastic puntstuk, kan er geen korsluiting onstaan. Voor alle wissels met een geleidend en stroomvoerend puntstuk geldt openrijden is uit den boze, en geeft ten allertijde kortsluiting.MvgWim.
Een wissel moet altijd goed gezet worden of goed staan. Een keerlus is iets geheel anders. Die zet de polariteit van het spoor goed waar de trein op staat, of waar de trein naar toe rijd. De polariteit van een keerlus mag pas terug omschakelen als de gehele stroomafnemende trein zich daarin bevind, dus dit kan nooit de oplossing zijn voor een puntstuk van een wissel.MvgWim.