Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 11:36:57
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:29:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:22:04
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:12:00
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door 2412
Vandaag om 11:00:42
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door william_2
Vandaag om 10:06:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald Halma
Vandaag om 10:01:49
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
Vandaag om 09:41:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 09:35:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:28:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02

Auteur Topic: Baanplan van mijn collega.  (gelezen 4794 keer)

Erik

• Offline Offline
  • treinen snuffelaar
Baanplan van mijn collega.
« Gepost op: 16 December 2008, 18:34:48 »
Ik kreeg van mijn collega een baanplan en ik moest er een schaduw station er bij tekenen dat heb ik inmiddels gedaan maar ik heb even een vraag over deze tekening.

Zoals jullie zien de 2 uiterste sporen rechts gaan naar het schaduw station maar nu kom het, op het blauwe spoor  kom je weer terug boven en ga je via een normale kruising de hoofdbaan weer op.

Maar wat ik in het rood omcirkeld heb is dat een keerlus of niet dat is mijn vraag.

Hier is het baanplan.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_van_mijn_collega.jpg

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Baanplan van mijn collega.
« Reactie #1 Gepost op: 16 December 2008, 18:42:07 »
Dat hangt van het ontwerp van het schaduwstation uit, Erik-Jan. Hoe ziet dat eruit?

Voor welke schaal is dit ontwerp gemaakt? Mocht het halfnul zijn, dan worden de bochten erg scherp.

Thurbo

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 16 December 2008, 19:11:34 »
De andere sporen die weg lopen gaan die ook nog ergens naar toe? Want dat ziet er eerder uit als een keerlus.
Wat je kruising betreft zie voorgaande post.
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Erik

• Offline Offline
  • treinen snuffelaar
« Reactie #3 Gepost op: 16 December 2008, 20:54:25 »
Hier is het plan voor het schaduw station je komt binnen via het uiterste rechtse spoor en je vertrekt via het andere spoor naar buiten zie de pijlen.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/schaduw_station.jpg

Het baanplan betreft een bestaande plan van noch met het artikel nummer 84820.

Mvg
Erik-Jan

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #4 Gepost op: 17 December 2008, 08:06:11 »
Dit schaduwstation is een keerlus. Je zal dus een elektrische truuk moeten toepassen.  :P
Elders op dit forum is daarover al het een en ander gezegd.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 17 December 2008, 08:50:49 »
Het schaduw station opzich is geen keerlus.
en als je bij die rode cirkel een normale kruising gebruikt, waarbij de verschillende sporen dus goed val elkaar zijn gescheiden  ( de twee keer recht uit gaande sporen ten opzichte van elkaar ), is ook dit geen keerlus.
wel zit er een keerlus in, en die wordt veroorzaakt door de verbinding rechts van die kruising waarbij de binnen en buitenbaan aan elkaar zijn gekoppeld.

Nu kun je deze keerlus wel plaatsen in je opbergstation, en dat lijkt mij ook wel een makkelijke plaats om dit te doen.

Vraag is ook nog even wat er met die 2 sporen in het midden gaat gebeuren.

en een algemeen vraagje over dit plan, als je rond rijd tegen de richting van de klok in, dan kun je naar het opberg station, hier kom je dan in omgekeerde richting weer uit, dus in de richting van de klok. Je hebt dan alleen geen mogelijkheid meer om anders om te gaan rijden en weer het schaduwstation in te rijden tenzij je de trein achteruit laat rijden.
En van je binnen baan naar je buitenbaan is maar 1 verbinding ( buiten je schaduwstation om dan )
Zou van je normale kruising een (halfe) engels wissel maken zodat je daar van de buitenbaan ook weer naar binnen kunt ( dan krijg je hier wel een keerlus probleem, maar nog altijd op te lossen door 1 maal een keerlus in je schaduwstation te maken.)

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #6 Gepost op: 17 December 2008, 09:48:38 »
Het schaduwstation zorgt ervoor, dat treinen kunnen omdraaien of keren. In mijn ogen dus een keerlus. Een wisselverbinding alleen is geen keerlus, maar kan wel zorgen voor een kortsluiting bij 2-rail-banen als deze de lus sluit.

rjr

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 17 December 2008, 10:31:07 »
een keerlus zie ik niet direct als een lus waar treinen keren, maar daar waar je elektrisch iets moet doen om kortsluiting te voorkomen omdat de plus en min railstaaf aan elkaar komen te liggen.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 17 December 2008, 11:36:52 »
rjr, zodra je de situatie krijgt dat je iets moet doen om bij zo'n wissel sluiting te voorkomen, is er sprake van een keerlus. Je kunt er een trein laten rijden, en deze komt met de neus in omgekeerde richting terug, dus is er sprake van keerlus.

