Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 17:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 17:50:28
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 17:40:08
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:36:08
Br 38 Piko Superen. door saskia
Vandaag om 17:25:25
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 17:21:53
Ronald doet de Fork Challenge! door Edsko Hekman
Vandaag om 17:15:58
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 16:38:46
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door tothebeach
Vandaag om 16:26:30
Bouw Artitec Post T door gtw6016
Vandaag om 16:11:51
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 15:27:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 15:26:50
Bauarbeiten im gange door Eric v C
Vandaag om 15:03:49
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:47:50
Lokpilot 4 defect door henk
Vandaag om 14:35:50
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Karben
Vandaag om 14:35:34
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51

Poll

Is het acceptabel dat modelspoor producten sterk dalen in prijs na pas een korte tijd op de markt ?

Ik vind het niet erg, de prijs maakt me niet uit, als ik het mooi vind koop ik het
Ik vind het wel erg en voel me bekocht als mensen ineens 30 a 40% minder betalen voor hetzelfde product

Auteur Topic: (Extreme) Prijsdalingen bij producten  (gelezen 125130 keer)

nederbelg

• Offline Offline
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:(Extreme) Prijsdalingen bij producten
« Reactie #270 Gepost op: 28 August 2009, 12:02:36 »
Beste,

Ik zou wel eens willen weten hoeveel procent van de mensen tegenwoordig in de winkel (durven te) vragen naar een korting.
Misschien dat iemand daar een antwoord op kan geven.
ben ik wel benieuwd naar.
Ik bedoel dus bij treinen (model) winkels.

Ik heb dat eigenlijk nooit gedaan (of inderdaad gedurfd). Of in ieder geval denk ik dat de winkelier zal denken: "oei daar is ie weer!", en dat gevoel wil ik niet hebben. Kortingen heb ik na verloop van tijd toch gekregen en service.
Op beurzen, markten en veiling site's ding ik wel af. Daar komt het woord leuren ook vandaan dacht ik.

dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #271 Gepost op: 28 August 2009, 12:06:16 »
..( cd winkels krimpen wel door illegaal downloaden)...

Die blijkt dus niet waar te zijn. Mensen die downloaden blijken ook de CD-kopers te zijn. Degenen die niet in muziek geïnteresseerd zijn loaden niet down (is dit Nederlands  ;D) en kopen uiteraard ook niets.

Het gaat mij om de toegevoegde waarde; wordt ik in een winkel goed en deskundig geholpen en krijg ik goede service dan mag dat wat kosten. Soms is internet handig en snel (je hoeft de deur niet uit) en een beurs heeft ook zijn eigen charme. Ik hoor dus thuis in alle markten die Han aanduidt.
No dress rehearsel, this is our life.

Ontraxs 2009 - 2013

• Offline Offline
« Reactie #272 Gepost op: 28 August 2009, 12:12:33 »
Wil je als fabrikant up and running blijven dan zul je je moeten richten op die drie marktsegmenten en daar een verschillende prijspolitiek voor moeten ontwikkelen. Domweg 1 deel uitsluiten leidt tot klantenverlies.
Han, ik zou niet weten waarom dat leidt tot klantenverlies. Jij weet net zo goed als ik dat de pure internethandelaar de markt alleen maar kapotmaakt voor de reguliere handel. Of hebben jou klanten nog geen sik van de consument die op internet een product hebben gescoord voor weinig en de service van de vakhandel eisen als het niet werkt. En wanneer deze vakhandel terecht zegt, de groet'n maat, aan z'n "Pietje"' wordt opgehangen op elk forum die zo'n bericht ook maar toelaat?

Tevens heb ik ook meer kopzorgen om het prijsbeleid op peil te houden met deze pure internethandel. En prijsbeleid is in deze bedoeld als een stabiele prijs ter bevordering van het consument vertrouwen. En wie kent ze niet. Inkoopprijs + marge en oh ja, die meneer van de fiscus wil ook nog wat. Oh sorry, dat waren we vergeten, dan maar de lucht in (vrij naar Van Spijck). Dag centen, dag onbetaalde voorraad, dag investeringen van goedbedoelde klanten. En het ergste is, dag goede naam vakhandel met internetverkoop, die hun naam nu ook onverdiend aan de broek gesmeerd krijgt.

