Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:22:14
Roco traxx 'Eurocity' door Daan!
Vandaag om 19:13:08
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 19:08:50
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:58:12
Acme nieuwe ICNG door Jeroen Water
Vandaag om 18:57:39
Piko 2025 door Pauldg
Vandaag om 18:56:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Michiel2
Vandaag om 18:47:44
Roco wagon openen door AP3737
Vandaag om 18:44:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
Vandaag om 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 14:25:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
30 September 2025, 21:35:28
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
  

Auteur Topic: Mijn laatste vraag  (gelezen 2861 keer)

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Mijn laatste vraag
« Gepost op: 10 December 2008, 14:54:06 »
Ondertussen ben ik zo ver dat het definitieve ontwerp van mij baan klaar is. Het hout ligt al op de zaag te wchten Er is echter nog één technische vraag.
 
De bovenste sporen in het bovenste deel van het plan heb ik op twee manieren neergelegd. Wat is de slimste, best berijdbare, pretiigste, leukste, verstandigste ........(vul maar in)?

Dank als je reageert, Jos





jakop

  • Gast
Re: Mijn laatste vraag
« Reactie #1 Gepost op: 10 December 2008, 15:32:39 »
Ik kies voor nummer 2.
In die vorm kun je vanaf alle drie sporen zonder rangeren naar rechts links  :-[ een trein laten vertrekken en de rangeermogelijkheden zijn in principe hetzelfde.
« Laatst bewerkt op: 10 December 2008, 15:37:53 door Jakop de Bruin »

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3487
    • modulebaan.nl
Re: Mijn laatste vraag
« Reactie #2 Gepost op: 10 December 2008, 15:34:28 »
Hoi Jos,

De onderste geeft de meeste mogelijkheden en verdient daarom naar mijn mening de voorkeur. Bij de bovenste variant is het bovenste spoor niet meer bereikbaar als het middelste spoor bezet is.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: Mijn laatste vraag
« Reactie #3 Gepost op: 10 December 2008, 16:03:14 »
Ik sluit me aan bij bovenstaanden.
Bij optie 2 kan je alle stationssporen in en uit rijden zonder last te hebben van de andere sporen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18123
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Mijn laatste vraag
« Reactie #4 Gepost op: 10 December 2008, 17:32:34 »
Beste Jos,

Het wordt eentonig.... ;D Optie 2 uiteraard. Is ook de meest realistische optie. De eerste ben ik nog niet eerder tegen gekomen en zou ook geen logische optie zijn. Maar dat hadden mijn voorgangers al gezegd ;)

Grtz,  8) Ronald 8)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Robin

  • Bahnhoofd
  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Treinbewaking
    • Mijn Voorlopige Baanplan
Re: Mijn laatste vraag
« Reactie #5 Gepost op: 10 December 2008, 17:48:41 »
Ook wel optie 2...

De titel klinkt alleen een beetje... ;D
De bouw van de TheoRhätische Bahn begint binnenkort...

Ivo R.

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • niks
Re: Mijn laatste vraag
« Reactie #6 Gepost op: 10 December 2008, 18:06:13 »
je raadt het al.... optie 2   :P

ik heb alleen nog wel een vraag, in plan 1 heb je aan het eind van het bovenste spoor aan de rechterkant een bruin gebouw staan, dat in plan 2 er naast staat; waarom staat hij er in plan 2 dan naast?

gr ivo
Mooie worden van een Hc: "Bij de NS mag je meedenken, maar niet hardop."

