Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 22:58:56
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:49:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door kar
Vandaag om 22:36:48
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
Vandaag om 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 22:03:07
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Frank 123
Vandaag om 21:59:45
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:33:13
Rheinburg, TP V/VI door Dennis1984
Vandaag om 21:16:49
Dat overkomt mij niet. door klusser
Vandaag om 21:03:41
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 20:49:54
Raadplaatje door Cc72000
Vandaag om 20:10:38
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11

Poll

Is het acceptabel dat modelspoor producten sterk dalen in prijs na pas een korte tijd op de markt ?

Ik vind het niet erg, de prijs maakt me niet uit, als ik het mooi vind koop ik het
Ik vind het wel erg en voel me bekocht als mensen ineens 30 a 40% minder betalen voor hetzelfde product

Auteur Topic: (Extreme) Prijsdalingen bij producten  (gelezen 124967 keer)

Remco.

• Offline Offline
Re:(Extreme) Prijsdalingen bij producten
« Reactie #150 Gepost op: 29 December 2008, 18:24:18 »
Moet dat dan op papier staan ?

Zoals hier al wordt aangegeven:

Dat is toch de manier om iemand dwars te zitten.

En laten we wel zijn, een vitrine verplicht moeten kopen, en dan nog eens voor een bedrag waar je werkelijk heel veel normale vitrines voor kunt kopen, ik vind dat op zijn zachts gezegd heel bijzonder.

En heel apart dat dat soort dingen gewoon kan in Nederland. Nog even en 'De Ruijter' gaat bepalen hoe hun hagelslag er verplicht bij moet staan in de super. Heel bizarre situatie als je het mij vraagt!

Gr. Remco.

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #151 Gepost op: 29 December 2008, 18:36:43 »
In de supermarkt branche is ook niet alles koek en ei  ;) , gezien de problemen afgelopen jaren met o.m. bier.
Supermarktketen vroeg om betere (=lagere) prijzen en wilde anders product uit de schappen halen, in ander geval verlaagde supermarktketen de prijs beneden de adviesprijs en wilde fabrikant niet meer leveren. Was in beide gevallen na enkelen dagen/weken onderling opgelost.
Nu hebben supermarktketens vanwge hun omzet iets meer invloed op een levensmiddelenfabrikant dan de gemiddelde treinenshop op een modeltreinenfabrikant, helaas.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

elt-178.516

• Offline Offline
« Reactie #152 Gepost op: 29 December 2008, 18:46:41 »
Citaat
Nog steeds blij met je goedkope lokje uit China?
Jep, heel blij. Misschien ben ik nu niet politiek correct bezig, maar ik ben wel eerlijk in mijn uitspraken.

Ze zijn daar inderdaad zo goedkoop vanwege het gebrek aan vakbonden. De vakbonden hebben de afgelopen dertig jaar een hoop bereikt in de EU. Met alleen mijn inkomen kan ik mij op 30 jarige leeftijd meer luxe veroorloven dan mijn ouders met hun gezamelijk inkomen op dezelfde leeftijd. Je kan je natuurlijk afvragen of een dergelijk grote sprong in luxe en welvaart in zo'n gering tijdsbestek wel normaal is. Ook op deze vraag geef ik een heel eerlijk antwoord.
Het interesseert mij niet hoe het kan, zo lang het duurt geniet ik ervan!

« Laatst bewerkt op: 29 December 2008, 20:58:51 door Bart Tigges. Reden: Minder toepasselijke opmerking verwijderd. »
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #153 Gepost op: 29 December 2008, 19:27:08 »
Als je ziet hoe ze in china met de economie omgaan...ze willen niet meewerken aan lagere Co2 uitstoot omdat het een fabeltje is volgens hun.
Of hoe ze dieren slachten ( echt t meest gruwelijke manier oa levend villen ).
Of hoe ze natuur verspillen bomen omhakken.

Doe mij maar gewoon een lok die betaalbaar is en dat het geld de goede kant op gaat en niet direct naar de vette porto van de baas.
Een lok van 220,- euro is niet realistisch meer.
Modelautos en RC autos zijn laaste jaren alleen maar goedkoper geworden en dat zijn ook schaalmodellen...
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

elt-178.516

• Offline Offline
« Reactie #154 Gepost op: 29 December 2008, 19:31:13 »
Citaat
Moet dat dan op papier staan ?
Het maakt niet uit hoe het is vastgelegd. Voor mijn part op camera door Peter R de Vries. Maar ik hoor nu al jaren iedereen roepen dat er prijsafspraken zijn, zonder ook maar iets van bewijs te tonen wat bruikbaar is door de NMA. Ik lees nu al jaren dezelfde complottheorieen. Elke beschuldiging begint bij wijze van spreken met: "een ontevreden winkelier vertelde mij", of "ik heb van een kennis gehoord". Maar nog nergens heb ik bewijs gezien wat in een rechtzaak standhoud.

Natuurlijk kan Marklin winkeliers die stunten met de prijzen benadelen bij volgende bestellingen. Maar zolang Marklin winkeliers daar niet mee dreigt, kan de NMA geen boete opleggen. Het zou wat zijn als straffen worden uitgedeeld op basis van wat mogelijk zou kunnen gebeuren. Dan kan je elke huisarts wel in de gevangenis stoppen omdat hij voldoende kennis van medicijnen heeft om mogelijk een gifmoord te plegen.