Mvg,

Henk

PS - @Maarten, ik bedoel met vertegenwoordiger in dit geval de man die zelf de baan op ging/gaat (Luc)...  ;D
Cheers,

Henk

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #273 Gepost op: 28 August 2009, 13:20:02 »
Han, ik zou niet weten waarom dat leidt tot klantenverlies. Jij weet net zo goed als ik dat de pure internethandelaar de markt alleen maar kapotmaakt voor de reguliere handel. Of hebben jou klanten nog geen sik van de consument die op internet een product hebben gescoord voor weinig en de service van de vakhandel eisen als het niet werkt. En wanneer deze vakhandel terecht zegt, de groet'n maat, aan z'n "Pietje"' wordt opgehangen op elk forum die zo'n bericht ook maar toelaat?

Ik ken verscheidene winkeliers die op dezelfde wijze de markt kapot maken. We hadden natuurlijk een bep niet te noemen club in Castricum, maar zijn volgers in o.a Vlaardingen,Rosmalen, deden vrolijk mee met de prijzenslag. Er is niets mis mee om je eigen marge als winkelier/ internetshop te kunen bepalen, waar het om gaat is dat je toegevoegde waarde kunt leveren als doorleverancier. De klantengroep bestaat nu eenmaal uit verschillende consumentgroepen. De assortimentsbepaling van een winkelier bepaalt in nederland een groot deel van wat men koopt en waar men mee rijdt. Ikzelf rijdt veel USA en Noors materieel wat vrijwel door geen enkel winkel in NL gevoerd wordt. En als er al USA verkocht wordt ( Badhoevedorp/ Gouda/ Kaarst ) dan is dat duurder dan wanneer jezelf importeert. De groep internetkopers wordt groter en groter, die markt niet willen bedienen door internet shops niet te leveren staat garant voor klanten verliezen. Consumenten zijn rare wezens maar je moet wel naar ze luisteren en dan goed handelen.
( verhip, nou zijn de chippies op :'(
« Laatst bewerkt op: 28 August 2009, 13:23:07 door han zijlstra »
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Maartenw

• Offline Offline
    • Valleitrein
« Reactie #274 Gepost op: 28 August 2009, 13:43:20 »
Met interesse heb ik deze discussie gelezen.
Ik kan me voorstellen dat iemand zich behoorlijk beetgenomen voelt zoals bij de Märklin / Trix TEE. :'(
Maar dit ligt eigenlijk niet bij de winkelier, maar bij de fabrikant die z'n overtollige voorraad snel kwijt wil.
Als ik in een modelspoorwinkel kom dan "schrik" ik vaak wel een beetje van de prijzen, in vergelijking met de internet verkoop.
Maar de modelspoorwinkel hebben deze bedragen echt nodig! anders houden ze het zeker niet vol, de marges zijn niet  hoog een loc van bij 189 euro advies kost hun 120 (excl. 19 % b.t.w.) en ze verkopen er geen tientallen per dag. Ze hebben vaak een behoorlijke voorraad, personeelskosten, huur enz. Wat houden dan nog over? ???

Nu  koop ik vooral op de beurs want een paar keer voelde ik me in een (grote) modelspoorwinkel beetgenomen. :(
Het ging om het volgende:
Ik had een Roco treinstel Br. 420 in goede staat (zonder ovp) ze lieten hem even op het testspoor rijden en daar bleek dat hij een slechte stroomafname had, (ik had de wielen vergeten schoon moeten maken). Ze wilden me daarom 40 euro geven. Ik zei dat ik eerst de wielen schoon zou maken. Ik kwam een paar weken later terug en nu reed het treinstel goed. Maar nu wilden ze er niet meer dan 20 euro voor geven! Ik zei een paar weken terug bracht hij 40 euro op (slecht rijdend). Hij zij heb ik niet gezegd. Mijn vader was beide keren ook bij en had het zelf ook gehoord, maar ze deden nu of het echt niet meer dan 20 euro waard was :(
Sindsdien ben ik naar de beurs gegaan en het bevalt me daar heel goed.
En over het algemeen zijn ze er een stuk goedkoper. (Want ja ik wil geen dief van eigen portemonaie worden, als een bepaalde loc daar 100 euro kost en in de modelspoorzaken 150 euro kost, hoewel je in de winkel over het algemeen meer service hebt, heb ik ook goede ervaringen op de beurs).
Maar als het verschil bijv 10 euro meer is ga ik het gewoon bij de winkel halen dit geld ook voor de meeste toebehoren (en daar zit de grootste marge op, dus hoeven de winkels over mij nog niet echt te klagen :D.
Korting vragen doe ik zelf ook, over het algemeen geven de winkels niet zoveel korting op de beurs lukt het beter. Maar als ik 1 wagon koop vraag ik natuurlijk geen korting, (om die éne euro laat ik me niet kennen).
Met vriendelijke groet, Maarten

