Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
Bob11
Vandaag
om 14:29:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Bob11
Vandaag
om 14:25:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Railpassie
Vandaag
om 14:25:29
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:59:34
Piko 2025
door
spoorzeven
Vandaag
om 13:56:28
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 13:51:12
Sikje 225
door
Eric B
Vandaag
om 13:49:47
Lima plan E bankjes
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 13:43:28
Locatie van foto gezocht
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg)
door
ca.gorter
Vandaag
om 12:51:41
Railpro 607
door
henk
Vandaag
om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
martijnhaman
Vandaag
om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
Vandaag
om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's"
door
MOVisser
Vandaag
om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
shay59
Vandaag
om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
Hans Reints
Vandaag
om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Jelmer
Vandaag
om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 11:16:52
Lima IRM pimpen
door
Railpassie
Vandaag
om 11:13:09
Fleischmania Nostalgia
door
Noordernet
Vandaag
om 10:47:08
digitaal veranderd in 15 jaar
door
HeRo
Vandaag
om 09:05:42
Station Roodeschool
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen
door
puntenglijder
Vandaag
om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Erik Mijd
Vandaag
om 07:43:21
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
HJ
Vandaag
om 06:03:37
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Lobomotion69
Vandaag
om 04:30:00
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Gelijkspanning en digitale spanning
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Gelijkspanning en digitale spanning (gelezen 1388 keer)
Rob Bogers
Offline
Berichten: 1435
Gelijkspanning en digitale spanning
«
Gepost op:
18 December 2008, 18:44:00 »
Ik was gisteren in een modelspoorwinkel en opeens vroeg iemand mij het volgende. "Jullie digitale rijders zeggen steeds dat je geen gelijkspanning hebt maar digitale spanning. Hoe bedoel je dat", vroeg hij. Het verschil heb ik hem een beetje proberen uit te leggen maar toen hij vroeg, "waarom heb je dan wel een keerlusmodule nodig als je geen gelijkspanning hebt?" had ik even het antwoord niet gelijk op mijn tong. M.a.w. ik kon hier geen zinnig antwoord op geven. In mijn gedachtengang weet ik wel wat ik wil zeggen maar om nu een stommitiet te voorkomen vraag ik het forum om mij te helpen met een goed geformuleerd antwoord. Hoe zit dat nu? daar leer ik ook vast weer wat van!
Gelogd
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden
Jan-Peter
Offline
Berichten: 2355
Bnlx treinendokter.
Re: Gelijkspanning en digitale spanning
«
Reactie #1 Gepost op:
18 December 2008, 18:48:15 »
Dat heeft niks direct met de electrischeteit te maken (digtaal, analoog, permaloog, natronloog, ...).
Het gaat er om dat in een keer lus bij twee rail de rechter en linker spoorstaaf met elkaar worden verbonden in een keerlus. Dit levert een probleempje op, kortsluiting.
Toch de keerlus schakeling weer van stal halen dus. Voor twee rail wisselstroom (spoor 1) geldt exact hetzelfde.
Vriendelijke groet,
Jan-Peter
Gelogd
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.
henk
Offline
Berichten: 22501
Re: Gelijkspanning en digitale spanning
«
Reactie #2 Gepost op:
18 December 2008, 18:48:45 »
Het heeft niets te maken met gelijkspanning, wisselspanning of digitale spanning.
Het gaat om tweerail en drierail. Op een tweerailbaan heb je een keerlusprobleem, al zet je er wisselspanning op.
ps Kon de winkelier dat niet oplepelen trouwens?
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
Rob Bogers
Offline
Berichten: 1435
Re: Gelijkspanning en digitale spanning
«
Reactie #3 Gepost op:
18 December 2008, 18:57:28 »
Het licht ging branden, ik weet het weer. Tja of de winkelier het wist weet ik niet, heb hem niet gevraagd, ik ken hem ook niet. De bewuste man vroeg na verloop van tijd toen ik hem wat had uitgelegd over digitaal rijden (ik stond bij een Fleischmann startset te kijken), hoe dat zat. Mijn modelspoorwinkelier in mijn woonplaats weet het vast wel maar daar was ik nog niet geweest na het gesprek. Ik weet nu weer hoe het zat, bedankt. Case closed
Gelogd
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26634
Re: Gelijkspanning en digitale spanning
«
Reactie #4 Gepost op:
18 December 2008, 19:21:12 »
Dit is nou zo'n typisch geval van de verwarring die ontstaat als mensen praten over gelijkstroom, resp. wisselstroom, terwijl ze 2-rail, resp. 3-rail bedoelen. Nog maar eens: de railsoort en de stroomsoort zijn twee dingen die los van elkaar staan.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3969
Re: Gelijkspanning en digitale spanning
«
Reactie #5 Gepost op:
18 December 2008, 19:22:51 »
Hallo,
De overeenkomst van analoog en digitaal is, dat je bij een keerlusschakeling de schakeling laat werken als je trein in de lus rijtdt .
Het verschil is, dat bij 2 rail gelijk- en wissel spanning de polariteit in de lus waar de trein rijdt -Niet- verandert, maar wel in het spoor waar je trein nog moet komen .
Bij digitaal wisselt de polariteit in het spoor waar de trein op dat moment rijdt juist - wel-. De dekoder heeft daar geen last van. Buiten de keerlus verandert de polariteit niet.
Groeten,Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail met bovenleiding voor front en sluitsein.
Met kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Gelijkspanning en digitale spanning