Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:01:56
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 15:40:32
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
Vandaag om 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:26:17
Omgeving Frankfurt am Main door Hlv53
Vandaag om 15:24:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 15:20:14
Märklin 2025 door Quinzeedied
Vandaag om 15:09:34
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:04:26
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:42:43
Pendel module Viessmann 5214 door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:29:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:24:39
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
Vandaag om 14:19:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 13:54:17
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 13:53:55
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
Vandaag om 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 11:39:54
Gewoon wat busfoto's door Arjen B.
Vandaag om 11:25:25
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Benelux795
Vandaag om 11:14:56
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 11:10:10
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 11:05:41
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 10:58:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 10:57:49
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:52:46
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 10:02:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door bask185
Vandaag om 09:42:43
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 09:18:58
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 08:51:09
West-Brabantse modelspoordagen door spoorijzer
Vandaag om 08:49:19
NL-baan in Canada door mass am see
Vandaag om 08:42:00
Zaterdag 25 oktober Modelspoorbeurs Lisse door Besselspoor
Vandaag om 08:23:52
  

Auteur Topic: Verschillen tussen ICR rijtuigen  (gelezen 6114 keer)

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2031
  • Allegra" treinstel
Verschillen tussen ICR rijtuigen
« Gepost op: 27 December 2008, 10:47:46 »
Ik wilde weten wat de verschillen zijn tussen de ICR Buurland en Binneland
Ik heb op foto's gezien dat bij de binnenlandse ICR rijtuigen maar 1 kabel zit aan de rechterzijde van de wagenkop en bij de Buurland ICR rijtuigen zitten er links en rechts een kabel op de kopwand van de wagen.
Bij de aflevering van de  Buurland ICR rijtuigen zat er toch maar eentje ???.
Of is de tweede aan gebracht bij een CW actie van deze rijtuigen  ???.
Wie kan me hier meer over vertellen .

groetjes edwin

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Verschillen tussen ICR rijtuigen
« Reactie #1 Gepost op: 27 December 2008, 11:33:17 »
Hoi,

Het verschil zit er al vanaf nieuwbouw van de rijtuigen. Op de kop van het rijtuig zit bij een binnenlandrijtuig alleen de UIC kabel (oa voor omroep). Bij de buurlandrijtuigen zit zowel de UIC kabel als mede twee stekers en twee chassisdelen (D en E bekabeling 18-polig) voor de communicatie tussen de loc reeks 11 van de NMBS en het stuurrijtuig. Door deze bekabeling gaan alle signalen om de loc aan te sturen. Deze bekabeling is redundant uitgevoerd, wat wil zeggen dat er maar 1 set van de twee gestoken hoeft te worden. Als de ene set dan kapot is kan de andere set worden gepakt. Echter hebben ze een aantal jaren geleden bepaald dat het voor de betrouwbaarheid het beter is om beide sets te steken. Hierdoor gaat de bedrijfszekerheid omhoog. Echter als je een storing in de bekabeling hebt heb je geen back up meer.

Verder hebben de buurlandrijtuigen een statische omzetter welke meerdere bedrijfsspanningen aankan (3000V= voor de Belgen en 1500V= voor in nederland en ik geloof nog een andere spanning). Deze schakeld automatisch om naar de juiste bedrijfsspanning door middel van een spanningskeuze apparaat in de statische omzetter.

Na de modernisering in ICRm is dit gebleven bij de nieuwe omzetter.

Verder is bij de modernisering een 61-polige kabel aangebracht op de kop van het rijtuig om zodoende met een loc en stuurrijtuig BDs te rijden. Later zijn er ook aanpassingen gedaan om mbv loc en stuurrijtiug in treinstelbedrijf te rijden (met centraal sluiten en groene lamp circuit)

Groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
Re: Verschillen tussen ICR rijtuigen
« Reactie #2 Gepost op: 27 December 2008, 11:55:18 »
Zit/zat die 18-polige kabel alleen op de Benelux-rijtuigen (ICR 3 en 4 geloof ik) of alle Buurland? Want er is ook een hele vracht van die dingen gebouwd voor diensten naar o.a. Duitsland.

