Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Houten 23 Augustus 2025 door Peter J K
Vandaag om 23:22:40
Ik ben aan het opruimen. door nighttrain1
Vandaag om 23:22:17
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 23:21:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
Vandaag om 23:13:57
mitropa rijtuig door Stefan88
Vandaag om 23:11:35
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
Vandaag om 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 22:50:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 22:41:34
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:21:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door MOVisser
Vandaag om 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
Vandaag om 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 21:40:58
wat is het merk van deze bochtwissel door arwin
Vandaag om 21:39:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:20:05
schok bij vertrek door Ronald Halma
Vandaag om 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
Vandaag om 20:09:19
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
Vandaag om 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56

Poll

Is het acceptabel dat modelspoor producten sterk dalen in prijs na pas een korte tijd op de markt ?

Ik vind het niet erg, de prijs maakt me niet uit, als ik het mooi vind koop ik het
Ik vind het wel erg en voel me bekocht als mensen ineens 30 a 40% minder betalen voor hetzelfde product

Auteur Topic: (Extreme) Prijsdalingen bij producten  (gelezen 125343 keer)

Taigagaai

• Offline Offline
  • *
    • Flickr
Re:(Extreme) Prijsdalingen bij producten
« Reactie #390 Gepost op: 02 November 2009, 13:52:55 »
Die blauwe 1100 met botsneus heb ik eerst laten liggen vanwege het doorgezakte nummerschild. Zou dat voor niet veel meer mensen gelden?
In eerste instantie wilde ik hem graag hebben, vanwege het aparte uiterlijk. Ook al heb ik ze nooit zo in het echt zien rijden. Maar nu hij gedumpt gaat worden, ga ik hem nog niet kopen, oa vanwege het gezakte nummerschild. Mijn Electrotren 1301 staat nog steeds voor mijn stam met Plan E/W rijtuigen.
Spoorgroet, Martin

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #391 Gepost op: 02 November 2009, 14:11:50 »
@Northlander : Buiten de startset met de 1100 serie lok, zijn alle modellen ruim een jaar of langer op de markt.

Northlander1983

• Gast
« Reactie #392 Gepost op: 02 November 2009, 14:24:36 »
TEE, alsmede de blauwe 1103 met bodsneus... (kijk niet op een maand!!!)
 ;)

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #393 Gepost op: 02 November 2009, 14:33:38 »
Al jarenlang zie je (extreme) prijsdalingen bij bouwkits van gebouwen (Faller, Kibri, Vollmer), als je die tenminste op beurzen koopt. En dan bedoel ik: gewoon nieuw in de ongeopende doos. 40% goedkoper dan de reguliere winkelprijs is zeker haalbaar. Ik wacht dus met het kopen van zo'n bouwkit altijd tot een (grote) beurs als Eurospoor of een Duitse beurs net over de grens. Vooral de laatste jaren, omdat de bouwkits naar mijn gevoel enorm in prijs zijn gestegen.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Tedo

• Offline Offline
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
« Reactie #394 Gepost op: 02 November 2009, 14:43:11 »
Het uitbrengen van speciale of relatief onbekende versies of eenlingen heeft altijd een zeker risico: óf het is zeer gewild en zo uitverkocht (bv. destijds de rode 2384), óf ze hebben slechts een kleine schare liefhebbers als aanhang, en de overigen laten ze links liggen.
Als het model dan ook nog een (klein) foutje heeft, werkt dat dubbel door. Alhoewel ik ook las dat zelfs de 1145 bij sommige winkels al gedumpt wordt, en die klopt toch prima.
Zelf verwacht ik dat een model als de 2417 (eenling, en de derde pit zit iets te laag) er straks ook naar solliciteert gedumpt te worden. Zeker gezien de huidige winkelprijs van 125-130 euro. Ver boven de initiële prijs van 90-95 euro die de 2433 kostte (nu zelfs voor 79 euro). Juist de prijs-kwaliteit was bij de Roco 2400 goed op elkaar afgestemd, wat het verkoopsucces mede verklaart (naast dat het gewoon een prachtig model is).

« Laatst bewerkt op: 02 November 2009, 14:46:30 door Tedo »
Grtz!
Tedo

piet post

• Offline Offline
« Reactie #395 Gepost op: 02 November 2009, 19:25:27 »
Roco heeft nog niet door dat als je een lok of een rijtuig dumpt, je moeilijk voor de oude prijs of zelfs iets meer een vergelijkbaar model in de markt kunt zetten. In concreto, de ns 1835 ging voor zo'n 80 euro weg. Dan kun je niet een vergelijkbare 1600 voor het dubbele verkopen. Ik weet, hij is verbeterd, maar hoeveel mensen kunnen zeggen wat er fout was aan de 1835, zonder dit op dit forum op te zoeken? Klanten vergeten niet zo gauw dat een 2400 voor 79 euro te koop was, en de blauwe plan D's voor 20.
Je hoeft geen groot profeet te zijn om te zien wat er binnenkort in de uitverkoop gaat: modellen die hoog opgestapeld op de planken liggen bij de grotere speciaalzaken en waar van je ziet dat als je een maand later komt er geen een van verkocht is.
Over het geweeklaag over internetverkopen, juist de paar heel grote speciaalzaken zijn uiterst actief, en je kunt het als winkelier wel vervelend vinden, het is er en het zal zeker blijven. En klanten die om korting vragen de deur te wijzen, is een eerste stap naar faillissement. In welke wereld leeft zo iemand, tegenwoordig krijg je korting bij de chiqueste hotels, bij de notaris, alleen nog niet bij de NS.