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4297
Re: Mijn laatste vraag
« Reactie #7 Gepost op: 10 December 2008, 18:25:23 »
Ik denk Ivo - om maar eens voor mijn beurt te spreken - , dat dat is om de lengte van het spoortje terug te winnen, die met het omwisselen van de wissel verloren is gegaan.
Ik heb al een trein

Thurbo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1081
  • Avatar pic: GTW 2/6 Thurbo (CH)
Re: Mijn laatste vraag
« Reactie #8 Gepost op: 10 December 2008, 21:28:00 »
Ik ga voor optie 1

Omdat je op deze manier meer speel mogelijkheden hebt wat treinbewegingen betrefd. Het is een baantje waar juist de bedoeling van is dat er gerangeerd gaat worden. Je komt dan langs het perron binnen (personen wagons.) Goederen komen binnen op het middelste, daar koppel je loc af en kun je eventueel omlopen langs perron. Dan koppel je een aantal wagons aan en rijd je richting uithaal spoor dan achteruit terug naar het havenspoortje. Daar weer afkoppelen en bijv met de rest van de trein weer vertrekken enz.

Neem je optie 2 kom/kun je gelijk 'binnen denderen' op het havenspoor en dan? Waar gebruik je het uithaal spoor links boven dan voor? Waar laat je de loc dan, dan heb je een 2e loc nodig om bijv met je wagons te gaan rangeren.

Kortom , de speelmogelijkheden worden mijns inziens beter benut in plan 1 dan met plan 2.
« Laatst bewerkt op: 10 December 2008, 21:29:46 door Thurbo »
Arthur alias Thurbo
H0 2-rail # Roco Multimaus # s88XpressNetIF # S88SD16-N # IBM Pc # Raspberry Pi 2b # iTrain # GBM Boost + GBM16T OpenDCC BiDiB # D&H Programmer.

Saraan

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Brussel-Noord anno 1920
Re: Mijn laatste vraag
« Reactie #9 Gepost op: 11 December 2008, 09:44:46 »
Mijn voorkeur gaat naar voorstel nummer 1

Bij nummer 2 moet je steeds het hoofdspoor op met het rangeerwerk. Met nummer 1 kan je mooi een goedentrein ontvangen, omlopen en op het kadespoor rangeren, terwijl een personentreintje op het perronspoor aankomt en vertrekt.

Mijn voorkeur is duidelijk nummer 1: origineel maar onverwacht praktisch!

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: Mijn laatste vraag
« Reactie #10 Gepost op: 11 December 2008, 10:28:45 »
Bij nummer 2 moet je steeds het hoofdspoor op met het rangeerwerk. Met nummer 1 kan je mooi een goedentrein ontvangen, omlopen en op het kadespoor rangeren, terwijl een personentreintje op het perronspoor aankomt en vertrekt.
Dat lukt nou juist niet als er een trein langs het perron staat. Dan kan je niet omlopen. Je moet dan wachten tot de personentrein vertrokken is voordat je kan omlopen en rangeren.

Jos, misschien een idee om ook nog een wisselverbinding aan te leggen vlak voor de goederenloods. Een trein kan dan binnenkomen op het bovenste spoor. De lok kan via het middelste spoor omlopen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Jos Schnitzler

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • ex-docent mvt / tekstschrijver / verhalenverteller
Re: Mijn laatste vraag
« Reactie #11 Gepost op: 11 December 2008, 14:48:55 »
Ik lees en geniet, wat een geweldige reacties. Aanvankelijk had ik 1 ontworpen, tot op het moment waarop ik dacht: "Kan dat? Welke consquenties heeft dat?"

Eric, een extra wissel toevoegen, is een prima idee, maar het is niet te doen. Dat zou grotere afmetingen betekenen en dat wil niet i.v.m. de beschikbare ruimte en opzet.

Wellicht dus toch maar bij 1 blijven. Later is het m.i. een kleine ingreep om de verandering naar 2 te bewerkstelligen, mocht het ontwerp belachelijke treinbewegingingen teweegbrengen.


Maal niet om de titel van deze topic. Ik heb nog levenslust en vitaliteitgenoeg om lang te genieten.
Gr. Jos

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: Mijn laatste vraag
« Reactie #12 Gepost op: 11 December 2008, 14:55:01 »
Misschien als je die 2 kopsporen rechtsboven nog iets verlengd dat je dan nog de wissels kwijt kunt ?

Gr.
Eric
Gr.
Eric