Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Modelspoorbaan van Einte
door
Frits C
Vandaag
om 07:13:28
Raadplaatje
door
chrvdv37402
Vandaag
om 07:13:15
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Frits C
Vandaag
om 07:03:31
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 05:11:03
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
bernhard67
12 October 2025, 23:57:13
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
12 October 2025, 23:51:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald69
12 October 2025, 23:27:56
De projecten van Ruben (NL H0)
door
Ruben90
12 October 2025, 23:21:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald69
12 October 2025, 23:01:42
zoeken waar een draad zit op de baan
door
Dirk
12 October 2025, 22:59:35
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
12 October 2025, 22:18:35
C12c rijtuig
door
maartenvdb
12 October 2025, 22:15:52
Kato ETA 515
door
Benelux795
12 October 2025, 21:29:39
Tankinstallaties voor dieseltreinen
door
Benelux795
12 October 2025, 21:22:44
Dissel loc-tender van fleischmann BR 50, 4179
door
Spoorzoeker58
12 October 2025, 21:03:32
Show je realistische treinsamenstelling
door
Cegielski
12 October 2025, 20:23:13
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Pauldg
12 October 2025, 20:10:15
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help!
door
Camickaeze
12 October 2025, 19:44:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
basjuh1981
12 October 2025, 19:41:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
VAM65
12 October 2025, 19:34:29
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
vpeters1984
12 October 2025, 18:58:33
HSM D1715
door
vpeters1984
12 October 2025, 18:56:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
12 October 2025, 18:34:40
Tsjechische Sikken
door
maartenvdb
12 October 2025, 18:30:24
Overstap naar HTM
door
Jan Bennink
12 October 2025, 18:29:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
12 October 2025, 17:50:31
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
12 October 2025, 17:10:54
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Paul1969
12 October 2025, 17:07:58
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Ben
12 October 2025, 16:57:30
NS motorpost in h0 van Piko.. ?
door
Arjan6511
12 October 2025, 16:22:28
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Tijdperkindeling door fabrikanten soms misleidend
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Tijdperkindeling door fabrikanten soms misleidend (gelezen 2746 keer)
Ruud K
Offline
Berichten: 12179
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Tijdperkindeling door fabrikanten soms misleidend
«
Gepost op:
16 December 2008, 16:46:25 »
Als je een lok of een wagon wilt kopen, mag je er toch van uitgaan dat treinenfabrikanten de juiste tijdperk-informatie geven?
Ik heb ervaren dat dit lang niet altijd het geval is, vooral niet bij de grens tussen tijdperk III en IV.
Volgens NEM loopt tijdperk III van 1945 tot en met 1970.
Lastig is dat de computernummering is ingevoerd vanaf 1968.
Dat betekent dat je als laat-tijdperk III-rijder ook wagons en loks kunt hebben met een computernummer. Dat is een vervelende complicatie, dat geef ik toe, maar de revisiedatum op de wagon lijkt me toch bepalend.
Ik stel vast dat fabrikanten er soms een handje van hebben om wagons en loks met een computernummer tot tijdperk IV te rekenen, ook als de revisiedatum uit tijdperk III is.
Enkele voorbeelden:
- Fleischmann 5233, wagen met kleine containers Späten.
Heeft als revisiedatum 22-8-68 (dus tijdperk III)
Heeft computernummer.
Wordt door fabrikant gepresenteerd als tijdperk IV-wagon.
- Trix 24328, wagen met kleine containers Von Haus zu Haus.
Heeft als revisiedatum 10-12-67 (dus tijdperk III)
Heeft computernummer. (wel wat vroeg, maar vooruit)
Wordt door fabrikant gepresenteerd als tijdperk IV-wagon.
- Fleischmann 85 5475, ketelwagen Eva geweatherd
Heeft als revisiedatum 3-70 (dus nog net tijdperk III)
Heeft computernummer
Wordt door fabrikant als tijdperk IV-wagen aangemerkt
- Trix 24402, rongenwagen met 3 Unimogs
Heeft als revisiedatum 31-1-66 (dus tijdperk III)
Heeft computernummer (kan dus niet)
Wordt door fabrikant als tijdperk IV-wagen gepresenteerd
Dus: koop je een nieuwe wagon en je wilt erg zuiver op tijdperk rijden, kijk dan eens goed of sommige tijdperk IV-wagons niet heel goed bij je tijdperk III-laat passen.
Gelogd
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus
Remunj
Offline
Berichten: 8086
Re: Tijdperkindeling door fabrikanten soms misleidend
«
Reactie #1 Gepost op:
16 December 2008, 16:54:26 »
Het probleem met tijdperken is dat je geen duidelijke afbakening kan maken.