Northlander1983

• Gast
« Reactie #396 Gepost op: 02 November 2009, 20:09:46 »
Piet, precies zo denk ik er ook over. Alleen heb je het beter geformuleerd. ;)

Maak direct een redelijke gemiddelde prijs (en handhaaf deze) je zult zien dat de verkoop van producten toeneemt, bijvoorbeeld de serie 2400 perfect model tegen perfecte prijs. En wie heeft er niet meerdere thuis staan, nu met de verhoogde prijzen (20% ongeveer) loopt het allemaal niet meer zo een vaart, het wordt uitstel en dat betekend meestal afstel....het product blijft liggen.

Conclusie: is Roco nog op het goede spoor...???

NS 1100

• Offline Offline
« Reactie #397 Gepost op: 02 November 2009, 20:15:01 »
In welke wereld leeft zo iemand, tegenwoordig krijg je korting bij de chiqueste hotels, bij de notaris, alleen nog niet bij de NS.

Tuurlijk wel, voordeelurenkaart! :P

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #398 Gepost op: 02 November 2009, 20:49:23 »
Had Roco niet recentelijk weer een management-wisseling? Is deze uitverkoop geen voorteken van een meer omvattende koerswijziging?

Geoffrey Korstanje

• prutser
  • Offline Offline
« Reactie #399 Gepost op: 02 November 2009, 20:50:51 »
Lekkere speculaas hier, jummie  :P

Dave81

• Offline Offline
  • Curaçao ->zucht<-
« Reactie #400 Gepost op: 02 November 2009, 21:05:02 »
Ik vind t niet kunnen.

Want denk je bijv. van winkeliers die nog een hele voorraad van de normale prijs hebben staan?
De aanbiedingen kunnen ze ook met korting kopen lijkt me, maar de winst van de voorraad is weg.
Lijkt me niet echt een goede ontwikkeling, moeten vooral veel fabrikanten doen, zijn er straks geen winkels meer over....

En dan nog als ik een loc koop die even later een stuk goedkoper is, word ik ook niet vrolijk van
Een keertje kan gebeuren, maar het gebeurd nu steeds vaker...

MVG Dave
Trossingen Tp 2 Duitsland

Kijk bij wat zijn we aan het bouwen

Tedo

• Offline Offline
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
« Reactie #401 Gepost op: 02 November 2009, 21:09:47 »
Het is altijd al zo geweest dat er (Roco) modellen gedumpt worden op gegeven moment. Dat is niet iets van nu, of van de laatste jaren. Zo heb ook ooit een blauwe 1000 in de dump gekocht, en mocht die ook nog eens op het betere onderstel van een groene zetten.
Niemand scheen ze toen nog te willen, en na deze dumpactie gaf Roco aan het model nooit meer in herproductie te nemen. Gevolg: steeds hogere prijzen op de tweedehands markt. En dit heeft er toe geleid dat de 1000 (al dan niet verbeterd) weer is aangekondigd als heruitgave.

En dumpen hoeft geen probleem te zijn; ik geloof niet dat de fabrikanten of de winkeliers er niets meer op verdienen. In tegendeel; ze zullen ook wel voordelig kunnen inkopen, en zien meer kopers verschijnen door de gunstige prijzen = meer omzet.

De truc is dus iets uitbrengen wat exclusief en gelimiteerd is zodat iedereen het wel voor de adviesprijs moet kopen om niet achter het net te vissen (o.a. LSM werkt zo), óf je gooit een heleboel producten op de markt en hoopt dat er voldoende animo is dat er direct gekocht word, en wat overblijft mag vervolgens tegen gereduceerd tarief weg. Persoonlijk denk ik dat er voor beide tactieken wat te zeggen is, en dat het allebei werkt.
Grtz!
Tedo

stig

• Offline Offline
« Reactie #402 Gepost op: 02 November 2009, 21:20:34 »
Dat blijkt. Want van buitenaf lijkt het er niet op, dat het moord en doodslag is om te overleven in de branche. Overigens moet elke winkelier voor zichzelf inschatten hoeveel hij ergens van denkt te gaan verkopen. Winkeliers zijn niet een doorgeefluikje van de fabrikant. Het is dus ook winkeliersrisico als die met spullen blijft zitten.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

barry1972

• Offline Offline
  • A-C
« Reactie #403 Gepost op: 03 November 2009, 00:33:45 »
Even grof gezegd, ik heb schijt aan de tussenhandel die winnen het meest op een product!
als ze dan een keer verlies hebben is dat gewoon een beetje dom.

bijvoorbeeld;
een boer krijgt 4 cent voor een kilo ui, winkel zegt er maar 6 cent op te verdienen maar verkoopt het wel voor 48 cent!
ja mijnheer dat ligt aan de tussenhandel die verdient er zoveel op, nou die tussenhandel bestaat dus niet!!
want ofwel de winkeliers zijn eigenaar van de tussenhandel,of de fabrikant....

ik koop alleen nog maar de aanbiedingen dat heb ik hier wel van geleerd..

Bert van Gelder

• Offline Offline
« Reactie #404 Gepost op: 03 November 2009, 00:44:59 »
Dan ga je dus eens - regelmatig achter het net vissen...