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re: Verschillen tussen ICR rijtuigen
« Reactie #3 Gepost op: 27 December 2008, 12:05:32 »
De 18-polige kabels zitten op (bijna) alle rijtuigen die buurland geschikt zijn. Er zijn een aantal Bf rijtuigen welke buurland geschikt zijn ontdaan van hun 18-polige kabels en chassisdelen. Deze zijn hergebruikt om de beneluxstammen te laten rijden met een aanpassingskabel naar de 61-polige kabel. De buurlandrijtuigen zijn volgens mij ook geschikt voor duistland maar dat zijn gewoon de buurlandrijtuigen (zowel bordaux rood als icr geel en blauw), er zijn er dus niet speciaal gebouwd.

bart


NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8557
  • Spoor N
Re: Verschillen tussen ICR rijtuigen
« Reactie #4 Gepost op: 27 December 2008, 12:47:05 »
De beneluxrijtuigen zijn dan wel wel geschikt voor verkeer in België maar de buurlandrijruigen zijn toch andere rijtuigen. Hoe het met de stekkers precies zit weet ik niet, maar de Beneluxrijtuigen zijn in ieder geval niet geschikt voor Duitsland.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2031
  • Allegra" treinstel
Re: Verschillen tussen ICR rijtuigen
« Reactie #5 Gepost op: 27 December 2008, 13:21:59 »
Ik ga komende week naar het Utrechts archief op zoek naar tekeningen van dit type rijtuig dan zal ik dit eens nakijken.
Reden er alleen ICR buurland rijtuigen tussen Den Haag en Venlo of ook de Binnenlandse ICR rijtuigen
Omdat in venlo vaak deze rijtuigen over gegeven werden aan de DB den ik zelf alleen de Buurland rijtuigen maar zeker weten doe ik dat niet.

groetjes edwin
« Laatst bewerkt op: 27 December 2008, 13:36:10 door edwin. Reden: tekst bijgevoegd »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8557
  • Spoor N
Re: Verschillen tussen ICR rijtuigen
« Reactie #6 Gepost op: 27 December 2008, 16:42:40 »
Als ze naar het buitenland gingen waren het buurland rijtuigen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

guest7823

  • Gast
Re: Verschillen tussen ICR rijtuigen
« Reactie #7 Gepost op: 27 December 2008, 18:10:43 »
Volgens mij zijn er drie groepen (geweest):

- binnenland
- buurland
- benelux

Binnenland was de bulk
Buurland voor de diensten richting Duitsland (dus met deels RIC)
Benelux was specifiek voor de diensten op Brussel icm stuurstandrijtuig en Belgische loc.

Zit op dit moment te ver van m'n naslagwerken vandaan (UK)  om het op te zoeken.

Gelukkig wel internet dus:

www.martijnhaman.nl
en dan bij ICR klikken

http://www.martijnhaman.nl/typeicr_nummers.htm
geeft de volledige lijst

Concluderend:
vier bestellingen en daarna nog de nodige ombouw acties
- extra stuurstand wagens
- koninklijk rijtuig

Terug komende op je vraag, kom ik toch weer uit op tenminste drie type bekabeling nl.:
- binnenland (oud)
- buurland
- benelux
Althans in de oorspronkelijke bestelling

Wat er bij de ombouw van ICR naar ICRr gebeurd is weet ik niet, maar daarbij zijn wel veel, zo niet alle, binnnenlandse rijtuigen geschikt gemaakt om samen met een Bs "te praten" met een 1600 (oude term :-|).