Maasdam

• Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
« Reactie #275 Gepost op: 28 August 2009, 13:54:41 »
Misschien iets of topic maar al lezend over Electrotren en het dumpen van de 1300. Nu dacht ik te hebben gelezen dat Electrotren opgaat in Rivarossi of dat alleen de nieuwe restauratie 1300 bij Rivarossi worden uitgebracht. Is mijn gedachten verkeerd dat Hornby op veilig speelt na het gebeuren rond Electrotren? Om de investering/productie veilig te stellen op deze manier handeld. Of is dit fout bedacht.

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #276 Gepost op: 28 August 2009, 14:46:32 »
...
Knap, dat is DIK onder de inkoopprijs van de winkelier.
...

Ik denk niet, is denk ik weer een opruiming actie voor enkele handelaren : Fleischmann 151 schaal N WL uit Münster gaat niet onder de inkoopprijs verkoopen!
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #277 Gepost op: 28 August 2009, 15:43:46 »
Nu dacht ik te hebben gelezen dat Electrotren opgaat in Rivarossi of dat alleen de nieuwe restauratie 1300 bij Rivarossi worden uitgebracht. Is mijn gedachten verkeerd dat Hornby op veilig speelt na het gebeuren rond Electrotren? Om de investering/productie veilig te stellen op deze manier handeld. Of is dit fout bedacht.

Dat bericht ken ik niet, daarom de volgende reactie.
Electrotren is een zelfstandige fabriek, met een eigen directie en een eigen beleid. Onder de (grote) paraplu van Hornby. Of de 1300 bij Electrotren of bij Rivarossi uitkomt is dus een Hornby zaak.
Wat dat met "op veilig spelen" te maken heeft snap ik niet, want wat moet er veilig gesteld worden?? Beide firma's (Rivarossi en Electrotren) hebben een model van de 1300, en beiden hebben de gemoderniseerde 1300 aangekondigd (Rivarossi lang geleden, Electrotren recent) en beiden moeten daarvoor een nieuwe mal maken van de kap.
Behalve om een kwaliteitsverschil of andere bijzonderheden (detaillering) maakt het niet uit onder welk merk hij uitkomt, ik zie daar ook geen verschil in veiligheden, temeer niet omdat het onder 1 importeurs paraplu valt.

Als Electrotren zijn eigen verdiensten veilig zou willen stellen, dan zouden ze de potentiële opdracht 1000 loc's te produceren van de loc's met 3e frontsein  (mallen gereed) kunnen honoreren. Maar die opdracht zou buiten de importeur omgaan omdat die niet wil. Dus dan gebeurt er voorlopig niks, totdat er genoeg geld is bij de importeur om de gerenoveerde 1300 te bestellen (lees: na de IRM en Mat 46).
En dan maar hopen op een strak prijsbeleid, want de prijs van die 1300 was binnen 1 uur na bekendmaking bij de winkeliers al volledig onderuitgehaald.
Misschien is het in deze tijd wel allemaal goed zo. Alles eventjes wat rustig aan. Maar dan snap ik niet waarom er zo op gehamerd wordt dat het geld moet blijven rollen, anders stokt de economie.
De 1300 economie stokt dus nog wel een tijdje door.

Maarten (ter onderscheid van de andere Maarten) van der Burgt.