Overigens gebeurt het al tientallen jaren dat een fabrikant aangeeft hoe hij zijn producten in het schap wil hebben staan. En niet alleen bij modelspoor, maar bij alles van een simpel gummetje tot dure parfums.  In de supermarktbranche gaat men nog verder. Een supermarktketen heeft een hele winkel nagebouwd en test dagelijks of producten wel op de juiste plaatst in het schap staan. Het is geen toeval dat bepaalde producten bij elke winkel binnen een winkelketen op dezelfde plaats staan.

henk

• Offline Offline
« Reactie #155 Gepost op: 29 December 2008, 19:39:13 »
Zoals ik al eerder schreef, de prijsontwikkeling in Nederland en het verschil in prijzen met bijvoorbeeld België zouden voor de NMA al bewijs genoeg zijn. De modelspoorbranche boeit de NMA alleen niet erg.

Een jaar of 3 geleden kon je het verhaal bij zowat iedere winkelier navragen. Inclusief winkeliers die investeren heel normaal vinden en nog altijd Märklin verkopen. Märklin stelt adviesprijzen op en de winkels in Nederland mogen daar 5 procent korting op geven. Wie meer korting geeft krijgt problemen.

Geloof je het niet, ook goed hoor.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

elt-178.516

• Offline Offline
« Reactie #156 Gepost op: 29 December 2008, 20:51:46 »
Je kan de prijzen in Nederland, Belgie, Duitsland of eender welk ander land niet zo maar vergelijken. Er kunnen enorme verschillen zijn in vaste en variabele kosten die de winkeliers in verschillende landen moeten verrekenen.

Justitie en het NMA hebben gezamelijk een behoorlijk personeelsbestand, dus er zullen vast wel mensen werken met een modelspoorbaan. En als zij zien dat ze de kosten van hun hobby kunnen laten dalen door Marklin aan te pakken, dan zullen ze dat zeker doen. Al was het maar uit eigenbelang. Dat het niet gebeurt sterkt mij in mijn overtuiging dat er niets illegaals gebeurt.

Ik geloof handelaren nooit op hun woord, ik wil bewijs. Maar dat bewijs gaat toch niemand hier leveren. Dus laat ik maar een tegenvraag stellen:
Vraag de volgende keer dat een winkelier begint over illegale prijsafspraken eens waarom hij geen rechtzaak tegen Marklin begint als zij zo zeker is van zijn zaak? En laat je niet afschepen met het antwoord dat een rechtzaak te veel geld kost.

stig

• Offline Offline
« Reactie #157 Gepost op: 29 December 2008, 21:02:41 »
En laat je niet afschepen met het antwoord dat een rechtzaak te veel geld kost.

Soms is nou net juist dat de crux...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

piet post

• Offline Offline
« Reactie #158 Gepost op: 29 December 2008, 21:06:58 »
Een briefje naar de Nma is voldoende. Zit in Den Haag vlakbij het Centraal station.

henk

• Offline Offline
« Reactie #159 Gepost op: 29 December 2008, 21:14:41 »
Je kan de prijzen in Nederland, Belgie, Duitsland of eender welk ander land niet zo maar vergelijken. Er kunnen enorme verschillen zijn in vaste en variabele kosten die de winkeliers in verschillende landen moeten verrekenen.

Ja vast.
Leg me dan eens uit waarom de gangbare Märklin prijzen in België al gauw 20 procent lager liggen dan hier? Met welke vaste en variabele kosten heeft dat te maken?

Het bewijs is je al een paar keer voorgehouden. Maar ja, als je dat voor het gemak geen bewijs noemt, houdt het op hè.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

R Fongers

• Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Mooi Man
« Reactie #160 Gepost op: 29 December 2008, 21:39:50 »

Of hoe ze dieren slachten ( echt t meest gruwelijke manier oa levend villen ).

Maar daarvoor hoef je niet naar China te gaan op 2 uur vliegen gebeurd het ook. Erger nog slachten ze een halve school af............

Ik koop de goedkoopste loc en als die uit China of een ander verweggistan komt no problem, meer dan de helft van onze economie en jouw portemonnee vaart er wel bij.

Grtz Rob
Grtzz Rob
------------
N <- IB II  + P19 >< iTrain ex Koploper - S88LN  - Tijdperk VI>

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #161 Gepost op: 29 December 2008, 22:19:50 »
Om het even in het extreme te houden: Max Havelaar keurmerk voor modelspoorproducten een idee?
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #162 Gepost op: 29 December 2008, 22:34:02 »
Voordat we hier met geiten en koffie gaan strooien.......allemachtig.....

Terug naar (probeer het althans) iets zinnigs over de mening in het eerste bericht.....

Railhopper

• Offline Offline
« Reactie #163 Gepost op: 29 December 2008, 22:35:31 »
ik heb gelukkig vandaag nog een 2418 kunnen ophalen voor 95 euro  :P

elt-178.516

• Offline Offline
« Reactie #164 Gepost op: 29 December 2008, 22:56:48 »
En om terug te komen op (een deel van) het oorspronkelijke bericht
Citaat
bij lancering steeds minder gekocht zal worden omdat mensen toch op de dalingen gaan wachten
Als ik zie hoeveel mensen naar de winkel renden toen de Roco Ram TEE of de Trix Koploper uitgeleverd werden, krijg ik de indruk dat wachten niet onze sterkste eigenschap is. Ik vraag mij dus af of de meesten het kunnen opbrengen 1 of 2 jaar te wachten alvorens een nieuw model te kopen.