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8557
  • Spoor N
Re: Verschillen tussen ICR rijtuigen
« Reactie #8 Gepost op: 27 December 2008, 18:22:13 »
Wat er bij de ombouw van ICR naar ICRr gebeurd is weet ik niet, maar daarbij zijn wel veel, zo niet alle, binnnenlandse rijtuigen geschikt gemaakt om samen met een Bs "te praten" met een 1600 (oude term :-|).
Bijna goed. ;) alle rijtuigen zijn omgebouwd om dienst te doen met een BDs (de Bs zit alleen in de Benelux) en een 1700. Het is trouwens ICRm geworden na de renovatie.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

guest7823

  • Gast
Re: Verschillen tussen ICR rijtuigen
« Reactie #9 Gepost op: 27 December 2008, 18:29:34 »
Leuk een hotel met "moeilijk" toegankelijk internet, is m'n posting "verdwenen"

Kan op dit forum geen posting verwijderen, maar zie "oorspronkelijke" posting. Ging fout op proxy-server hotel  :(

Kijke maar eens op www.matrijnhaman.nl

en dan kijken bij ICR

Er zijn, oorspronkelijk, drie type ICR geweest:
- binnenlands
- buurland (beperkt RIC)
- benelux

Deze waren allemaal verschillend bekabeld.
Benelux was specifiek voor communicatie tussen Bs en e-loc belgen

- Koninklijk rijtuig zal "volledig" RIC zijn, is volgens mij ook een van de weinige rijtuigen die een volledige RIC toelating heeft

ICRr is inmiddels anders dan de oorspronkelijke rijtuigen omdat daar vanuit de 'Bs met de "1600" gepraat moet worden.

Iets korter dan m'n vorige posting, maar geen zin het allemaal nog een keertje te doen
« Laatst bewerkt op: 27 December 2008, 18:31:53 door guest7823 »

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8557
  • Spoor N
Re: Verschillen tussen ICR rijtuigen
« Reactie #10 Gepost op: 27 December 2008, 18:42:56 »
Volgens mij is je vorige post wel doorgekomen. ;)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Verschillen tussen ICR rijtuigen
« Reactie #11 Gepost op: 29 December 2008, 20:59:13 »
Aan de buitenkant is het verschil ook te zien aan de opstaptreden. Buurlandrijtuigen hebben een opklaptrede, BNL'ers alleen vaste treden en binnenlandrijtuigen ook maar van een ander soort...

Zaanstreekrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 373
Re:Verschillen tussen ICR rijtuigen
« Reactie #12 Gepost op: 08 June 2010, 18:21:21 »
ik heb een vraag over de buurland icr en de binnenland icr, ik wil graag de ICR nabootsen die jaren vanaf Maastricht/Heerlen naar Zandvoort trok, dat waren toch buurland ICR's, ten minste verschildende foto is dit te zien.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8557
  • Spoor N
Re:Verschillen tussen ICR rijtuigen
« Reactie #13 Gepost op: 08 June 2010, 18:31:00 »
Ook gewone ICR reden daarin mee.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:Verschillen tussen ICR rijtuigen
« Reactie #14 Gepost op: 08 June 2010, 19:37:37 »
 :'( dit is toch al een keer besproken?

een rijtje:
ICR 1 buurland= blauwgeel heeft een omzetter voor 1500V=, 1500VAC, 1000VAC,3000V=
ICR 2 binnenland= blauwgeel heeft een omzetter voor 1500V=
ICR 3 benelux= roodgeel heeft een omzetter zie ICR1 en stuurkabels voor de 1100
ICR 4 buurland= blauwgeel zie ICR3 (reserve voor de beneluxdienst)
Na de modernisering hebben allen een nieuwe omzetter gehad en airco en een stuurkabel 61 polig.
Het buurland gebeuren word dus bepaalt door de verwarming en omzetter.
1000V AC duitsland etc. etc.
1500V AC frankrijk en HSL
1500V DC nederland en frankrijk
3000V DC belgie

Dan nog iets grappigs, een BDs heeft een buurland omzetter maar staat vergrendeld op 1500V DC.
Als ICRm zijn ze niet meer toegelaten in het buitenland m.u.v. belgie.

« Laatst bewerkt op: 08 June 2010, 19:39:40 door johnny-VIRM »