Dion

• powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
« Reactie #278 Gepost op: 28 August 2009, 15:49:46 »
Daar gaan we weer met het geleuter tussen de diverse partyen(fabrikant/winkelier/consument).

(thee halen want ik lust geen koffie) ;)

Volgens mij komen wie hier nooit uit.

(chips is op even nieuwe halen) ;)

Ieder voorzich en god voor ons alle?

Ik als consument trek mijn eigen plan wel wat betreft de uitgave aan mijn hobby. Er is niemand die zich daar in gaat mengen(winkelier enz.). Behalve mijn eigen financiele directeur(echtgenote) die goed op de centjes let. (y)

Een ieder moet het doen zoals hij of zij denkt dat het goed voor hem is of wat financiele haalbaar is.
Voor mij houd dit soms in dat ik iets niet kan of wil kopen omdat het te duur is.
Of genoegen nemen met 1 dure aankoop, in plaats van veel voor "weinig".

« Laatst bewerkt op: 28 August 2009, 15:54:26 door dion »
groetjes Dion

maartenvanderburgt

• Gast
« Reactie #279 Gepost op: 28 August 2009, 15:56:31 »
@Maarten, jou taak is het vooral om ervoor te zorgen dat prijs, kwaliteit en geproduceerde aantallen in verhouding zijn. Dat is je werk en veel succes ermee.  (y) Maar maak je een fout en liggen er over twee jaar nog steeds stapels met die graanwagens in de winkel, dan hou je kortingen niet tegen.

Dank voor de aanmoediging.
Maar er zit nog wel een foutje in het denken: als er nog stapels zouden liggen over 2 jaar zou je misschien gelijk kunnen krijgen. Maar die stapels kunnen er alleen liggen als ze ook naar binnen gebracht zijn. En dat gebeurt niet. Daar ben ik zelf bij, dus de geproduceerde aantallen zijn zeker aan de krappe kant, temeer daar ik op iets langere termijn een grote belangstelling uit Duitsland, Tsjechie, Slowakije, Hongarije en Oostenrijk verwacht.
Maar dat is dan altijd weer goed voor een tweede oplage, samen met nieuwe uitvoeringen/opschriften.

Maarten van der Burgt

Han Zijlstra

• Offline Offline
    • Trainspecials
« Reactie #280 Gepost op: 28 August 2009, 16:00:19 »
Met dat getal van 1000 loks zijn leuke sommetjes te bedenken.
1000 loks met een marge voor de fabrikant van 30 euro is 30000 euro.
1000 loks met een marge voor de winkeliers van 20 euro is 20000 euro.
De markt in NL wordt verdeeld over 5 grote winkels en tig kleintjes
laten we es stellen dat de grote winkels 100 loks per winkel verkopen marge is is 100 x20 = 2000 euro marge.
door 1 eurootje onder de concurrent te gaan zitten verliest men al 100 euro! 2 eurootjes is al 200 euro verspild.
Resultaat is dus dat de consument goedkoper uit is bij de 5 grote winkels maar het winkeltje om de hoek echt een stuk meer moet betalen. Dan blijkt dat van die 100 per grote winkel er ook nog 20 onverkocht blijven , dus de eerstvolgende houten of eurospoor beurs gaan ze nog lager zitten om de spullen maar kwijt te raken etc etc. Uiteindelijk zit je dan bijna op je inkoopsprijs (+ btw) je spullen te verkopen. Kosten gaan gewoon door.
Beetje prijs/margebescherming mag natuurlijk hier wel plaatsvinden, juist in het belang van de meeste hobbiesten.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Han Zijlstra

