Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:56:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 21:51:06
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
  

Auteur Topic: tillig wisselandrijving  (gelezen 3752 keer)

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
tillig wisselandrijving
« Gepost op: 17 December 2008, 16:48:18 »
Hallo
Voor mijn eerste maal heb ik een tillig aangesloten en dit werkte heel goed,maar toch heb ik er een vraag over.Er zit op zij een instelvijs aan.Ik denk dat die er is om de loopafstand van de as te veranderen,of niet?
Indien wel hoe kan ik die veranderen,mij lukt het niet.
Dito

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: tillig wisselandrijving
« Reactie #1 Gepost op: 17 December 2008, 20:21:03 »
Wat voor ding zit daar aan??? Maar wat zegt de beschrijving er dan van? Zal daar denkelijk denkelijk toch wel instaan denk ik.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17880
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: tillig wisselandrijving
« Reactie #2 Gepost op: 17 December 2008, 20:27:40 »
Citaat
Wat voor ding zit daar aan???

Een schroef, Wim. Ik kende de uitdrukking ook niet. Weer iets geleerd :)

Marnix van Lit

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: tillig wisselandrijving
« Reactie #3 Gepost op: 17 December 2008, 21:20:13 »
Volgens mij kun je de wisselaandrijving niet van loopafstand wijzigen, maar dit is volgens mij ook helemaal niet nodig. De schroef die je bedoelt is volgens mij de schroef waar het verenstaal in moet worden geklemd.

Groeten, Marnix

Sven Kerkvliet

  • Gast
Re: tillig wisselandrijving
« Reactie #4 Gepost op: 17 December 2008, 21:36:07 »
Bij de Tillig-wisselaandrijving is de loopafstand weldegelijk instelbaar.
Zoals hier reeds werd gezegd is de aan de zijkant van de behuizing zichtbare schroef om de steldraad vast te klemmen en niet om de stelweg in te stellen.

De loopafstand kan worden veranderd door middel van het aanpassen van de positie van de stroomafnemers die over de printbanen binnenin de wisselaandrijving heen en weer bewegen.

Nadat de steldraad is verwijderd kan de wisselaandrijving worden geopend door stevig (maar wel met beleid) aan het kopse (aan de zijde waar de draden uitkomen) te trekken. Dit deel kan als zijnde een schuiflade uit de behuizing worden getrokken. Nu kan het zwarte gedeelte met de stroomafnemers voorzichtig van de spindel worden verwijderd. Vervolgens dienen de hierop bevestigde stroomafnemers (die met kleine schroefjes zijn bevestigd) volgens de aanwijzingen in de gebruiksaanwijzing te worden verplaatst, zodanig dat de stelweg wordt vergroot danwel verkleind. Het staat met plaatjes/tekeningen uitgelegd en ondanks mijn wellicht wat moeilijke uitleg ga je het principe direct zien zodra je de unit eenmaal hebt geopend...

Succes ermee!

Groet,

Sven   

Marnix van Lit

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: tillig wisselandrijving
« Reactie #5 Gepost op: 17 December 2008, 22:05:40 »
Ok, dat wist ik niet, excuus. Bedankt voor je antwoord en verduidelijking Sven.

Groeten, Marnix

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re: tillig wisselandrijving
« Reactie #6 Gepost op: 18 December 2008, 09:47:20 »
Hallo Sven
Uiteindelijk zijn er ook nog spoorders die een degelijke en klare uitleg kunnen geven.Na uw uitleg heb ik de motor er uitgenomen en dan kun je de drie vijsjes zien.Verder ben ik nog niet maar nu weet ik tenminste waar het om gaat.Dank Sven voor de degelijke en klare uitleg.En Ronald Halma een schroef is nog steeds een schroef of het nu een klemschroef of een instelSCHROEF is het is een nederlandstalige benoeming.
Dito
« Laatst bewerkt op: 18 December 2008, 09:56:43 door dito »

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17880
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: tillig wisselandrijving
« Reactie #7 Gepost op: 18 December 2008, 13:19:43 »
Citaat
En Ronald Halma een schroef is nog steeds een schroef of het nu een klemschroef of een instelSCHROEF is het is een nederlandstalige benoeming.