Per land kan dat best verschillen. Er heeft pas ergens een artikel gestaan (ik meen in modelspoormagazine) over het moment waarop tijperk VI in zou gaan. Daar kwam uit dat het moeijlijk te bepalen is. Je kan bijvoorbeeld een bepaalde gebeurtenis nemen als tijdperkgrens of het invoeren van een bepaalde techniek. Maar die is niet gelijk in ieder land. In dat artikel werd meen ik een overgangstermijn/overlap van 5 jaar aangehouden.
Als je dan net op een tijdperkovergang je baan situeerd kan je tegen de door jou geschetse problemen aanlopen.
Gr.
Eric
Gelogd
Gr.
Eric
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Offline
Berichten: 8552
Spoor N
Re: Tijdperkindeling door fabrikanten soms misleidend
«
Reactie #2 Gepost op:
16 December 2008, 17:23:58 »
Maar wat de fabrikanten doen is niet fout. De wagens hebben immers in tijdperk IV met computernummer gereden, dat ze nou een revisie datum uit eind tijdperk III hebben verandert daar niets aan.
Een computernummer met revisiedatum uit '66 kan best, goederenwagens hebben zo'n zeven jaar tussen een revisie. Dus de wagen krijgt een revisie in '66, ergens in '68 volgt dan het computernummer en rond '73 gaat ie weer in onderhoud.
Dat Artitec de IC plan W IV-V noemt kan niet, daar deze een revisiedatum van '99 heeft. Mochten ze alleen de kleurstelling bedoelen en een volgende versie '89 draagt, dan kan het weer wel.
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26836
Re: Tijdperkindeling door fabrikanten soms misleidend
«
Reactie #3 Gepost op:
17 December 2008, 09:10:32 »
Citaat van: ruud op 16 December 2008, 16:46:25
Lastig is dat de computernummering is ingevoerd vanaf 1968.
Daarom ligt voor Nederland de scheiding tussen tijdperk III en IV in 1968.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
henk
Offline
Berichten: 22586
Re: Tijdperkindeling door fabrikanten soms misleidend
«
Reactie #4 Gepost op:
17 December 2008, 10:39:53 »
En de ongeveer gelijktijdige invoering van het logo en de beginnende vergeling. Het gaat niet altijd om exacte jaartallen Ruud, maar om bepaalde kenmerken. Revisiedata zijn al helemaal geen helder criterum, zoals al eerder toegelicht.
Het gaat om een vrij grove indeling, het is geen exacte wetenschap.
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
o_grenier
Gast
Re: Tijdperkindeling door fabrikanten soms misleidend
«
Reactie #5 Gepost op:
17 December 2008, 11:49:25 »
Citaat van: ruud op 16 December 2008, 16:46:25
Lastig is dat de computernummering is ingevoerd vanaf 1968.
Computernummers werden vanaf 19
65
op NS-goederenwagens aangebracht
GG
Gelogd
MartOnTheWeb
Offline
Berichten: 851
Re: Tijdperkindeling door fabrikanten soms misleidend
«
Reactie #6 Gepost op:
17 December 2008, 12:47:33 »
Het is altijd al lastig geweest. Soms neemt een modelspoorfabrikanten het niet zo nauw en prefeleert het model of de samenstelling van een set.
Zo komt het voor dat in sommige treinsets een lok uit tijdperk III wordt geleverd en rijtuigen/wagens uit tijdperk II of zelfs IV.
Als leidraad adviseer ik altijd de lijst van MOROP NEM 806:
http://www.morop.org/de/normes/nem806d_d.pdf
.
Voor de nederlandse Spoorwegen is dat MOROP NEM 818:
http://www.morop.org/de/normes/nem818nl_d.pdf
Let wel op: bij de DB werd tussen miv 1 januari 1968 officieel de nieuwe nummering ingevoerd. het was de bedoeling dat uiterlijk op 31 maart de oude nummers verwijderd zouden zijn en vervangen door nieuwe nummerplaten en opschriften, maar het duurde nog tot ruim in de 70er jaren dat de oude nummers helemaal waren verdwenen. Vooral goederenwagens waren 'laat aan de beurt'.
Detail: de omnummering koste de DB ongeveer DM 300.000,-
Gelogd
Het is voorbij. Eens houd het op.
Na ruim 60 jaar komt er einde aan de modelspoorhobby!
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
Tijdperkindeling door fabrikanten soms misleidend