• Offline Offline
    • Trainspecials
« Reactie #281 Gepost op: 28 August 2009, 16:08:53 »
@(graanwagenmaarten:)
Je raakt hier een heel belangrijk (Europees) probleem. Treinen bestaan uit meerdere wagons/rijtuigen met verschillende nummertjes platgezegd. Een groot deel van de liefhebbers wil ook een leuke trein bouwen maar niet met dezelfde nrs. Door tegelijk meerdere nummers uit te brengen gaat en de produktie omhoog en de verkoop ( vb Vam wagentjes) ook.
Door pas bij een tweede oplage een ander nummer te nemen duurt het vaak erg lang (soms wel meerdere jaren) voordat je een trein een beetje lengte en waarheidgetrouw beeld kan geven. Gelukkig neemt het aantal producenten die series maken wat toe maar de meesten vinden het eng en risicovol.
Kijken we bv even naar wat NMJ doet met zijn Noorse rijtijgen, complete serie, voorbeeld van rijdende stam, compleet met nrs etc etc. en echt niet te duur tov F*mann /M*klin. ook Atheran, Walthers doen dit soort nummerreeksen zowel met passengers als met  goederen treinen.

Maasdam

• Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
« Reactie #282 Gepost op: 28 August 2009, 16:27:54 »
Dat bericht ken ik niet, daarom de volgende reactie.
Electrotren is een zelfstandige fabriek, met een eigen directie en een eigen beleid. Onder de (grote) paraplu van Hornby. Of de 1300 bij Electrotren of bij Rivarossi uitkomt is dus een Hornby zaak.
Wat dat met "op veilig spelen" te maken heeft snap ik niet, want wat moet er veilig gesteld worden?? Beide firma's (Rivarossi en Electrotren) hebben een model van de 1300, en beiden hebben de gemoderniseerde 1300 aangekondigd (Rivarossi lang geleden, Electrotren recent) en beiden moeten daarvoor een nieuwe mal maken van de kap.
Behalve om een kwaliteitsverschil of andere bijzonderheden (detaillering) maakt het niet uit onder welk merk hij uitkomt, ik zie daar ook geen verschil in veiligheden, temeer niet omdat het onder 1 importeurs paraplu valt.

Als Electrotren zijn eigen verdiensten veilig zou willen stellen, dan zouden ze de potentiële opdracht 1000 loc's te produceren van de loc's met 3e frontsein  (mallen gereed) kunnen honoreren. Maar die opdracht zou buiten de importeur omgaan omdat die niet wil. Dus dan gebeurt er voorlopig niks, totdat er genoeg geld is bij de importeur om de gerenoveerde 1300 te bestellen (lees: na de IRM en Mat 46).
En dan maar hopen op een strak prijsbeleid, want de prijs van die 1300 was binnen 1 uur na bekendmaking bij de winkeliers al volledig onderuitgehaald.
Misschien is het in deze tijd wel allemaal goed zo. Alles eventjes wat rustig aan. Maar dan snap ik niet waarom er zo op gehamerd wordt dat het geld moet blijven rollen, anders stokt de economie.
De 1300 economie stokt dus nog wel een tijdje door.

Maarten (ter onderscheid van de andere Maarten) van der Burgt.

Dank je wel voor de uitleg.

Ben.

henk

• Offline Offline
« Reactie #283 Gepost op: 28 August 2009, 18:24:28 »
Dus: een juiste verhouding tussen prijs, kwaliteit en productie-aantallen. Maar waar die ligt?  Afhankelijk van je geloof: Allah/God/Jahweh/Boedda/Berlusconi  ;D zal het weten. Ik niet, hooguit een beetje voor mezelf.

Maarten.

Dat laatste mag ik hopen, want dat is jouw almachtige werk. Moeilijk, maar wie het goed doet, mag blijven.  ;D
Ben trouwens al bezig een graantrein te plannen. Is leuk, want dat zijn zeer gemengde treinen en er is een behoorlijk aanbod aan verschillende wagens.  (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

fissy

• Offline Offline
    • Gouda in H0
« Reactie #284 Gepost op: 28 August 2009, 19:13:00 »
@(graanwagenmaarten:)
...
Kijken we bv even naar wat NMJ doet met zijn Noorse rijtijgen, complete serie, voorbeeld van rijdende stam, compleet met nrs etc etc. en echt niet te duur tov F*mann /M*klin. ook Atheran, Walthers doen dit soort nummerreeksen zowel met passengers als met  goederen treinen.

Maar Finn Moe (NMJ) is zelfs ook een enthousiast met een goed gesitueerde bedrijf en een heel grote verzameling aan informatie. Is dit bij Fleischmann en Märklin ook?
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008