Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 01:04:45
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
01 August 2025, 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
01 August 2025, 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
01 August 2025, 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
01 August 2025, 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
01 August 2025, 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
01 August 2025, 15:52:23

Auteur Topic: Mijn eerste baan plan - (Baanplan N)  (gelezen 8016 keer)

Jasper C

• Beginner
  • Offline Offline
    • J.C. Sound & Light
Re: Mijn eerste baan plan - (Baanplan N)
« Reactie #15 Gepost op: 08 January 2009, 13:09:56 »
Het is een heel recht stuk, met aan het begin en aan het eind een stuk rechte rails.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 08 January 2009, 13:23:50 »
Even los van de hellingen : Je gaat N-spoor rijden, dus 2-rails. In je baanplan zie ik dat je nogal makkelijk keerlussen tekent. Mijn tip is, om op het trefwoord "keerlus" even wat te gaan inlezen - waarschijnlijk ben je niet bewust van dit 'fenomeen'. Een keerlus is geen verboden ding of zo, maar vereist wel enige aandacht (en enige kosten) om de problemen op te lossen.

Sander

Saraan

• Offline Offline
    • Brussel-Noord anno 1920
« Reactie #17 Gepost op: 08 January 2009, 13:26:15 »
Het is een heel recht stuk, met aan het begin en aan het eind een stuk rechte rails.
Dat is pas echt recht!  ;D

Jasper C

• Beginner
  • Offline Offline
    • J.C. Sound & Light
« Reactie #18 Gepost op: 08 January 2009, 13:26:44 »
Ik ben me bewsut van de problemen die dit met zich mee gaat brengen, ik weet nog niet precies hoe en wat, maar ik ben wel bereid wat extra aandacht en geld hier tegen aan te gooien.

Ik ben niet zo'n treinen rijder, dus ik wil alles gewoon laten rijden, uiteindelijk via een computer, en me meer druk gaan maken om de omgeving.

Ik heb begrepen dat er modules zijn die maar 50 euro kosten. Hier heb ik er dan maar 3 van nodig denk ik.
« Laatst bewerkt op: 08 January 2009, 13:39:00 door J.Coolen »

Saraan

• Offline Offline
    • Brussel-Noord anno 1920
« Reactie #19 Gepost op: 08 January 2009, 14:31:30 »
Naar mijn idee heb je maar 2 keerlussen, maar het grote probleem is dat elke trein VOLLEDIG in een keerlussectie moet kunnen passen en dat de 2 potentiele keerlussecties op je baan zijn wel ERG kort zijn. De twee keerlussen die ik zie zijn: het gemeenschappelijk lusspoor boven je draaischijf, en het linker been van het vreemde driehoekje in je station rechts onderaan.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 08 January 2009, 14:35:42 »
Vergeet het lichtblauwe gedeelte rechts bovenaan niet.
Dat is ook een keerlus.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Jasper C

• Beginner
  • Offline Offline
    • J.C. Sound & Light
« Reactie #21 Gepost op: 08 January 2009, 14:35:56 »
Ik heb er drie. Ook eentje in het boventraject.

Waarom moet de trein volledig in het traject? De wagonnen vragen geen stroom, het zijn goederen wagonnen. Alleen het buitenste traject heeft wagonnen met verlichting. De rails is wel overal met elkaar in verbinding.

SjoerdB

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 08 January 2009, 14:39:19 »
Hallo J. Coolen,

Wat een mooie ruimte, en zeker met n-spoor kun je daar heel wat moois van maken.

Je geeft aan dat je opzich het treinenrijden niet zo interessant vindt en meer met de omgeving wilt doen. Misschien is het slimmer om je eerst op die omgeving te richten zoals michiel ook al aangaf:

Ik zou het rondjes-rijden wat meer vermijden. Je geeft aan dat je een Amerikaans thema nastreeft. Kan je dat thema verder uitwerken? Bijvoorbeeld stedelijk of ruraal, oud of modern,... en maak er een verhaal van. Geef je baan eerst een geschiedenis, en stel je sporenplan op aan de hand hiervan. Je zal merken dat plots rondjes-rijden niet zo boeiend blijkt... althans dat is mijn idee.

Maak gebruik van technieken als schaduwstations om je treinverloop te varieren. Concentreer de aandacht op een centraal onderwerp (bijvoorbeeld halte met steengroeve aansluiting)...

groeten,
Michiel

Als je op een gegeven moment een beetje een beeld krijgt van wat voor omgeving je wilt en wat voor activiteiten je wilt gaan uitbeelden kun je ook gerichter bezig met een sporenplan.

Daarnaast kan ik me voorstellen dat je uiteindelijk een realistische omgevingsbeeld wilt creeren. Hierbij helpt het om te kijken naar hoe alles in het echt is. De draaischijf zal bijvoorbeeld nooit op de manier worden gebruikt zoals je hem nu hebt ingetekend. Voor een realistisch beeld helpt het ook als je de (scherpe) bogen uit het zicht weet te krijgen (bijvoobeeld in of achter een berg).

Tenslotte, als je uiteindelijk de treinen automatisch wilt laten rijden kan het hebben van een schaduwstation erg handig zijn. Ik weet niet of je er bewust voor hebt gekozen om dit niet te doen, dat zie ik namelijk niet staan.