In dit plan zit de bewuste wissel links van de kruising het eerste wissel in de binnenbaan.

Maar hoeft niet vermeld te worden of je collega analoog rijdt, of digitaal? Of is het zo vanzelfsprekend dat het een van de twee is, dat niemand daarnaar vraagt? Analoog is het simpel op te lossen met een relais, digitaal is het ook simpel op te lossen met de welbekende keerlusmodule.
Ik heb al een trein

rjr

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 17 December 2008, 11:55:38 »
rjr, zodra je de situatie krijgt dat je iets moet doen om bij zo'n wissel sluiting te voorkomen, is er sprake van een keerlus.

Dat zeg ik dus, bij die kruising is niets nodig, dit gaat goed.
Pas bij het wissel verbinding rechts van deze kruising tussen binnen en buitenbaan ontstaat dit probleem, en dus zit daar de keerlus noodzaak.

Je kunt er een trein laten rijden, en deze komt met de neus in omgekeerde richting terug, dus is er sprake van keerlus.

Als een lok in omgekeerde situatie terugkomt heb je niet direct een keerlus, alleen als deze op hetzelfde spoor terug komt, en dat is bij dit plaatje niet het geval.
Hij vertrekt vanuit de buitenste baan, en komt terug op de binnenste baan, dus nogaltijd geen keerlus nodig. Dat hij hierbij via een kruising de binnenste baan kruist hoeft geen probleem te zijn omdat daarbij de verschillende sporen ten opzichte van elkaar geisoleerd zijn.

In dit plan zit de bewuste wissel links van de kruising het eerste wissel in de binnenbaan.

Dit is een punt waar je het op kunt lossen, maar je kunt dit ook doen bij de wisselverbinding tussen binnen en buitenbaan. En als je die verbinding weghaalt heb je helemaal geen keerlos meer in de baan zitten.

Maar hoeft niet vermeld te worden of je collega analoog rijdt, of digitaal? Of is het zo vanzelfsprekend dat het een van de twee is, dat niemand daarnaar vraagt? Analoog is het simpel op te lossen met een relais, digitaal is het ook simpel op te lossen met de welbekende keerlusmodule.

Analoog of digitaal rijden maakt voor een keerlus toch eigenlijk niets uit. 2 rail of 3 rail is daarbij wel belangrijk aangezien je bij 3 rail geen probleem hebt. Bij 2 rail wel, zowel bij analoog als bij digitaal.

Erik

• Offline Offline
  • treinen snuffelaar
« Reactie #10 Gepost op: 17 December 2008, 17:30:55 »
De hele baan wordt digitaal straks en wordt bediend door de Multimuis van roco.

Hier is de link van de site noch van het baanplan en het is dus een beetje aangepast omdat onder het zichtbare gedeelte het schaduw station bevind.

http://www.noch.de/pictures/PDFs/Gleisplaene/84820.pdf.

hopelijk is het zo duidelijker van het baanplan van mijn collega.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 17 December 2008, 17:47:50 »
rjr, ik heb je antwoorden doorgenomen en kan je redenering volgen. Alleen op het punt van analoog/digitaal de keerlusproblemantiek oplossen verschillen we kennelijk van gedachten*. Op het punt van drierail zijn we het weer eens.

*Het analoog oplossen van een keerlus verschilt m.i. wel met de digitale keerlus-aanpak (relais en schalkelcontact versus keerlusmodule).
Ik heb al een trein

ReesCees

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 17 December 2008, 17:52:14 »
kortsluiting (behalve als je marklin rijdt op 3 rail)

In het kladje zit namelijk zeer duidelijk zo wie zo één keerlus ( dat voel Jules de Korte met een blinddoek in een darkroom nog wel)

Kees-jan

Erik

• Offline Offline
  • treinen snuffelaar
« Reactie #13 Gepost op: 17 December 2008, 17:56:45 »
Oke bedankt dan moet ik weer terug naar de tekentafel.

Erik-Jan

Erik

• Offline Offline
  • treinen snuffelaar
« Reactie #14 Gepost op: 17 December 2008, 19:15:30 »
Ik heb nu een andere idee ik laat het bruine spoor maar het blauwe spoor haal ik weg , en het spoor wat uit het schaduw station komt sluit aan op het spoor wat rechts boven in ligt op het binnenste spoor.

Zo is de keerlus eruit denk ik zo niet laat het mij dan alsjeblieft iets weten. hier nogmaals het baanplan.
https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_van_mijn_collega.jpg

Ik heb het nog niet verbeterd maar zo is het hopelijk ook duidelijk.

Mvg
Erik-Jan