Dito, heb ik iets anders beweerd dan?? Graag een normale reactie, dat is wel zo prettig. Ik ben toch ook beleefd? De enigste reactie die ik gaf was:

Citaat
Een schroef, Wim. Ik kende de uitdrukking ook niet. Weer iets geleerd

Goed lezen dus, Dito!!

Grtz,  8) Ronald 8)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26677
    • Pagina van klaas
Re: tillig wisselandrijving
« Reactie #8 Gepost op: 18 December 2008, 14:45:13 »
Ja, leuk taaltje, dat Vlaams. Ze proberen Franse woorden zo veel mogelijk te vermijden, dus in plaats van centrifuge zeggen ze droogzwierder. Maar ze zeggen wel vijs, en dat is een regelrechte verbastering van het Franse woord vis. En ja, dat is dus een schroef.

Maar Dito, om op je vraag terug te komen, er zit toch een handleiding bij die aandrijving? En als ik die goed begrijp zitten er wel 3 instelvijzen naast elkaar. Mocht je de handleiding niet hebben, klik dan hier
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re: tillig wisselandrijving
« Reactie #9 Gepost op: 18 December 2008, 16:17:13 »
Hallo Klaas
Alles goed en wel gevonden.Maar op het eerste gezicht vond ik die vijzen(sorry schroeven) niet.Ze zitten nogal weggestoken.De regeling zelf loopt niet zo simpel want je hebt snel teveel of teweinig bijgeregeld.Ik zal er een tijdje zoet mee zijn.Vijzen debat hiermee afgesloten.
Dito

Aspelix

  • Gast
Re: tillig wisselandrijving
« Reactie #10 Gepost op: 19 December 2008, 04:27:17 »
Maar hiermee is onze taalkennis wel weer wat opgevijzeld, eh...opgeschroefd dus... ;D

Dito,
weet je ook, dat dito in het Nederlands hetzelfde is als idem, het zelfde?

Groet, Ruurd

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2155
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: tillig wisselandrijving
« Reactie #11 Gepost op: 19 December 2008, 07:32:30 »
Ik gebruik ook Tillig aandrijvingen, met wissels van Tillig. Ik dacht eerst dat de stelweg van de motor iets te kort was en ben gaan prutsen. Mijn ervaring was dat het instellen van de stelweg een tamelijk precisiewerkje is. Nader onderzoek met een tweede motor leerde me dat de stelweg voor Tillig wissels voldoende is, als je de motor enigszins secuur plaatst. Mijn advies is, als het niet nodig is, ga niet aan de stelweg morrelen. Ik heb er nu een aantal ongewijzigd in gebruik. Behalve dat ze wat veel lawaai maken, voldoen ze verder prima.

Groeten,

Gerard

Eric "den Belg"

  • Offline Offline
  • Berichten: 335
Re: tillig wisselandrijving
« Reactie #12 Gepost op: 19 December 2008, 08:00:57 »
Is dat ook zo'n stukske "tige filté" dat daar inzit waar je stelweg mee kan verzetten?

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re: tillig wisselandrijving
« Reactie #13 Gepost op: 19 December 2008, 09:23:17 »
Hallo GD
Heb je dan geen last dat de steldraad teveel wordt geduwd?Wanneer ik de loopafstand meet kom ik aan een verplaatsing van 6 a 7mm bij de oorspronkelijke instelling.
En Ronald sorry dat mijn reactie zo overkwam,niet zo bedoeld,waarschijnlijk een beetje zenuwachtig omdat niet alles zo gemakkelijk loopt.
Eric "tige filte"dat ken ik ook niet.
Dito

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2155
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: tillig wisselandrijving
« Reactie #14 Gepost op: 19 December 2008, 10:11:19 »
Hallo Dito,
Ik gebruik wissels van Tillig, van die bouwpakketjes, bij mij hebben die ook ongeveer 6 à 7 mm nodig. De zorgvuldigheid waarmee je die in elkaar zet, heeft ook wel enige invloed. Ik gebruik de dunste draadstukjes om de motorwerking over te brengen op de stelbalk. Mocht de stelweg van de motor iets te groot zijn, dan is het draadstukje in mijn ervaring voldoende flexibel om dat op te vangen. Tot nu toe functioneert alles bji mij naar wens.

Groeten,

Gerard