De overtreders kunnen een flinke boete verwachten. Daarom zullen de genoemde fabrikanten nooit sancties opleggen, dan lopen ze zelf de kans het haasje te zijn!
Wat een geweldig dreigement. Het feit dat het nog steeds niet gebeurd is en jij nog steeds geen schriftelijk bewijs hebt tekent de situatie. Ik hoop ook dat geen enkele modeltreinliefhebber jou dat bewijs zou geven, want daarmee graaf je je eigen graf. Een welgemeend advies: ga in Brussel werken als waakhond.
ga je daaronder zitten heb je gewoon een probleem.
@Piet postGa maar is met een winkelier praten of meerdere dan kom je er al snel achter hoe het allemaal in mekaar steekt. Feit is gewoon dat bij Roco adviesprijzen zijn waar je max 5% korting op mag geven ga je daaronder zitten heb je gewoon een probleem.
Dat bewijs komt er overigens ook niet, omdat fabrikanten wel slimmer zijn. Wat dacht je van jaarcontracten die niet verlengd worden, en dealerschappen die van de ene dag op de andere ontnomen worden ? Sterker nog: het is andersom ! De contracten worden steeds meer zo opgebouwd, dat de winkelier die zich niet aan de (ondertekende) afspraken houdt, een boeteclausule aan zijn broek krijgt, Brussel of geen Brussel.Een goede zaak om de branche te saneren, zodat ook wij als liefhebbers in de toekomst nog van de hobby kunnen genieten i.p.v. ons druk te moeten maken over door jou gepropageerde Brusselse fratsen.
Schriftelijk bewijs in de zin van op papier gestelde afspraken is nergens voor nodig Maarten. Alleen de prijsontwikkeling volgen is genoeg. Hé, de prijsverschillen tussen de winkels zijn in 2008 heel veel kleiner dan in 2005. Hoe kan dat nou? Moet de branche uitleggen hoe dat komt. Komt daar geen bevredigende uitleg voor, dan kunnen al maatregelen worden genomen.Moet er wel iemand aan de bel trekken. Vraag is wie daar belang bij heeft. Zo lang fabrikanten in mijn beleving geen misbruik maken van de situatie, zul je mij niet horen. Maar ja, wat is misbruik? Als zal blijken dat Roco en Fleischmann prijsverhogingen van 10 proent kunnen opleggen, gaat het mijns inziens wel de verkeerde kant op.
als er echt van die boeteclausules zijn, dan zijn het ILLEGALE PRIJSAFSPRAKEN.
Sinds wanneer is een boeteclausule een vet gedrukte illegale prijsafspaak? Volgens mij weet je niet waar je het over hebt, ik heb het toch niet over een vaste voorgeschreven prijs ? Die zou ik wel willen, maar dat is dus niet-legaal.