Veel succes met het verdere plannen.

sjoerd

Jasper C

• Beginner
  • Offline Offline
    • J.C. Sound & Light
« Reactie #23 Gepost op: 08 January 2009, 15:07:07 »
Allereerst bedankt allemaal voor de reacties

Ik vind het heel moeilijk om iets voor de geest te halen wat ik wil hebben. Ik heb wat rails en een trein, maar niet de kennis noch de ervaring. wel wil ik het meteen goed doen, daarom ben ik eerst begonnen met tekeningen.

iki maak gebruik van 2 schaduwstations, boven elkaar in een berg. Alle gestippelde routes zijn bergen.

Dit kun je ook zien op de 3d tekening.

Zijn de scherpe bochten ook voor goederen treinen ook ongebruikelijk?

Wellicht kan iemand mij helpen met een ontwerp. Ik wilde eerst iets met amerika gaan doen, maar dit wordt hem toch niet. Ik heb besloten met niet druk te maken over geschiedenis of landen.

Dus wat ik wil is een berglandschap (het rechterdeel van de tafel), waar bepaalde ertsen worden gewonnen welke met treintjes vervoerd moeten worden naar een over hevelingsstation. (nu het linkerdeel van de tafel)

Wat ik belangrijk vind is dat de treinen gewoon continue blijven rijden en eventueel in een schaduwstation blijven stilstaan.

Op een buitenste traject wil ik meerdere personentreinen laten rijden met een schaduw station

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 08 January 2009, 15:16:10 »
(...) De wagonnen vragen geen stroom, het zijn goederen wagonnen. (...)
Je moet je afvragen of dit uberhaupt een verstandig uitgangspunt is. De tendens is, dat goederenwagens ook stroom gaan verbruiken. Verlichtingselementen, telescoophuifwagens, waar de huif open gaat, bediende kraanwagens, geluidsmodules. En niet te vergeten, de rails stofzuigers .....

Ook zal dit uitgangspunt volledige detectie van wagens meteen uitsluiten. Kun je, en wil je, dat in dit stadium van het baanontwerp al definitief en voor eeuwig uitsluiten ?
En op dezelfde manier sluit je dus ook uit dat die ene trein met verlichting ook maar ooit het buitentraject te verlaten - ook niet per vergissing !

Sander

Jasper C

• Beginner
  • Offline Offline
    • J.C. Sound & Light
« Reactie #25 Gepost op: 08 January 2009, 15:24:54 »
duidelijk, maar ik zie niet helemaal hoe ik met alleen de grote bochten een traject als dit kan bouwen.

De diepte is kan wel iets meer worden maar niet heel veel meer. Ik ben al gaan kijken naar de andere op dit forum, maar de meeste die ik tegen kwam waren echt gebaseerd op een station, met veel wissels. zoals deze

Dit is absoluut niet wat ik wil. Ik wil echt een baan hebben.
« Laatst bewerkt op: 08 January 2009, 15:26:39 door J.Coolen. Reden: link toegevoegd & spelfout verwijderd »

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 08 January 2009, 15:32:44 »
Ben je van plan ooit geautomatiseerd te gaan rijden ? (Wellicht heb je dat al ooit beschreven, maar ik kan het niet zo snel vinden).

Als het antwoord JA is, denk dan op tijd een beetje na over het indelen van blokken. Daarbij krijg je ook weer te maken met baandelen, die wat langer moeten zijn - in ieder geval langer dan de langste trein.

Sander

Jasper C

• Beginner
  • Offline Offline
    • J.C. Sound & Light
« Reactie #27 Gepost op: 08 January 2009, 15:38:56 »
wat bedoel je met geautomatiseerd rijden? Is dat met een computer?

Dat is namelijk wel wat ik wil.

Ik begrijp alleen niet wat je bedoeld met blokken en baandelen. Waar kan ik hier meer over lezen?

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 08 January 2009, 15:49:21 »
Ja, ik bedoel inderdaad 'met een computer'.

In het kort komt het er op neer dat je, in gedachten, de baan opdeeld in stukken. Ieder stuk moet minimaal zo lang zijn als de langste trein. Die stukken noemen ze blokken. In een blok mag geen wissel liggen - het zijn dus echte 'baanvakken'.
Het regelmechanisme in de computerprogramma's werkt precies hetzelfde als bij het grootspoor. In 'n blok mag slechts 1 trein staan. Aan het einde van een blok staat een sein dat pas op groen kan gaan als het volgende blok geheel vrij is.

Je kunt het makkelijkst wat meer gaan lezen over het programma Koploper. Zie http://www.pahasoft.nl/ waar je handleidingen kunt vinden en links naar korte beginnerscursussen.

Sander

Jasper C

• Beginner
  • Offline Offline
    • J.C. Sound & Light
« Reactie #29 Gepost op: 08 January 2009, 16:04:10 »
maar kan ik die baanvakken ook maken in mijn schaduwstation?

Verder wilde ik ook niet 2 treinen op 1 traject laten rijden. (hoewel in deze bouw alles in 1 traject zit)

kortom ik moet dus rekening houden met stoplichten bij kruisingen en wissels, waarbij de ruimte ervoor minimaal zo groot is als de langste trein.